Album of the week D'Angelo - Voodoo (2000)

Deze twee er bij halen want die vatten mijn mening al goed samen.
Zoals je in je openingspost aanhaalt @shiftyke : dit is anders dan die typische jaren '90 R&B meuk. Je hoort de invloeden en de soul druipt er bij momenten af. M'n spiekbriefje er even bij gehaald en daar staat Send it on onderlijnd als perfecte voorbeeld hier van.
De productie is enorm goed en het hele album heeft een aangename sound.

So far so good! Maar dan ga ik terug naar m'n spiekbriefje en zie ik overal wat hetzelfde staan en moet ik al zwaar nadenken en heb ik het moeilijk me het nummer in kwestie voor de geest te halen. Om Send it on er weer bij te halen: daar ik dus bijgezet dat het een enorme soul vibe had. Voor de rest staat alleen de outro erbij en dat is ook het enige dat ik me herinner van het hele nummer.Chicken Grease was dan weer een pak meer funky maar ook daar: moeilijk om me het te herinneren.

Er zijn nummers die daar aan ontsnappen: Devil's Pie staat met stip genoteerd. Bommetje van een nummer! Spanish joint was wat swingender en had een heel zuiderse vibe, dus die sprong er ook uit. Maar het is dus wat te weinig voor mij.

Ik weet het: als doom fan die houdt van lange nummers en repetiviteit heb ik weinig recht van spreken. Waarom dit me dan minder boeit: misschien is het minder voeling met de muziek of een minder getrained oor? Of is het toch omdat het iets te soft en mellow is, waar doom meestal iets boos, kwaadaaradigs, duister of dreigends heeft.

Het is in ieder geval een mooi en goed gemaakt album en ik heb wel interesse om nog wat meer werk van D'Angelo te checken. Misschien dat ik daar iets vind dat me beter ligt, who knows? Missie in ieder geval weer geslaagd. Weer iets totaal nieuws beluisterd en hoewel het geen schot in de roos is, toch merci voor de kennismaking!
Als het iets swingender mag kan je best de eerder hiphopgeneigde albums uit Shiftyke zijn openingspost eens proberen (The Roots, Talib Kweli, Common). Naast wat daar staat is De La Soul en alles rond Q-Tip ook een belangrijk onderdeel van heel die stroming.

Dat album van Erykah Baduh is ook een all-time great trouwens, maar het zou wel kunnen dat je daar hetzelfde probleem gaat hebben als bij D'Angelo.
 
Heb het ook eens opgezet maar het doet mij weinig, allemaal iets te laidback voor mij
Hetzelfde hier.

Ik heb er vandaag in verschillende etappes wat naar zitten luisteren, het is ook gewoon te lang voor zijn eigen goed eigenlijk. Ik weet nu al niet meer hoe de nummers in het begin klonken, hetzelfde als die op het einde zeker :unsure:
Ik heb sowieso niets met deze genres, dus ik kan er ook verder niet veel zinnigs over zeggen, buiten dan dat er hier en daar wel sexy baslijntjes in zitten, dat kan ik nog wel apprecieren.
 
Even nog eens bumpen: heb op Spotify de live platen ontdekt en damn son :eek:
Imo een pak beter dan de studio albums. Het vakmanschap druipt er af en het voelt een pak swingender en levendiger.
 
Moet deze ook nog eens beluisteren. Zo te lezen laidback. Daar kan ik misschien wel iets mee, maar niet te lang en zeker niet te vaak.
 
Terug
Bovenaan