Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij veel mensen zit de motivatie op een dieptepunt, maar dat komt enkel en alleen door een heel slecht Corona beleid door de binnenlandse en Europese politiek.

Waarom krijgen de Verenigde Staten en nog andere landen massaal veel vaccins?

- Europa heeft amper gedoneerd aan vaccinatie onderzoek. In het voorjaar van 2020 werd er gelachen met Donald Trump en z'n Corona persmomenten. Die waren vaak zeer grappig, maar de Amerikaanse overheid heeft toen zeer veel geld gepompt in diverse bedrijven oa J&J en Moderna.

- Een Amerikaanse president heeft een America First macht als het gaat over de productie van supplies (door Amerikaanse bedrijven) in crisistijden. Trump heeft die wet getekend in april dacht ik, Joe Biden heeft het nog eens midden januari gedaan => grootschalige vaccinatieproductie.

Het grote tekort aan vaccins in België en sommige delen van Europa is een politieke fout.

En dan als EU dreigen met juridische stappen tegen AstraZeneca hoe zielig kun je zijn ...
Wat is het alternatief? De andere wang aanbieden?

Ik zou echt toch eerst eens willen zien dat Europa "amper heeft gedoneerd" aan het vaccinonderzoek eigenlijk.

Overal in het nieuws dat het uitbreiden buiten op tafel ligt. Dus ik gok dat dat een teken aan de wand is dat dat er zit aan te komen.
Voor degenen die zich aan de afstandsregels houden: goed nieuws
Maar het kan, lijkt me, wel een impact hebben op de cijfers als the usual suspects (mensen die er hun broek aanvegen) dat als vrij geleide gaan zijn om BBQ feestjes ed in den hof te geven.

Discussies over politici horen in pol en actua.
Wat is het alternatief? De andere wang aanbieden?

Ik zou echt toch eerst eens willen zien dat Europa "amper heeft gedoneerd" aan het vaccinonderzoek eigenlijk.

Dat is zo, de Verenigde Staten hebben 11 miljard dollar gedoneerd oa aan AstraZeneca, Moderna , J&J. Alles is te raadplegen trouwens. Het Pfizer vaccin zat er niet tussen. Als je kijkt welke parlementsleden er voor België en andere landen in het Europees Parlement zetelen weet je toch genoeg? Afgedankt of losers op hun retour.

Overal in het nieuws dat het uitbreiden buiten op tafel ligt. Dus ik gok dat dat een teken aan de wand is dat dat er zit aan te komen.
Voor degenen die zich aan de afstandsregels houden: goed nieuws
Maar het kan, lijkt me, wel een impact hebben op de cijfers als the usual suspects (mensen die er hun broek aanvegen) dat als vrij geleide gaan zijn om BBQ feestjes ed in den hof te geven.
Die doen dat al hoor. Hier was het afgelopen weekend in de straat weer een fietsenbende van jewelste en je zag overal wel volk binnengaan.

Dat is zo, de Verenigde Staten hebben 11 miljard dollar gedoneerd oa aan AstraZeneca, Moderna , J&J. Alles is te raadplegen trouwens. Het Pfizer vaccin zat er niet tussen. Als je kijkt welke parlementsleden er voor België en andere landen in het Europees Parlement zetelen weet je toch genoeg? Afgedankt of losers op hun retour.
Ik vroeg cijfers dat Europa amper heeft gedoneerd. Dat stuk in het vet heeft daar toch niets mee te maken?

Ik vroeg cijfers dat Europa amper heeft gedoneerd. Dat stuk in het vet heeft daar toch niets mee te maken?
Als ik het goed interpreteer heeft europa :

834miljoen euro in onderzoek gedumpt.
En 1,4 miljard gedumpt voor ondersteuning van een wereldwijde respons.

Dat steekt toch nog serieus af tot de 11 miljard die amerika heeft voorzien, indien dat cijfer van 11 miljard correct is. Of mis ik ergens bedragen die we als europa ook nog zouden mogen in rekening nemen. Of is die 11 miljard inclusief het gedeelte dat ter beschikking is gesteld voor de wereldwijde respons, maar dan het aandeel (duit in het zakje) van amerika?

wat vergeten die bedrijven rap

Overheid betaalt één derde van onderzoek naar medicijnen​

De overheidssteun aan farmabedrijven bereikt recordhoogtes. In vijf jaar vloeide bijna 2,8 miljard euro belastinggeld naar de sector. De factuur voor onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen wordt nu al voor één derde door de maatschappij betaald. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen maandag.

En België voorziet ook een gunstig belastingsregime.
Ja dit is niet specifiek voor coronavaccin maar in al die jaren hebben de farmabedrijven toch meer dan die éénmalige 11 miljard gekregen.

wat vergeten die bedrijven rap

Overheid betaalt één derde van onderzoek naar medicijnen​

De overheidssteun aan farmabedrijven bereikt recordhoogtes. In vijf jaar vloeide bijna 2,8 miljard euro belastinggeld naar de sector. De factuur voor onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen wordt nu al voor één derde door de maatschappij betaald. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen maandag.
dat heeft nu eens niets met het covid vaccin te maken.

Heb jij cijfers van wat europa heeft gegeven? Heb het hier enkele pagina's terug gevraagd maar blijkbaar weet niemand het?
Van de VS en UK zijn die bedragen redelijk gekend.
Neen, ik vroeg het mij ook af omdat Vile zeker van zijn stuk lijkt dat het niet veel is.

dat heeft nu eens niets met het covid vaccin te maken.

Daar moet toch ook R&D voor gebeuren? Het is niet omdat er niet in het groot "COVID relief" opstaat dat het niet telt vind ik, die bedrijven krijgen redelijk wat voordelen omdat ze onderzoek doen dat nuttig is voor de maatschappij. Dat onder de mat vegen is toch niet correct?

Neen, ik vroeg het mij ook af omdat Vile zeker van zijn stuk lijkt dat het niet veel is.

Daar moet toch ook R&D voor gebeuren? Het is niet omdat er niet in het groot "COVID relief" opstaat dat het niet telt vind ik, die bedrijven krijgen redelijk wat voordelen omdat ze onderzoek doen dat nuttig is voor de maatschappij. Dat onder de mat vegen is toch niet correct?
Daar ging het gewoonweg niet om. Het ging erom dat de VS en GB meer geld tegen COVID vaccins hebben gegooid en daar nu de vruchten van plukken.

Europa betaalt als gevolg ook vaak minder voor medicijnen dan andere landen, omwille van die afspraken met de pharma.

Daar ging het gewoonweg niet om. Het ging erom dat de VS en GB meer geld tegen COVID vaccins hebben gegooid en daar nu de vruchten van plukken.

Europa betaalt als gevolg ook vaak minder voor medicijnen dan andere landen, omwille van die afspraken met de pharma.
Dus, hypothetisch, als er aan Oxford onderzoekers werkten met geld uit de EU (zaken zoals een ERC beurs) en dit heeft mogelijk tot het AZ vaccin geleid, telt dat niet. Ik zie het verschil niet echt met wat de VS doet. Het gaat in beide gevallen toch over geld?

Wat we niet weten is hoe die sommen zich verhouden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan