Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
waarom laten we eigenlijk de evenmenten sector direct niet helpen bij het produceren van vaccins? Of de mensen van de horeca. Dikke win win :sarcastic:
In principe kan je de organisatie van zo'n vaccinatiecentrum wel aanzien als een evenement. Het idee lijkt mij dus alles behalve dwaas om beroep te doen op privesectoren die daar veel ervaring in hebben.

Ik heb zelf ook nog eens een korte analyse op de cijfers gedaan
Er lijkt toch echt wel wat veranderd te zijn aan de ernstgraad van de besmettingen
klopt, de stijging in hospitalisaties en ICU-gevallen is zeker niet enkel te wijten aan een periode met stijgende besmettingen, de soort besmetting zal er ook toedoen. Maar daarover heb ik zelf weinig betrouwbare én recente cijfers.

In principe kan je de organisatie van zo'n vaccinatiecentrum wel aanzien als een evenement. Het idee lijkt mij dus alles behalve dwaas.
Het gaat mij er om dat men bij de miste scheet zit te roepen dat de evenementensector mssh kan helpen. Terwijl het grootste probleem nog altijd het gebrek aan vaccins is.

In principe kan je de organisatie van zo'n vaccinatiecentrum wel aanzien als een evenement. Het idee lijkt mij dus alles behalve dwaas.
De organisatie is geen probleem. Daar worden overigens afhankelijk van de regio al evenementenbureaus voor ingeschakeld. Het probleem is:
- gebrekkige levering van de vaccins
- evenementenbureau's hebben geen voorraad verpleegkundigen liggen die na een hels jaar nog eens in het weekend massaal willen werken voor een contract van korte duur

De organisatie is geen probleem. Daar worden overigens afhankelijk van de regio al evenementenbureaus voor ingeschakeld. Het probleem is:
- evenementenbureau's hebben geen voorraad verpleegkundigen liggen die na een hels jaar nog eens in het weekend massaal willen werken voor een contract van korte duur
om nog maar te zwijgen dat sommige organisatoren van die centra dan nog willen verpleegkundigen vergoeden op vrijwilligersbasis terwijl ze daar wel geld van de overheid voor ontvangen hebben.

Ik vind niet dat je na alle nieuwsberichten die we intussen gehad hebben nog kan stellen dat bij de organisatie geen probleem zou zitten.

Als sommige mensen vroegtijdig een uitnodigingsbrief krijgen, dubbele uitnodigingen verstuurd worden, in Brussel persoonsnamen en adressen in uitnodigingsbrieven gewisseld worden, dan is organisatie wel een probleem.

'Er zullen waarschijnlijk verkeerde linken in de database steken'

Och rot op met uw database. Ge hebt ne ambtenaar die niks van IT kent laten prutsen in een excel bestand en die heeft bij sorteren en filteren niet alle kolommen meegepakt (ondanks de expliciete suggestie die sinds excel 2013 ofzo gepropageerd wordt om aanliggende kolommen mee te pakken in deze actie).

Ik vind niet dat je na alle nieuwsberichten die we intussen gehad hebben nog kan stellen dat bij de organisatie geen probleem zou zitten.

Als sommige mensen vroegtijdig een uitnodigingsbrief krijgen, dubbele uitnodigingen verstuurd worden, in Brussel persoonsnamen en adressen in uitnodigingsbrieven gewisseld worden, dan is organisatie wel een probleem.

'Er zullen waarschijnlijk verkeerde linken in de database steken'

Och rot op met uw database. Ge hebt ne ambtenaar die niks van IT kent laten prutsen in een excel bestand en die heeft bij sorteren en filteren niet alle kolommen meegepakt (ondanks de expliciete suggestie die sinds excel 2013 ofzo gepropageerd wordt om aanliggende kolommen mee te pakken in deze actie).
Veel van die problemen kunnen ook niet opgelost worden door de organisatoren he. Zo kan je de organisatoren toch niet gaan verwijten dat verpleegkundigen die ingeent zijn op hun werk (ziekenhuis, wzc, voorziening voor mensen met handicap....) toch nog een uitnodiging krijgen voor naar de centra te gaan. Veel van die zaken worden ook bemoeilijk door de privacywetging dus hoe kan de evenementensector dat gaan oplossen?

