Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je zou het HLN-commentvak nog gelijk geven met hun mensDOM :unsure: Serieus, dat er zo'n mensen rondlopen is toch het failliet van uw onderwijssysteem en land.

Wat ik mij nu afvraag is vanwaar die paniekreactie op vrijdag kwam. Alles leek er op dat we een (zeer kleine, wat verstaanbaar is gezien de cijfers die nog altijd hoog zijn) versoepeling gingen krijgen toen plots dat beruchte 'paniekbericht' binnen kwam dat de opnames en besmettingen op 1 dag zeer fel gestegen waren. Maar kan dat niet altijd gebeuren? Er kunnen toch dagen zijn met uitschieters (evenals dagen waar de cijfers veel minder zijn) nee?

Ik bedoel dit niet als conspiracy denken ofzo, ik vraag me gewoon oprecht af waarom er plots zo paniekerig is gereageerd (die uitbreiding van de buitenbubbel was eigenlijk al in kannen en kruiken bijvoorbeeld) als leek en uit interesse.

Die week uitstel om de zaken te bekijken bleek dan weer wel een goed idee achteraf denk ik, al kunnen ze het zich nu vrijdag (als de cijfers ook in de media gunstiger gaan beginnen presenteren) denk ik wel echt niet permitteren om nogmaals te zeggen 'het zal niks worden' dus dat legt toch ook een bepaalde druk op hun schouders.

Tja, Hollanders zijn dan ook veel ondernemender dan ons:unsure: Ze zijn ook sneller om hun mening te geven wat dus resulteerd in dit. Niet dat er hier in België geen zotten rondlopen maar door onze Belgische schuchterheid en terughoudendheid, vloeken we liever achter iemand zijn rug dan problemen te veroorzaken.

Wat ik mij nu afvraag is vanwaar die paniekreactie op vrijdag kwam. Alles leek er op dat we een (zeer kleine, wat verstaanbaar is gezien de cijfers die nog altijd hoog zijn) versoepeling gingen krijgen toen plots dat beruchte 'paniekbericht' binnen kwam dat de opnames en besmettingen op 1 dag zeer fel gestegen waren. Maar kan dat niet altijd gebeuren? Er kunnen toch dagen zijn met uitschieters (evenals dagen waar de cijfers veel minder zijn) nee?

Ik bedoel dit niet als conspiracy denken ofzo, ik vraag me gewoon oprecht af waarom er plots zo paniekerig is gereageerd (die uitbreiding van de buitenbubbel was eigenlijk al in kannen en kruiken bijvoorbeeld) als leek en uit interesse.

Die week uitstel om de zaken te bekijken bleek dan weer wel een goed idee achteraf denk ik, al kunnen ze het zich nu vrijdag (als de cijfers ook in de media gunstiger gaan beginnen presenteren) denk ik wel echt niet permitteren om nogmaals te zeggen 'het zal niks worden' dus dat legt toch ook een bepaalde druk op hun schouders.
Die extra week time-out is toch geen paniekreactie? Je kan het een 'makkelijke' oplossing vinden, dat wel, maar ik zie de paniek er niet van in. Direct strengere maatregelen, dát had een paniekreactie geweest :p

Er was denk ik trouwens wel een kleine trend van stijgingen als ik JPV z'n posts goed gelezen heb. Het ging echt niet over slechts één dag. Dus voorzichtigheid was zeker geen overdreven reactie.

Mensen verwachten nu vrijdag op z'n minst wel enkele concrete zaken (genre vanaf 1 april dit of dat). Ze zullen toch wel iets van korte-termijn perspectief moeten geven, om de mensen nog een beetje mee te krijgen.

Het was idd geen plotse opstoot, maar de cijfers wezen eerder op (het begin van) een tendens. In die optiek is een week on-hold allesbehalve een paniekreactie te noemen imo.

