Datalek politie Zwijndrecht

benjicroc

Active member
Ongelofelijk eigenlijk.
Mijn eerste reactie was, dag Mevrouw Verlinden, maar eerlijk gezegd kan je toch gewoon niet voor zo een domme mensen verantwoordelijk zijn?

 
Ik heb het op het nieuws gezien maar daar werd er niet meegedeeld waarom men in Zwijndrecht die data lokaal wilde bijhouden.
Staat dit in het artikel?
 
Ongelofelijk eigenlijk.
Mijn eerste reactie was, dag Mevrouw Verlinden, maar eerlijk gezegd kan je toch gewoon niet voor zo een domme mensen verantwoordelijk zijn?


"Bij de politie van Zwijndrecht"
Zit de lokale politie met lokale servers te werken?

Dat is natuurlijk erom vragen.
 
"Bij de politie van Zwijndrecht"
Zit de lokale politie met lokale servers te werken?

Dat is natuurlijk erom vragen.

Dus weldegelijk de verantwoordelijkheid van de minister die zo'n dingen toelaat..
Er was een connectie met een Citrix-omgeving die niet beveiligd was met 2Fa. Dat kan op user-niveau uitgezet zijn, op groepsniveau. Laat ons eerst alle details bekijken en vooral niet beginnen roepen op het ontslag van een minister die voor zover we nu weten 0,0 er van af weet.
 
wtf inloggen op politiedata van alle soorten zonder MFA? Heeft de politie geen global policy om overal MFA te enforcen dan?
‘Soms gebeuren er menselijke fouten waardoor mensen toegang kunnen krijgen tot een systeem, maar intussen is dit niet meer mogelijk’, bevestigt politiekorpschef Marc Snels aan VTM Nieuws
Laat me raden: ze hebben het wachtwoord van die account aangepast in iets moeilijker!
 
Dus weldegelijk de verantwoordelijkheid van de minister die zo'n dingen toelaat..
Dit is de lokale politie. Daar heeft bij mijn weten de federale minister niets mee te maken. De lokale politie valt onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester.

En bij mijn weten bepalen die lokale entiteiten nog altijd volledig zelf hoe ze alles inrichten en organiseren. Inclusief hun netwerkbeveiliging. Enigste wat eventueel kan is dat het materiaal dat de federale voorziet kan besteld worden op de lopende raamovereenkomsten indien de lokale entiteit hiervoor het geld kan vrijmaken.

Maar de opzet, configuratie, etc... is allemaal de verantwoordelijkheid van die lokale entiteit. Al gaan er wel algemene instructies zijn van wat men dient te doen. Maar zoals altijd als men dat niet doet, of men stelt dat niet in omdat dat toch wel als irritant gezien wordt door de gebruikers, en die ICT verantwoordelijke dat niet mag doorduwen of whatever, dan moet je nu ook niet verwonderd zijn dat dit niet het geval is.

Kortom wat gratuite bashing op "de politie"? Je zou u moeten schamen...

Je weet wel regionalisering, wat we zelf doen doen we beter mantra...
 
Zwijndrecht123! nu ipv van Zwijndrecht123
Screenshot-2022-11-24-202536.png


:unsure:
 
Enerzijds heb je veel legacy systemen die niet zo eenvoudig te vervangen zijn omwille van gebrek aan middelen en vooral mensen.

Anderzijds houden heel wat lokale besturen ook bewust vast aan on premise oplossingen omwille van strategische informatieveiligheid. Onder het motto geen gevoelige gegevens op amerikaanse servers. Maar dit gaat ten koste van veiligheid op andere vlakken.
 
En bij mijn weten bepalen die lokale entiteiten nog altijd volledig zelf hoe ze alles inrichten en organiseren. Inclusief hun netwerkbeveiliging. Enigste wat eventueel kan is dat het materiaal dat de federale voorziet kan besteld worden op de lopende raamovereenkomsten indien de lokale entiteit hiervoor het geld kan vrijmaken.

Maar de opzet, configuratie, etc... is allemaal de verantwoordelijkheid van die lokale entiteit. Al gaan er wel algemene instructies zijn van wat men dient te doen. Maar zoals altijd als men dat niet doet, of men stelt dat niet in omdat dat toch wel als irritant gezien wordt door de gebruikers, en die ICT verantwoordelijke dat niet mag doorduwen of whatever, dan moet je nu ook niet verwonderd zijn dat dit niet het geval is.

Kortom wat gratuite bashing op "de politie"? Je zou u moeten schamen...

Je weet wel regionalisering, wat we zelf doen doen we beter mantra...
Bij uw weten... verklaar? Heb jij kennissen die IT doen bij politie? Of ooit zelf gewerkt?
 
Bij uw weten... verklaar? Heb jij kennissen die IT doen bij politie? Of ooit zelf gewerkt?

Mijn vriendin werkt voor een lokaal bestuur en daar zit alles van gemeente, OCMW, lokale politie, brandweer allemaal onder één dak qua IT hoor.

Er zullen allicht overkoepelende federale systemen zijn die lokaal ook gebruikt worden maar daar lijkt het niet over te gaan hier (met wat we voorlopig weten).

Anderzijds houden heel wat lokale besturen ook bewust vast aan on premise oplossingen omwille van strategische informatieveiligheid. Onder het motto geen gevoelige gegevens op amerikaanse servers. Maar dit gaat ten koste van veiligheid op andere vlakken.

Tgoh of de security nu gedaan wordt on-prem of in de cloud, als hij niet voldoende is, gaat de cloud weinig extra bieden. Tenzij we het over fysiek stelen hebben natuurlijk.

Vrij weinig details om een oordeel te kunnen vellen, details die we nooit gaan te weten komen maar voor hetzelfde geld heeft de leverancier wel aangetoond dat de beveiliging mank was en was er gewoon geen budget?
 
Een domme brute force wel. Maar meestal worden er met password dictionaries gewerkt en als je echt specifiek wilt gaan geef je ook al kernwoorden in. Zoals 'zwijndrecht', waardoor zo'n wachtwoord wellicht al binnen minuten gevonden wordt.
Dat is waar. Het was ook maar een moppeke eh :unsure:
 
Meer duiding hier:

"Voor alle duidelijk, het gaat specifiek over de informatie op het administratieve netwerk", zegt Marc Snels, korpschef van politiezone Zwijndrecht aan VRT NWS. "Het is niet zo dat alle data gelekt zijn. Op dat netwerk staan vooral persoonlijke informatie van ons personeel, zoals personeelslijsten en foto's van personeelsfeestjes."

"Maar het is inderdaad zo dat er soms ook gevoelige informatie op dat netwerk staat, ook al proberen we dat altijd alleen op het professionele netwerk te zetten", geeft Snels toe. "Dat zijn dan menselijke fouten. Zo zijn er ook boetes en pv's gelekt. Ook foto's van kindermisbruik. Dat is heel pijnlijk natuurlijk." De korpschef bevestigt dat de daders ook losgeld vroegen, maar dat is volgens de politie niet betaald.
 
Terug
Bovenaan