Er zijn twee redenen waarom ik BTC uit mijn portfolio geknipt heb:
1. Proof-of-work als consensus mechanisme. Dit was één van de eerste consensus mechanismen van crypto currency (Nakamoto Consensus). Als je dit gebruikt dan zuipt je netwerk een equivalent van de hoeveelheid gebruikers/populariteit die het kent. Vanaf dat er andere consensus mechanismen aan boord gekomen zijn, ben ik overgeschakeld op crypto die deze andere technieken gebruiken of doelstellingen hebben om over te schakelen op (zoals een Ethereum). Wat ik wel oké vind zijn coins die zich bootstrappen met proof of work om daarna over te schakelen. Aan het einde van de rit geloof ik niet dat crypto netwerken excessief ongebreideld energie mogen blijven vreten met enkel als nut netwerk consensus vormen. Dit is werkbaar, maar niet sustainable.
2. Quasi alle non top 10 coins zijn toch wel ergens beïnvloed of kennen gigantisch veel trading pairs tegen de BTC. Of ik dan BTC in portfolio of een alt neem, als BTC 50% tankt dan tankt de alt meestal ook rond de 50%, de omgekeerde beweging zie je ook in bijvoorbeeld een bull market. Alts cirkelen meestal als een sinus rond de algemene BTC trendlijn. Door het knippen van BTC heb ik meer plaats in mijn portfolio voor coins met een hogere volatiliteit, dit is natuurlijk meer risico maar ook meer reward. Als ik dan gewoon safe wil spelen en profit locken kies ik gewoon een stablecoin zoals USDC of DAI. Er is gewoon geen nut voor mij om BTC te houden, meereizen op de algemene trend kan ik perfect met ETH.
Inherent heeft BTC ergens wel zijn zin in een conservatief portfolio. Dit weet ik ook wel. Het is een safe asset in crypto dat zich steeds keer op keer heeft heruitgevonden. Wat origineel begon als een payment systeem tegen bijvoorbeeld een SWIFT of VISA heeft zich anno 2022 ge-rebrand als een store of value. Ik wil vooral BTC niet afbreken, maar mijn portfolio mag nu eenmaal experimenteler voor mij.
Miljaardedju mijn aandelen.