Ik bedoel met paniekreactie vooral dat er de dag voordien blijkbaar nog niets aan de hand was (toch niet erg genoeg om een versoepeling voor buitencontacten te verhinderen) en dat het toen plots vrijdag all hands on deck was. Ik bedoel paniekreactie dus niet noodzakelijk slecht, misschien heb ik me verkeerd verwoord: ik doel vooral op het feit dat er vrijdag plots een soort paniek te voelen was terwijl er daarvoor 'nog geen vuiltje aan de lucht' was.

Nu goed, wat mij betreft is die week uitstel uiteindelijk een goede oplossing geweest dus mij hoor je niet klagen. Het was gewoon een oprechte vraag hoe we op 1 dag van 'dit gaat het worden' naar 'oei nee dit is VEEL te riskant' (plus bijhorende artikels met quotes van experts die plots zeiden dat we eerder moesten verstrengen) zijn gegaan.

No worries, wat ik kon afleiden hier uit alle discussies rond het 'trage' vaccineren & kinderziektes enz, is dat probleem opgelost en gaan we serieus kunnen versnellen en voorbeeld zijn met onze vaccinatiestrategie

:unsure:

Laatst bewerkt:
Ik vind het eigenlijk wel schrijnend dat dit beschouwd wordt als een ernstige overtreding. Zijn we misdadigers omdat we waardig afscheid willen nemen van onze dierbaren?

Ik hen er geen spijt van dat ik mn vader in zijn laatste dagen meermaals bezocht heb, en dat we met 3 bij hem waren toen hij stierf. De begrafenis was al erg genoeg; maar 15 man en achteraf allemaal direct naar huis. Ga maar wat alleen zitten met uw verdriet en alle zorgen die bij een overlijden komen kijken. Dus neen, ik voel me niet schuldig. Integendeel.
Ik denk niet dat een agent of inspecteur u hiervoor zal beboeten, en zelfs moest een agent of inspecteur moeilijk doen, ook een rechter kan de boete annuleren. Ik denk dat een kritieke stervende grootmoeder een uitzondering IS en MOET zijn op de regels sé.

Maar inderdaad. Het mag dus strikt genomen niet.

En in Frankrijk weigert 30% zich OOIT te vaccineren ook al is het verplicht.
Er zijn altijd wel mensen tegen vaccins hé.

Natuurlijk hiervoor bommen laten ontploffen is erover, maar ja, dat is zoals de harde supporterkern van een voetbalploeg.

Ik denk niet dat een agent of inspecteur u hiervoor zal beboeten, en zelfs moest een agent of inspecteur moeilijk doen, ook een rechter kan de boete annuleren. Ik denk dat een kritieke stervende grootmoeder een uitzondering IS en MOET zijn op de regels sé.

Maar inderdaad. Het mag dus strikt genomen niet.

De ethische vraag is dan voor mij vooral: mag een regering beslissen dat iemand niet op bezoek mag gaan bij zijn/haar palliatieve grootouder. Ok, we zitten nog altijd in een uitzonderlijke situatie, maar het antwoord daarop is voor mij duidelijk 'nee'.

Ja nee hé.. Da's hetzelfde voor begrafenis. Da zou ook MOETEN want da's enige manier om afscheid te kunnen nemen van iemand waar ge uw leven mee hebt gedeeld, maar da's ook beperkt.

Ja nee hé.. Da's hetzelfde voor begrafenis. Da zou ook MOETEN want da's enige manier om afscheid te kunnen nemen van iemand waar ge uw leven mee hebt gedeeld, maar da's ook beperkt.
Dat vind ik (maar dat is mijn persoonlijke mening), toch nog nét iets anders. Ze is (sorry om dit zo cru te zeggen) dan al dood. Of je haar nu vandaag bezoekt of volgend jaar - ze is dood. Bovendien mag je naar een begrafenis gaan. Wel max 15 mensen dacht ik? En je mag ook altijd naar het kerkhof gaan en haar graf bezoeken, dat is niet verboden hé.

