Crypto - Nieuws en algemene discussie

ben je al wakker? :unsure:
Ja! Eindelijk wat actie, het gaat nu ineens wel heel snel. Had een buy order staan op 60k die afgelopen nacht gevuld is. Als dit weer gaat zoals de vorige bear markets zullen we nog lagere prijzen zien dit jaar met misschien weer een dieptepunt in Q3/Q4? Maar ik probeer toch langzaam te kopen op dagen dat alles in elkaar stort, je kan toch niet voorspellen waar exact de bodem gaat zijn.

BTC blijft toch de leidende crypto, de rest volgt steeds maar net wat extremer.
De vraag is vooral wanneer de grote vissen de korting groot genoeg vinden om terug meer positie in te nemen.

Waar ik de laatste maanden voor vreesde (en hier deels deelde), is nu realiteit aan het worden

• Heel wat (oa. OG) groot kapitaal weg uit crypto met oog op het snelle geld in edelmetalen (oh the irony), AI darlings, ...
  • ETFs zijn intussen forced sellers geworden omdat retail er met de staart tussen de benen vandoor gaat
  • BTC treasuries zoals MicroStrategy, die lang voor een consistente koopdruk zorgden, kunnen geen vers geld meer ophalen om hun aankopen te financieren. Koopdruk volledig weg. Het is te hopen dat ze niet snel moeten liquideren, anders is het helemaal boeken toe.
  • Miners komen in de problemen
  • Institutionals en corporates die 4-6 maanden geleden nog twijfelden om eindelijk wat blootstelling op te bouwen in BTC, hebben hun plannen nu gegarandeerd voor lange tijd (altijd?) opgeborgen. Dus daar zal ook geen nieuwe koopdruk van komen dit jaar.

En zo wordt het stilaan een zelfvervullende voorspelling.

Ik word er uiteraard niet blij van, gezien er nog een stevig bedrag in BTC en ETH staat (weliswaar nog "slechts" 7% van mijn vermogen).

Zit al sinds 2017 in het wereldje, en wat mij betreft is het sentiment nu slechter dan in 2018 en 2022.
Heel wat longtimers lijken er de brui aan te geven, wat aantoont dat het onderliggend geloof in BTC als digital store of value eigenlijk op los zand was gebouwd. Hoewel ze natuurlijk al die jaren het tegendeel beweerden.

Zelf ben ik er steeds vrij nuchter mee omgegaan en heb ik amper tot nooit categorische uitspraken gemaakt over BTC. In mijn ogen kon het in een ideale wereld weleens de toekomst van geld worden (early days), of misschien wel een soort digitaal goud, of iets anders. Maar misschien ook weer niet.*
Maar ik zag crypto/digital currencies in 2017 als een opkomende megatrend die ik niet aan mij wilde laten voorbijgaan. Ik heb in mijn beleggerscarriere ook vaak te vroeg verkocht, waarop ik soms x10 tot x20 returns heb gemist. En ik heb van in het begin beslist om die fout niet te maken met BTC, ondanks het gebrek aan diepe overtuiging. En hier staan we dus.

*Ben allang overtuigd dat we een globale recessie en/of systemic event type 08-09 en/of zware risk-off periode moesten afwachten alvorens wel definitieve uitspraken te kunnen doen over BTC.
Het ziet ernaar uit dat dat zelfs niet nodig was, en dat crypto reeds in de komende maanden een make-or-break moment zal hebben. Los van de economie.

May you live in interesting times, nietwaar.
Trump zal er ook wel tussen zitten voor een groot deel. Wat heeft die nu verwenzelijkt voor crypto, buiten het scammen van mensen met zijn zijn scam coins zoals TRUMP en WLFI? Het enige waar Trump aan denkt is zijn eigen portemonnee, en crypto groot maken is niet zijn doel.

Over het algemeen doet crypto het goed als risk assets het goed doen, en dat is nu niet het geval.

Trump zal er ook wel tussen zitten voor een groot deel. Wat heeft die nu verwenzelijkt voor crypto, buiten het scammen van mensen met zijn zijn scam coins zoals TRUMP en WLFI? Het enige waar Trump aan denkt is zijn eigen portemonnee, en crypto groot maken is niet zijn doel.

Over het algemeen doet crypto het goed als risk assets het goed doen, en dat is nu niet het geval.
Het afgelopen jaar deden risk assets het wel degelijk goed. De laatste maand is een uitzondering, en dan nog heel specifiek in SaaS.

Wat betreft de rol van Trump op crypto; De Trump en Melania coin toestanden begin vorig jaar waren redelijk tenenkrullend (en onetisch). Dat heeft de sector inderdaad geen goed gedaan qua credibiliteit.

Maar hoezo ligt de daling van de afgelopen maanden aan hem?

Hij leidt de meest pro-crypto admin sinds het ontstaan van de sector.
Deregulering.
Keynote) Speeches van kabinetsleden op de grootste Bitcoin conferentie.
Voorstel tot oprichting van een Bitcoin strategic reserve.
Enzoverder.
Niet dat het veel indruk heeft gemaakt natuurlijk, gezien de prijs op een 52wk low steekt.

Bitcoin strategic reserve is eigenlijk gewoon de BTC die de US heeft in beslag genomen, die ze blijven bijhouden maar niet verkopen (of alleszins nog niet). Dus klinkt heel bullish en het is uiteraard beter voor de BTC prijs dan wanneer de US die BTC gewoon dumpt op de markt, maar het is ook niet zo dat de US BTC bijkoopt.

Het is niet allemaal toe te wijzen aan Trump, maar die shitcoins zijn geen positieve publiciteit voor BTC. En ook die hele ICE en Epstein files heisa niet.
Altcoins, die lijken echt wel dood. Als je kijkt naar de BTC pairs dan hebben ze het slecht gedaan de voorbije bullrun.

Laatst bewerkt:
Trump en Melania coin hebben short-term effect gehad op de markt maar nu meer dan een jaar later is er toch niemand meer die daar nog van wakker ligt? Verder is de Trump regering zeer positief geweest voor crypto maar dat was imo niet te zien in de prijs omdat ze langs de andere kant voor enorm veel onzekerheid zorgen in de wereld. Samen met QT van de fed, economische omstandigheden, de AI hype en de goud/zilver hype was het maar een zwakke cycle. Ik denk dat zijn memecoins, ICE en Epstein weinig effect hebben op de markt.

Geloven jullie dat het ook weer terug zal stijgen en nieuwe ATH's halen?
Wie zal het zeggen... als je gisterenavond had gekocht en vandaag had verkocht, had je al mooie winst. Crypto is in de basis een zeer volatiel asset. Wie daar niet mee om kan moet andere oorden opzoeken. Ik heb medelijden met wie op de weg naar beneden alles uit paniek met verlies verkoopt.

Een combinatie van factoren denk ik. AI/tech stocks die ook een correctie ondergaan.
Dan die 4-jarige cycli van bitcoin , wat mij eerder een self-fulfilling prophecy is.
En Trump zijn wispelturigheid die voor veel onzekerheid zorgt in de markt.

Terug
Bovenaan