De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Door de band genomen heeft een auto die de 250 haalt ook een vlotte 0-100 hoor. Den tijd van de 3 vitessen + overdrive is al even achter ons.

Mijn punt is ook niet dat Volvo die begrenzer er op zet, wel dat er geen mogelijkheid is om hem te verwijderen. Moest er nu bv een Polestar Package zijn of een tweede sleutel/software button waardoor die VMAX limiter er gewoon af gaat, aanvaardbaar. Maar dat is niet het geval, Volvo beslist eenzijdig dat ALLE autos in hun gamma hard limited zijn op 180. Ze verbieden u dus het volledige genot te hebben van uw aankoop.
Bij zowat elke auto wordt je het volledige genot toch wat verboden? Anders zou chippen helemaal geen bestaansrecht meer hebben.

Maar een M8 klok af op 305, niet op 250. Welke aap spendeert er nu bijna 200.000 EUR aan een M8 om dan een optie die u het volledige genot van uw auto geeft niet te nemen.

Mijn punt is ook niet dat Volvo die begrenzer er op zet, wel dat er geen mogelijkheid is om hem te verwijderen. Moest er nu bv een Polestar Package zijn of een tweede sleutel/software button waardoor die VMAX limiter er gewoon af gaat, aanvaardbaar. Maar dat is niet het geval, Volvo beslist eenzijdig dat ALLE autos in hun gamma hard limited zijn op 180. Ze verbieden u dus het volledige genot te hebben van uw aankoop.

Moest uw i30N begrensd zijn op 180, met afbouw van de acceleratie vanaf 160, had ge hem dan gekocht?

VMAX van onze eigen auto is ongeveer 260 btw :)
VMAX van mijn bedrijfswagen zal rond de 230-235 zijn, en dat is een banale 508SW.
Nee, dan had ik hem niet gekocht, maar dan enkel omdat je dat nodig hebt op Trackdays. Volvo maakt geen enkele wagen die op Trackdays komen.

De Yaris GR heeft bvb een topsnelheid van "maar" 230 he. Daar klaagt echt niemand over.

Volgens mij gaan we gewoon rond de essentie heen hoor jongens.
het gaat er niet zozeer om dat er een limitor op 180 staat. Het gaat hem erom dat vanaf160 de wagen al begint in te houden. Heb het zelf nog niet getest, maar ik geloof wel dat het zo is. En dat is gewoon schrijnend natuurlijk.
160 is allesbehalve zo snel, toch zeker met 380pk onder de kap tik je dat wel al eens aan. Zelfs met 100pk zit je daar al snel aan. Dan is het gewoon niet fijn dat je ineens dan minder snellere acceleratie hebt.

Nee, dan had ik hem niet gekocht, maar dan enkel omdat je dat nodig hebt op Trackdays. Volvo maakt geen enkele wagen die op Trackdays komen.

De Yaris GR heeft bvb een topsnelheid van "maar" 230 he. Daar klaagt echt niemand over.
Dat is geen autobahncruiser he, eerder een zeer potente hot hatch die voornamelijk dient voor trackdays ipv dagdagelijks verkeer. Nog een stukje meer hardcore dan bv uw i30n.

Mijn punt is vooral dat het niet ok is dat fabrikanten gaan beslissen wat gij moogt doen met uw wagen. Want nu is dat gewoon een begrenzer op 180, binnen x jaar is dat een auto die beslist wanneer gij moogt inhalen, hoe snel gij moogt op welke weg, etc...
Vrijheden afgeven onder het mom van veiligheid is nog nooit goed afgelopen.

Lol 'vrijheid afgeven', overdrijven is ook een kunst...
Uw vrijheid is al beperkt door de overheid gezien die oplegt dat je maximum 120 mag in België.
Andere landen terzijde natuurlijk...
Voor de overgrote meerderheid is die beperking tot 160 helemaal geen probleem gezien ze dit toch nooit rijden.

