De autokeuring

Het kan aan mij liggen, maar dat is nu toch wel heel gemakkelijk te controleren of het dimlicht al dan niet werkte op het moment van controle? Je staat er als klant als het ware op te kijken terwijl ze bezig zijn. En dan kan je bij het melden daarvan toch ook meteen je lichten aansteken om dat te verifiëren ?
Tja, mijn vrouw is geweest. Die is niet uit de wagen gekomen.
En ze heeft de lichten aan gestoken, want het rechtse brandde wel volgens de keuring.

Afgelopen vrijdag naar de keuring geweest in Heist-op-den-berg. Auto is nog maar twee jaar oud, maar moet opnieuw ingeschreven worden, dus tweedehandskeuring nodig.
Dat verliep daar eigenlijk allemaal best aangenaam.
Ik had een afspraak gemaakt, en moest maar enkele minuten wachten voor ik kon binnenrijden. De inspecteurs waren vriendelijk en deden niet moeilijk. Snel en vlot doorheen de keuring, heeft alles samen geen half uur geduurd.
Enkele anekdotes:
* Het is een hybride wagen en ik was elektrisch naar de keuring gereden. Ze doen daar een CO-test of zoiets, maar omdat de motor volledig koud was, moest men toch wel even gas geven om de waardes voldoende te doen zakken.
* Ik had vooraf nog eens nagekeken waar alle zaken zitten (gevarendriehoek, verbanddoos, brandblusser...) Maar men vroeg dan ook naar de reparatiekit. Ik herinnerde me nog dat ik die wel eens gezien had, maar waar zat die ook weer.... Bleek uiteindelijk onder de middenstoel te zitten... Deed men ook niet moeilijk over.

Wat is dat toch bij de keuring?
MX-5 NA deze kerstvakantie laten spuiten, alles netjes gemonteerd, naar de garage gebracht voor onderhoud en afstellen lichten.
Mijn vrouw gisteren naar de keuring: 1 dimlicht werkte niet en ander licht verkeerd afgesteld.
Ik kom vandaag thuis: zet de lichten op: beide lichten werken perfect.

Die lichten hebben dus al +20 jaar perfect gewerkt.
Garagist heeft die zeker en vast gecontroleerd. Op weg van de garagist naar huis (7km) werkte dat perfect, zelf gezien, want donker.
En nu ineens gaat er 1 licht net op de keuring uitvallen !?
En na een ritje van 5km naar huis, werkt dat licht terug. Komaan! Heel straf.
is het geen standlicht ipv dimlicht?

Gisteren mijn auto afgekeurd omdat het licht van mijn richtingsaanwijzers meer wit licht was dan oranje licht… Wat vinden ze toch allemaal uit? 😂

• De jaarlijkse keuring voor personenwagens ouder dan 10 jaar of met meer dan 160.000 km wordt omgezet naar een tweejaarlijkse keuring
Dus altijd gewoon 2 jaar binnekort? Ik weet niet of dat helemaal een goede zaak is met wat ik zie rondrijde, maar ok.
  • Er is géén keuring meer nodig bij de montage van een trekhaak
Zou dat ook voor > 750kg zijn?

Nu weer zo'n klucht bij de autokeuring.
Ik wil een wagen van 1997 uit Nederland invoeren. Die heeft al wel een Europese typegoedkeuring, maar niet vermeld in vak K op het kentekenbewijs en geen gelijkvormigheidsattest. Attest kan ik wel verkrijgen bij de fabrikant.
3 weken geleden gebeld: "gelijkvormigheidsattest doet er niet toe, als vak K niet ingevuld is, moet u validatiekeuring doen"
Ok, die plan ik in voor vandaag.
Kom ik aan: "Spijtig, als u een gelijkvormigheidsattest had gehad, had u enkel 2dehandskeuring moeten doen. Dat is recent veranderd."

Daar achteraf voor gebeld naar Autoveiligheid:
1e persoon: "Neen, dat klopt niet, u moet toch altijd een validatiekeuring doen"
2e persoon: "ja, dat is recent veranderd, 2dehandskeuring met gelijkvormigheidsattest had u kunnen doen".
Ja, wat man? Wat is het nu? Hoe moet ik dat nu weten? Website is nog niet aangepast. Kan men niet een beetje klantvriendelijk zijn en de mensen die een validatiekeuring hebben gepland even een email sturen?

