Sneeuwstorm
Well-known member
Ik heb geen crypto betaalkaart meer. Ik koop soms vouchers via bitrefill die ik dan uitgeef op bol.com en coolblue en zo maar dat is het zowat. Zijn dus vrij kleine bedragen (geen tienduizenden euros) dat ik daarmee uitgeef op een jaarIk snap dat woord "theoretisch" niet. En "velen zullen het ook niet weten"
Je moet het aangeven, punt. Doe je dat niet, is dat op jouw verantwoordelijkheid.
Als je met crypto-betaalkaarten begint, dan weet je maar al te goed waar je mee bezig bent. Het niet weten is hier wel het allerslechtste excuus ooit
.
Moet al iemand zijn die geen Frans, Engels, Duits of Nederlands spreekt om niet te weten dat er geen meerwaardebelasting komt.
En iemand die crypto koopt of aandelen of goud, dan is het wel de bedoeling dat je jezelf een beetje informeert. Doe je dat niet, dan is dat op jouw eigen verantwoordelijkheid.
Er is één belangrijke tip: Maak dat je documentatie hebt.
Want als de fiscus aanklopt en je hebt helemaal niks, dan zal het waarschijnlijk niet in jouw voordeel uitdraaien.
De Britse fiscus heeft 65.000 "nudge letters" gestuurd in 2025 naar mensen die hun cryptowinsten niet aangeven.

Het probleem is vooral, hoe ver moet je teruggaan van de fiscus? Als je crypto hebt en zitten traden hebt, 5 of 10 jaar geleden, op een aantal platformen waarvan enkele al niet meer bestaan. Is het genoeg als je kunt aantonen dat uw crypto 1-2-5-10 , ... jaar niet meer gemoved is? Of verwachten ze dat je alle transacties van in 2013-2018 etc nog hebt?
Meerwaardebelasting gaat in vanaf 1/1/2026, prima dan, vanaf dan zullen we in detail elke transactie opschrijven. Trouwens een Excelleke zal ook waarschijnlijk niet voldoende zijn voor de fiscus. Als ik het goed begrijp is 1/1/2026 de cutoff, stond BTC dan op 80K en verkoop je 1BTC aan 90K later, dan moet je dus 1/10 van die 10K meerwaarde betalen, verminderd met de vrijstelling.
Lijkt me dat de fiscus veel werk zal hebben om al die crypto (en andere) transacties te checken.
Laatst bewerkt:
. Het niet weten is hier wel het allerslechtste excuus ooit