Zucht,
Ik begrijp nog altijd niet het volledige idee achter we gaan inzetten op 100% hernieuwbare energie

. Om dat te gaan claimen als zijnde de oplossing voor de hoge prijzen. Als je nu juist op gas overgaat in uw volledige transitie. En dus mee moet gaan in die prijzen. Want de extra windparken die men plant dat duurt nog wel even voordat die actief zijn. Nu zat je met de bestaande windcapaciteit aan 8% (werd vermeld in het gesprek dat we daar nu op zaten). Met de vertrippeling van de windparken op zee waarmee je zoals ik verstaan had dat we dan de beschikbare plaatsen op onze noordzee hebben volgebouwd dan zit je nog maar aan 24%. In het gesprek meldde men dat we binnen 10 jaar aan 30% zitten. Waar gaan wij die andere 70% ergens vandaan halen ? Op land was bij ons de capaciteit ook niet al te denderend had ik verstaan, en het is nu ook niet alsof mensen daarop staan te springen van zet dat maar in mijne tuin... En daar zijn de beste plaatsen en makkelijkste plaatsen ondertussen ook al wel gebruikt. Maar 70% is niet niets of mis ik mij met de interpretatie ?
Daarnaast was er de volledige opmerking over dat engie momenteel 2.4 miljard (sla mij niet dood als ik er een 100miljoen of zo naast zit) extra winst haalde uit deze hoge prijzen voor energie uit de exploitatie van hun kerncentrales. Waarop ons tinneke vermelde dat niemand hiervan mag profiteren. En dat zij de creg de opdracht had gegeven om te onderzoeken hoe ze dat kon afromen. Al was het moeilijk omdat er het contract was van de vorige minister van energie dat er geen nieuwe nucleaire afroomtax zou komen. Maar dat dit bestudeerd werd. Ik kon een zucht moeilijk onderdrukken

.
Desondanks als je ziet dat er zoveel winst kan gemaakt worden... 2.4 miljard op nog geen goed jaar en men de analyse maakte dat deze prijzen nog wel zullen aanhouden (en niet zoals gedacht zouden zakken). Is 11 miljard (de kost voor de kerncentrale van Finland) dan zo onoverkomelijk ;p. Om nog maar te zwijgen van onze afhankelijkheid van gas

en het feit dat daar niet de winsten opzitten zoals op die van de kerncentrales (allez toch niet voor een europese energieleverancier). Als je daarna de uitleg en de woorden van den Holslag hoordde... dan wordt je toch even stil. Zeker wanneer ons Tinne gaat argumenteren met hem dat het maar 4-6% gas is dat uit rusland komt en dat de gas toch wel een impact zou hebben omdat we hen daarmee pijn kunnen doen. Waarop den holslag zeer simpelweg zegt dat rusland geen probleem zal maken van te leveren, dat de volumes in stijgende lijn zijn (de ondertoon leek mij dat als je uw 6000MW productiecapaciteit van gas gaat laten draaien dat dit nog verder zou stijen (en dat diezelfde problematiek ook de andere europese landen zou treffen waardoor de transfers van energie vanuit het buitenland om ons bij te staan op momenten van tekorten wel eens moeilijk tot passé gaan zijn)), maar dat de prijzen waaraan te leveren... niet van de poes gaan zijn. En dat dit Poetin echt niet gaat tegenhouden om Europa eens in zijn hemd te zetten aangezien ze hun economie op die manier hervormd hadden om minder gevoelig te zijn voor externe strafmaatregelen (en pijn te doen... europa kiest voor chirurgische ingrepen - geen burgerslachtoffers en een gebrek aan munitie heeft..., rusland heeft met zijn economie met een grootte van Italië geïnvesteerd over 20 jaar heen in materiaal waarmee je steden platgooit en de laatste 5 jaar zijn munitieproductie heeft verdubbeld... burgerslachtoffers I don't care)... ik voelde mij daar even ongemakkelijk bij toen ik die uitleg hoordde

. Zeker wanneer je dan eens verder nadenkt... waarom zou poetin dan niet gewoon als ze toch frankrijk, italië, België, Nederland en Duitsland kunnen raken met hun opgesteld oorlogsmateriaal op Russische bodem. Je richt dan toch gewoon al die raketten op de nucleaire centrales ipv op steden (als europa en de nato zogezegd zijn tanden wilt laten zien). en ze hebben er geen enkele kernbom voor moeten gebruiken...
Maar op iets minder apocalyptische termen te gaan redeneren... het valt mij serieus op dat Tinne het enorm moeilijk heeft met redevoeringen / argumentaties als je haar in de rede valt en haar niet laat uitpraten of om gewoon ad hoc te kunnen antwoorden op vragen.
Al moet ik zeggen dat ik sommige antwoorden wel kon begrijpen. Dat ze niet solo slim wil spelen. Maar ik ben echt curieus wat de beslissing in Maart gaat zijn en of ze effectief nog die gascentrales er gaat doorgeduwd krijgen. Ik had echt mijn kerncentrales nog 10 - 20 jaar laten door produceren...
In ieder geval indien in 2024 - 2025 dus wanneer we moeten stemmen de energieprijs even hoog of hoger is als nu. En er energietekorten zijn. Dan kan groen zijn boeltje bijeen pakken en zijn ze weer voor 10-20 jaar of zo personna non grata in een regering...