De overheid legt inderdaad bepaalde reglementeringen op, maar ik kan nog altijd vrij beslissen of ik die volg of niet.
Voor de overgrote meerderheid is het ook geen probleem dat Twitter beslist wat gij moogt publiceren en wat niet, doch is dat wel effectief een beknotting van uw vrijheid. En dat begint met kleine zaken, om te eindigen in controle over uw doen en laten. Want wat houdt binnenkort Apple tegen om te beslissen welke communicatiekanelen ge nog kunt bezoeken of installeren op uw iPhone of Macbook?
"De meeste mensen gebruiken geen Threema of Signal, dus hebben we die apps geblokkeerd op onze toestellen. Wij beperken de toegang tot door ons goedgekeurde applicaties"
Ik blijf bij mijn standpunt hoor, dat begint met een begrenzer op 180 en dat eindigt met een auto die gaat beslissen wat gij nog exact moogt doen van handelingen. Tesla zou het in principe al kunnen gezien de full autopilot en quasi Level 5 self-driving vehicle is. Niets houd hen tegen om de wagen zo te programmeren dat hij zelfs zou weigeren om een bepaalde route te rijden als de wagen een signaal krijgt "daar hebt gij niks te zoeken". Ik zeg niet dat ze dat sowieso gaan doen, ik zeg wel dat het kan.

Als Volvo dan toch zo gung-ho is op de moraalridder te spelen en de veiligheidskaart te trekken, dan kunnen ze even goed ook stoppen met auto's met zoveel vermogen te produceren. Want met 150pk komt ge toch prima toe als ge maximum 180 moogt rijden? Knijp dat dus ook maar vrolijk toe.

In uw ogen mag dat overdrijven zijn, maar een paar jaar terug waren we nog allemaal aan het zeggen dat cameras in het straatbeeld toch geen probleem waren want niemand had iets te verbergen. En daarbij, wat gaan ze met die beelden doen?
Anno 2020 heeft Huawei technologie ontwikkeld waarmee ze uit een drukke publieke plaats specifieke etnische groeperingen kunnen filteren op basis van camerabeeld met hoge accuraatheid. Koppel dat aan een socio-economisch puntensysteem waar uw "correct gedrag" bepaalt of ge nog een vliegtuigticket moogt kopen of niet en we zijn aanbeland bij een systeem van continuë crowd control.
En nee, dat is allemaal in het vieze verre China en niet hier. Maar de infrastructuur is hier wel en net zoals gij denkt iedereen "da gaat toch nooit gebeuren, ik heb niks te verbergen". Tot ze hier een soortgelijk systeem uitrollen en ge in quasi dictatoriale samenlevingen rolt.

Dat staat ver van Volvo hun begrenzer he, maar het is een gelijkaardig principe. De controle moet ge in eigen handen houden, want het wegnemen van controle gebeurt altijd in kleine stapjes.

Als Volvo dan toch zo gung-ho is op de moraalridder te spelen en de veiligheidskaart te trekken, dan kunnen ze even goed ook stoppen met auto's met zoveel vermogen te produceren. Want met 150pk komt ge toch prima toe als ge maximum 180 moogt rijden? Knijp dat dus ook maar vrolijk toe.
Nu klink je echt wel als een groene hippie hoor :D auto rijden is zo veel meer dan vmaxen halen.
En daarbij het gaat nog steeds om 180km/u en niet om 130km/u ofzo.

Beetje kromme vergelijkingen. Niemand verplicht je dat een iPhone of Volvo moet kopen. Ga je niet akkoord met hun producten en regels dan shop je bij de concurrentie. Mijn baas wil ook niet dat ik aan mijn bureau eet, voor je het weet gaat die ook zeggen dat ik morgen alleen bio kip mag eten. In de autoindustrie is er veel concurrentie, dus nee Volvo gaat morgen niet beginnen met extreme controle. Want dan loopt iedereen weg naar de concurrentie.

