Cruises

Wordt je eigenlijk snel zeeziek op zo'n cruise in de Middellandse Zee? Lijkt me relatief kalm?

Is dit een goeie deal? https://www.ncl.com/fr/en/booking/s...ber=14058&deckNumber=14&positionInShip=Middle

7k voor 4 voor 10 dagen.
Wel zag ik ineens bij het verder gaan dat er zomaar even 740€ bijkomt voor fees? WTF? Is dat een soort van ripoff? Waarom staat dat net standaard bij de prijs inbgrepen?

En is dat nu altijd all inclusive? Ik vind dat er bij die websites van cruises véél minder info staat dan bij gewonen websites van reizen. Info over het eten, foto's, wat er nu wél en niet in je prijs zit etc...
 
Wel zag ik ineens bij het verder gaan dat er zomaar even 740€ bijkomt voor fees? WTF? Is dat een soort van ripoff? Waarom staat dat net standaard bij de prijs inbgrepen?
Er staat enkel de basisprijs omdat het Amerikaans is. Dus alle bijkomende kosten zijn ietwat verborgen.

Je vermelde fees zijn taksen die de havens zelf opleggen om de loods naar de haven te voorzien, aanlegplaats, loopbrug, douane en immigratiediensten etc. dus daar kan je moeilijk aan onderuit.

Wat niet op de berekening staat maar evengoed te betalen is, zijn de verplichte gratuity charges, de fooien. Voor NCL vind ik 20 euro per persoon per dag, dus 20 x 4 personen x 10 dagen = 800 euro extra. Die moet je ook mee rekenen. Deze zijn aan het einde van de trip te betalen samen met eventuele andere kosten die je tijdens de cruise hebt gemaakt.


En is dat nu altijd all inclusive? Ik vind dat er bij die websites van cruises véél minder info staat dan bij gewonen websites van reizen. Info over het eten, foto's, wat er nu wél en niet in je prijs zit etc...
Het gebrek aan transparantie is een upsell tactiek zodat je verleid wordt om onboard packages met extra's te kopen.

Het is vooral oppassen met dranken, de cola is te betalen!
Je zit niet volledig droog, dit is bijna altijd gratis bij het self service buffet:
  • Tea and coffee
  • Lemonade
  • Iced tea
  • Water and flavoured water by the glass
  • Fresh fruit juices (at breakfast)
Daarnaast is Wifi quasi nooit gratis, dat is weeral tot €30-40 per persoon per dag erbij.

De meeste restaurants zijn ook off limit tenzij met betaling. Bij de voorstelling is er een waslijst van restaurants om je lekker te maken tot je ontdekt dat het weeral dokken is.

Wellness (massage, voetbaden, peeling, nail polishing,, sauna, turks bad, ...) zijn ook te betalen.

De game arcade is ook betalend.

Zit je dan opgesloten in je cabine? Gelukkig niet!
  • Shows en muziek entertainment zijn quasi altijd inbegrepen, wel opletten dat je niet te veel drank bestelt als het niet in je package zit.
  • Zwembaden en sportfaciliteiten of zones voor kinderen zijn vrij toegankelijk.
  • Je kan altijd naar lezingen gaan of de bibliotheek
  • Er zijn ook kookcursussen maar dan moet je kijken of je moet betalen, meestal is puur passief de demo bekijken kosteloos.

Nu is er bij je link een speciale deal free at sea, dus je krijgt daar wel extra's:

FREE AT SEA UPGRADE ALL INCLUDED
  • Open Bar: een lijst van dranken die je à volonté kunt consumeren (unlimited open bar niet premium plus in de PDF)
  • Speciality Dining: van de betaalde restaurants kan je 1 of 2 maaltijden genieten gedurende de cruise
  • WiFi: kosteloos internet gedurende de trip gelimiteerd tot een aantal gebruiksminuten
  • Excursions: begeleide uitstappen kan je (deels) betalen met een voucher van €50 per excursie


    Opgelet: een gratuity charge op je drinkdeal wordt nog aangerekend, dat is alweer €20 per persoon per dag! Ook voor die ene maaltijd rekenen ze je fooien aan.
 
Laatst bewerkt:
Er staat enkel de basisprijs omdat het Amerikaans is. Dus alle bijkomende kosten zijn ietwat verborgen.

Je vermelde fees zijn taksen die de havens zelf opleggen om de loods naar de haven te voorzien, aanlegplaats, loopbrug, douane en immigratiediensten etc. dus daar kan je moeilijk aan onderuit.

Wat niet op de berekening staat maar evengoed te betalen is, zijn de verplichte gratuity charges, de fooien. Voor NCL vind ik 20 euro per persoon per dag, dus 20 x 4 personen x 10 dagen = 800 euro extra. Die moet je ook mee rekenen. Deze zijn aan het einde van de trip te betalen samen met eventuele andere kosten die je tijdens de cruise hebt gemaakt.



Het gebrek aan transparantie is een upsell tactiek zodat je verleid wordt om onboard packages met extra's te kopen.

Het is vooral oppassen met dranken, de cola is te betalen!
Je zit niet volledig droog, dit is bijna altijd gratis bij het self service buffet:
  • Tea and coffee
  • Lemonade
  • Iced tea
  • Water and flavoured water by the glass
  • Fresh fruit juices (at breakfast)
Daarnaast is Wifi quasi nooit gratis, dat is weeral tot €30-40 per persoon per dag erbij.

De meeste restaurants zijn ook off limit tenzij met betaling. Bij de voorstelling is er een waslijst van restaurants om je lekker te maken tot je ontdekt dat het weeral dokken is.

Wellness (massage, voetbaden, peeling, nail polishing,, sauna, turks bad, ...) zijn ook te betalen.

De game arcade is ook betalend.

Zit je dan opgesloten in je cabine? Gelukkig niet!
  • Shows en muziek entertainment zijn quasi altijd inbegrepen, wel opletten dat je niet te veel drank bestelt als het niet in je package zit.
  • Zwembaden en sportfaciliteiten of zones voor kinderen zijn vrij toegankelijk.
  • Je kan altijd naar lezingen gaan of de bibliotheek
  • Er zijn ook kookcursussen maar dan moet je kijken of je moet betalen, meestal is puur passief de demo bekijken kosteloos.

Nu is er bij je link een speciale deal free at sea, dus je krijgt daar wel extra's:

FREE AT SEA UPGRADE ALL INCLUDED
  • Open Bar: een lijst van dranken die je à volonté kunt consumeren (unlimited open bar niet premium plus in de PDF)
  • Speciality Dining: van de betaalde restaurants kan je 1 of 2 maaltijden genieten gedurende de cruise
  • WiFi: kosteloos internet gedurende de trip gelimiteerd tot een aantal gebruiksminuten
  • Excursions: begeleide uitstappen kan je (deels) betalen met een voucher van €50 per excursie


    Opgelet: een gratuity charge op je drinkdeal wordt nog aangerekend, dat is alweer €20 per persoon per dag! Ook voor die ene maaltijd rekenen ze je fooien aan.

Klopt niet helemaal.

Als je Free At Sea neemt betaal je geen gratuities op de drink package of de speciality dining package meer. Aan boord is alles dan letterlijk gwn 0 dollar/euro zolang je binnen de voorwaarden van de package blijft.

Op elk schip zijn een aantal restaurants ook altijd inbegrepen, de zogenaamde main dining rooms en het buffet natuurlijk, en soms is er ook nog een ander extra gratis restaurant (bv. chinees bij Norwegian Epic). De specialities zijn inderdaad bij te betalen, maar dus geen must. Je kunt perfect een week leven met buffet en main dining rooms als je op de kosten wil letten.

Aan het buffet is er geen fresh juice, wel van die afgelengde fruitsappen op zijn Amerikaans. Voor echte fresh juices betaal je bij.
 
Als ik het goed begrijp, zijn dat dus inderdaad typische all-in hotels / formules, maar dan op een boot?
 
Wij zijn net voor covid (echt één week voor de wereld in lockdown ging :-D) voor de eerste keer toevallig op cruise geweest. Het was iets dat ik al heel lang eens wou doen maar mijn vriend was niet echt excited dus ging meer mee uit sympathie.

Er was toen een aanbieding bij AIDA (een Duitse rederij), ik denk iets van een 300 euro per persoon inclusief vluchten dus echt niet veel geld voor een week vertier. Wisten wij veel dat: "de voertaal aan boord is voornamelijk Duits" eigenlijk wou zeggen dat wij de enige niet Duitstalige gasten waren. Ik moet zeggen dat we met 0 verwachtingen naar Mallorca zijn gevlogen en dat we er echt een ongelofelijke vakantie beleefd hebben.

We zijn nu beiden dertigers en deden voor deze reis voornamelijk citytrips (Parijs, Londen, Barcelona,...), roadtrips (Italiië, West Coast,...) of pretpark reizen (Disney, Europapark, Orlando) en om de zoveel jaar eens een all inclusive vakantie. Het mindere aan citytrips is dat je vaak vermoeid terugkomt van vakantie. Verder heb ik zelf een hekel aan een restaurant uitkiezen omdat ik over alles twijfel. Je kan ook van te voren moeilijk inschatten hoeveel geld je kwijt bent op vakantie.

Een week zonnen in Turkije daarentegen is echt relaxen maar na enkele dagen heb ik dat daar meestal ook gezien. Voor ons combineert een cruise de voordelen van een citytrip met de voordelen van een all in vakantie.

Dit jaar zijn we na een periode van cruise beperkingen (we hadden geen zin in mondkapjes op vakantie) terug begonnen met cruisen. Begin dit jaar terug met onze Duitse vrienden van AIDA naar de Canarische Eilanden en deze zomer met het Britse P&O Cruises naar de Noorse Fjorden.

AIDA en P&O zijn onderdeel van hetzelfde moederbedrijf (Carnival Cruises), P&O is voornamelijk op de Britse markt gericht wat het natuurlijk iets makkelijker maakt om te genieten van het entertainment aan boord. Naar mijn mening, ook al waren de schepen qua "ruwbouw" exact hetzelfde, is P&O ook de iets meer verfijndere op alle vlakken en dus zeker een aanrader voor wie eens van een cruise wil "proeven". Nadeel is dat de meeste schepen vertrekken vanuit Southhampton of dat de pakketreizen die ze aanbieden enkel met vluchten vanaf Londen zijn maar hun prijs/kwaliteit verhouding is echt dik in orde.

Eind deze maand voor het eerst aan boord met MSC. Benieuwd hoe dat zal zijn maar ik hou jullie zeker op de hoogte!

Ps: voor iedereen die twijfelt, gewoon een keer proberen. Er zijn vaak aanbiedingen (bijvoorbeeld bij AIDA) waarbij de prijs per persoon/dag lager is dan 70 euro. Echt geen geld. Let op, de voertaal aan boord is wel voornamelijk Duits. :-D.
 
Eind deze maand voor het eerst aan boord met MSC. Benieuwd hoe dat zal zijn maar ik hou jullie zeker op de hoogte!

Ps: voor iedereen die twijfelt, gewoon een keer proberen. Er zijn vaak aanbiedingen (bijvoorbeeld bij AIDA) waarbij de prijs per persoon/dag lager is dan 70 euro. Echt geen geld. Let op, de voertaal aan boord is wel voornamelijk Duits. :-D.
Bedankt voor de info! Laat zeker iets weten aub.

Nu, zo'n prijzen ga ik nooit terugvinden aangezien we enkel tijdens de schoolvakanties kunnen gaan. Echt frustreren om te zien trouwens als ik die reizen bekijk hoe dezelfde reis 2 weken later de helft van de prijs is. :(



Iets anders nog, kan je zeeziek worden op zo'n gigantisch cruiseschip? Want van een vaporetto in Venetië ben ik al een beetje mottig. :)
 
Voor ons combineert een cruise de voordelen van een citytrip met de voordelen van een all in vakantie.
Leuke uiteenzetting! En altijd cool om te merken dat mensen toch enorm verschillend zijn op zoveel vlakken.

Ik heb net het omgekeerde eigenlijk... Het zijn de nadelen van beide vakanties gecombineerd imo.
- De rush van de citytrip overdag zonder het uitblazen en mensen kijken op een terras s'avonds (want dan moet je al terug op die boot zijn)
- Het "ik kan hier niet weg" gevoel van een All-Inn (letterlijk zelfs) zonder dat echt àlles All-Inn is, tenzij je een hoop extra's neerlegt.

Soit, ieder het zijne! Er zijn wel een aantal routes die mij enorm aanspreken maar door bovenstaande heb ik het nog nooit geprobeerd.

Januari doe ik wel een cruise maar dat is 70.000 tons of metal dus ik vrees dat dat niet te vergelijken gaat zijn 😅
 
Bedankt voor de info! Laat zeker iets weten aub.

Nu, zo'n prijzen ga ik nooit terugvinden aangezien we enkel tijdens de schoolvakanties kunnen gaan. Echt frustreren om te zien trouwens als ik die reizen bekijk hoe dezelfde reis 2 weken later de helft van de prijs is. :(



Iets anders nog, kan je zeeziek worden op zo'n gigantisch cruiseschip? Want van een vaporetto in Venetië ben ik al een beetje mottig. :)

Technisch gezien kan je zeeziek worden gezien je nog altijd op een schip zit, ik ben persoonlijk één keer mottig geweest. Ga ik nooit vergeten, ik zat vooraan het schip in het Italiaans restaurant met vrienden en de zee werd ruw en ja de voorkant van het schip kan soms echt in golven slaan. Dat klinkt erger dan het is, er was zeker geen meubilair aan het vliegen ofzo, maar na enkele minuten voelde ik mijn maag toch keren. Paar uur op bed gaan liggen dan maar :D.

Dat was ook mijn enige keer, zelfs op mijn lange transatlantische cruises ben ik normaal nooit ziek. En laat je ook niet misleiden door de horrorverhalen en video's. Ja er zijn al eens rogue waves geweest, maar dat is echt uitzonderlijk. De meeste cruises hebben gewoon 'smooth sailing' en ontwijken ook stormen en ruwe zee zoveel als mogelijk.

Als je weet dat je gevoelig bent, neem pleisters of pilletjes mee en je bent perfect ok.
 
Iets anders nog, kan je zeeziek worden op zo'n gigantisch cruiseschip? Want van een vaporetto in Venetië ben ik al een beetje mottig. :)

Die kans is klein.
Mijn vriendin wordt ook snel mottig op kleine bootjes.
(lunch is er al uitgekomen op piratenboot in Tunesië en boottochtje Frankrijk)
Maar op zo een groot schip met stabilisatoren weinig last van.

Wat ik wel had na paar dagen op zee: landziek.
Niet kotsen, maar eens aan wal precies het gevoel dat de grond niet stabiel was.
Het gevoel van deining van de zee, maar dan aan land.
 
Leuke uiteenzetting! En altijd cool om te merken dat mensen toch enorm verschillend zijn op zoveel vlakken.

Ik heb net het omgekeerde eigenlijk... Het zijn de nadelen van beide vakanties gecombineerd imo.
- De rush van de citytrip overdag zonder het uitblazen en mensen kijken op een terras s'avonds (want dan moet je al terug op die boot zijn)
- Het "ik kan hier niet weg" gevoel van een All-Inn (letterlijk zelfs) zonder dat echt àlles All-Inn is, tenzij je een hoop extra's neerlegt.

Soit, ieder het zijne! Er zijn wel een aantal routes die mij enorm aanspreken maar door bovenstaande heb ik het nog nooit geprobeerd.

Januari doe ik wel een cruise maar dat is 70.000 tons of metal dus ik vrees dat dat niet te vergelijken gaat zijn 😅
Eerlijk gezegd, ik heb ooit eens lang geleden een all-in geboekt in Turkije met een vriendin (lees: poeplief, we wouden gewoon allebei eens weg) en ik voelde mij daar ook "gevangen". Je zat daar echt in dat resort en buiten gaan was moeilijk zonder exuberante uitstappen te betalen.
Ik voelde mij daar onveilig gewoon omdat de buitenwereld zo sterk afgeraden werd daar. Bij een cruise gaat de poort open (denk ik) en denk ik van dat gevangen gevoel niet te hebben.

Prijzen blijven wel duur holy fuck. Is dat toch nog beter in last-minutes tijdens de grote vakantie of is vroegboeken hier de beste optie?
 
Bedankt voor de info! Laat zeker iets weten aub.

Nu, zo'n prijzen ga ik nooit terugvinden aangezien we enkel tijdens de schoolvakanties kunnen gaan. Echt frustreren om te zien trouwens als ik die reizen bekijk hoe dezelfde reis 2 weken later de helft van de prijs is. :(



Iets anders nog, kan je zeeziek worden op zo'n gigantisch cruiseschip? Want van een vaporetto in Venetië ben ik al een beetje mottig. :)

Wanneer een schip in ruwe zee zit kan je je wel wat misselijk voelen maar dit is zeker niet vergelijkbaar met kleine bootjes in Venetië.

De prijzen van cruise reizen zijn een geval apart. Naar mijn idee (maar dat is vooral gebaseerd op eigen ervaring en intuïtie) kijk je best +- 3 maand voor vertrek wat je wil. Via https://www.cruisereizen.nl/ kan je een zoekopdracht invoeren (bepaalde reisperiode, bepaald gebied, (bijvoorbeeld Middelandse zee en Noord Europa), en een bepaalde reisduur, (bijvoorbeeld 1 week)) , die sorteer je dan oplopend op prijs en die zoekopdracht sla je dan op als bookmark op het startscherm van je telefoon. Als je er de moed voor hebt dan ga je die pagina dagelijks bekijken (zo krijg je een idee over de prijswijzigingen) en als naar jou gevoel de prijzen oké zijn dan boek je best want een lage prijs is meestal maar beperkt beschikbaar.

Deze methode geldt ook voor schoolvakanties waarbij vooral zoals eerder gezegd de kleine vakanties en de eerste twee weken van juli interessant zijn omdat niet veel landen in Europa dan al vakantie hebben.

Om een idee te geven, dit is vandaag een mooie aanbieding voor de herfstvakantie: vandaag boek je een week vol pension op de nieuwe MSC Euribia voor 443 euro per persoon (obv 2 personen). Als je bijvoorbeeld 2 oudere tieners hebt kan je die in een afzonderlijke kajuit steken en dan betaal je 1772 euro. Het enige dat je dan nog moet rekenen is vervoer naar Hamburg en parking daar voor een week. Laat ons zeggen dat je vakantie iets meer dan 2000 euro kost en dat je ter plekke nog geld moet voorzien voor drankjes.

Als ik voor de lol de herfstvakantie ingeef (vrij tot vrij want de exacte datum lukt niet) bij Terhills (ik denk de duurste Centerparcs van het land) dan kost dit voor een week 1639 euro en voor dat geld mag je elke dag zelf je patatten schillen en je bed opmaken. Cruise reizen zijn als je een beetje moeite doet dus echt niet superduur i.v.m. alternatieve reisvormen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan