Manga De algemene "Ik-lees-deze-manga's"-thread

Horimiya
Luchtige rom-com manga, leuk tijdverdrijf maar niets speciaals en zeker niet het beste wat het genre te bieden heeft.

20th Century Boys
Ik had Monster al gelezen van de zelfde mangaka ( Urasawa Naoki ) en deze manga staat minstens op de zelfde hoogte, al dan niet hoger.
Het verhaal gaat over een groep jeugdvrienden die tijdens het spelen een verhaal verzinnen over het einde van de wereld. Jaren later wanneer ze allemaal volwassen zijn blijkt dat het verhaal dat ze toen schreven werkelijkheid begint te worden. Ze moeten proberen te achterhalen wie van hun oude vriendengroep het is die erachter zit. Het verhaal springt eigenlijk constant tussen 3 periodes: 1970-71, 1997-2000 en 2014-2017.
Een geweldige "detective" achtige manga over vriendschap, de jaren 70, 90 en 2010, jeugdige fantasie en hoe we als kinderen de toekomst zagen (denk aan de wereldexpo's met fabelachtige uitvindingen etc).

Sun-Ken Rock
Qua artstyle is dit een van de beste manga's die er is, op het zelfde niveau als Vagabond, Berserk en consoorten. Maar helaas is het verhaal niet van hetzelfde niveau. Het begint sterk maar gaat al snel bergaf. Ik heb het toch zeer snel uitgelezen, want het was wel een page turner.

Rainbow: Nisha Rokubou no Shichinin
Oof, dit is geen gemakkelijke manga om te lezen.
Het verhaal gaat over een groep jongeren die elkaar voor het eerst ontmoeten in een instelling voor jeugd delinquenten, een paar jaar na het aflopen van de 2e wereldoorlog. Ze smeden een band samen en de manga volgt de groep jongens in hun verdere leven. De mangaka does not pull any punches en het verhaal is in bepaalde delen echt heel bruut en rauw. Het laat met momenten ook goed de realiteit van na-oorlogs Japan zien.

Out
Je standaard Japanse delinquenten manga. Leuke om even op verstand 0 gevechten te zien maar ook niet veel meer dan dat.

Wind Breaker
Wauw, indrukwekkend. Ik heb persoonlijk echt niets met koersen/fietsen maar ik ben echt door deze Webtoon gevlogen. En nu maar constant wachten op nieuwe chapters...
 
Billy Bat & Pluto
Beide van Naoki Urusawa (Monster, 20th Century Boys). Ik heb nu de 4 series van deze mangaka gelezen en ik moet zeggen, hij is mogelijk mijn nieuwe favoriet. Het hoge niveau van alle 4 deze series is gewoon ongezien in de manga wereld.
Als je eigenlijk geen enkele slechte manga hebt, dan ben je voor mij de beste. Er zijn mangakas die betere art, een beter verhaal of gewoon 1 beter serie hebben maar ik kan eerlijk zeggen dat ik nog niemand meerdere manga's van zo een hoog niveau heb zien maken.
Ja, een manga als Berserk of Vagabond gaat indivueel misschien beter zijn dan elk van de 4 Urusawa manga's, maar het is zoals ik al zei door de combinatie van die 4 dat ik kan zeggen dat ik hem een betere mangaka vind dan Miura (Berserk) of Inoue (Vagabond).

Dr Stone
Art van Boichi (Sun Ken Rock) dus dat zit wel goed. Voor de rest is het gewoon een heel aangename manga over de kracht van wetenschap en vriendschap.

Real
Heel goed. Deze van Inoue (Vagabond, Slam Dunk) is weer een voltreffer. Rolstoelbasket en alles daarrond. Ik wist al dat hij goed was in sport manga's (Slam Dunk) maar deze is zoveel meer. Het is eigenlijk een character study over mensen met een lichamelijke beperking en de mensen rond hen. 10/10, wou enkel dat hij wat sneller chapters uitbracht!
 
