De band met je ouders

Hoe zou je de relatie met je ouders omschrijven?

• Goede relatie met vader & moeder

Stemmen: 270 72,2%
  • Goede relatie met vader; slechte relatie met moeder

Stemmen: 21 5,6%
  • Slechte relatie met vader; goede relatie met moeder

Stemmen: 47 12,6%
  • Slechte relatie met vader & moeder

Stemmen: 36 9,6%

• Totaal aantal stemmers
    374
Een narcistische moeder die daarboven nog eens zo gefrustreerd is als wat, mijn vader ook gefrustreerd. Staan negatief tegenover alles, altijd al geweest. Totaal geen band of connectie met die mensen eigenlijk.

Idem zoals hieronder, ook telkens een toneeltje spelen en maskers opzetten wanneer er samen gekomen wordt.

Situatie met mijn ouders is de slechte kant aan het uitgaan. Probleem zit in de manier waarop we als gezin met elkaar zijn omgegaan de afgelopen 10+ jaar. Problemen & onderlinge frustraties nooit uitgepraat, altijd gedaan alsof er niets aan de hand was en ronduit cringey samenkomsten bij momenten waar de spanningen soms van af dropen. Pijnlijke stiltes, dat in combinatie met kinderen die flink samenspeelden die ook iets moeten hebben gevoeld van de spanningen. Relatie tussen mij en mijn vrouw en mijn broer en zijn vrouw is op een bepaald moment richting FUBAR gegaan. Dan op een bepaald moment afspraken gemaakt die zowel mijn ouders als mijn broer & zijn vrouw niet hebben gerespecteerd. Mijn vrouw wil de bruggen helemaal opblazen, maar ik zie dat nog niet zitten omdat ik vind dat mijn dochter wel recht heeft op beide grootouders (die wel goeie grootouders zijn voor mijn dochter). Maar tegelijk wil ik hen er wel op wijzen dat hun gedrag niet oké is.

Zal er voorlopig naar uit zien dat mijn vrouw de komende feestperiode niet mee zal gaan naar mijn ouders op familiefeest (Sint & Kerst). Misschien wel met nieuwjaar, maar dat is een heel grote misschien.

Brandend actueel hier.

Wij willen ook breken met mijn schoonouders omwille van toxische situatie, narcisme, bijna psychopathisch gedrag.
Sinds we kinderen hebben doen we niet meer mee met hun drama en nemen we afstand.
Schoonvader heeft procedure ingeroepen om de kleinkinderen te kunnen zien, terwijl hij niet geïnteresseerd is in kinderen. Dit is puur om ons in zijn leven te houden en zijn macht over ons te tonen.

Wij hebben niet geplooid en hadden een ijzersterke case met de nodige bewijzen.
Nu zijn we een jaar verder en is een maatschappelijk onderzoek afgerond: justitiehuis adviseert om helemaal geen contact met de kleinkinderen te organiseren in het belang van de kinderen zolang de band tussen vader en dochter niet beter is (ain't gonna happen).
De justitieassistente zei dat het vaak zo wordt geadviseerd als de ouders aangeven dat de kinderen in een loyaliteitsconflict komen mochten ze toch nog op bezoek moeten gaan.
Omgangsrecht is geen absoluut recht als dit tegen het belang van de kinderen gaat. En ze zijn hier heel beschermend voor de kinderen geweest.
De band ouder-kind primeert op een toxische grootouder-kleinkind band.
En mochten ze toch recht hebben op contact, dan is dit niet noodzakelijk bij hen alleen, dit kan gerust in jullie bijzijn of op een neutrale locatie (speeltuin).

PM gerust als je meer info wilt, ik ga niet alles hier openbaar posten natuurlijk. We zijn intussen ervaringsdeskundigen helaas.

Deze middag het nieuws vernomen dat mijn ma gisterenavond is overleden.

Zeer raar gevoel momenteel, vooral als in dat het me weinig (lees: niks) doet. Super logisch maar verwacht toch mijn "klop" te krijgen in de nabije toekomst. Misschien omdat het nog een laatste keer weer alles in mijn hoofd aan het oprakelen is.

Er is ook een kans dat je je grootste verdriet al hebt gehad en dat er opluchting komt na de eerste stilte. Het is afhankelijk van hoeveel je al gerouwd hebt en hoeveel verwerkt. Dat merk je vanzelf. Er kan ook plots een enorme boosheid opkomen. Allemaal heel normaal.

Situatie even schetsen. Relatie met mn ouders is sinds mn pubertijd niet top.
Ik mocht nooit iets als puber (zelfs toen ik nog thuis woonde terwijl ik in het hoger onderwijs zat). Uitgaan? Ik moest om 22u thuis zijn. Samen iets met de vriendin doen? Ik moest om 22u thuis zijn.
En zo dus heel regelmatig conflicten waarbij ik een film met de vriendin aan het kijken was en er vb nog 20min te bekijken was om 22u.. en mijn ouders mij om 22u01 gelijk bezetenen mij constant zaten op te bellen tot ik opnam.
"Studies gaan voor" was het motto.

Mijn moeder heeft alle kenmerken van Borderline.. de ene keer kan ze poeslief zijn en 5min later lokt ze conflicten uit. Ze heeft echt dagelijks conflicten met mensen..maar het ligt altijd aan de ander.

Nu is mijn grootmoeder (94jr) in het ziekenhuis beland met een bronchitis..totaal niks dramatisch..maar het is mn moeder allemaal te veel blijkbaar.
En zo wouden ze persé dat wij 24/12 bij hen kwamen vieren (partner, mn ouders en ik).. maar helaas konden we dan niet. Schoonouders hadden ons eerst gevraagd.
Dus dan maar 25/12 naar ginder..tot mn ouders een week op voorhand zeggen dat ze liever niemand willen ontvangen met kerst omdat ze rust nodig hebben.
En zo is het elk jaar opnieuw iets waarbij het last-minute wordt afgezegd... Nu weet ik nooit echt goed hoe hierop te reageren..

Situatie even schetsen. Relatie met mn ouders is sinds mn pubertijd niet top.
Ik mocht nooit iets als puber (zelfs toen ik nog thuis woonde terwijl ik in het hoger onderwijs zat). Uitgaan? Ik moest om 22u thuis zijn. Samen iets met de vriendin doen? Ik moest om 22u thuis zijn.
En zo dus heel regelmatig conflicten waarbij ik een film met de vriendin aan het kijken was en er vb nog 20min te bekijken was om 22u.. en mijn ouders mij om 22u01 gelijk bezetenen mij constant zaten op te bellen tot ik opnam.
"Studies gaan voor" was het motto.

Mijn moeder heeft alle kenmerken van Borderline.. de ene keer kan ze poeslief zijn en 5min later lokt ze conflicten uit. Ze heeft echt dagelijks conflicten met mensen..maar het ligt altijd aan de ander.

Nu is mijn grootmoeder (94jr) in het ziekenhuis beland met een bronchitis..totaal niks dramatisch..maar het is mn moeder allemaal te veel blijkbaar.
En zo wouden ze persé dat wij 24/12 bij hen kwamen vieren (partner, mn ouders en ik).. maar helaas konden we dan niet. Schoonouders hadden ons eerst gevraagd.
Dus dan maar 25/12 naar ginder..tot mn ouders een week op voorhand zeggen dat ze liever niemand willen ontvangen met kerst omdat ze rust nodig hebben.
En zo is het elk jaar opnieuw iets waarbij het last-minute wordt afgezegd... Nu weet ik nooit echt goed hoe hierop te reageren..
Ik zou daar gewoon neutraal in proberen te blijven en de emotionele lading die ge eraan geeft zo klein mogelijk houden, hoe moeilijk dat ook is. Jullie hebben rust nodig? Ah oké, dan maak ik andere plannen. Die gaan toch niet meer veranderen en afgaande op uw post lijken mij dat ook geen mensen waar ge een constructief gesprek mee kunt voeren, dus uw eigen gemoedsrust beschermen, lijkt mij het beste dat ge hier kunt doen.

De band met mijn ouders is best goed. Niet dat we dit echt tonen, maar ik kan er altijd bij hen terecht en ze zorgen erg goed voor onze dochter wat niet evident is. Mijn vader heeft al enorm veel gedaan tijdens onze verbouwingen. Perfect dus. Alleen, vooral met betrekking tot mijn Zuid-Amerikaanse vrouw, kunnen ze nogal afstandelijk overkomen. En omdat we nooit echte praters zijn geweest, kan mijn moeder nogal bot overkomen als ze tegen mijn vrouw praat. Mijn familie zijn ook nooit feestvierders geweest.

Nu de feestdagen voor de deur staan komt dit weer naar boven. We hebben vorige week besproken bij wie we wanneer langsgaan. De 24ste bij vrienden, de 25ste bij mijn ouders. Prima. Maar wat doen we qua eten en waar gaan we dat organiseren? Ik stel voor om het nog één keer bij hen thuis te doen, omdat ze binnenkort gaan verhuizen na 30 jaar in hun zelfgebouwde huis te hebben gewoond. Dat is toch een hele stap. Plotseling vond mijn moeder dat vreemd en vroeg waarom het niet bij ons kon. Ze had geen zin om er tijd in te steken…

Met betrekking tot cadeautjes zei ze ook tegen mijn vrouw: “Dat doen we niet, hoor!” Ehm, oké dan… Wetende dat mijn vrouw dol is op Kerstmis en dat haar uitgebreide familie normaal gesproken altijd samenkomt en volop cadeautjes uitdeelt.

Gevolg? Mijn vrouw is nu wat geïrriteerd dat we de 25e bij mijn ouders gaan, want dat wordt dus een saaie boel, terwijl ze er anders zo naar uitkijkt. Ik weet nu al dat we volgend jaar sowieso in Zuid-Amerika zullen zijn.

En zo gaat het eigenlijk steeds: ze doen heel veel voor ons, maar tegelijkertijd kunnen ze ongelooflijk bot zijn en eigenlijk wat "lomp" bij gebrek aan beter woord. Ook bij de renovatiewerken bv. Mijn pa doet veel, maar het is altijd adhoc en soms zit er maanden tussen waardoor we onze eigen renovatie niet deftig kunnen plannen. Als we dan willen kijken om iemand te betalen zegt ie in een passief-aggresieve manier: "ah, ge vertrouwd uw vader nie, ofwa? Doen ik het niet goed?". :sarcastic:

Laatst bewerkt:
De band met mijn ouders is best goed. Niet dat we dit echt tonen, maar ik kan er altijd bij hen terecht en ze zorgen erg goed voor onze dochter wat niet evident is.

Twee keer je verhaal gelezen en ik denk denk dat er een schone taak voor je ligt die je mogelijk laat liggen.

Wat hetzelde hier , mn pa wil gerust veel doen in het huis , alleen heeft ie nooit veel tijd en moet et dan soms rap rap of zitten er maanden tussen. Maar hij weet het wel allemaal beter.

Men ma is ja , streng maar nooit een dag gewerkt in haar leven. Komt ook nooit buiten. Ze zijn oer-conservatief en tegen alles wat een beetje uit de norm zou vallen. Hoe vaak ik ze niet 'wat gaat de familie daar van zeggen'. Best triest. Nooit geen enkele steun gehad in iets wat niet in hun kraam past. Anderzijds zijn ze er wel voor de kleinkinderen en kan ik er wel altijd aan tafel gaan. Maar oer-conservatief en echt praten kan ik er eigenlijk niet mee.

Het is enorm lastig als uw ouders tegen alles zijn wat ge wilt. En liefde naar mekaar hebben ze eigenlijk ook nooit getoond. Benieuwd hoe dit zal gaan nu mn pa op pensioen gaat. Ik ben overtuigd dat 'de familie' geen enkel probleem zou hebben met keuzes die niet binnen de norm vallen maar ja. Ik was schoolmoe in het middelbaar, maar veranderen van richting was onbespreekbaar, ik heb er me doorgesparteld maar aan 18 jaar gaan werken.

Laatst bewerkt:
Plotseling vond mijn moeder dat vreemd en vroeg waarom het niet bij ons kon. Ze had geen zin om er tijd in te steken…
Ik snap dat wel, 'tis meestal wel een werk om een feest voor te bereiden.
En toch ideaal? bij jullie thuis, dus je nodigt uit wie je wil, je ouders zijn uiteraard welkom.
en je maakt zelf de regels op.. "breng een cadeautje mee", mijn grootmoeder bracht dan standaard kraslotjes mee, 0 moeite en altijd leuk.

Ik snap dat wel, 'tis meestal wel een werk om een feest voor te bereiden.
En toch ideaal? bij jullie thuis, dus je nodigt uit wie je wil, je ouders zijn uiteraard welkom.
en je maakt zelf de regels op.. "breng een cadeautje mee", mijn grootmoeder bracht dan standaard kraslotjes mee, 0 moeite en altijd leuk.
Het is niet dat we dat verwachten. Ik stelde voor om iets te bestellen zodat er geen werk is. maar vooral om nog een laatste keer daar Kerst te vieren voor ze verhuizen en een nieuwe fase starten. Ook geen fancy service of zilverenbestek, alles kan mooi in de vaatwas.
Maar goed dat is dan nog het minste. Het was vooral het "wij doen geen cadeautjes" tezamen met we doen niets voor nieuwjaar dat nogal bot werd gezegd.
Uiteindelijk is dat allemaal niet het einde van de wereld en ik probeer dat ook duidelijk te maken aan mijn vrouw dat wij niet "gewoon" zijn op dat vlak.

Ik heb niet echt advies, natuurlijk. Daarbij heb ik vroeger ook wel eens het contact met één van mijn ouders verbroken. Dat doe je niet zomaar. Je hoort altijd ‘maar het is jouw vader/moeder’ maar nooit een ‘wat moet je als ouder hebben gedaan om dat voor elkaar te krijgen’.
Biologische vader: Overleden (Stomdronken verongelukt met de moto tegen ne boom of paal. Ik ben niet meer zeker)
Adoptievader: Overleden (kanker)

Biologische moeder: Het enige dat ze kent is 'seks' (ze praatte daarover tot vervelens toe als ik daar eens langs kwam) en daar een beetje stoer over doen EN chronisch vragen achter 'geld' want dat heeft ze niet.

Ik ben daar eens langsgeweest en ze toonde mij dan ne penis op ne foto en ze zei: deze is van mijn vriend leuk hé! :wtf:
Ter info: Ze is bijna 80 jaar oud en ik ben eigenlijk ne (halve) 'vreemde' voor haar. Zoiets doe je dan toch niet ??
Maar goed er was dus een goede reden waarom ik ter adoptie ben afgestaan.

Er zijn zo nog vreemde zaken aan de hand (ze spoort niet helemaal in hare bol) maar wat ik haar nooit vergeef is: Ze is nooit komen opdagen op de begrafenis van mijn biologische broer. Ik heb het contact dan ook vrij snel weer verbroken. Ik praat soms wel nog eens tegen een biologische nicht van mij (ze is toevallig geboren op exact dezelfde dag als ik) ze is tenminste 'normaal'.

Ergens is dat wel grappig. Als wij verjaren dan sturen we beiden een berichtje die dag.
Volgend jaar wordt dat dus: "Een gelukkige 50ste 29ste verjaardag!" :D

Adoptiemoeder: Haar zie ik wekelijks. Volgende week kerst vieren is bij haar thuis de 24ste.

Laatst bewerkt:
Ik ben daar eens langsgeweest en ze toonde mij dan ne penis op ne foto en ze zei: deze is van mijn vriend leuk hé! :wtf:
Dat gelukkig niet moeten meemaken.
Mijn vader is ook een alcoholieker, band verbroken heb ik hier al wel eens vermeld denk ik.
Alhoewel mijn zus me liet weten dat het vrij goed met hem gaat sinds hij een assistentiewoning heeft.

Na zijn hersenbloedingen heeft hij beide keren in een hypersexuele fase gegaan.
Als in: duizenden euro's erdoor jassen om op "dating sites" met "vrouwen" berichtjes mogen sturen tegen x euro per bericht.
De gorte praat die ik daar zag van een triestige oude vent is absoluut deel van het verhaal waarom ik geen contact meer heb.

Breekpunt was toen ik zijn bankkaart ging wegnemen om hem te beschermen van bankroet (ik of mijn moeder gingen altijd met hem naar de winkel want hij mag niet meer rijden) en hij mij voor het vuil van het straat uitschold en dreigde te politie omdat ik hem aan het bestelen was.

Biologische moeder: Het enige dat ze kent is 'seks' (ze praatte daarover tot vervelens toe als ik daar eens langs kwam) en daar een beetje stoer over doen EN chronisch vragen achter 'geld' want dat heeft ze niet.

—-

Ergens is dat wel grappig. Als wij verjaren dan sturen we beiden een berichtje die dag.
Volgend jaar wordt dat dus: "Een gelukkige 50ste 29ste verjaardag!" :D

Adoptiemoeder: Haar zie ik wekelijks. Volgende week kerst vieren is bij haar thuis de 24ste.

Dat lijkt me vreselijk. Gelukkig ben je daar niet opgegroeid! Het klinkt heel kinderlijk en daarmee ook kortzichtig (hoewel kinderen weer niet op die manier kortzichtig en egoïstisch zijn). Ja, hoe triest is het als je niet op de begrafenis komt. Heel pijnlijk. Daar word ik stil van.

Een vriend van mij zei ooit iets in de trant van vrienden zijn G*ds excuus voor familie. Je hebt gelukkig wel je moeder (adoptiemoeder) en een nicht waar je goed mee bent. En die nicht is ook belangrijk als link naar de familie(geschiedenis), denk ik. En gewoon als warm persoon, die ook nog familie is.

De helft van mijn familie kende ik niet (van vaders kant) maar heb nu de helft van neven en nichten van die kant ontmoet in het afgelopen jaar. Het heeft een schat aan informatie opgeleverd waar niemand wat aan heeft, behalve ik. Er zijn er twee waar het contact mee vanzelf is gegaan en daar ben ik blij mee. Dat heeft enigszins de vragen beantwoord die ik had, ookal leven mijn ooms en tantes (en mijn vader) niet meer. Mogelijk heb jij ook zoiets met jouw nicht ondanks deze biologische moeder.

Dat lijkt me vreselijk. Gelukkig ben je daar niet opgegroeid! Het klinkt heel kinderlijk en daarmee ook kortzichtig (hoewel kinderen weer niet op die manier kortzichtig en egoïstisch zijn). Ja, hoe triest is het als je niet op de begrafenis komt. Heel pijnlijk. Daar word ik stil van.
Ik ben trouwens ook niet komen opdagen op de begrafenis van mijn broer. Maar ik wist toen nog niet wie mijn biologische familie was.
Je mag dat niet zomaar opvragen (al is dat anno 2024 wel iets gemakkelijker en kan je dit nu zelf online controleren maar toen ging dat nog niet).

Ik weet mijn achtergrond sinds 2007 en toen was hij al overleden. Ik was te laat :frown: Hij wist trouwens wel via connecties waar ik woonde (naar het schijnt) maar hij durfde geen contact zoeken uit vrees dat ik hem zou afwijzen. Best wel ergens pijnlijk. Het is was het is zeker?

Ik heb eerlijkheidshalve illegaal opzoekingswerk verricht en naar de letter van de wet ben ik daarvoor zelfs strafbaar. Maar goed in praktijk komt er daar natuurlijk niets van.

Anyways met zo'n moeder ouders ben je echt niks dus ik wens er verder geen contact meer mee te hebben.

De relatie met de rest van de biologische familie is sowieso moeilijk (al heb ik met niemand ruzie of zo en mag ik gerust een berichtje laten). Ik ben eigenlijk min of meer een vreemde hé. 99% van de biologische familie zijn doodnormale Vlamingen. Maar mijn ouders waren dus ... ach ja ..

Laatst bewerkt:
Het is niet dat we dat verwachten. Ik stelde voor om iets te bestellen zodat er geen werk is. maar vooral om nog een laatste keer daar Kerst te vieren voor ze verhuizen en een nieuwe fase starten. Ook geen fancy service of zilverenbestek, alles kan mooi in de vaatwas.
Maar goed dat is dan nog het minste. Het was vooral het "wij doen geen cadeautjes" tezamen met we doen niets voor nieuwjaar dat nogal bot werd gezegd.
Uiteindelijk is dat allemaal niet het einde van de wereld en ik probeer dat ook duidelijk te maken aan mijn vrouw dat wij niet "gewoon" zijn op dat vlak.

Jouw ouders hebben eigenlijk aangegeven dat ze het niet bij hen wilde vieren, toch? maar jij wilde dat graag. Nu zijn ze gezwicht en een kerstdiner is heel veel werk maar jij wilt ook kadootjes. Weet niet hoe jouw ouders zijn, of ze ziek zijn geweest, of veel te verwerken hebben gekregen of krijgen, wat dan ook … maar misschien zijn ze een beetje moe? Als ze zoveel voor je doen, kan je hen toch ook uitnodigen juist bij jouw thuis?

Mensen die met hun gedachten al aan het verhuizen zijn, zien op tegen nog meer spullen die ze in moeten pakken of uit moeten pakken en weer terug inpakken (kerstboom, kerstservies). En misschien ook wel al het gedoe van een kerst bij hun.

Het voordeel van het vieren van iets in je eigen huis is dat je kan bepalen hoe het gaat. Zij kunnen dat maar jij ook (als je het in jouw huis viert). En als echtgenoot van en kind van, is het ook wel je taak om daarin te schipperen dat iedereen (deels) gelukkig is. Als de kerstviering met kadootjes zo belangrijk voor je vrouw is, vier het dan bij jou en nodig je ouders uit. Of zij met kadootjes komen of niet, kan je toch je eigen berg met kadootjes hebben (met wat voor jouw ouders erbij, bijv. alles wat in een half jaar op gaat)

Wat je nu hebt, klinkt als een onmogelijke „oplossing“ naar jouw ouders en vrouw toe. En voor wie? Wie doen ze hier een plezier mee? Jou. Maar je bent niet blij (genoeg).

De relatie met de rest van de biologische familie is sowieso moeilijk (al heb ik met niemand ruzie of zo en mag ik gerust een berichtje laten). Ik ben eigenlijk min of meer een vreemde hé. 99% van de biologische familie zijn doodnormale Vlamingen. Maar mijn ouders waren dus ... ach ja ..
Jouw ouders waren nogal bijzonder op hun manier en dat is niet doorgegeven aan jou. Gelukkig maar. Misschien wel juist daarom. Mogelijk was dat het grootste kado dat zij met hun (on)mogelijkheden konden geven.

Dat heb ik dus ook. Ik ben een vreemde maar toch ook weer niet (er is iets van herkenning in het uiterlijk en karakter). Voor mij is het goed zo. Die schat aan informatie (uit de gesprekken maar ook mijn eigen conclusies van die gesprekken) zijn voor mij het meest waardevol. Ik begrijp mijn vader beter, ook al heb ik er niets aan want hij is er niet meer). Mijn vader was een moeilijke man die uit een moeilijk gezin kwam met stroeve, eigenzinnig mensen. Dan is het wel logisch dat hij geen tot nauwelijks contact had. Ergens ben ik wel blij dat er weinig contact was want wat een gedoe zal dat zijn geweest! Daar ben ik gelukkig niet mee belast. Soms heeft iets een reden en das vaak niet voor niets.

Jouw ouders hebben eigenlijk aangegeven dat ze het niet bij hen wilde vieren, toch? maar jij wilde dat graag. Nu zijn ze gezwicht en een kerstdiner is heel veel werk maar jij wilt ook kadootjes. Weet niet hoe jouw ouders zijn, of ze ziek zijn geweest, of veel te verwerken hebben gekregen of krijgen, wat dan ook … maar misschien zijn ze een beetje moe? Als ze zoveel voor je doen, kan je hen toch ook uitnodigen juist bij jouw thuis?

Mensen die met hun gedachten al aan het verhuizen zijn, zien op tegen nog meer spullen die ze in moeten pakken of uit moeten pakken en weer terug inpakken (kerstboom, kerstservies). En misschien ook wel al het gedoe van een kerst bij hun.

