Crypto - Nieuws en algemene discussie

Banken worden steeds nadrukkelijker medeverantwoordelijk gesteld voor witwaspraktijken als het via hen verloopt. De oorsprong van al dat geld onderzoeken is een enorme kost voor die banken. Ik werk voor een bedrijf waar we heel wat internationale betalingen internationale bankrekeningen hebben. Onze transacties zijn allemaal uit te leggen maar ze triggeren wel vaak vragen. Het wordt steeds moeilijker voor onsom bankrekeningen te openen en soms worden we na jaren klant te zijn zelfs afgestoten als klant door ons risicoprofiel, het is niet dat die banken ons niet geloven of het niet snappen, maar die hebben de keuze tussen duizenden of tienduizenden euro's aan personeelskosten te betalen om zeker te zijn dat het allemaal kosher is of een, weliswaar heel klein, risico te lopen op miljoenen aan boetes.

Da's een trend die al even bezig is, het is gewoon dat nu, via crypto, ook de gewone burger geconfronteerd wordt met die werkelijkheid.
Maar dat geldt uiteindelijk toch ook voor cash geld. En ik ken geen enkele bank die nee gaat zeggen als ge met cash geld afkomt en vraagt om het op uw rekening te zetten?

Laat staan dat ze gaan vragen: "van waar komt dat?"

Maar dat geldt uiteindelijk toch ook voor cash geld. En ik ken geen enkele bank die nee gaat zeggen als ge met cash geld afkomt en vraagt om het op uw rekening te zetten?

Laat staan dat ze gaan vragen: "van waar komt dat?"
Heb het nog niet geprobeerd maar het zou me verbazen moesten ze daar geen vragen over stellen.

Ga maar eens meer dan 3000€ cash geld gaan storten. Ze zullen snel genoeg vragen van waar het komt!

Ik heb hier eens controle gehad fod economie en toen vroegen ze al facturen van +3000€ en hoe die betaald werden.

Je mag niet meer dan 3000€ cash ontvangen

Ik herinner me in 2019 toen BTC terug 10k had bereikt en iedereen was gehyped, mezelf inbegrepen. Nu zitten we aan 38k en voel ik me down. De psychologie van een mens is toch maar iets eigenaardigs he 😅 Ik probeer me wel die momenten van jaren geleden te herinneren om te relativeren en uit te zoomen voor de bigger picture. En mijn DCA (buy & hold strategie) zit aan gemiddeld 8k dus zolang we daar niet onder gaan is er geen probleem. :)

Ik herinner me in 2019 toen BTC terug 10k had bereikt en iedereen was gehyped, mezelf inbegrepen. Nu zitten we aan 38k en voel ik me down. De psychologie van een mens is toch maar iets eigenaardigs he 😅 Ik probeer me wel die momenten van jaren geleden te herinneren om te relativeren en uit te zoomen voor de bigger picture. En mijn DCA (buy & hold strategie) zit aan gemiddeld 8k dus zolang we daar niet onder gaan is er geen probleem. :)
Gevoel is ook een heel slechte graadmeter om te weten wanneer het een goed moment is om te kopen of te verkopen, als iedereen down is, dan is het mogelijk een teken dat de bodem nabij is, en als er veel euforie in de markt is, dan is juist de kans op een correctie groot. In november 2021 was er toch nog niet dat euforische gevoel in de markt, dat was er wel een beetje in maart/april 2021 met al die dogmeme coins en dinocoins die aan het pumpen waren.

Laatst bewerkt:
De prijs doet mij eigenlijk niet meer zoveel. Zolang de overheden en banken een belachelijk beleid voeren en ze bvb. rekeningen blokkeren van mensen die protesteren voel ik mij veel veiliger wanneer m'n geld in crypto zit (en dan zoveel mogelijk in cold wallets) dan wanneer het op de bank staat. En dat is ook de reden waarom ik overtuigd ben dat crypto op de lange termijn zal blijven stijgen.

Het valt me wel op dat velen hier precies enkel in crypto zitten puur om meer euro's te maken en niet omdat ze erin geloven. Als ik investeer in iets, doe ik dat uiteraard ook om winst te maken, maar vooral omdat ik er in geloof en bij crypto betekent erin geloven dat je nooit zal moeten verkopen voor euro's/dollars. Crypto zal immers meer en meer aanvaard worden als betaalmiddel en fiat zal uiteindelijk naar 0 gaan. Als je daarin gelooft, zie ik niet in waarom je bij deze dalingen schrik zou moeten hebben (tenzij je je leefgeld en spaargeld voor onverwachte kosten er ook in hebt steken, maar dan ben je niet goed bezig aangezien we hier voorlopig nog in euro's betalen).

Zolang je gelooft in je investeringen en je niet te veel geïnvesteerd hebt, zijn de correcties tussenin niet van belang en is het imo zelfs dom om te verkopen voor euro's/dollars. Verkopen betekent het risico van de volgende leg up te missen en dan blijf je aan de zijlijn staan. Kunnen we nog verder zakken? Tuurlijk, maar dat verandert niks aan de lange termijn visie en hoewel de kans klein is, kunnen we morgen evengoed recht omhoog schieten en de prijzen van vandaag nooit meer terugzien.

Verkopen tijdens een blow-off top fase vind ik niet stom, als het is om daarmee meer bitcoins te kopen in een bear market. Akkoord dat wanneer je er in gelooft dat je niet moet gaan alles verkopen.

Het valt me wel op dat velen hier precies enkel in crypto zitten puur om meer euro's te maken en niet omdat ze erin geloven. Als ik investeer in iets, doe ik dat uiteraard ook om winst te maken, maar vooral omdat ik er in geloof en bij crypto betekent erin geloven dat je nooit zal moeten verkopen voor euro's/dollars. Crypto zal immers meer en meer aanvaard worden als betaalmiddel en fiat zal uiteindelijk naar 0 gaan. Als je daarin gelooft, zie ik niet in waarom je bij deze dalingen schrik zou moeten hebben (tenzij je je leefgeld en spaargeld voor onverwachte kosten er ook in hebt steken, maar dan ben je niet goed bezig aangezien we hier voorlopig nog in euro's betalen).
Dat zal nooit gebeuren. CBDCs worden de standaard.
Alles wat nog maar in de buurt komt van crypto als effectieve betaalmiddel (en dus als vervanging van traditionele valuta), zal worden verboden. Dat zie je toch van mijlenver aankomen?

Laten we de "crypto kan niet gestopt worden" narrative ook achterwege laten. In de echte wereld is het perfect mogelijk om elk gebruik zodanig hard aan te pakken dat enkel een marginale groep zich er nog mee bezighoudt.

Dat wilt zeker niet zeggen dat alle crypto per se waardeloos is (zit er zelf in), maar de specifieke use case van de fiat money replacement door non-CBDC is dood en begraven imho.

Verkopen tijdens een blow-off top fase vind ik niet stom, als het is om daarmee meer bitcoins te kopen in een bear market. Akkoord dat wanneer je er in gelooft dat je niet moet gaan alles verkopen.
In theorie klinkt dat idd als gemakkelijke winst, maar in de realiteit blijft het gokken wanneer de blow-off top zal plaatsvinden. Daarom lijkt het mij veiliger om daar niet aan mee te doen en gewoon te hodlen. Maar je kan inderdaad met een klein deeltje de gok proberen wagen.

Dat zal nooit gebeuren. CBDCs worden de standaard.
Alles wat nog maar in de buurt komt van crypto als effectieve betaalmiddel (en dus als vervanging van traditionele valuta), zal worden verboden. Dat zie je toch van mijlenver aankomen?

Laten we de "crypto kan niet gestopt worden" narrative ook achterwege laten. In de echte wereld is het perfect mogelijk om elk gebruik zodanig hard aan te pakken dat enkel een marginale groep zich er nog mee bezighoudt.

Dat wilt zeker niet zeggen dat alle crypto per se waardeloos is (zit er zelf in), maar de specifieke use case van de fiat money replacement is dood en begraven imho.
Ik zie toch iets heel anders gebeuren. Er zijn meer en meer steden en landen die bitcoin als betaalmiddel legaliseren (of het overwegen).

Ik zie toch iets heel anders gebeuren. Er zijn meer en meer steden en landen die bitcoin als betaalmiddel legaliseren (of het overwegen).

Dat een aantal derdewereld landen zoals El Salvador bvb. BTC adopteren, zegt weinig. Ook benieuwd of het binnen x jaar nog het geval is.

De landen die er echt toedoen op het wereldtoneel, zoals; de VS, Rusland, China, alle landen uit de Eurozone, Japan, etc. zullen dit nooit toelaten. Waarom zouden ze een alternatief dulden waar ze geen controle over uitoefenen, met alle risico's van dien?
De meesten in dat rijtje zijn ook al actief bezig met de ontwikkeling van een digitale muntequivalent.

Paper van Aug 2020 (updated Jan 2022) over de status van CBDC projecten wereldwijd;

Dat een aantal derdewereld landen zoals El Salvador bvb. BTC adopteren, zegt weinig. Ook benieuwd of het binnen x jaar nog het geval is.

