Crypto - Nieuws en algemene discussie

Ik snap dat woord "theoretisch" niet. En "velen zullen het ook niet weten"

Je moet het aangeven, punt. Doe je dat niet, is dat op jouw verantwoordelijkheid.
Als je met crypto-betaalkaarten begint, dan weet je maar al te goed waar je mee bezig bent :p. Het niet weten is hier wel het allerslechtste excuus ooit :p.

Moet al iemand zijn die geen Frans, Engels, Duits of Nederlands spreekt om niet te weten dat er geen meerwaardebelasting komt :p.
En iemand die crypto koopt of aandelen of goud, dan is het wel de bedoeling dat je jezelf een beetje informeert. Doe je dat niet, dan is dat op jouw eigen verantwoordelijkheid.

Er is één belangrijke tip: Maak dat je documentatie hebt.
Want als de fiscus aanklopt en je hebt helemaal niks, dan zal het waarschijnlijk niet in jouw voordeel uitdraaien.

De Britse fiscus heeft 65.000 "nudge letters" gestuurd in 2025 naar mensen die hun cryptowinsten niet aangeven.
Ik heb geen crypto betaalkaart meer. Ik koop soms vouchers via bitrefill die ik dan uitgeef op bol.com en coolblue en zo maar dat is het zowat. Zijn dus vrij kleine bedragen (geen tienduizenden euros) dat ik daarmee uitgeef op een jaar :)

Het probleem is vooral, hoe ver moet je teruggaan van de fiscus? Als je crypto hebt en zitten traden hebt, 5 of 10 jaar geleden, op een aantal platformen waarvan enkele al niet meer bestaan. Is het genoeg als je kunt aantonen dat uw crypto 1-2-5-10 , ... jaar niet meer gemoved is? Of verwachten ze dat je alle transacties van in 2013-2018 etc nog hebt?

Meerwaardebelasting gaat in vanaf 1/1/2026, prima dan, vanaf dan zullen we in detail elke transactie opschrijven. Trouwens een Excelleke zal ook waarschijnlijk niet voldoende zijn voor de fiscus. Als ik het goed begrijp is 1/1/2026 de cutoff, stond BTC dan op 80K en verkoop je 1BTC aan 90K later, dan moet je dus 1/10 van die 10K meerwaarde betalen, verminderd met de vrijstelling.
Lijkt me dat de fiscus veel werk zal hebben om al die crypto (en andere) transacties te checken.

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp is 1/1/2026 de cutoff, stond BTC dan op 80K en verkoop je 1BTC aan 90K later, dan moet je dus 1/10 van die 10K meerwaarde betalen, verminderd met de vrijstelling.
Dus stel ik heb 1 BTC gekocht aan $120k het voorbije jaar. Op 1/1/2026 staat btc op $80k. In het voorjaar stijgt btc even terug tot $100k, en ik kies op dat moment eieren voor mijn geld en besluit te verkopen. Dan heb ik $20k verlies + de fiscus beziet dit dan als een "meerwaarde" van $20k? :unsure:

Dus stel ik heb 1 BTC gekocht aan $120k het voorbije jaar. Op 1/1/2026 staat btc op $80k. In het voorjaar stijgt btc even terug tot $100k, en ik kies op dat moment eieren voor mijn geld en besluit te verkopen. Dan heb ik $20k verlies + de fiscus beziet dit dan als een "meerwaarde" van $20k? :unsure:
Als ge kunt aantonen dat ge die BTC gekocht hebt aan $120K, dan hebt ge verlies (dus betaal je geen meerwaardebelasting), maar als ge uw BTC onder de 80K gekocht hebt, dan geldt de prijs vanaf 1 januari, want historische meerwaarden worden vrijgesteld.
Ge kon die BTC aan 3K gekocht hebben, van 3K tot 80K is de meerwaarde vrijgesteld, maar alles wat BTC boven de 80k gaat, daar betaal je dan wel meerwaardebelasting op.

Als ge kunt aantonen dat ge die BTC gekocht hebt aan $120K, dan hebt ge verlies (dus betaal je geen meerwaardebelasting), maar als ge uw BTC onder de 80K gekocht hebt, dan geldt de prijs vanaf 1 januari, want historische meerwaarden worden vrijgesteld.
Ge kon die BTC aan 3K gekocht hebben, van 3K tot 80K is de meerwaarde vrijgesteld, maar alles wat BTC boven de 80k gaat, daar betaal je dan wel meerwaardebelasting op.
Da's dan toch een positief puntje aan de huidige "bear market" prijzen van crypto... Van mij mag het tegen volgende donderdag nog een pak lager zakken dan :p

Behalve als we in een jarenlange bearmarket zitten. Die evt hogere aankoopkosten <31/12/25 gelden maar tot 31/12/30. Vanaf 1/1/31, als je dan pas zou (kunnen) verkopen aan die 100k bv, wordt je 80k @ 31/12/25 als aankoopkost gezien en sta je op 20k gerealiseerd verlies maar mag je alsnog 2k tax erbovenop leggen.

Volgens mij is er nog een adder onder het gras, in die zin dat minwaarden altijd berekend worden t.o.v. 31/12/25, ongeacht de effectieve aankoopkost. Dus als je altcoins hebt die atm 70-80-90% in de min staan, en je zou die volgend jaar met verlies willen verkopen om gerealiseerde meerwaarden elders te compenseren, pech, mag niet . . .

Laatst bewerkt:
Ik heb geen crypto betaalkaart meer. Ik koop soms vouchers via bitrefill die ik dan uitgeef op bol.com en coolblue en zo maar dat is het zowat. Zijn dus vrij kleine bedragen (geen tienduizenden euros) dat ik daarmee uitgeef op een jaar :)

Het probleem is vooral, hoe ver moet je teruggaan van de fiscus? Als je crypto hebt en zitten traden hebt, 5 of 10 jaar geleden, op een aantal platformen waarvan enkele al niet meer bestaan. Is het genoeg als je kunt aantonen dat uw crypto 1-2-5-10 , ... jaar niet meer gemoved is? Of verwachten ze dat je alle transacties van in 2013-2018 etc nog hebt?

Meerwaardebelasting gaat in vanaf 1/1/2026, prima dan, vanaf dan zullen we in detail elke transactie opschrijven. Trouwens een Excelleke zal ook waarschijnlijk niet voldoende zijn voor de fiscus. Als ik het goed begrijp is 1/1/2026 de cutoff, stond BTC dan op 80K en verkoop je 1BTC aan 90K later, dan moet je dus 1/10 van die 10K meerwaarde betalen, verminderd met de vrijstelling.
Lijkt me dat de fiscus veel werk zal hebben om al die crypto (en andere) transacties te checken.

Dat het een belasting is die veel in manuren kost, dat weet ik ook wel. Dus ik verwacht mij ook aan een paar "aanpassingen" in de komende jaren wanneer men proefondervindelijke ervaring gaat hebben.
Nu, in het buitenland zijn er genoeg die tools hebben om hun "meerwaardetaks" te bepalen dus op termijn gaat dat hier ook komen. Iedere degelijke bank/broker/crypto-exchange heeft rapportering voor meerwaardebelasting voor hun land. België natuurlijk klein landje dus dat zal wel effekes duren.

Over bewijskracht:

Bij crypto heb je nog de chance dat er voor de meesten een ledger is dus alle transacties zijn "terug te vinden".
Makkelijker dan een bankrekening of effectenrekening bij een bank of broker waar je geen klant meer bent. Die geven dat niet gratis aan jou als je geen klant bent. Sommige vragen goed door daarvoor als je geen klant bent.
Je gaat mensen hebben die van broker veranderen en alles overzetten maar die gaan natuurlijk vergeten dat ze de PDF's, Excels en documenten van de vorige broker wel moeten bijhouden.
Ik vraag mij ook af hoe dat dat praktisch te werk gaat gaan wanneer je crypto verhuist van hot naar cold wallet of omgekeerd.
"Ah, je hebt je crypto verkocht. Ze staan niet meer op wallet X"
"neenee, verhuisd naar mijn cold wallet Y"
"ah, bewijs eens dat het jouw cold wallet Y is"

Over de duur:
Beste is altijd voor altijd bewaren. Ik weet dat fiscale verjaringstermijnen tot 10 jaar kunnen gaan maar het is toch altijd aan te raden om een papertrail te hebben van dag 1. Als je plots 10 btc verkoopt op 1 dag, gaat er één wel afvragen "ah, hoe ben je aan die 10 btc geraakt". Heb je niks van bewijs, mag je de helft afgeven :p. (Dat heeft an sich niks te maken met de meerwaardetaks maar meer over de herkomst ervan :p)