Het voordeel van het vieren van iets in je eigen huis is dat je kan bepalen hoe het gaat. Zij kunnen dat maar jij ook (als je het in jouw huis viert). En als echtgenoot van en kind van, is het ook wel je taak om daarin te schipperen dat iedereen (deels) gelukkig is. Als de kerstviering met kadootjes zo belangrijk voor je vrouw is, vier het dan bij jou en nodig je ouders uit. Of zij met kadootjes komen of niet, kan je toch je eigen berg met kadootjes hebben (met wat voor jouw ouders erbij, bijv. alles wat in een half jaar op gaat)

Wat je nu hebt, klinkt als een onmogelijke „oplossing“ naar jouw ouders en vrouw toe. En voor wie? Wie doen ze hier een plezier mee? Jou. Maar je bent niet blij (genoeg).
Ah maar we vieren ook bij ons thuis. Nogmaals, er wordt niet echt iets extra verwacht van hen buiten dat de "activiteit" eten bij hen gebeurd. Ik had misschien moeten vermelden dat ze zelf in de aanloop naar de verhuis hebben aangegeven dat ze het ook een beetje spijtig vinden dat het na deze periode gedaan is.

Mijn vader zat qua gewoonten en gedachtegang vast in de jaren 60/70. Ik was niet zoals hij vond dat ik moest zijn en hij liet duidelijk merken dat ik een last was voor hem, wat hij wel deed voor mij bleek uiteindelijk gedwongen geweest te zijn door mijn moeder. Beste voorbeeld is leren rijden, probeer het maar is te leren me ne zak die 9 maanden in u oren zit te roepen dat ge een gevaar op de weg zijt ( ter info: nog nooit een ongeval gehad en flitsboetes zijn zeer zeldzaam). Hij kon het ook niet laten om ons te treiteren en dan te straffen als er op gereageerd werd. Het laatste dat hij tegen mij gezegd voor zijn dood was dat ik hopeloos en nutteloos voor iedereen was.

Op mijn achtste ben ik getest geweest wegens slechte school resultaten, daar was een hoog IQ uitgekomen maar wel een sterk advies om verdere testen te laten maar hij heeft dat tegen gehouden (uiteindelijk bleek het ADD te zijn, diagnose pas na zijn dood gehad), gezien hoog IQ moest ik ook de beste van de klas zijn en daarmee was de kous af, sindsdien heeft hij mij zwaar onder druk gezet op school met oa heel de avond gewongen moeten leren waar hij bij was terwijl naar TV keek (die hard stond, lukte dus niet want ADD). Resultaat was natuurlijk omgekeerd. Ook constant dreigen met mij in beroeps, een kostschool of zelfs een instelling te steken. vanaf 18de en heel het hoger onderwijs constant liggen dreigen met mij buiten te gooien.

Iedere school vakantie pikte hij deels in met taken van fysieke arbeid die dikwijls gewoon dienden om mij te doen werken en af te zien, ik heb dikwijls dagen bezig geweest met een stapel bakstenen of brandhout te verplaatsten van ene kant van de tuin naar de andere km ze de volgende weer te verplaatsen, of de beerput die hij zelf gestoken had maar verkeerd gedaan dus die zat constant verstopt dus ik mocht hem leegscheppen (ik was gratis, ruimerke niet). Andere beerput heb ik nog een put van 1x2x2m diep voor mogen graven met de schup.

Hij was een doe het zelver met 2 linkerhanden, resultaat was een huis met zware gebreken op alle vlakken en hij werkte nooit iets af, huis was ook vergeven van de ratten, muizen en spinnen.

Ik kon gewoon nooit iets goed doen voor hem

Iedere cent dak ik spendeerde aan hobby was gegarandeerd geroep en getier. Deftig reizen hebben wij nooit gedaan

Ik heb echt spijt van dak hem nooit op zijn bakkes geslagen heb, hij verdiende het.

Mijn broer en zus hebben het bijna even zwaar gehad. Zelf geen kinderen. Mijn broer doet het nu gelukkig wel veel beter met zijn kinderen

Als er goede momenten geweest zijn dan ben ik ze vergeten ondertussen

Laatst bewerkt:
Schoonouders zijn en blijven gewoon een koppel dikke egoïsten

Mijn schoonpa praat niet meer met zijn zus en zijn broer. Hij is afkomstig van Wallonië dus iedereen spreekt er Frans

Mijn vrouw komt nog met iedereen overeen dus is continu "postbode"

Vandaag telefoon van de tante "Uw oma moet voor orthopedische schoenen gaan, kan uw pa dit keer eens meegaan en een afspraak maken"

Mijn madam belt naar haar pa en krijgt dan de volle lading waarom zijn zus hem niet kan bellen (doet er niet toe en hij weet goed genoeg waarom) en waarom dat dat nu moet (doktersadvies) en "hij heeft nu geen tijd komende weken"

Mijn madam zit dan telkens met:
- moet ik nu zelf verlof nemen
- moet ik men oma aan haar lot overlaten
- moet ik men tante bellen en daar ook nog eens de volle lading krijgen omdat men pa nie wil

En een pak hoofdpijn hierdoor

Hier zowel in de familie als schoonfamilie een slechte relatie met bepaalde mensen.

Ouders:
Moeder en vader wonen nog samen. Zij is huismoeder en heeft nooit in haar leven bij een werkgever gewerkt. Ze heeft borderline en ken dus onderandere veel hoogtes en laagtes. Ze zoekt ook graag conflicten op. Ze schaamt zich er ni voor om te zeggen dat mijn broer (spoedarts in opleiding) een "dokter van mn kloten is. Die denkt ni na en schrijft medicatie voor". Zij is voor alternatieve geneeskunde. Hetzelfde met mijn partner (psychologe). Waar mijn partner bijstaat, zegt mijn moeder "jah..psychologie..kheb da nooit gestudeerd en ken zelfs nog meer dan hen. Psychologen zijn gewoon nietsnutten".
Door dat kille en boertige gedrag (borderline of niet) zien wij mn ouders amper. Dit jaar is mijn broer maar 2x langsgeweest. Ikzelf misschien 5-6x.
2jaar geleden is mijn broer getrouwd...mn ouders hebben geweigerd te komen. Mn broer vond het niet erg, onder het mom "beter zo dan dat mama plots ambras staat te zoeken met mensen op de trouw"
Dit verhaal kunnen we ook doortrekken naar gans onze kant van de familie. Er is amper contact doordat mijn moeder in onze kindertijd constant ambras zocht met nonkels/tantes ed. Om ook enkele voorbeelden te geven van haar gedrag naar mijn familie toe in mn kindertijd: opgeven dat ze naar de plechtige communie van mijn nicht gaat. Wij maken ons klaar om te vertrekken..mn moeder zit nog in de badkamer en mn vader vroeg wanneer ze klaar zou zijn...raakte zij in een colère "als ge mij zo onder druk zet om mij rap klaar te maken, dan blijf ik hier. Ik ga niet meer mee"
En zo gingen we dan naar de communie van mn nicht en vroeg iedereen waar mijn moeder was...en mn vader "ze is ziek en voelde zich niet goed".
En dat excuus werd vaak gebruik in een familiale context als mijn moeder last-minute plots geen zin had om te komen.

Ikzelf ben kordater in aanpak en als mijn moeder uit het niet ambras zoekt, zet ik haar op haar plaats.
Genre: zit ze op de kap van dokters/psychologen..ik "zij doen wel iets om de maatschappij te helpen..en gij?"
Ze heeft vroeger vaak gezegd dat ze mij niet wou als kind => ik "tis wederzijds. Een andere moeder had ik mss ook leuker gevonden. En wel spijtig voor u dat ge zo dom waart om geen condoom te gebruiken op dat moment"..en dan is ze direct stil.

Ze heeft vroeger meermaals gezegd dat ze mij nooit meer wou zien (toen ik niet meer thuis woonde). Dan liet ik 6-12 maand niks van mij horen. Mijn vader die achter hare rug dan met mij stuurde dat ik slimmer moet zijn en wel terug contact moet opzoeken ed. Wat ik dat weiger tot mn moeder mij zelf belt.
Voorlopig is ze naar mij persoonlijk toe al 1-2 jaar rustig.
Vorig jaar (2024) gingen mn madam en ik Kerst avond bij mn ouders vieren (ahja..want ouders/aka moeder en schoonouders komen niet overeen). En ze wouden persé dat we kwamen. Op 23/12 "ja seg, ik voel me niet goed (mentaal wss weer ambras gehad met iemand) morgen gaat niet door. Voorzie zelf maar iets".
Vanaf dan beslist dat wij nooit nog Kerst bij mn ouders zouden vieren.
Dit jaar mijn moeder "bij wie gaat ge Kerstavond vieren?"
Ik "dat zal gewoon bij de schoonouders zijn of met twee opt gemak"
Moeder "ah ok das goed. Ik had al schrik u te moeten uitnodigen en had daar geen zin in"

Of het moment waarop mijn ouders openlijk toegeven dat ze mij nog +4000€ terug moesten geven. En wanneer ik er na 12 maand nog eens achter vroeg, was het antwoord "seg, gij gaat ons niet onder druk zetten met die terugbetaling. Als het zo zit, betalen we u niks meer terug. Tis ni alsof ge da nodig hebt. Ge hebt net een dikke villa gebouwd en beiden een moto gekocht. Gelle zit er goed in". Sindsdien vertellen we helemaal niks meer over ons privé, want blijkbaar triggert het jaloezie bij hen. En die 4000€ zal ik wel op een andere manier recupereren: geen kerstcadeau's/verjaardagscadeau's meer voor hen.

En zo is het eigenlijk heel ons leven al. Al merkten wij dit niet op als kind en was dat "normaal".
De band met mn broer is dan wel weer goed. Wij horen mekaar dagelijks, al is het vb maar via Messenger ofzo. We trachten het gedrag van onze ouders te relativeren of lachen er soms mee.

Schoonouders:

Eigenlijk meer de schoonvader dan wat anders. Heel grote narcist die heel hard in man/vrouw-patroon denkt.
Het is ook iemand die geen "neen" kan aanvaarden of anders zn ego gekrenkt is.
Mn vriendin en ik zijn intussen 16 jaar samen. Ik heb op die tijd nooit een deftig gesprek met hem gehad. Meestal blijft het bij "hallo" en "daag" als we bij de schoonouders eten. Ik vind die heel kil qua persoonlijkheid.
Tijdens familiefeesten zit em heel de tijd op zn ipad te tokkelen tot er gegeten moet worden. Eens HIJ klaar is met eten (en de rest nog bezig is) staat hij op en gaat hij tv kijken of terug in een aparte ruimte op zn ipad tokkelen.
Als ge ziek zijt, zijt ge een watje en alles wat hij doet is mega geweldig.

Sinds wij gebouwd hebben is de relatie tussen mn partner en hem serieus onder nul.
Hij wou meehelpen in de bouw en mn vriendin heeft te boot schoon afgehouden. Wij doen liever beroep op professionals in het vak dan gewoon een particulier die wat staat te klooien (en geen inzage duldt) in onze eigen woning.
Daarnaast is de vriendin voor haar moto rijbewijs gegaan... Schoonvader is zelf fervente motorijder...maar hij toonde 0,0 interesse in het feit dat zn dochter er ook voor wou gaan. Zijn enige reactie was "alé dat had ge nog ni zeker?". In plaats van oprechte interesse te tonen en haar warm te maken om samen toerkes te rijden enzo. Enkele maanden later koopt ze haar eerste moto..echt nog een deftig spel als eerste voertuig. Schoonvader ziet dat..gaat er eens opzitten..en zegt "ha....hahahahha...hahahahaha..dat is precies een kinderfiets hahaha". Niet eens "oh kei leuk, proficiat. Wanneer rijden we eens samen?".
Ze heeft nu bijna een jaar haar moto...hij heeft nog nooit voorgesteld samen te rijden.

Ander voorval: vorige zaterdag zijn we naar een koorconcert van de moeder geweest. We komen toe, de schoonvader zit daar met een ander koppel (dat wij niet kennen). We zeggen "hallo".. amper reactie van zijn kant. Hij stelt ons niet eens voor aan die mensen..echt mega weird.
Bon het concert begint en de eerste pauze is er. Wij gaan jetons halen voor onze drank. Zien we ineens de schoonmoeder voor het eerst (zij is deel vh concert) en zegt ze "hoe, heeft papa jullie geen jetons gegeven? Hij had er voor iedereen gekocht"
Vriendin "nee..en ne goeiendag kon er amper van af..en ons voorstellen aan dat koppel ging al helemaal niet"

Schoonmoeder belandt 23/12 int ziekenhuis op spoed. Ze moet daar waarschijnlijk een week blijven. Dus Kerst met de schoonouders (zij kwamen bij ons) ging niet door.
Die vader "nee we zullen dat wel een andere keer doen/langskomen". Wij hadden al voor 4 man gekocht. Allemaal geen drama ofzo..maar de dag erna vernemen we dat de schoonvader gewoon in een brasserie op zn eentje was gaan eten op Kerstavond. En dan denken wij "maar waarom komt ge niet bij ons?!? We hadden zelfs veel te veel eten".

En moet eerlijk zijn, het is soms echt moeilijk schipperen tussen een borderline moeder en een narcistische vader. We krijgen van beide kanten niet echt veel warmte..en mochten we ooit kinderen krijgen (we hebben onlangs vernomen dat de partner er toch kon hebben ondanks haar aandoening) we hen zoveel mogelijk willen afschermen van dat gedrag en wel een warme thuis bieden.
En dan stellen we ons de vraag "hoe gaan we om met oma/opa bij zo'n gedrag? Waar trekken we grenzen?"

Wat hetzelde hier , mn pa wil gerust veel doen in het huis , alleen heeft ie nooit veel tijd en moet et dan soms rap rap of zitten er maanden tussen. Maar hij weet het wel allemaal beter.
Deels herkenbaar met mijn schoonvader. Ik ben een planner en neem tijd om technieken op te zoeken, materialen te bekijken, ...
Mijn schoonvader is meer het type "ga naar de Brico en smijt het er tegen". Hij is eens jaren geleden kwaad voort gereden in onze verbouwingen omdat ik iets anders wou dan hij in zijn kop had.
Al bij al een heel goeie werker, maar te veel ondoordacht. Hij heeft bij zichzelf thuis gyproc vervangen en na een half jaar zitten er al barsten in. Hier hebben we gyproc die er 5+ jaar hangt aan een houten roostering en waar geen enkele barst in zit.

Terug
Bovenaan