De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
45k voor een Tesla model 3
Vs
40k voor een golf 2l TDI met "life business premium" (kwestie van wat gelijkaardige uitrusting te hebben).
Dan vind ik die Tesla spotgoedkoop hoor.

Daarom dat ik Tesla (en Hyundai) ook als de positieve uitzonderingen vermelde ;)
Maar voor 40K of minder -en zeker de 22 à 25K die de gemiddelde Belg nu uitgeeft voor een nieuwe auto- is het aanbod bedroevend.

Ik vind de Golf tegenwoordig sowieso heel duur - maar goed, ik zit nog altijd met een referentie van 22-23 K€ voor een Golf TDI 12-18 jaar terug.
Ook verrassend dat ze enkel nog 2 liter aanbieden in diesel, na jaren van downsizing richting 1.6 liter...

Daarom dat ik Tesla (en Hyundai) ook als de positieve uitzonderingen vermelde ;)
Maar voor 40K of minder -en zeker de 22 à 25K die de gemiddelde Belg nu uitgeeft voor een nieuwe auto- is het aanbod bedroevend.

Ik vind de Golf tegenwoordig sowieso heel duur - maar goed, ik zit nog altijd met een referentie van 22-23 K€ voor een Golf TDI 12-18 jaar terug.
Ook verrassend dat ze enkel nog 2 liter aanbieden in diesel, na jaren van downsizing richting 1.6 liter...
Er wordt gewoon heel vaak geroepen dat EV's zo duur zijn, terwijl gewoon de prijzen voor alle auto's enorm gestegen zijn. De nieuwe Honda Civic Type R... Die start op 55k€. Ik zie hier een artikel uit 2015 van de prijs toen: 34000€ (en dat was toen al veel)... Op 8 jaar tijd is daar dus 20k€ bijgekomen...

De basis sound is dan ook erbarmelijk slecht in het huidige model, zelfs de duurdere hifi optie is nog altijd ondermaats aan wat je standaard krijgt bij andere merken.

Enige manier op iets of wat deftige sound te krijgen is door de HK aan te vinken van 1200€. Blijkbaar zijn ze dat eindelijk beginnen inzien en hebben ze die opties goedkoper gemaakt.
Heheh, 't ergste is dan mss nog dat zelfs dat rete dure systeem systeem nog steeds niet 'industry leading' blijkt te zijn. Ondanks al jaar & dag een van de duurste systemen op de markt te zijn.
Toevallig gisteren nog dit te horen gekregen
over 't systeem in hun top line model. :LOL:

Mailtje van Fleet "Inlevering KT wagen Audi A3 Sportback - Gelieve de afspraak te bevestigen"
Ik denk "aw yiss mijn nieuwe is er eindelijk" aangezien die begin juni klaar ging zijn + bevestiging 2 weken geleden dat hij in productie was.

Is het terug een poolwagen :sop: Wreed de moeite voor die maand ofzo.
Mag ik 2 keer naar Huizingen rijden op een maand ofzo + verlof nemen.

Mailtje van Fleet "Inlevering KT wagen Audi A3 Sportback - Gelieve de afspraak te bevestigen"
Ik denk "aw yiss mijn nieuwe is er eindelijk" aangezien die begin juni klaar ging zijn + bevestiging 2 weken geleden dat hij in productie was.

Is het terug een poolwagen :sop: Wreed de moeite voor die maand ofzo.
Mag ik 2 keer naar Huizingen rijden op een maand ofzo + verlof nemen.
Waarom zou je verlof moeten nemen om je wagen te wisselen?

Hier werd mijn wisselwagen gewoon aan de deur geleverd. Maar zal ook wel afhangen van het contract met de leasing maatschappij.

Waarom zou je verlof moeten nemen om je wagen te wisselen?
'Wagen wisselen' is privé tijd eh.
Je zal dat niet 'mogen' doen tijdens de werkuren (e.g. geboekt op een project of iets dergelijks).
Bij gevolg, als je dit niet kan inplannen buiten uw reguliere werkuren OF je kan uw werkuren niet schuiven dat het past zonder verlof te nemen (, etc.) ... dan moet je idd wel verlof pakken om uw wagen op te halen eh.

Hier moest ik daar nooit verlof voor nemen.
Ook niet om naar de keuring te gaan of de banden te vervangen

Vorige keer was dat toch op eigen houtje zonder verlet te krijgen afaik
Je zal dat niet 'mogen' doen tijdens de werkuren (e.g. geboekt op een project of iets dergelijks).
Bij gevolg, als je dit niet kan inplannen buiten uw reguliere werkuren OF je kan uw werkuren niet schuiven dat het past zonder verlof te nemen (, etc.) ... dan moet je idd wel verlof pakken om uw wagen op te halen eh.

Moet je dan ook verlof nemen of zelf een vervangwagen regelen bij onderhoud?

Ofwel wordt er gezorgd dat het afhalen van de wagen dicht genoeg bij de werkplek is zodat dit op een redelijke manier kan geregeld worden na de werkuren (aka geen verlof moeten nemen) of het mag gewoon tijdens de werkuren worden gedaan. Een andere manier vind ik persoonlijk beneden alle peil.

Toch al helemaal in @Dr. Sheldon Cooper zijn geval waar hij niet eens wil wisselen van poolwagen naar poolwagen.

Ofwel wordt er gezorgd dat het afhalen van de wagen dicht genoeg bij de werkplek is zodat dit op een redelijke manier kan geregeld worden na de werkuren (aka geen verlof moeten nemen) of het mag gewoon tijdens de werkuren worden gedaan. Een andere manier vind ik persoonlijk beneden alle peil.