Een kritieke grootmoeder is nog steeds iemand levend. Als ze verbieden haar te bezoeken (wat ze eigenlijk doen) en ze is morgen dood, dan zal ze niet en ook nooit meer in leven zijn hé.

MAAR ja je hebt een punt: WAAR ligt exact de grens? Die vraag zal zich inderdaad altijd wel stellen hé. Dan denk ik dat een agent of inspecteur zijn common sense (steeds) moet gebruiken hé. (En de meesten doen dat ook)

De ethische vraag is dan voor mij vooral: mag een regering beslissen dat iemand niet op bezoek mag gaan bij zijn/haar palliatieve grootouder. Ok, we zitten nog altijd in een uitzonderlijke situatie, maar het antwoord daarop is voor mij duidelijk 'nee'.
Die brug zijn we al gepasseerd, een avondklok is al maanden van tel en feitelijk drogreden om samenscholing te verbieden.
Mensen die gaan schamen scholen gaan samenscholen, met of zonder avondklok.

An sich heb ik geen last van deze avondklok, maar laat me duidelijk zijn dat ik niet akkoord ben met deze wending en manier van aanpak. Feitelijk zou je draagvlak moeten creëren dat je je niet moet beroepen hierop, of slechts kortstondig. Zo heb ik geen probleem met bijvoorbeeld een week een avondklok met als duidelijk signaal dat nieuwjaarsfeestjes echt niet oké zijn. Om dan drie maanden verder te zijn en hiermee koppig blijven verder te bricoleren. Geef dan gewoon toe dat je een fascist bent, dan is het voor iedereen duidelijk.

Laatst bewerkt:
No worries, wat ik kon afleiden hier uit alle discussies rond het 'trage' vaccineren & kinderziektes enz, is dat probleem opgelost en gaan we serieus kunnen versnellen en voorbeeld zijn met onze vaccinatiestrategie
:unsure:
We gaan wel degelijk een voorbeeld zijn. Een voorbeeld van hoe je een Coronacrisis niet moet aanpakken en hoe je het vaccinatiebeleid vervolgens kan verknoeien.

We gaan wel degelijk een voorbeeld zijn. Een voorbeeld van hoe je een Coronacrisis niet moet aanpakken en hoe je het vaccinatiebeleid vervolgens kan verknoeien.
We doen het ondertussen nochtans qua besmetting niet slecht, rekening houdend met bevolkingsdichtheid en ligging van het land en dat de regels ook niet zo streng zijn als in andere landen (volgens die tabel die iemand hier recent has gepost)

We doen het ondertussen nochtans qua besmetting niet slecht, rekening houdend met bevolkingsdichtheid en ligging van het land en dat de regels ook niet zo streng zijn als in andere landen (volgens die tabel die iemand hier recent has gepost)
Een kennis van me zit momenteel in de USA (via doctoraatsprogramma) en is amper 26 jaar oud. Drie weken geleden postte hij een foto van hem met z'n vaccinatiekaart nadat hij het Moderna vaccin kreeg toegediend.
Dat noem ik goed bezig zijn.

Een kennis van me zit momenteel in de USA (via doctoraatsprogramma) en is amper 26 jaar oud. Drie weken geleden postte hij een foto van hem met z'n vaccinatiekaart nadat hij het Moderna vaccin kreeg toegediend.
Dat noem ik goed bezig zijn.
Of net niet

Alle mensen die ik ken die in de zorg werken zijn ook al gevaccineerd.

Ik zeg niet dat we het niet okay doen dezer dagen maar andere landen zijn slechts recent 'strenger' (en dan nog is het moeilijk om zoiets een definitie te geven vind ik, zo laten sommige strengere landen nog steeds meer sociaal contact toe bijvoorbeeld) terwijl wij toch al maanden in dezelfde situatie zitten qua maatregelen. Of dat dan beter is als zo'n yo-yo effect qua maatregelen laat ik in het midden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan