Dat die CBDC's er komen klopt. Hierdoor hebben overheden nóg meer controle over het geld van hun bevolking en dat is ook net de reden waarom dit helemaal geen alternatief is voor de echte cryptocurrencies. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om overheden nog meer controle te geven over mijn geld.
Ze kunnen roepen zoveel ze willen, maar crypto verbieden zal heel moeilijk of zelfs onmogelijk worden. Drugs is ook in vele landen lang verboden geweest en nu begint men stilletjes aan in te zien dat het beter is om het te legaliseren, zodat ze het onder controle kunnen houden in de mate van het mogelijke.
CBDC's moet je compleet los zien van bvb Bitcoin, dat net bedoeld is om terug baas te zijn over je eigen geld. CBDC's doen net het tegenovergestelde en daar staan mensen niet voor te springen.
Denk je dat de gemiddelde mens een moer geeft om die overheiscontrole? Een kleine minderheid zal ervan wakkerliggen, de rest wilt gewoon eenvoud en geen kopzorgen.
Dat, en het feit dat overheden en centrale banken toch nooit de controle uit handen zullen geven over de effectieve betalingsmiddel(en), maakt dat CBDCs (digitale fiat money feitelijk) gegarandeerd de overhand zullen nemen.
Crypto alternatieven voor fiat verbieden, is ook perfect haalbaar. Het is denkbaar dat een heel kleine groep mensen weigert om zich daarbij neer te leggen. Maar je zal nog bitter weinig kunnen doen met die illegale coins/tokens, aangezien die in de praktijk bijna overal geweigerd zullen worden (handelszaken, etc.)
Is ook niet vergelijkbaar met drugs. Of ik nu met fiat of crypto betaal, met cash, kaart, Apple Pay, of maaltijdcheque, dat maakt voor mij niets uit. Ik kies voor de eenvoudigste optie. De betaling zelf is namelijk slechts een instrument, niet het uiteindelijk doel (het bekomen van producten of diensten). Bij drugs is dat natuurlijk compleet anders.
BTC was weliswaar initieel bedoeld als digitaal geldsysteem, maar daar blijft vandaag weinig van over.
Zoals Karton aanhaalt wordt BTC tegenwoordig hoofdzakelijk gezien als investering, een soort goud 2.0, een store of value van het digitaal tijdperk (of het slaagt om die status te behouden, zal nog moeten blijken de komende jaren). Als het ooit als globaal betalingsmiddel zou worden gezien, krijg je trouwens een ongelooflijke machtsconcentratie bij een handvol "whales". Hoe dat beter is dan het huidig systeem, moet je mij ook eens uitleggen.
En als je kijkt naar andere "crypto's" zoals ETH, zie je ook totaal andere use cases dan als betalingsmiddel.
Conclusie; Neen, crypto als vervanging van fiat/central bank money, ik zie het niet meteen.