Maar later wordt dat ook speciaal. Stel dat die meerwaardetaks nog altijd bestaat in 2040, ga je aankoopprijzen van ergens in 2026-2027 moeten kunnen aantonen. Je ziet dat al afkomen dat er genoeg zijn die dat niet gaan bijhouden.
Een bank doet dat nog voor jou maar cheapass brokers, dan moet je er zelf voor zorgen hoogstwaarschijnlijk. Zeker zo'n dingen zoals BUX of weirdo cryptoexchanges. Ik kan best geloven in de toekomst als je niet kan bewijzen wanneer je het aangekocht hebt dat men altijd gaat baseren op de prijs van 31.12.2025 ook al heb je het aangekocht in 2029 of ergens een fictieve indexfactor gaan toepassen.
Zeker met al die shitcoins. Ik zie dat nog gebeuren dat shitcoins een verzamelobessie gaan zijn ergens in de verre toekomst maar zoek maar eens uit wat dat je aankoopprijs was +10 jaar geleden :p.

Ik kan best geloven in de toekomst als je niet kan bewijzen wanneer je het aangekocht hebt dat men altijd gaat baseren op de prijs van 31.12.2025 ook al heb je het aangekocht in 2029 of ergens een fictieve indexfactor gaan toepassen.
Dat is heel optimistisch imo. :p Geen bewijs van wanneer aangekocht betekent normaal gezien dat de gehele waarde als winst wordt gezien.

Ik zou mijn crypto account willen aangeven bij het CAP om met alles in orde te zijn. Ik heb een bitstamp account, maar hoe kan ik achterhalen wat mijn rekeningnummer daarvan is? Ik vind dat nergens terug..

Er komt geen crypto uit die ATM, maar euro, dus da's een verkooptransactie als een ander die je moet aangeven als je daar meerwaarde op realiseert...

Een paar maanden geleden heb ik wat BTC verkocht voor USDT. Wat als ik nu een gedeelte op mijn rekening wil storten? Hoe moet ik die USDT->EUR dan aangeven na 1 januari 26? Ik wil het wel allemaal correct doen.

Misschien is de vraag al eens gesteld... maar ik vroeg mij af wat de beste manier is om een "automatische DCA" te doen in Bitcoin vanuit fiat geld? Coinbase recurring buy? Kan je het moven van Bitcoin van exchange naar cold wallet ook automatiseren of zal dat een manueel werkje moeten blijven?

Voorlopig blijft het toch maar een saaie markt, maak mij wakker wanneer bitcoin terug boven de 100k stijgt of onder de 80k zakt. :sleep:

Zoom uit naar jan. 2022.

We gaan nu nog een duimpje vormen, om nadien in de diepte te storten?

Voor de rest toch haast hetzelfde patroon gepasseerd?

Of zitten we al in het patroon van juni 2022, en hebben we reeds een miezerig duimpje gehad?
Lijkt er ook wel ergens op. :thinking: 😂

Laatst bewerkt:
Misschien is de vraag al eens gesteld... maar ik vroeg mij af wat de beste manier is om een "automatische DCA" te doen in Bitcoin vanuit fiat geld? Coinbase recurring buy? Kan je het moven van Bitcoin van exchange naar cold wallet ook automatiseren of zal dat een manueel werkje moeten blijven?
Cash app precies het goedkoopste (geen fee), maar niet beschikbaar in België. Kraken met 0,26% fee precies dan toch de beste optie voor recurring buys.

Zoom uit naar jan. 2022.

yRb3MAz.jpeg

Een kennis van mij doet fotografie in bijberoep en heeft naar eigen zeggen en een groot bedrag in crypto zitten. Nu wil hij naar Dubai om daar met zijn crypto een juweel te kopen omdat dan hier in België weer te verkopen en zo belastingen te vermijden. Hij gaat in dubai ook een shoot doen zodat het juweel als relatiegeschenk kan ingeven.

Klinkt dit legit? Dit is toch gewoon keiharde fraude/belastingsontduiking of niet?

Terug
Bovenaan