JPV, hoe hard ik je dagelijkse analyse apprecieer, we kunnen ons toch echt niet blijven wegstoppen achter de haperende leveringen. Anderhalve week geleden is een grote hoeveelheid vaccins geleverd, je zou verwachten dat we die na anderhalve week stilaan wel zetten. Maar neen, de lang beloofde versnelling komt er niet. De voorraad vaccins blijft enkel groter en groter worden.

Haperende leveringen is 1, maar een doorlooptijd van 2+ weken is gewoon te lang. Waar is de sense of urgency gebleven? Die spuiten moeten veel sneller gezet kunnen worden. De vaccinleveringen van begin/mid februari zijn nog altijd niet allemaal gezet. Sinds midden februari zie je de doorlooptijd van een vaccin gevoelig stijgen. Dat ligt écht niet meer aan de haperende leveringen hé, want die vaccins zijn gewoon geleverd en zetklaar.

Laatst bewerkt:
JPV, hoe hard ik je dagelijkse anaylse apprecieer, we kunnen ons toch echt niet blijven wegstoppen achter de haperende leveringen. Twee weken geleden is een zeer grote hoeveelheid vaccins geleverd, je zou verwachten dat we die na anderhalve week stilaan wel zetten. Maar neen, de lang beloofde versnelling komt er niet. De voorraad vaccins blijft enkel groter en groter worden.

Haperende leveringen is 1, maar een doorlooptijd van 2+ weken is gewoon te lang. Waar is de sense of urgency gebleven? Die spuiten moeten veel sneller gezet kunnen worden. De vaccinleveringen van begin/mid februari zijn nog altijd niet allemaal gezet. Sinds midden februari zie je de doorlooptijd van een vaccin gevoelig stijgen. Dat ligt écht niet meer aan de haperende leveringen hé, want die vaccins zijn gewoon geleverd en zetklaar.

Waar ligt het probleem dan?
De vaccinatiecentra zijn klaar en vragen er ook om. Ziekenhuizen wilden ook rapper alsook de WZC.
Dus waar ligt het probleem dat we met een 422.000 dosissen op overschot zitten? (dit rekening houden met reserve voor 2 shot)
In totaal zijn er 1.520.000 dosissen geleverd en maar 865.000 gezet.

op https://covid-vaccinatie.be/nl staat er wel een leuk grafiekje met de doorlooptijd.

3 weken in februari lag die op gemiddeld 9 dagen.
Vanaf 22/02 ligt die blijkbaar weer rond de 14 dagen.

Ik snap eigenlijk die focus op die 2 weken doorlooptijd niet, zolang die doorlooptijd van 2 weken gehandhaaft blijft als we bvb 1 miljoen vaccins per week ontvangen is er toch niets aan de hand. Het zou erger zijn moesten we zien dat het aantal leveringen stijgt en de doorlooptijd van 2 naar 3 weken gaat, daar zou ik mij zelf toch meer vragen bij stellen.

Het gaat mij er om dat men bij de miste scheet zit te roepen dat de evenementensector mssh kan helpen. Terwijl het grootste probleem nog altijd het gebrek aan vaccins is.
Hoe strookt dit met het gegeven dat er +400.000 vaccins wachtende zijn?
Zelfs als 1/3de daarvan pas de dag voordien geleverd is lijkt die buffer lijkt mij onnodig groot en te kampen aan gebrek aan een deftige organisatie die wachttijden beperkt door LEAN principes toe te passen. Iets waar, opnieuw, de evenementensector veel meer ervaring in heeft.

