Crypto - Nieuws en algemene discussie

Vraag:

Ik heb 1.4eth en ik doe daar niks mee.
Maar vanaf januari betaal jij daar tax op? Of hoe zit dat eigenlijk nu
En als ik deze nu afhaal is het eigenlijk een huisvader, want die staan er gewoon maar.

Vraag:

Ik heb 1.4eth en ik doe daar niks mee.
Maar vanaf januari betaal jij daar tax op? Of hoe zit dat eigenlijk nu
En als ik deze nu afhaal is het eigenlijk een huisvader, want die staan er gewoon maar.

Je betaalt niet automatisch belasting daarop.

Meerwaardebelasting zal ook voor crypto zijn.
Maar dat is de meerwaarde die je na 1.1.2026 behaald hebt.

Bijvoorbeeld, stel dat je 1eth gekocht hebt in 2022

1 eth op 21.12.2022 = 1,217.59 EUR

Stel dat dat op 1.1.2026 1eth= 3.000 EURO is

- en stel dat: Je verkoopt 1 eth op 01.02.2026 aan 2.900 euro

Dan heb je voor de meerwaardetaks geen meerwaarde gehad maar een minwaarde. Geen belasting dus.

- Ander scenario: stel dat je 1 eth verkoopt op 01.02.2026 aan 3.100 euro. Dan heb je een belastbare meerwaarde van 100 euro want de prijs was 3.000 euro op 01.01.2026.
Maar de vrijstelling is 10.000 euro dus wel aan te geven maar vrijgesteld. (Je gaat het wel moeten aangeven naar mijn weten omdat de vrijstelling overdragen kan worden naar volgende jaren dus de fiscus moet weten hoeveel van je vrijstelling al hebt opgebruikt.)

(Enfin, definitieve wetteksten nog niet gezien dus allemaal onder "voorbehoud".)

Je betaalt niet automatisch belasting daarop.

Meerwaardebelasting zal ook voor crypto zijn.
Maar dat is de meerwaarde die je na 1.1.2026 behaald hebt.

Bijvoorbeeld, stel dat je 1eth gekocht hebt in 2022

1 eth op 21.12.2022 = 1,217.59 EUR

Stel dat dat op 1.1.2026 1eth= 3.000 EURO is

- en stel dat: Je verkoopt 1 eth op 01.02.2026 aan 2.900 euro

Dan heb je voor de meerwaardetaks geen meerwaarde gehad maar een minwaarde. Geen belasting dus.

- Ander scenario: stel dat je 1 eth verkoopt op 01.02.2026 aan 3.100 euro. Dan heb je een belastbare meerwaarde van 100 euro want de prijs was 3.000 euro op 01.01.2026.
Maar de vrijstelling is 10.000 euro dus wel aan te geven maar vrijgesteld. (Je gaat het wel moeten aangeven naar mijn weten omdat de vrijstelling overdragen kan worden naar volgende jaren dus de fiscus moet weten hoeveel van je vrijstelling al hebt opgebruikt.)

(Enfin, definitieve wetteksten nog niet gezien dus allemaal onder "voorbehoud".)
Interessant, en als je deze ETH niet afneemt en gewoon laat staan, moet je dan nog steeds een meerwaardebelasting betalen hierop? Ik ben een vrij grote leek maar heb wel veel shitcoins/altcoints/btc/eth staan en het lijkt me erg moeilijk om op elk van deze telkens dit door te moeten geven?

Interessant, en als je deze ETH niet afneemt en gewoon laat staan, moet je dan nog steeds een meerwaardebelasting betalen hierop? Ik ben een vrij grote leek maar heb wel veel shitcoins/altcoints/btc/eth staan en het lijkt me erg moeilijk om op elk van deze telkens dit door te moeten geven?

Zolang je het laat staan, dan heb je geen meerwaarde gerealiseerd. Wanneer je het verkoopt (of het nu voor euro's, andere coins of voor een Lamborghini is), dan realiseer je een meerwaarde (of minwaarde)

Er is een uitzondering en dat is de "exittaks" (Je verlaat België en hierdoor ben je geen Belgisch fiscaal resident meer). Dan werkt het wat anders maar niet veel goesting om daarover te posten want daar wil ik echt wel wachten op wat er in de definitieve wetteksten staan :p.

En wat als je nu crypto niet omzet naar euro’s en met crypto betaalt? Heel wat mensen hebben hier een crypto visa of geven hun crypto uit via bitrefill vouchers en zo.

In de achtergrond wordt die crypto dan wel omgezet in euro’s maar je slaat de stap over dat ze op je bankrekening komen.

En wat als je nu crypto niet omzet naar euro’s en met crypto betaalt? Heel wat mensen hebben hier een crypto visa of geven hun crypto uit via bitrefill vouchers en zo.

In de achtergrond wordt die crypto dan wel omgezet in euro’s maar je slaat de stap over dat ze op je bankrekening komen.

Je moet dat idee uit je hoofd dat halen dat je pas een meerwaarde realiseert wanneer het geld op je bankrekening komt te staan. :p.
Dat is niet hoe het werkt. Zo werkt het ook niet in de VS waar capital gains tax bestaat. :p

Als je met je cryptokredietkaart een Playstation 5 koopt, dan verkoop je crypto dus is het de meerwaarde op dat moment.
Zelfs al transfereer je rechtstreeks je crypto van jouw waller naar iemands anders wallet voor de aankoop van een Playstation of om plastische chirurgie te laten uitvoeren, dan heb je ook een meerwaarde (of minwaarde) gerealiseerd.
Als je je bitcoins inruilt in stable coins. Weer een gebeurtenis waar je een meerwaarde kan realiseren.
...

Je moet dat idee uit je hoofd dat halen dat je pas een meerwaarde realiseert wanneer het geld op je bankrekening komt te staan. :p.
Dat is niet hoe het werkt. Zo werkt het ook niet in de VS waar capital gains tax bestaat. :p

Als je met je cryptokredietkaart een Playstation 5 koopt, dan verkoop je crypto dus is het de meerwaarde op dat moment.
Zelfs al transfereer je rechtstreeks je crypto van jouw waller naar iemands anders wallet voor de aankoop van een Playstation of om plastische chirurgie te laten uitvoeren, dan heb je ook een meerwaarde (of minwaarde) gerealiseerd.
Als je je bitcoins inruilt in stable coins. Weer een gebeurtenis waar je een meerwaarde kan realiseren.
...
Theoretisch moet je dat aangeven, maar hoeveel mensen gaan dat dan doen in de praktijk? Velen zullen het ook niet weten.
Als het eens gaat om 1 PS5 dan zal de fiscus zich daar niet mee bezig houden. Maar als ge heel uw inboedel met crypto koopt is het een ander verhaal :)

Als omruilen naar stablecoins ook telt als meerwaarde realiseren, dan wordt het een stuk minder interessant om naar stables om te ruilen (tenzij na een enorme pump dan).

Theoretisch moet je dat aangeven, maar hoeveel mensen gaan dat dan doen in de praktijk? Velen zullen het ook niet weten.
Als het eens gaat om 1 PS5 dan zal de fiscus zich daar niet mee bezig houden. Maar als ge heel uw inboedel met crypto koopt is het een ander verhaal :)

Als omruilen naar stablecoins ook telt als meerwaarde realiseren, dan wordt het een stuk minder interessant om naar stables om te ruilen (tenzij na een enorme pump dan).

Ik snap dat woord "theoretisch" niet. En "velen zullen het ook niet weten"

Je moet het aangeven, punt. Doe je dat niet, is dat op jouw verantwoordelijkheid.
Als je met crypto-betaalkaarten begint, dan weet je maar al te goed waar je mee bezig bent :p. Het niet weten is hier wel het allerslechtste excuus ooit :p.

Moet al iemand zijn die geen Frans, Engels, Duits of Nederlands spreekt om niet te weten dat er geen meerwaardebelasting komt :p.
En iemand die crypto koopt of aandelen of goud, dan is het wel de bedoeling dat je jezelf een beetje informeert. Doe je dat niet, dan is dat op jouw eigen verantwoordelijkheid.

Er is één belangrijke tip: Maak dat je documentatie hebt.
Want als de fiscus aanklopt en je hebt helemaal niks, dan zal het waarschijnlijk niet in jouw voordeel uitdraaien.

De Britse fiscus heeft 65.000 "nudge letters" gestuurd in 2025 naar mensen die hun cryptowinsten niet aangeven.

Stablecoins zijn gewoon crypto, dus het is geen kwestie van "als".

Iig, het maakt het gebruik van crypto-betaalkaarten vanaf 2026 wel een paak oninteressanter :/. Zelfs als je er alles in stablecoins op zet en dus een verwaarloosbare meerwaarde genereert bij elke transactie, je moet al die transacties in principe aangeven en evengoed ziet de fiscus dan "amaai gij doet tientallen transacties per maand, jij moet wel een speculant zijn en geen goede huisvader!" => hup, 33% over al je meerwaarden, in heel je portefeuille over alle brokers heen...

En het niet aangeven... ze gaan het toch uiteindelijk zien als je bij een Europese broker zit. Een kaart bij Bybit.com was nog lang een mogelijkheid, maar vanaf 2026 moet je een .eu account gebruiken en daar je kaart opnieuw aanvragen, waarna ze onder die DAC8-wetgeving verplicht zijn al je gegevens naar de fiscus door te sturen.

Stablecoins zijn gewoon crypto, dus het is geen kwestie van "als".

Iig, het maakt het gebruik van crypto-betaalkaarten vanaf 2026 wel een paak oninteressanter :/. Zelfs als je er alles in stablecoins op zet en dus een verwaarloosbare meerwaarde genereert bij elke transactie, je moet al die transacties in principe aangeven en evengoed ziet de fiscus dan "amaai gij doet tientallen transacties per maand, jij moet wel een speculant zijn en geen goede huisvader!" => hup, 33% over al je meerwaarden, in heel je portefeuille over alle brokers heen...

En het niet aangeven... ze gaan het toch uiteindelijk zien als je bij een Europese broker zit. Een kaart bij Bybit.com was nog lang een mogelijkheid, maar vanaf 2026 moet je een .eu account gebruiken en daar je kaart opnieuw aanvragen, waarna ze onder die DAC8-wetgeving verplicht zijn al je gegevens naar de fiscus door te sturen.
EURC stablecoin blijft een optie he. EURC gaat altijd de euro volgen dus daar ga je nooit vermogenswinstbelasting op moeten betalen. Maar naar wat ik begrepen heb krijgt de fiscus bij crypto alle transacties door vanaf volgend jaar, waardoor je dus heel wat privacy opgeeft t.o.v. gewone buitenlandse rekeningen en al zeker t.o.v. binnenlandse rekeningen.

Er is wel een juridische zaak die loopt tegen die uitwisselingen van buitenlandse rekeningen en ik hoop en ga er vanuit dat het privacygewijs niet zal mogen en we binnen enkele jaren terug wat meer privacy krijgen. Het gaat er ook wel wat over tegenwoordig. Het erge is dat de overheden maar doen zonder zich iets van de regels aan te trekken en er dan rechtszaken aangespannen moeten worden die jaren aanslepen om onze rechten terug te krijgen.

EURC stablecoin blijft een optie he. EURC gaat altijd de euro volgen dus daar ga je nooit vermogenswinstbelasting op moeten betalen. Maar naar wat ik begrepen heb krijgt de fiscus bij crypto alle transacties door vanaf volgend jaar, waardoor je dus heel wat privacy opgeeft t.o.v. gewone buitenlandse rekeningen en al zeker t.o.v. binnenlandse rekeningen.
Da's een feit. Maar bv in mijn geval geen optie. EURC op de Bybit kaart gaat niet. Sowieso ook geen staking/cashback rewards anders dan voor/in USDC/BTC/.... En begin dan maar eens: bij elke kaart-aankoop, volgens FIFO, uit welk potje USDC komt dat bedrag? Je USDC storting? Een staking uitkering? Een cashback? Misschien nog uit een USDC aankoop ooit ergens op een andere exchange? En wat was de waarde daar toen van, en dus de meerwaarde bij je verkoop? Begin dat maar eens allemaal te documenteren... (en dat voor een miniem verschil in wisselkoers, maar een verschil niettemin.)

De hele off-ramp keten via zo'n kaart verliest zijn meerwaarde, dus ik denk dat ik dat voor bekeken ga houden. Hun 100% Prime/Spotify/Netflix cashback ten spijt :/

En idd, zelfs al wordt er geen meerwaarde op die EUR/EURC gerealiseerd, de fiscus krijgt wel info doorgespeeld over èlke kaart-aankoop... Het gaat er idd over. Zoveel inzage krijgen ze zelfs niet in je transacties in het "oude" banksysteem...

Laatst bewerkt:
Idd, als je elke transactie moet documenteren, en je veel kleine aankopen doet met een kaart, dan is het toch niet meer aan te raden om uw crypto op die manier uit te geven.

Terug
Bovenaan