Het gaat niet om de absolute waarden, het gaat om het principe. Ofwel lees je mijn posts niet, ofwel snap je mijn boodschap niet.
De constructeur heeft niet te beslissen wat gij met uw voertuig doet. Hoe meer beslissingen iemand anders voor u mag maken, hoe meer ge de deur opent voor totale controle. Met volledig self-driving voertuigen is het in principe perfect mogelijk om het onmogelijk te maken om zelf te sturen. Het enige wat je dan nog kan doen is instappen en een bestemming doorgeven en de wagen wordt een soort van AI-gerobotiseerde taxi (Delamain in Cyberpunk is daar een mooi voorbeeld van).
Koppel dat aan het "public credit" systeem van de chinezen en uw wagen kan perfect weigeren om u bv naar een upperclass buurt te brengen omdat gij te pauper zijt. Of rechtsomkeer te maken aan de landsgrenzen omdat ze vinden dat jij het imago van Belgie zou schaden in het buitenland.
Zoals gezegd, dat soort zaken gebeuren niet abrupt maar gradueel. Net zoals ge een kind dat geen groeten wilt eten niet via gavage begint te vol te proppen met erwten gaan ze u niet van vandaag op morgen alle controle afnemen.

@XCESSIVE: met de ban op Parler gaat uw stelling al niet meer op. Google, Apple en Amazon hebben de service geband. Daarmee hebben ze de facto een open communicatieplatform onbereikbaar gemaakt. Twitter & Facebook scannen al actief naar private berichtgeving die ze realtime verwijderen als het hun niet aanstaat, doet ge het herhaaldelijk verwijderen ze u gewoon van het platform. Ondertussen beginnen ze diverse apps al onderling te linken, dus voor ge het weet staat een "bericht niet volgens de richtlijnen" direct voor een blokkage op zowel whatsapp, facebook, OculusVR, Instagram, etc...

Met uw traditionele Volvo kunnen ze dat natuurlijk zo snel nog niet doen, maar meer en meer autos hebben 24/7 LTE connecties waardoor het ineens wel technisch mogelijk is om u beperkingen op te leggen
Nu kunt ge nog weglopen naar de concurrentie omdat de markt wat versplinterd is, maar als het dezelfde paden volgt als apple/google dan komen we tot het punt waar er nog maar een paar basisautos zijn (qua software/hardware dan) waar iedereen zijn design rond bouwt.
In een zin is dat al zo met elektrische autos, want er zijn bitter weinig producenten van batterijen en aandrijflijnen. Meer en meer constructeurs beginnen Google Auto te implementeren om smart cars te verkrijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat de snelheidsbegrenzing van Volvo betreft: naast het principiële argument van @desolation , waar ik akkoord mee ben, is er een praktische impact ook (tijd) als je erg grote afstanden aflegt (zoals ik regelmatig doe).

On-topic: ik rijd momenteel met een Jaguar F-Pace. Erg comfortabele auto, zeer goed voor lange(re) afstanden (zie bovenstaande, en woon-werk was dagelijks >100km op autostrade pre-corona) maar hij is te groot en zwaar voor meer lokale verplaatsingen (wat vandaag toch wel het gros van de verplaatsingen is). Daarnaast heeft de 'mijne' een manuele versnellingsbak (niet mijn keuze), en die past toch wel echt niet bij dit type auto.
Vorige was een 318dA met de ZF 8-traps automaat, een droom van een auto vond ik - perfecte combinatie voor mij persoonlijk van vinnigheid en rijplezier enerzijds, en rijcomfort en ruimte anderzijds (de optielijst was voor een groot stuk aangevinkt).
Eerder heb ik wel eens Volkswagen en Audi (A4 met DSG) gereden, en het rijgevoel (zoals andere hier ook al gezegd hebben) paste mij ook niet. Ik wil hiermee zeker geen afbreuk doen aan de kwaliteit ervan, want die is zeker op hetzelfde niveau als van gelijkaardige andere auto's zoals bvb BMW, dit is gewoon persoonlijke voorkeur.

