Crypto - Nieuws en algemene discussie

Op naar de volgende TA-analyse!
Als we uitgaan van de maandcandle na de vorige ATH breach in 2020 dan komen we uit rond 100K in april.

aprilgrap-om-te-gillen.jpg
 
Zijn dit dan eigenlijk rulings? Of hoe kom je tot zo een beslissing?

Iets via een advocaat of hoe doe je dat?

Dat zijn resultaten van rulings.
Als je deze wilt consulteren, moet je gaan naar fisconet.be (Ik denk dat google die site niet indexeert dus je moet zoeken op fisconet zelf.)
Dat is bijvoorbeeld een goed startpunt voor documentatie hierrond maar ik heb het gevoel dat de "map" maar sporadisch een update krijgt.

Ruling
Dat kan je zelf doen in principe maar meesten gaan wel steun vragen van een accountant of advocaat: https://www.ruling.be/nl/ruling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Dat zijn resultaten van rulings.
Als je deze wilt consulteren, moet je gaan naar fisconet.be (Ik denk dat google die site niet indexeert dus je moet zoeken op fisconet zelf.)
Dat is bijvoorbeeld een goed startpunt voor documentatie hierrond maar ik heb het gevoel dat de "map" maar sporadisch een update krijgt.

Ruling
Dat kan je zelf doen in principe maar meesten gaan wel steun vragen van een accountant of advocaat: https://www.ruling.be/nl/ruling.
en zijn daar grote kosten aan verbonden?

Lijkt me sowieso interessant om te doen als het om een significant bedrag gaat alvorens uit te cashen.
 
en zijn daar grote kosten aan verbonden?

Lijkt me sowieso interessant om te doen als het om een significant bedrag gaat alvorens uit te cashen.

De ruling zelf indienen is gratis naar mijn weten.

Steun vragen aan een advocaat. Dat zou mij niet verbazen moest dat snel tegen de 5.000 euro gaan. Voor een reden dat veel advocaten graag angst rondzaaien online. Lucratief business model :p.

Een gewone accountant gaat het wel voor een stuk minder doen, vermoed ik.
 
Is het niet simpeler en goedkoper om gewoonweg op papier advies te krijgen van een advocaat en dat advies als bewijs gebruiken voor het geval dat nodig zou zijn? Dan kan niemand je iets verwijten omdat je hebt geluisterd naar een advocaat.
 
Is het niet simpeler en goedkoper om gewoonweg op papier advies te krijgen van een advocaat en dat advies als bewijs gebruiken voor het geval dat nodig zou zijn? Dan kan niemand je iets verwijten omdat je hebt geluisterd naar een advocaat.

Sinds wanneer is advies van een advocaat een "bewijs"? Dat is toch compleet niet logisch.
 
Als een advocaat op papier zegt dat jij als een goede huisvader hebt gehandeld en geen belasting verschuldigd bent, is dat toch bewijs?
Geen enkele advocaat gaat dat op papier zetten met die zekerheid. ze gaan ofwel voorbeelden geven van goed huisvaderschap ofwel analyse van jouw activiteiten met een soort van zekerheid eraan verbonden. Voor 100% legal opinions ga je je blauw mogen betalen en zullen ze wrsch zelf een ruling aanvragen
 
Geen enkele advocaat gaat dat op papier zetten met die zekerheid. ze gaan ofwel voorbeelden geven van goed huisvaderschap ofwel analyse van jouw activiteiten met een soort van zekerheid eraan verbonden. Voor 100% legal opinions ga je je blauw mogen betalen en zullen ze wrsch zelf een ruling aanvragen
Da’s wat ik bedoel he

Nee, absoluut niet. Ik snap niet eens hoe je aan die logica geraakt.
Waarvoor dient een advocaat als je toch niets kan aanvangen met diens advies? Dat is de logica, dat het een nut heeft. Tenzij je van oordeel bent dat het advies van een advocaat niet als bewijs kan dienen om een bepaalde argumentatie te ondersteunen, dan zal de logica nooit gesnapt worden.
 
Uiteraard is dat geen "bewijs". Over een dergelijk topic (heel grijze zone) ga je sowieso geen enkele advocaat vinden die gaat schrijven dat je 100% zeker bent. Een opinie in zin van 'should be ok" of "more likely than not ok" kan je wellicht wel vinden (afhankelijk van je eigen feitenpatroon), maar zelfs dan is dat geen bewijs voor een rechtbank.

Als je zekerheid wil voor jezelf, heb je een ruling nodig (zie voorbeelden hiervoor gepost). Kan zelf of via advocaat/boekhouder.

Als je enkel een positief advies hebt van een advocaat, ben je daar in principe niets mee totdat er een controle komt en je de aangehaalde argumentatie in die opinie kan aanhalen ten aanzien van de fiscus en - als ze niet akkoord gaan - nadien voor de rechter. Fiscaal recht is van openbare orde dus rechter gaat zelf na of de belasting al dan niet verschuldigd is door te oordelen of jouw feitenpatroon valt onder "normaal beheer van het privévermogen".
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard is dat geen "bewijs". Over een dergelijk topic (heel grijze zone) ga je sowieso geen enkele advocaat vinden die gaat schrijven dat je 100% zeker bent. Een opinie in zin van 'should be ok" of "more likely than not ok" kan je wellicht wel vinden (afhankelijk van je eigen feitenpatroon), maar zelfs dan is dat geen bewijs voor een rechtbank.

Als je zekerheid wil voor jezelf, heb je een ruling nodig (zie voorbeelden hiervoor gepost). Kan zelf of via advocaat/boekhouder.

Als je enkel een positief advies hebt van een advocaat, ben je daar in principe niets mee totdat er een controle komt en je de aangehaalde argumentatie in die opinie kan aanhalen ten aanzien van de fiscus en - als ze niet akkoord gaan - nadien voor de rechter. Fiscaal recht is van openbare orde dus rechter gaat zelf na of de belasting al dan niet verschuldigd is door te oordelen of jouw feitenpatroon valt onder "normaal beheer van het privévermogen".
Ik begrijp daaruit dat rulings het enige is waar we best advocaten of accountants voor inschakelen en geld aan geven. Alle andere diensten zijn geldverspilling. Maar rulings zijn achteraf gezien enkel voor grote investeerders dus niet de moeite waard voor ons die denken in fietsen ipv lambo’s…

Stel dat iemand jaren geleden wat trades gedaan heeft. Stel nu dat deze trades in het uiterste geval gezien worden als speculatie (en dus divers inkomen). Maar, ondertussen staan deze al jaren stil op een Wallet.

Dus stel trades gedaan in bijvoorbeeld periode 2017 - 2019. Maar, in principe (tenzij de termijn uitgebreid wordt) zijn de aanslagjaren 2018 tot 2020 verjaard. Die BTC staat nu al jaren onaangeroerd op een Trezor.

Kan men dit dan strikt genomen in het jaar van uitchashen nog als een divers inkomen gaan zien? Voor de rest is aan alle regels voldaan: gemeld bij NBB en de inkomsten uit staking werden als roerend inkomen aangegeven.

Samengevat: jaren geleden (eventueel) divers inkomen en deze periode is verjaard, is het dan belastbaar in jaar van uitcashen?
Is er wel degelijk zo’n korte verjaringstermijn? Dat had ik niet verwacht. Ik zou aannemen dat als je uitcasht, je roerend/divers inkomstenbelasting betaalt op het gedeelte van meerwinsten die je hebt gehaald tijdens het speculeren. En het gedeelte van meerwinsten die je hebt behaald tijdens de stille jaren in je Trezor worden vrijgesteld. Dus het gaat een rekenwerk zijn om dat onderscheid aan te tonen op basis van transacties. Echter is dit niet-geverifieerde info, ik zit luidop na te denken…
 
Mensen, haal uw crypto weg van Kucoin! Er is wat gaande. Co-founders gearresteerd.

Ik hoor dat sommige mensen all problemen hebben om hun crypto eraf te halen.
 
Terug
Bovenaan