De landen die er echt toedoen op het wereldtoneel, zoals; de VS, Rusland, China, alle landen uit de Eurozone, Japan, etc. zullen dit nooit toelaten. Waarom zouden ze een alternatief dulden waar ze geen controle over uitoefenen, met alle risico's van dien?
De meesten in dat rijtje zijn ook al actief bezig met de ontwikkeling van een digitale muntequivalent.

Paper van Aug 2020 (updated Jan 2022) over de status van CBDC projecten wereldwijd;
Dat die CBDC's er komen klopt. Hierdoor hebben overheden nóg meer controle over het geld van hun bevolking en dat is ook net de reden waarom dit helemaal geen alternatief is voor de echte cryptocurrencies. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om overheden nog meer controle te geven over mijn geld.

Ze kunnen roepen zoveel ze willen, maar crypto verbieden zal heel moeilijk of zelfs onmogelijk worden. Drugs is ook in vele landen lang verboden geweest en nu begint men stilletjes aan in te zien dat het beter is om het te legaliseren, zodat ze het onder controle kunnen houden in de mate van het mogelijke.

CBDC's moet je compleet los zien van bvb Bitcoin, dat net bedoeld is om terug baas te zijn over je eigen geld. CBDC's doen net het tegenovergestelde en daar staan mensen niet voor te springen.

Heel die theorie van "BTC wordt een betaalmiddel" houdt geen steek. Praktisch iedereen die BTC heeft gebruikt het als investering, HODL is de nationale slogan van bitcoinland. Wie gebruikt er nu BTC om iets te kopen? En hoe is dat praktischer dan wat er nu al is? Ik ga naar de Colruyt en voor een tandenborstel betaal ik niet meer €1.50 maar 0,000044 BTC. Begin dan ook maar eens te rekenen en zorg zeker dat je niet mist met een nulletje meer of minder. Hoe is dat een meerwaarde op het huidige systeem?

En een overheid of centrale bank die geen controle meer heeft over het geld is net een ramp... Maar dat ga ik in één post niet kunnen uitleggen, daar heb je een intro economie voor nodig.

Het valt me wel op dat velen hier precies enkel in crypto zitten puur om meer euro's te maken en niet omdat ze erin geloven.
Voor mij zijn beiden gecorreleerd omdat de prijs en bijhorende winsten doorheen de tijd een weerspiegeling is van het geloof. Ik ben een simpel mens en wil maar één ding: m’n levenskwaliteit verhogen, want uiteindelijk leef ik maar één keer en besef ik dat mijn tijd hier niet oneindig is. Mijn levenskwaliteit houdt alles in: van m’n eigen welzijn en gezondheid alsook de medemens en maatschappij, aangezien ik er deel van uitmaak en liefst zou willen leven in een mooiere wereld voor iedereen. En als ik dan kijk naar het wanbeleid van politici, stijging van de levenskosten, beperking van vrijheden, huidige financiële systeem, … dan zie ik mijn levenskwaliteit of die van de medemens niet vooruit gaan ondanks al het harde werk die we dagelijks leveren. Ik geloof niet dat BTC een antwoord biedt op alles maar dat het wel kan helpen om mijn levenskwaliteit te verbeteren. En zaken zoals winst en behoud van koopkracht zijn een belangrijke factor hierin, omdat het onrechtstreeks helpt tegen de tekortkomingen van politici en het huidig financieel systeem.

Dat die CBDC's er komen klopt. Hierdoor hebben overheden nóg meer controle over het geld van hun bevolking en dat is ook net de reden waarom dit helemaal geen alternatief is voor de echte cryptocurrencies. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om overheden nog meer controle te geven over mijn geld.

Ze kunnen roepen zoveel ze willen, maar crypto verbieden zal heel moeilijk of zelfs onmogelijk worden. Drugs is ook in vele landen lang verboden geweest en nu begint men stilletjes aan in te zien dat het beter is om het te legaliseren, zodat ze het onder controle kunnen houden in de mate van het mogelijke.

CBDC's moet je compleet los zien van bvb Bitcoin, dat net bedoeld is om terug baas te zijn over je eigen geld. CBDC's doen net het tegenovergestelde en daar staan mensen niet voor te springen.
Denk je dat de gemiddelde mens een moer geeft om die overheiscontrole? Een kleine minderheid zal ervan wakkerliggen, de rest wilt gewoon eenvoud en geen kopzorgen.
Dat, en het feit dat overheden en centrale banken toch nooit de controle uit handen zullen geven over de effectieve betalingsmiddel(en), maakt dat CBDCs (digitale fiat money feitelijk) gegarandeerd de overhand zullen nemen.

Crypto alternatieven voor fiat verbieden, is ook perfect haalbaar. Het is denkbaar dat een heel kleine groep mensen weigert om zich daarbij neer te leggen. Maar je zal nog bitter weinig kunnen doen met die illegale coins/tokens, aangezien die in de praktijk bijna overal geweigerd zullen worden (handelszaken, etc.)
Is ook niet vergelijkbaar met drugs. Of ik nu met fiat of crypto betaal, met cash, kaart, Apple Pay, of maaltijdcheque, dat maakt voor mij niets uit. Ik kies voor de eenvoudigste optie. De betaling zelf is namelijk slechts een instrument, niet het uiteindelijk doel (het bekomen van producten of diensten). Bij drugs is dat natuurlijk compleet anders.

BTC was weliswaar initieel bedoeld als digitaal geldsysteem, maar daar blijft vandaag weinig van over.
Zoals Karton aanhaalt wordt BTC tegenwoordig hoofdzakelijk gezien als investering, een soort goud 2.0, een store of value van het digitaal tijdperk (of het slaagt om die status te behouden, zal nog moeten blijken de komende jaren). Als het ooit als globaal betalingsmiddel zou worden gezien, krijg je trouwens een ongelooflijke machtsconcentratie bij een handvol "whales". Hoe dat beter is dan het huidig systeem, moet je mij ook eens uitleggen.
En als je kijkt naar andere "crypto's" zoals ETH, zie je ook totaal andere use cases dan als betalingsmiddel.

Conclusie; Neen, crypto als vervanging van fiat/central bank money, ik zie het niet meteen.

Heel die theorie van "BTC wordt een betaalmiddel" houdt geen steek. Praktisch iedereen die BTC heeft gebruikt het als investering, HODL is de nationale slogan van bitcoinland. Wie gebruikt er nu BTC om iets te kopen? En hoe is dat praktischer dan wat er nu al is? Ik ga naar de Colruyt en voor een tandenborstel betaal ik niet meer €1.50 maar 0,000044 BTC. Begin dan ook maar eens te rekenen en zorg zeker dat je niet mist met een nulletje meer of minder. Hoe is dat een meerwaarde op het huidige systeem?

En een overheid of centrale bank die geen controle meer heeft over het geld is net een ramp... Maar dat ga ik in één post niet kunnen uitleggen, daar heb je een intro economie voor nodig.
Het probleem van HODL is dat de economie niet draait wanneer iedereen zijn geld blijft oppotten. Fiat dient om uit te geven, een beetje inflatie is goed voor te economie maar te veel dan weer niet. Als ons geld zou verdubbelen in waarde binnen een jaar dan zou niemand nog geld willen uitgeven want die fiets die je vandaag koopt zal volgend jaar een heel dure fiets geweest zijn (zie die kerel die ooit een pizza kocht met 10000 BTC).
Maar dat is meer een probleem tijdens de beginperiode van BTC. Stel dat BTC de wereldwijde munteenheid zou worden, dan zou de volatiliteit ook veel minder dan nu zijn en zou de waarde van BTC ook niet meer blijven stijgen aan dezelfde snelheid. Er zijn nu ook al diminishing returns.
BTC kan wel niet onbeperkt worden bijgedrukt door overheden in tegenstelling tot fiat, en het is ook niet confisqueerbaar zolang jij in het bezit van jouw private keys bent.

Denk je dat de gemiddelde mens een moer geeft om die overheiscontrole?
Er worden toch steeds meer mensen zich bewust van de gevaren hiervan. Je kan er moeilijk nog naast kijken met de maatregelen die de overheden de laatste jaren hebben getroffen.

Dat, en het feit dat overheden en centrale banken toch nooit de controle uit handen zullen geven over de effectieve betalingsmiddel(en), maakt dat CBDCs (digitale fiat money feitelijk) gegarandeerd de overhand zullen nemen.
Dat ze de overhand zullen nemen, daar twijfel ik niet aan. Dat ze uiteindelijk naar "0" zullen gaan door aanhoudende inflatie ook niet. Iets wat in waarde blijft dalen, wordt uiteindelijk waardeloos. Dat kan natuurlijk opgelost worden door een nieuwe munt te creëren, maar dat neemt niet weg dat je inflatie zal blijven hebben, ook bij de nieuwe munt.

Crypto alternatieven voor fiat verbieden, is ook perfect haalbaar. Het is denkbaar dat een heel kleine groep mensen weigert om zich daarbij neer te leggen. Maar je zal nog bitter weinig kunnen doen met die illegale coins/tokens, aangezien die in de praktijk bijna overal geweigerd zullen worden (handelszaken, etc.)
Is ook niet vergelijkbaar met drugs. Of ik nu met fiat of crypto betaal, met cash, kaart, Apple Pay, of maaltijdcheque, dat maakt voor mij niets uit. Ik kies voor de eenvoudigste optie. De betaling zelf is namelijk slechts een instrument, niet het uiteindelijk doel (het bekomen van producten of diensten). Bij drugs is dat natuurlijk compleet anders.
Bitcoin is op dit moment ook geen legaal betaalmiddel, maar er zijn nochtans altijd wel mensen en handelaars te vinden die ze accepteren. Ik zit er persoonlijk ook niets mee in om België/West-Europa te verlaten naar een land waar bitcoin wel aanvaard wordt en waar je veel vrijer bent dan hier.

BTC was weliswaar initieel bedoeld als digitaal geldsysteem, maar daar blijft vandaag weinig van over.
Zoals Karton aanhaalt wordt BTC tegenwoordig hoofdzakelijk gezien als investering, een soort goud 2.0, een store of value van het digitaal tijdperk (of het slaagt om die status te behouden, zal nog moeten blijken de komende jaren).
Zie reactie @Sneeuwstorm

Als het ooit als globaal betalingsmiddel zou worden gezien, krijg je trouwens een ongelooflijke machtsconcentratie bij een handvol "whales". Hoe dat beter is dan het huidig systeem, moet je mij ook eens uitleggen.
En als je kijkt naar andere "crypto's" zoals ETH, zie je ook totaal andere use cases dan als betalingsmiddel.

Conclusie; Neen, crypto als vervanging van fiat/central bank money, ik zie het niet meteen.
Dat is bij het huidige systeem net zo en zal je in elk systeem hebben. Ik heb er geen probleem mee dat er mensen zijn die rijker zijn dan mij en meer macht hebben. Ik heb er wel een probleem mee als die macht misbruikt wordt om vrijheden af te nemen en mensen het zwijgen op te leggen. Ik beweer niet dat bitcoin/crypto alle problemen van het huidige systeem oplost, maar alleszins wel een deel ervan.

In theorie klinkt dat idd als gemakkelijke winst, maar in de realiteit blijft het gokken wanneer de blow-off top zal plaatsvinden. Daarom lijkt het mij veiliger om daar niet aan mee te doen en gewoon te hodlen. Maar je kan inderdaad met een klein deeltje de gok proberen wagen.
Je hebt het hier wel over een 70-85% drop vanaf de blow-off top he. Er is absoluut niets veilig aan het vasthouden aan een asset die zoveel waarde verliest. En dan het ik nog maar alleen over BTC. Als je over kleinere altcoin projecten praat zullen veel van die munten 90% zakken. En 9/10 projecten, daar hoor je binnen 3 jaar niets meer van.

Ik ben zelf ook een hodler tijdens de bull markt maar als de bear markt daar is, cash ik wel uit naar euro’s. Het is een misvatting dat je daarvoor moet gokken wanneer de blow-off top zal plaatsvinden. In de theorie is dat inderdaad makkelijker dan in praktijk. Maar dat heeft niets te maken met de kunde om de top of de bodem te ‘timen’ maar wel met psychologische stress en euforie waardoor je verliezen doorgaans te lang vasthoudt en waarschijnlijk aan de bodem ook nog eens capituleert.

Ik ben maar een average trader, maar als er iets is dat ik wel kan, dat is het op tijd inzien dat de bear markt gestart is en op 30-40% van mijn ATH euro waarde verkopen om iedere cyclus mijn BTC waarde te verdubbelen.

We gaan nog veel dieper gaan. Best wachten met kopen.
Precies. Dit doet me denken aan diegene die in 2018 dachten dat ze 'de dip' gekocht hadden toen ETH naar 800$ zakte. Het kan nog veel dieper gaan. 'Dip kopen' doe je enkel in de bull markt, niet in deze cyclus fase. We zitten in een downtrend die nog jaren kan duren dus is er niets dat nu overhaast gekocht zal worden en ik blijf opnieuw aan de zijlijn staan.

Als BTC terug op 25k$ staat, koop ik mezelf terug voor 50% in. Dat kan morgen zijn of binnen 2 jaar. De andere 50% hou ik voor het geval dat het nog lager moest zakken.
Psychologisch niet gemakkelijk, maar wel een simpel plan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan