Crypto - Nieuws en algemene discussie

Hij moet al meerwaardebelasting betalen op zijn crypto op het moment van die aankoop. Of het op z'n minst aangeven. Hij heeft dan wel nog de vrijstelling, maar als hij over dergelijke kapitalen beschikt om speciaal daarvoor naar Dubai te gaan om juwelen te verhandelen, denk ik niet dat hij onder die vrijstelling zal blijven, en het argument "oopsiedoodles mr de fiscus, kwist da nie..." gebruiken, is dan ook maar bedenkelijk... (langs de andere kant, vrijwel niemand heeft atm meerwaarde sinds 1/1/26 :p)

Als hij dat juweel hier dan ook met winst verkoopt, moet hij mogelijks daar ook op betalen. Of juwelen onder de meerwaardetaks vallen, is denk ik een grijze zone. Hij koopt het iig niet om te gebruiken, maar om te verhandelen, dus dan kan het wel belastbaar zijn.
En als CGT nvt is, bestaat er ook nog speculatietaks, wat ook moeilijk weg te argumenteren zal zijn...

Ik lees ook dat relatiegeschenken van dergelijke grootteorde een fiscale fiche vereisen om 100% aftrekbaar te zijn, en dat de ontvanger van het geschenk er dan op belast wordt...

Laatst bewerkt:
Hij moet al meerwaardebelasting betalen op zijn crypto op het moment van die aankoop. Of het op z'n minst aangeven. Hij heeft dan wel nog de vrijstelling, maar als hij over dergelijke kapitalen beschikt om speciaal daarvoor naar Dubai te gaan om juwelen te verhandelen, denk ik niet dat hij onder die vrijstelling zal blijven, en het argument "oopsiedoodles mr de fiscus, kwist da nie..." gebruiken, is dan ook maar bedenkelijk... (langs de andere kant, vrijwel niemand heeft atm meerwaarde sinds 1/1/26 :p)

Als hij dat juweel hier dan ook met winst verkoopt, moet hij mogelijks daar ook op betalen. Of juwelen onder de meerwaardetaks vallen, is denk ik een grijze zone. Hij koopt het iig niet om te gebruiken, maar om te verhandelen, dus dan kan het wel belastbaar zijn.
En als CGT nvt is, bestaat er ook nog speculatietaks, wat ook moeilijk weg te argumenteren zal zijn...

Ik lees ook dat relatiegeschenken van dergelijke grootteorde een fiscale fiche vereisen om 100% aftrekbaar te zijn, en dat de ontvanger van het geschenk er dan op belast wordt...

Met daarbovenop het risico dat die serieus mag discussiëren met de douane als hij terugkeert vanuit Dubai met zijn "juwelen" en ze hem pakken daarop. De plek gekend voor zulke trucs :p.

Beste kans: invoerrechten+BTW op betalen.
Slechtste kans: Inbeslagname want niemand gelooft dat de oorsprong legaal is.

Waarom wilt iemand iets witwassen terwijl het al wit was... Tenzij het niet wit was natuurlijk. :p

Dat is toch gewoon stom, dan zou ik nog liever 33% tax betalen dan juwelen in Dubai te kopen om belastingen te ontduiken.
En als hij onder de 10% valt dan zou ik zeker het risico niet nemen.

Als ik nu crypto afhaal, moet ik daar dan iets van aangeven of doen?
Staat al zeker 7-8 jaar op een ledger, dus niets mee gebeurd.

Is nog belastingsvrij veronderstel ik ?

Wanneer is de volgende bull market?😢
Ik ben vooral benieuwd waar Bitcoin zal "uitbodemen". :-) Ik ga ervan uit dat de "4 year cycle" niet kapot is.

De bodem zou "historisch gezien" in Q4 dit jaar moeten gebeuren en rond het "200-week moving average" moeten liggen. Dat ligt momenteel op ~$58K, maar schuift geleidelijk aan op naar boven zolang de huidige prijs van Bitcoin daar ook boven blijft zitten. Kan goed zijn dat dit 200WMA over enkele maanden op ~$62K ligt (bijvoorbeeld).

Het kan ook zijn dat we uiteindelijk onder dat 200-week moving average duiken, zoals dat eind 2022 gebeurd is: 200WMA lag toen op ~$22K en Bitcoin is uitgebodemd op ~$16K. Iedereen riep toen dat we zeker nog de $10K gingen zien, maar dat is niet gebeurd. Nu opnieuw zie ik berichten opduiken van ~$50K als bodem (een psychologisch mooi, rond getalletje en de helft van $100K), maar het is niet zeker dat we naar die koers zakken.

Niemand heeft een glazen bol en de tijd gaat het ons leren, maar als we richting de ~$60K gaan, dan ben ik toch van plan om een "grote DCA" te doen en vanaf daar terug hodl + kleine periodieke DCA's. :-)

(not financial advice)

Waar ik de laatste maanden voor vreesde (en hier deels deelde), is nu realiteit aan het worden

• Heel wat (oa. OG) groot kapitaal weg uit crypto met oog op het snelle geld in edelmetalen (oh the irony), AI darlings, ...
  • ETFs zijn intussen forced sellers geworden omdat retail er met de staart tussen de benen vandoor gaat
  • BTC treasuries zoals MicroStrategy, die lang voor een consistente koopdruk zorgden, kunnen geen vers geld meer ophalen om hun aankopen te financieren. Koopdruk volledig weg. Het is te hopen dat ze niet snel moeten liquideren, anders is het helemaal boeken toe.
  • Miners komen in de problemen
  • Institutionals en corporates die 4-6 maanden geleden nog twijfelden om eindelijk wat blootstelling op te bouwen in BTC, hebben hun plannen nu gegarandeerd voor lange tijd (altijd?) opgeborgen. Dus daar zal ook geen nieuwe koopdruk van komen dit jaar.

En zo wordt het stilaan een zelfvervullende voorspelling.

Ik word er uiteraard niet blij van, gezien er nog een stevig bedrag in BTC en ETH staat (weliswaar nog "slechts" 7% van mijn vermogen).

Zit al sinds 2017 in het wereldje, en wat mij betreft is het sentiment nu slechter dan in 2018 en 2022.
Heel wat longtimers lijken er de brui aan te geven, wat aantoont dat het onderliggend geloof in BTC als digital store of value eigenlijk op los zand was gebouwd. Hoewel ze natuurlijk al die jaren het tegendeel beweerden.

Zelf ben ik er steeds vrij nuchter mee omgegaan en heb ik amper tot nooit categorische uitspraken gemaakt over BTC. In mijn ogen kon het in een ideale wereld weleens de toekomst van geld worden (early days), of misschien wel een soort digitaal goud, of iets anders. Maar misschien ook weer niet.*
Maar ik zag crypto/digital currencies in 2017 als een opkomende megatrend die ik niet aan mij wilde laten voorbijgaan. Ik heb in mijn beleggerscarriere ook vaak te vroeg verkocht, waarop ik soms x10 tot x20 returns heb gemist. En ik heb van in het begin beslist om die fout niet te maken met BTC, ondanks het gebrek aan diepe overtuiging. En hier staan we dus.

*Ben allang overtuigd dat we een globale recessie en/of systemic event type 08-09 en/of zware risk-off periode moesten afwachten alvorens wel definitieve uitspraken te kunnen doen over BTC.
Het ziet ernaar uit dat dat zelfs niet nodig was, en dat crypto reeds in de komende maanden een make-or-break moment zal hebben. Los van de economie.

May you live in interesting times, nietwaar.

Is dit niet gewoon de normale cyclus die we elke 4 jaar zien? Ja het daalt heel snel en heel hard, maar als je er al van 2017 in zit heb je dat al meermaals meegemaakt. Telkens roepen mensen "het is voorbij" en zijn er massa's panic sellers. Aan de opzet van crypto is nog niets veranderd.

Voorlopig blijft het toch maar een saaie markt, maak mij wakker wanneer bitcoin terug boven de 100k stijgt of onder de 80k zakt. :sleep:
ben je al wakker? :unsure:

Is dit niet gewoon de normale cyclus die we elke 4 jaar zien? Ja het daalt heel snel en heel hard, maar als je er al van 2017 in zit heb je dat al meermaals meegemaakt. Telkens roepen mensen "het is voorbij" en zijn er massa's panic sellers. Aan de opzet van crypto is nog niets veranderd.

exact wat ik al zei, alleen gaat het wel heel snel naar beneden deze keer :o

mijn 25-30k voorspelling gaat uitkomen

image.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan