Er zitten genoeg gezinnen in die 1/5 die het veel minder nodig hebben dan sommigen in de 4/5. Naar vermogen wordt niet gekeken en daarnaast zijn er ook mechanismen waardoor je sociaal tarief kan krijgen los van inkomen (gehandicapt kind bv).En te bedenken dat er 5 miljoen gezinnen zijn ongeveer. 4/5 gezinnen mag de volle pot betalen + de belasting om bij te schieten voor die 1/5.
Niets mis met solidariteit, maar als het over 1/5 gaat, klopt het gewoon niet meer.
En dan nog mogelijks die 200 euro voor degene die onder het mediaan loon vallen, dat is toch ook weer véél te véél.
De indexering compenseert ook al een heel groot stuk, en er zit nog aan te komen (ikzelf 2% in juni, 2% in december en geprojecteerd 2% opnieuw in maart).
Tenslotte komen we ook van heel lage prijzen in 2020, waar je dus in principe een buffer hebt kunnen opbouwen voor hogere prijzen.
Daarnaast vraag ik me ook af wat je energieverbruik patroon is als je ineens €500 voorschot meer per maand moet betalen. Dat kan misschien zijn dat het enkel voor de wintermaanden is als je variabel tarief hebt, maar dan is het niet correct om te zeggen dat dat voor heel het jaar is.
Daarnaast wil ik ook wel eens weten of de maatschapijen niet gewoon veel te veel vragen en er ook nog wel wat terugvloeit bij de afrekening (zonder faillisement natuurlijk).
Voor mij zou het nu enkel mogen draaien om de écht zwaksten te helpen en daarnaast structurelere maatregelen te nemen voor betere isolatie/verwarmingstechnologie te ondersteunen. Dat zal geen onmiddelijk effect hebben maar de prijzen zullen nog lang hoog liggen...