Volgende wordt een hybride denk ik, want mijn aantal km zal structureel laag blijven in de toekomst (en als het ver is, zal het vliegen worden eens dat weer kan). De BMW 330e vond ik heel leuk, zou de 530e ook wel eens willen proberen. Ook de Volvo V60 en V90 T8 staan voorlopig nog op de lijst :) (vind het ontwerp en interieur van Volvo echt mooi, maar zou wel eens willen weten hoe ze rijden).
Moest ik de ruimte niet nodig hebben, zou ik durven voor een kleine, lichte auto gaan. Onlangs 2 vervangauto's gehad, een Ford Fiesta 1.1 (3-cilinder met turbo dacht ik) en een kleine Seat (dito type motor), en die waren enorm leuk om mee te rijden! Licht, vinnig, leuk om in de toeren te jagen (o.a. omdat het 3-cilinders zijn), zeer communicatief qua rijgedrag...

Ik vond de F-pace vrij hard afgeveerd. Als chauffeur super plezant, als passagier vanachter gene kado :)

Het probleem dat ik persoonlijk heb met Jaguar is dat er niet echt een reden is om er eentje te kopen.
Is op elk vlak minder dan de Duitsers en is even duur als de Duitsers. Dan stopt het verhaal nogal snel in mijn ogen.

Bwa zo een XF break zou ik met plezier mee rijden. Het grootste probleem is dat ze totaal geen fiscaal interessante motorisaties hebben, dus in lease zijn ze duur.

Ik vond de F-pace vrij hard afgeveerd. Als chauffeur super plezant, als passagier vanachter gene kado :)
Nog nooit geprobeerd eigenlijk :)
Het probleem dat ik persoonlijk heb met Jaguar is dat er niet echt een reden is om er eentje te kopen.
Is op elk vlak minder dan de Duitsers en is even duur als de Duitsers. Dan stopt het verhaal nogal snel in mijn ogen.
Ik vind ze ook net ietsje minder afgewerkt, ietsje minder 'scherp' qua ontwerp en wegligging... Er is geen duidelijke reden 'pro' inderdaad (unique selling proposition noemen ze dat zeker? ;)), ze zijn niet specifiek slecht in iets, maar ze blinken nergens in uit. Ook design niet, vind ik...
Jammer, want ik had het echter anders gewild.

Bwa zo een XF break zou ik met plezier mee rijden. Het grootste probleem is dat ze totaal geen fiscaal interessante motorisaties hebben, dus in lease zijn ze duur.
Blijkbaar wel weinig rijplezier volgens wat ik heb gehoord.. (was wel van een BMW rijder).

Blijkbaar wel weinig rijplezier volgens wat ik heb gehoord.. (was wel van een BMW rijder).
Ik heb rond Reims met mijn maat zijn XE gereden en dat was toch dik ok hoor. Niet scherp als een 3 met M-onderstel, maar al stukken fijner dan een A4.

@Nineshots: de ECU zijn beperking is zodat de motor een langere levensduur heeft dan 5000km, dat is iets anders dan ongeacht het model de mogelijkheden beperken tot soms 40% onder zijn normale capaciteit.
Die limiter op 250 heb ik net gezegd, ik begrijp hem ergens wel maar ik vind hem even goed belachelijk. Niemand koopt bv die M8 omdat hij traag wil rijden.
Nissan heeft met de R35 het overigens zo aangepakt als ik heb omschreven he. Overal in Japan was die wagen begrensd op 180, tot je op een circuit kwam en dan gingen alle begrenzers eraf. In de rest van de wereld was het gewoon een hard limiter op 250 tenzij je een race ECU stak.
De technologie bestaat dus en is al werkend geimplementeerd.

Terug
Bovenaan