Made in Abyss volledig bijgebeend

had gehoopt dat ze toch wel verder dan de anime zaten maar is dus niet het geval :(
 
Hier nog eens updaten want ik heb al weer een aantal manga's gelezen.

My Youth Romantic Comedy Is Wrong, As I Expected
Vroeger ooit eens de anime gezien en was wel een vermakelijke "rom com" anime. Het is eigenlijk based op een Light Novel en zowel de anime als manga hebben geloof ik nog geen einde. De manga was ook leuk, niets baanbrekend maar gewoon ok.

Fruits Basket
Een classic uit het "Shoujo" genre (meisjes mangas dus, Shounen is voor jongens, Shoujo voor meisjes). Ik ben wel een sucker voor romantische shoujo mangas, altijd bleiten. Hier dus ook weer. Meid komt terecht in een huis waar een familie van hotties woont, maar ze hebben een geheim. Ze zijn namelijk allen 1 van de dieren uit de Chinese Zodiac. Wanneer ze een knuffel krijgen veranderen ze in hun respectievelijke dier. Klinkt uiteraard heel vaag en weird. Ik was ook skeptisch, maar tegen het einde aan was ik volop aant bleiten en kon ik niet stoppen met lezen.

I sold my life for ten thousand yen per year.
Een "kortverhaal", slechts een 18 tal chapters. Soms kan het leven helemaal anders uitdraaien dan je had gedacht. Ons hoofdpersonage heeft amper geld, geen job en ziet het niet meer zitten. Iemand zegt dat hij zijn resterende levensduur kan verkopen. Hij besluit dit te doen. Het bedrag dat je krijgt hangt af van wat je nog zou verwezenlijken in je leven, kwaliteit van je resterende jaren. Hij verwacht zich aan een paar miljoen yen maar krijgt uiteindelijk maar 10000 yen (70 tal euro) per jaar dat hem nog restte. Een interessant concept en in slechts 18 chapters ga je door een hoop emoties. Zeer goed.

Toradora!
Nog een manga waar ik ooit de anime van heb gezien. Vermakelijke rom com maar zeker niet bij de top van het genre.

The Gods Lie.
Nog een kortverhaal. Slechts 5 chapters maar wauw. Based on een iet wat waar gebeurd verhaal geloof ik. Ik kan er niet teveel van verklappen maar dit trok toch weer heel heftig aan mijn hart. De kracht van kinderen...

Beastars
Heel lang niet willen lezen omdat ik dacht dat dit Furry bait was. Stel u Zootopia maar iets meer R-Rated voor. Begint sterk maar ik ben niet zo fan van waar het verhaal in verandert. Uiteindelijk toch nog meer dan geslaagd. Heeft wel wat te vertellen over acceptatie van je ware aard, tegen je aard in gaan, hoe omgaan met een maatschappij van roofdieren en herbivoren, ... Interessant concept dus, dat het lange tijd goed doet maar het niet de hele manga lang vol kan houden.

Kuroko no Basket
Na Slam Dunk en Real had ik goesting in nog een basketbal manga en dit is wel een bekende. Deze haalt wel echt niet het niveau van de voorgenoemde twee. Eerder basketbal met superpowers.

Kaiju No 8
Pacific Rim de manga. Niet helemaal maar close enough. Er zijn dus Kaiju in de wereld, gigantische monsters, en er is een organisatie die strijd tegen deze Kaiju. Ons hoofdpersonage is iemand die niet door het examen geraakte om in deze organisatie toe te treden maar ontdekt later dat hij zelf in een sterke Kaiju kan veranderen. Leuk, goede art en coole fight scenes.

A Silent Voice
De film ooit gezien en was uiteraard een tear jerker. De manga voegt nog wat extra scenes en informatie toe en was ook wederom, een tear jerker. Top wel.

Spice & Wolf
In een middeleeuwse fantasy wereld volgen we Lawrence, een trader die op een dag een wolf god tegenkomt die besluit hem te volgen. Geen teenager held met gekke powers hier maar een iets bedeesder verhaal met een focus op trading in de middeleeuwen. Best goed!

ReLIFE
Wat als je je leven zou kunnen terugdraaien en opnieuw aan het middelbaar zou kunnen beginnen met de kennis die je nu hebt. Zou je aan je flaws werken, een beter persoon worden en een betere toekomst bekomen? Beetje een mix van een romcom manga en iets zoals Erased. Ik heb er van genoten.

Leviathan
Een webtoon. De wereld is onder water gelopen en er zijn gigantische beesten onder water. De mensheid die overblijft woont op grote schepen of in enclaves. Leuk concept, vermakelijke webtoon, niets baanbrekend of geweldig.

Wotakoi: Love is Hard for Otaku
Rom com. Wat als je op je werk je echte persoonlijkheid moet verstoppen? Of in je relaties? Korte chapters waar iedere paar paginas een soort joke of punch line is. Rien de special.

Bleach
Ik heb One Piece en Naruto al gelezen en dan was het nu eens tijd voor de laatste van de "Big 3" shounen. Eh, het is niet slecht, maar als ik de drie moet raten dan zou het toch wel zijn: 1. One Piece, 2. Naruto, 3. Bleach.

Tokyo Ghoul & Tokyo Ghoul:re
Als edgy teen had ik dit de beste manga ooit gevonden, nu was het wel ok, iets teveel met de ogen rollen of frustratie voor sommige karakters.

Monthly Girls' Nozaki-kun
Gag manga over een meisje dat verliefd is op een jongen in high school. Blijkt dat de jongen eigenlijk de schrijver is van een Shoujo manga en schrijver alter ego een meisje is. Iedere pagina is een soort gag of joke, wel leuk voor tussendoor.

Haikyuu
Mogelijk de beste sport manga ooit. Ik ken niks van volleybal en ik was er nooit geintresseerd in, maar tijdens het lezen hiervan ging ik er volledig in op! Zeer zeer goed.

Edit: ik had dit beter geschreven toen ik wat wakkerder was...
 
Laatst bewerkt:
Zonet IKIGAMI deel 1 gelezen

Gaat over een concept waarin de Japanse maatschappij elk kind een inspuiting geeft op bepaalde leeftijd. Bepaalde kinderen zullen op bepaalde leeftijd tussen 18-24 jaar? sterven door deze injectie. Niemand weet vooraf wie het zal zijn. De maatschappij doet dit om iedereen meer bewust te zijn van de waarde van het leven... Zo zouden er minder zelfmoorden zijn en de maatschappij "gelukkiger" zijn...
Bon, redelijk zotjes...

Het hoofdpersonage is een jongeman die werkt voor de overheid. Hij moet de mensen die zullen sterven een meldingsbericht overhandigen dat ze nog 24 uur te leven hebben.
Het zijn dus telkens kort verhalen waarin iemand zich plots bewust is dat hij/zij nog 1 dag te leven heeft en wat ze met die laatste dag doen.

een interessante Manga, aanrader.
 
Zonet IKIGAMI deel 1 gelezen

Gaat over een concept waarin de Japanse maatschappij elk kind een inspuiting geeft op bepaalde leeftijd. Bepaalde kinderen zullen op bepaalde leeftijd tussen 18-24 jaar? sterven door deze injectie. Niemand weet vooraf wie het zal zijn. De maatschappij doet dit om iedereen meer bewust te zijn van de waarde van het leven... Zo zouden er minder zelfmoorden zijn en de maatschappij "gelukkiger" zijn...
Bon, redelijk zotjes...

Het hoofdpersonage is een jongeman die werkt voor de overheid. Hij moet de mensen die zullen sterven een meldingsbericht overhandigen dat ze nog 24 uur te leven hebben.
Het zijn dus telkens kort verhalen waarin iemand zich plots bewust is dat hij/zij nog 1 dag te leven heeft en wat ze met die laatste dag doen.

een interessante Manga, aanrader.