Toch al helemaal in @Dr. Sheldon Cooper zijn geval waar hij niet eens wil wisselen van poolwagen naar poolwagen.
Onderhoud en zo heb ik toch ook allemaal op eigen tijd gedaan. Moet zometeen naar de garage mijn wagen gaan ophalen na reparatie en dat is ook onbetaald verlof dat ik neem die paar uren.

Ik denk dat je de tijden iets verkeerd inschat. 12-18j zat je met een golf nog makkelijk onder de 20k.
Ik keek in 2010 nog naar een Polo die bij 12k begon. Die is intussen zowat verdubbeld in prijs.
Die zotte prijsstijgingen zijn er nog niet zo lang.

Ondertussen blijft de historie van mijn wagenwissel hier aansluiten. Ze zijn een tijdje terug overgestapt naar Dragintra voor het fleetbeheer, 2 woorden voor: Absoluut. Dramatisch.
* Ik heb 14 april nen eerste mail gestuurd met vraag tot verlenging van mijne Superb die op 14 juni einde contract is
* 5 mei (3 weken later) antwoord: niet te verlengen, mogen we wagen X voorstellen?
* Ik antwoord onmiddelijk: nee, dat gaat em niet worden. Kan je al niet verlengen tot pakweg eind dit jaar?
* 24 mei (opnieuw kleine 3 weken): nee, moet binnen komen. Mogen we wagen Y voorstellen?
* Ik heb opnieuw een antwoord verstuurd dat ik geen jaar zonder trekhaak ga rijden, eens kijken hoe lang het gaat duren tegen dat ze nu antwoorden...

Eigenlijk bij de beesten af... zelfs als ik nu wel zou zeggen dat de voorgestelde wagen goed is, tegen dat ze die mail lezen is die toch al lang weg? :unsure:

Ik snap ook niet waarom mijn wagen op 61 maand nu absoluut binnen móet. Het is zogezegd de leasing (Alphabet) die moeilijk doen. Mijne collega rijdt bijna 6 jaar met zijne V60... das ook Alphabet, geen probleem :sarcastic:
Das toch logisch? Das bij ons ook zo hoor... enfin, onze uren zijn wel wat flexibel maar een vervangwagen is bij ons toch ook op eigen houtje te regelen hoor. Ik zorg gewoon dat ik met de fiets verder naar bureau kan rijden bij onderhoud.

Maar in @Dr. Sheldon Cooper zijn geval vind ik het wel iets wat tijdens de werkuren zou mogen geregeld worden. Wisselen van poolwagen naar poolwagen... ge kunt zo wel bezig blijven.

Ik weet niet hoe @Dr. Sheldon Cooper zijn werksituatie er uit ziet maar als IT consultant kan ik je zeggen dat de klant (≠ werkgever) niet staat te springen om op hun tijd je wagen naar de garage te brengen/omwisselen. Toch zeker bij een functie waar ze verwachten dat je onsite bent.

En een vervangwagen hangt er van af wat voor leasingcontract er afgesloten is (althans bij mijn werkgever). Als er een herstelling moet gebeuren op garantie van de constructeur of bij herstelling van carrosserieschade dan kan er een vervangwagen geregeld worden. Bij een gewoon garageonderhoud wordt dit niet voorzien.

Ondertussen blijft de historie van mijn wagenwissel hier aansluiten. Ze zijn een tijdje terug overgestapt naar Dragintra voor het fleetbeheer, 2 woorden voor: Absoluut. Dramatisch.
Ah Dragintra... eer ik mijn login verkregen heb voor hun tool waren we ettelijke maanden verder en was ik genekt door de nieuwe fiscale regelingen vanaf 1 januari.. Top service!

Bij mij is 't vrij goed geregeld. Als ik m'n wagen binnen steek bij BMW voert men mij ineens naar kantoor. Dus afspraak in de ochtend.
In de namiddag komt men de wagen gewoon afzetten op den hof.
-> Dus voor onderhoud ... no problem.

Dat was (véél) vroeger bij VW toch gene waar.
Daar was het gewoon on-site blijven wachten & remote werken tijdens 't onderhoud dat ik deed.
Een onderhoud zit idd geen vervangwagen bij. Dat is iets voor als een wagen binnen moet voor reparatie & die daar enkele dagen moet blijven.

Echter, alles rondom die wagen is toch eigen tijd hoor. 't Bedrijf trekt zich daar niet veel van aan.
CarGlass? -> Eigen tijd
Wagen wisselen? -> Eigen tijd
Onderhoud? -> Eigen tijd
...? -> Eigen tijd

Ik kan echter wel zelf wat 'spelen' met m'n uren zodat ik dat allemaal wel geregeld krijg. Ik heb daar dus nog nooit verlof voor genomen.
'k Doe trouwens al onbetaalde overuren te veel, dus sta ik er ook wel op dat flexibiliteit van 2 kanten moet komen.

Ah Dragintra... eer ik mijn login verkregen heb voor hun tool waren we ettelijke maanden verder en was ik genekt door de nieuwe fiscale regelingen vanaf 1 januari.. Top service!

Kwil niet stoken, maar als ik links moet voorzien, dan heb ik die op een paar dagen.

Dat lijkt me toch zever eigenlijk. Want als het privétijd is, moet je ook kunnen zeggen "nee, dat doe ik niet"...

Terug
Bovenaan