Mijn beklag gedaan dat ik dus een validatiekeuring moet doen, en dan nogmaals een 2dehandskeuring, waarbij de daadwerkelijke keuring volledig overlapt. En mij dus extra geld aftroggelt.
"Ah meneer, maar wij beslissen dat niet, dat is de Vlaamse overheid, wij voeren slechts uit".

Dus eens gaan nakijken:
Bij de Vlaamse Overheid zegt men:
In het keuringscentrum wordt eerst de validatie van het voertuig uitgevoerd. Vervolgens ondergaat het voertuig een tweedehandskeuring. Als u een afspraak maakt, vraag dan of het keuringscentrum de validatieprocedure en tweedehandskeuring kan combineren.
Dus 1x langsgaan, 1 validatieprocedure en 1 keuring en dan na een tijd krijg je het validatiecertificaat terug. (+roos inschrijvingsformulier)

Bij de keuring zegt men dus:
1 validatiekeuring
2 opsturen naar Brussel en dan krijg je validatiecertificaat terug (na 4-6 weken)
3 nogmaals langsgaan voor 2dehandskeuring
En met wat ik de laatste tijd zie, durf ik er niet op te vertrouwen dat een wagen die de validatiekeuring doorstaat, zonder opmerkingen door de 2dehandskeuring zal komen.

Hun prijslijst vermeld ook niets van validatie, invoering, homologatie procedure of keuring.
Dus je hebt geen flauw idee wat ze allemaal doen en dus geld voor kunnen vragen.

5 jaar geleden ook een wagen ingevoerd, wel met Frans en Belgisch gelijkvormigheidsattest, maar geen Belgisch typeplaatje.
Toen moesten ze al die documenten niet hebben, ze gingen dat zelf allemaal opstellen.
Nu moesten ze ineens zoveel mogelijk documenten hebben van de wagen.
Wat houdt nu eigenlijk zo'n validatieprocedure in? Niemand kan het zeggen...

Het wordt echt tijd dat dat monopolie doorbroken wordt, verschrikkelijk.

Daar geef ik ze nog het voordeel van de twijfel.
Maar een lamp die ineens kapot is na 20 jaar en daarna ineens ook terug werkt? Neen, dat is onzin.

Nu beginnen ze al te zeuren dat er 500 jobs verloren gaan gaan omwille van de nieuwe regels van de Vlaamse Overheid.
Dus de lange wachtrijen gaan blijven ondanks de versoepeling van de regels door de overheid.

Maar een lamp die ineens kapot is na 20 jaar en daarna ineens ook terug werkt? Neen, dat is onzin.

Nu beginnen ze al te zeuren dat er 500 jobs verloren gaan gaan omwille van de nieuwe regels van de Vlaamse Overheid.
Dus de lange wachtrijen gaan blijven ondanks de versoepeling van de regels door de overheid.
Ik ga zeker niet zeggen dat alles ok is bij de keuring hoor, er zijn daar zeker nu en dan zaken die je eens doen fronsen. Maar imo moeten we ook niet geloven dat het altijd de keuring de is die mis is. Er zijn ook genoeg mensen met kritiek die ook geen recht van spreken hebben.

Mijn vader heeft vroeger, en dan spreek ik over meer dan 25 jaar terug (jaren 90 dus), wel een aantal problemen gehad op de keuring. Zaken zoals hierboven nu ook omschreven worden.

Maar ik heb eerlijk gezegd nooit iets voorgehad tot nu toe, altijd van de eerste keer goedgekeurd.
Alleen nu voor de tweede maal een opmerking op het het groen keuringspapier waarvan ze in de garage zeggen dat er helemaal geen probleem is.

Namelijk het volgende:
Gebreken nauwlettend in het oog te houden

5.3.3.b/1/4 Torsiebuis, reactie-, wieldraag-, of ophangingsarm is licht beschadigd (onder andere silent block) of gecorodeerd

Namelijk het volgende:
Gebreken nauwlettend in het oog te houden

5.3.3.b/1/4 Torsiebuis, reactie-, wieldraag-, of ophangingsarm is licht beschadigd (onder andere silent block) of gecorodeerd
Ergens wat speling of lichtte scheurtjes in een ophangingsrubber of draagarm.

Als dit het jaar daarna niet erger geworden is en de speling niet te erg geworden is dan zetten ze gewoon de opmerking er terug op.

Dus dat de keurders er alles aan doen om autos af te keuren zoals gezegd word...

Dus altijd gewoon 2 jaar binnekort? Ik weet niet of dat helemaal een goede zaak is met wat ik zie rondrijde, maar ok.
Nee, als men in een regel "of" gebruikt is het niet "en". Dus een auto die meer dan 10 jaar is OF meer dan 160.000km heeft moet maar om de twee jaar. Een auto die 10 jaar is EN meer dan 160.000km heeft, zal wel jaarlijks moeten blijven gaan.

Dat van die trekhaak weet ik nu ook niet, de artikels zijn nog wat vaag imo.

Als ik het goed lees was je toch initieel niet aanwezig op die keuring? Dus hoe kan je dan met zekerheid zeggen dat die lamp op dat moment wel werkte?

De enigen die dat met zekerheid kunnen bevestigen of ze al dan niet ging is de controleur en de klant die aanwezig is op dat moment.
Het toestel zal dan een registratie doen als het wel werkt, en geen als de lamp niet werkt. En dat kan je visueel ook zien of ze werkt. Zelfs als je achter het stuur zit. Want als je lamp werkt, dan zie je ze toch schijnen op de persoon of toestel dat vlak voor je koplamp staat?

Ergens wat speling of lichtte scheurtjes in een ophangingsrubber of draagarm.

Als dit het jaar daarna niet erger geworden is en de speling niet te erg geworden is dan zetten ze gewoon de opmerking er terug op.

Dus dat de keurders er alles aan doen om autos af te keuren zoals gezegd word...
Maar dan zouden ze dat in de garage toch ook gewoon moeten zien en zouden ze gezegd hebben dat dat inderdaad in het oog gehouden moet worden.
In de garage zeggen ze echter dat er totaal geen probleem is, ze snappen niet waarom die opmerking er nu al voor de tweede keer op rij op staat.

Als ik het goed lees was je toch initieel niet aanwezig op die keuring? Dus hoe kan je dan met zekerheid zeggen dat die lamp op dat moment wel werkte?

De enigen die dat met zekerheid kunnen bevestigen of ze al dan niet ging is de controleur en de klant die aanwezig is op dat moment.
Het toestel zal dan een registratie doen als het wel werkt, en geen als de lamp niet werkt. En dat kan je visueel ook zien of ze werkt. Zelfs als je achter het stuur zit. Want als je lamp werkt, dan zie je ze toch schijnen op de persoon of toestel dat vlak voor je koplamp staat?
Zoals eerder gezegd: mijn vrouw is geweest, overdag. Zij zat in de wagen, niet iemand van de keuring.
Niet technisch en overdag in die hal zie je nu ook niet zoveel van dat licht. (het zijn geen Xenon of LED lampen)

Ik weet inderdaad niet of dat licht op dat moment werkte of niet.
Wat ik wel zeker weet is:
- dat dat licht de afgelopen 25 jaar perfect heeft gewerkt,
- bij de garagist 2 dagen voor de keuring werkte,
- de dag voor mijn vrouw naar de keuring ging werkte (want toen ben ik er mee in het donker 5km naar huis gereden van de garagist),
- de dag na de keuring werkte (toen heb het ik in onze garage bekeken),
- bij de garagist enkele dagen later werkte,
- op de herkeuring werkte (zonder dat de garagist er iets aan gedaan heeft)

Dus ja, absoluuut ja, het kan zijn dat dat licht net op de keuring niet werkte. Die kans bestaat absoluut, geen twijfel.
Is die kans echter groot? Absoluut niet.

Ik ga zeker niet zeggen dat alles ok is bij de keuring hoor, er zijn daar zeker nu en dan zaken die je eens doen fronsen. Maar imo moeten we ook niet geloven dat het altijd de keuring de is die mis is. Er zijn ook genoeg mensen met kritiek die ook geen recht van spreken hebben.
Zeg je nu dat ik geen recht van spreken heb?
Ik zie toch wat ik zie?

Ik zie dat een licht werkt voor de keuring, en na de keuring.
Ik zie dat Autoveiligheid.be zegt dat ik 2 keuringen moet doen, onder het mom dat zij enkel doen wat de Vlaamse Overheid hen opdraagt, maar de Vlaamse Overheid zegt dat een validatieprocedure en 2dehandskeuring wel gecombineerd kunnen worden.
Ik zie dat een persoon van de keuring aan mij vraagt: "is dit een lek? Afhankelijk van uw antwoord keur ik hem goed of af."
Ik zie dat 1 keurder iets goedkeurt en daarna een andere verderop de lijn dat dan weer afkeurt.

Dat zijn allemaal dingen die ikzelf op 3 jaar tijd op de keuring heb meegemaakt.

Terug
Bovenaan