Doet me wel wat aan deze denken, ook een aanrader:
I sold my life for ten thousand yen per year.
Een "kortverhaal", slechts een 18 tal chapters. Soms kan het leven helemaal anders uitdraaien dan je had gedacht. Ons hoofdpersonage heeft amper geld, geen job en ziet het niet meer zitten. Iemand zegt dat hij zijn resterende levensduur kan verkopen. Hij besluit dit te doen. Het bedrag dat je krijgt hangt af van wat je nog zou verwezenlijken in je leven, kwaliteit van je resterende jaren. Hij verwacht zich aan een paar miljoen yen maar krijgt uiteindelijk maar 10000 yen (70 tal euro) per jaar dat hem nog restte. Een interessant concept en in slechts 18 chapters ga je door een hoop emoties. Zeer goed.
 
Zonet IKIGAMI deel 1 gelezen

Gaat over een concept waarin de Japanse maatschappij elk kind een inspuiting geeft op bepaalde leeftijd. Bepaalde kinderen zullen op bepaalde leeftijd tussen 18-24 jaar? sterven door deze injectie. Niemand weet vooraf wie het zal zijn. De maatschappij doet dit om iedereen meer bewust te zijn van de waarde van het leven... Zo zouden er minder zelfmoorden zijn en de maatschappij "gelukkiger" zijn...
Bon, redelijk zotjes...

Het hoofdpersonage is een jongeman die werkt voor de overheid. Hij moet de mensen die zullen sterven een meldingsbericht overhandigen dat ze nog 24 uur te leven hebben.
Het zijn dus telkens kort verhalen waarin iemand zich plots bewust is dat hij/zij nog 1 dag te leven heeft en wat ze met die laatste dag doen.

een interessante Manga, aanrader.
Kheb daar ook een paar volumes van gelezen maar ben op den duur afgehaakt. Het waren zo precies allemaal op zichzelf staande verhaaltjes over wat bepaalde mensen deden voor ze dood gingen. Geen overarching plot die vooruit ging of zo.

Als dat zoals netflix of zo was waar ik gewoon toegang had to ze allemaal zou ik die wel uitgelezen hebben maar aangezien ik na elk volume moet beslissen of ik het volgende ook ga kopen of niet, heb ik uiteindelijk beslist van niet.

Als er nadien toch nog een goed verhaal in volgt moogt ge mij dat altijd laten weten. Misschien dat ik het dan nog wel eens een kans geef.
 
Kheb daar ook een paar volumes van gelezen maar ben op den duur afgehaakt. Het waren zo precies allemaal op zichzelf staande verhaaltjes over wat bepaalde mensen deden voor ze dood gingen. Geen overarching plot die vooruit ging of zo.

Als dat zoals netflix of zo was waar ik gewoon toegang had to ze allemaal zou ik die wel uitgelezen hebben maar aangezien ik na elk volume moet beslissen of ik het volgende ook ga kopen of niet, heb ik uiteindelijk beslist van niet.

Als er nadien toch nog een goed verhaal in volgt moogt ge mij dat altijd laten weten. Misschien dat ik het dan nog wel eens een kans geef.

Er is inderdaad niet echt een overaching plot, enkel dus die jonge ambtenaar die telkens naar iedereen zo'n ikigami moet afleveren.
Hij heeft wat natuurlijk mixed feelings over z'n "job", maar het land is zodanig schrikbewind en politiestaat dat het levensgevaarlijk is om kritiek te uiten op het beleid. Telkens na het overlijden van de Ikigami-bezitter volgt er een reflectie over wat hij er van denkt.
Heb reeds 6 vd 10 gelezen, het leest wel snel, maar er zit niet een groot verhaal achter of zo.

Veel verhaaltjes zijn vergelijkbaar, men wil wraak nemen of dan iets rechtzetten waar ze al lang spijt van hebben.
Dus als je die paar volumes gelezen hebt ist gewoon meer van het zelfde...

Ik heb er niet voor betaald, kwam uit de bib.
https://bibliotheek.be/catalogus?author=Motoro Mase
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan