Waarom zou die aan 160 inhouden?
Omdat Volvo zijn begrenzer effectief zo geprogrammeerd is. Heb het meerdere malen geprobeerd op mijn testrit met een V60 D4, vanaf 160 vermindert die zijn acceleratie om zachtjes te stoppen aan 180. Is geen brickwall zoals bij de meeste merken. Hij rijdt wel door tot 180, maar hij trekt niet vol door tot 180.
Hoeveel keer heb ik in de laatste jaren meer dan 160 gereden? Regelmatig.
Wekelijks rij ik 150-160. Tis nu wat lastiger met trajectcontroles maar bon, daar bestaan oplossingen genoeg voor.
Hoeveel keer heb ik in de laatste jaren meer dan 200 gereden? Elke keer ik de duitse grens overstak en het verkeer het toeliet.
Dat ge dat zelf niet doet/durft/wilt, het zal mij weinig boeien. Maar als een Golf me 110pk zonder problemen 200-210 kan rijden dan zou een V60 met 184pk toch ook capabel mogen zijn om dat te doen.
Ik vind het principe ook gewoon ranzig. Het is niet aan Volvo om mij limieten op te leggen. Dat er bv een functie in zou zitten om die begrenzer te deactiveren wanneer je het wil, daar zou ik mee kunnen leven, maar dat is niet zo. Dan staat ge daar met uw T8, moogt ge het vermogen gewoon niet gebruiken omdat de zweden dat allemaal heel stout vinden.
Wat is het volgende? Dat ze op basis van map data, bordendetectie en uw GPS uw wagen gaan begrenzen op exact de snelheidslimiet van die weg? Dat ze afhankelijk van de buitentemperatuur uw maximumsnelheid op 130 ipv 180 gaan leggen?
Laat ons ineens voor het starten van de wagen de eID of digitaal rijbewijs uitlezen en afhankelijk van het aantal jaren rijervaring, overtredingen in de centrale databank, etc... gaan bepalen hoe snel de wagen mag accelereren, hoe hoog de maximumsnelheid is, welke functionaliteit in het voertuig je mag gebruiken, etc...
Neen merci, ik moet er allemaal niet van weten. Hoe minder controle van bovenaf en hoe minder inmenging van regeltjes, hoe liever. Ik betaal, ik bepaal. Geen enkel bedrijf moet gaan beslissen wat er "goed voor mij" is. Vrijheid afgeven voor een zogezegde veiligheid is nooit gezond.
Enkel ons moeder had dat recht en die heeft het ondertussen ook los gelaten.
Los van die begrenzer vond ik hun raar infotainment systeem niet fantastisch en waren de R-design zetels ook mijn meug niet.