Veel van die problemen kunnen ook niet opgelost worden door de organisatoren he. Zo kan je de organisatoren toch niet gaan verwijten dat verpleegkundigen die ingeent zijn op hun werk (ziekenhuis, wzc, voorziening voor mensen met handicap....) toch nog een uitnodiging krijgen voor naar de centra te gaan. Veel van die zaken worden ook bemoeilijk door de privacywetging dus hoe kan de evenementensector dat gaan oplossen?
Je zit hier nu ook maar suggesties in het rond te zwaaien over wat kan en niet kan die nergens op gebaseerd zijn en die alleen maar als doel hebben om het amateurisme te verdedigen.
De data wordt na de eerste inenting weldegelijk weggeschreven. Of dat het probleem nu zit bij een delay in het centraal opladen van die data, het niet gebruiken van up-to-date data, of omdat het verzendingsproces zo tergend traag is dat men weken achterloopt, of simpelweg ambtenaren die er op voorhand niet bij stil gestaan hebben dat hier een hiaat zou zitten en goede communicatie tussen ziekenhuizen en centra nodig is, dit is een organisatorisch probleem.
Dit soort fratsen heb je in de prive doorgaans niet.

Ik snap eigenlijk die focus op die 2 weken doorlooptijd niet, zolang die doorlooptijd van 2 weken gehandhaaft blijft als we bvb 1 miljoen vaccins per week ontvangen is er toch niets aan de hand. Het zou erger zijn moesten we zien dat het aantal leveringen stijgt en de doorlooptijd van 2 naar 3 weken gaat, daar zou ik mij zelf toch meer vragen bij stellen.
Blijkbaar is dat een compromis geweest omdat sommige lokale besturen meer tijd nodig hadden en andere besturen sneller wilden gaan. Men heeft dan de gulden middenweg genomen en dat op 2 weken gezet.

Wat ik niet begrijp is waarom dat uniform moet zijn, zal waarschijnlijk wel een politiek gegeven zijn.

Klopt het eigenlijk dat je in Vlaanderen je dag/tijdstip niet kunt kiezen van vaccinatie? Hier in Wallonië kan het wel.

Mijn vriendin heeft gisteren haar eerste spuit gehad (AstraZeneca) en ze voelt zich alsof er een vrachtwagen over haar heeft gereden. Spierpijn van boven tot onder, maar dat gaat ook wel over.

Wat ik wel vreemd vind. Mijn schoonzus en schoonouders hebben hetzelfde beroep en krijgen daardoor voorrang op de vaccinaties. Mijn schoonzus heeft het vorige week gehad, maar mijn schoonouders nog niet (oude strategie 55+ AstraZeneca). Nadat de strategie is veranderd, kregen ze vrij snel een oproep, maar wel voor Pfizer. Wat is hier de logica van?

Een gans jaar hebben we het over "solidariteit" en "1 ploeg". Nu mag dat overboord gegooid worden?
Ik neem aan dat tegen dan iedereen de kans op vaccinatie heeft gehad.

Ik wil hier geen overrompelingen van niet gevaccineerde in Werchter, woon daar te dichtbij (en dus velen die daar vrijwilligerwerk doen)

Heeft het huidige vaccinatiebeleid fans!?

als ik zo lees : minder en minder.
Ziekenhuizen klagen het ook aan omdat ze de grootste groep die in ziekenhuis belanden nl de 65+ nog altijd niet bezig zijn aan het vaccineren.
Dit zou de grootste druk wegnemen van ziekenhuizen.

Er schort iets dat de Belgische uitvoering dan

Een gans jaar hebben we het over "solidariteit" en "1 ploeg". Nu mag dat overboord gegooid worden?
Aangezien we het dan over de zomer hebben veronderstel ik dat hij ervan uit gaat dat tegen dan iedereen de kans heeft gekregen zich te laten vaccineren. Ook de -18-jarige want je kan moeilijk de +18 bevolking wel toelaten en -18 niet. Als mensen dan door hun eigen keuze de toegang ontzegt wordt, tja iets met blaren en erop zitten eh.

Ik neem aan dat tegen dan iedereen de kans op vaccinatie heeft gehad.

Ik wil hier geen overrompelingen van niet gevaccineerde in Werchter, woon daar te dichtbij (en dus velen die daar vrijwilligerwerk doen)
Hogescholen mochten geen stages weigeren voor studenten die niet gevaccineerd want dat was tegen de wet. Ik denk dat er buiten reizen naar bepaalde landen geen discriminatie ga en mag zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan