Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Al gedacht om officiële klacht naar de syndicus te sturen, ik ben bijna ten einde raad.
Ooit hetzelfde voorgehad in een huurstudio (Leuven centrum) maar dan met een luidruchtige werkloze junk onder mij. De huisbaas werd door alle buren gecontacteerd met klachten over die gast en het antwoord was simpel: bel de politie op om klacht neer te leggen (gaat enkel als het nachtlawaai is). Dat heeft uiteindelijk (deels) geholpen.

Politie gaat voor wat spelende kleine kindjes niets ondernemen. Was zelfde hier met de hond, zij konden geen overlast vaststellen en elk volgende klacht door die persoon zou zonder enig gevolg zijn.
Maar ik snap wel dat dagdagelijks thuiswerk in die omstandigheden allesbehalve aangenaam is.

Met kleine kindjes ligt dat inderdaad wat moeilijker. Je kan niet verwachten dat die de hele dag stilzitten op een stoel. Als het geen nachtlawaai is, kan je er ook weinig tegen doen, lijkt me. In deze tijden is het extra lastig natuurlijk (voor beide partijen)

Het zijn geen volwassenen waar je van mag verwachten dat ze respect hebben en rekening houden met de situatie. Helaas kom je zulke gevallen ook veel tegen...

nhet antwoord was simpel: bel de politie op om klacht neer te leggen (gaat enkel als het nachtlawaai is). Dat heeft uiteindelijk (deels) geholpen.
Het fabeltje dat politie enkel optreedt tegen nachtlawaai klopt niet. Ook 'dag'lawaai kan tegen opgetreden worden. Maar dan natuurlijk (bijna) niet tegen spelende kinderen, meestal gaat het dan over overdreven mechanisch geluid (bvb stereoinstallatie aan 110db etc)

Dat we achterlopen op de VS is geen nieuws meer he. Daar zitten ze al boven de 20% (bevolking die al minstens 1 inenting heeft gehad).
In de US zijn alle staten volop aan het versoepelen aangezien het aantal cases elke dag fors slinkt door de vaccinaties, hier sprak de politiek vorige week nog van verstrengen. Wat een afgang voor Belgie en Europa, dit vaccinatiebeleid.

In de US zijn alle staten volop aan het versoepelen aangezien het aantal cases elke dag fors slinkt door de vaccinaties, hier sprak de politiek vorige week nog van verstrengen. Wat een afgang voor Belgie en Europa, dit vaccinatiebeleid.
Terwijl sommige maar 14% zijn gevaccineerd en ze laten alles al terug toe

Het vaccinatiebeleid van België, daar zie ik geen reden toe om dat afgang te noemen. De bestellingen van de EU deels wel, daar heb je gelijk in.

Enneuh: in de US zijn "alle staten" volop aan het versoepelen, maar zitten ze nog altijd met slechtere cijfers dan België op de meeste vlakken. Het is moeilijk tussen 2 landen te vergelijken, maar (telkens cijfers / 1m mensen behalve waar anders gezegd):

- qua aantal nieuwe besmettingen per dag: België: 205, USA: 198. Al een tiental dagen nauwelijks evolutie bij de USA. Waarom is dit beter voor België? Omdat:
- qua aantal tests per dag (recent): 3,5/1000 in België, 2,8 in USA (sterk dalend). Logishc gevolg:
- qua positiviteitsratio (recent): België 6,7% (omhoog, maar nu stabiel), USA: 7,4% (sterk stijgend)
- aantal doden per dag (recent): België 2,3 (globaal dalend, nu even wat stijgend), USA 6 (stabiel)

België heeft in totaal nog altijd meer geregistreerde doden, maar de excess mortality is over de ganse periode volgens ourworld in data 3,4% tot 4% hoger.

Ja, qua vaccinatie doen ze het nu beter en daardoor is de kans dat ze binnenkort lagere cijfers zullen hebben, maar dat is voorlopig verre van zo en het is ook niet dat je daar zomaar vanuit kan gaan. Want hun beleid is nog altijd (vooral op vlak van staten) véél slechter waardoor de vaccinatie die niet gepaard gaat met goeie maatregelen véél minder effect heeft dan je zou denken.

Zeker omdat je zou moeten verwachten gezien de bevolkingsdichtheid en andere demografische factoren de USA het sowieso een héél stuk beter dan België zou moeten doen. Enkel op vlak van gewicht scoren ze wss "beter", maar ook dat is overheidsbeleid :)

Het vaccinatiebeleid van België, daar zie ik geen reden toe om dat afgang te noemen. De bestellingen van de EU deels wel, daar heb je gelijk in.

Enneuh: in de US zijn "alle staten" volop aan het versoepelen, maar zitten ze nog altijd met slechtere cijfers dan België op de meeste vlakken. Het is moeilijk tussen 2 landen te vergelijken, maar (telkens cijfers / 1m mensen behalve waar anders gezegd):

- qua aantal nieuwe besmettingen per dag: België: 205, USA: 198. Al een tiental dagen nauwelijks evolutie bij de USA. Waarom is dit beter voor België? Omdat:
- qua aantal tests per dag (recent): 3,5/1000 in België, 2,8 in USA (sterk dalend). Logishc gevolg:
- qua positiviteitsratio (recent): België 6,7% (omhoog, maar nu stabiel), USA: 7,4% (sterk stijgend)
- aantal doden per dag (recent): België 2,3 (globaal dalend, nu even wat stijgend), USA 6 (stabiel)

België heeft in totaal nog altijd meer geregistreerde doden, maar de excess mortality is over de ganse periode volgens ourworld in data 3,4% tot 4% hoger.

Ja, qua vaccinatie doen ze het nu beter en daardoor is de kans dat ze binnenkort lagere cijfers zullen hebben, maar dat is voorlopig verre van zo en het is ook niet dat je daar zomaar vanuit kan gaan. Want hun beleid is nog altijd (vooral op vlak van staten) véél slechter waardoor de vaccinatie die niet gepaard gaat met goeie maatregelen véél minder effect heeft dan je zou denken.

Zeker omdat je zou moeten verwachten gezien de bevolkingsdichtheid en andere demografische factoren de USA het sowieso een héél stuk beter dan België zou moeten doen. Enkel op vlak van gewicht scoren ze wss "beter", maar ook dat is overheidsbeleid :)

Ik vind de cijfers van Israël ook nog gek hoog, eerlijk gezegd. Dagelijks pakweg rond de 3500 cases op een bevolking van net geen 9 miljoen.
(met al 38% volledig gevaccineerd en 52% minstens 1 dosis).
Gemiddeld ongeveer 25 sterfgevallen per dag (vergelijkbaar met hier dus?)

Cijfers van de Google covid site trouwens.

Ik vind de cijfers van Israël ook nog gek hoog, eerlijk gezegd. Dagelijks pakweg rond de 3500 cases op een bevolking van net geen 9 miljoen.
(met al 38% volledig gevaccineerd en 52% minstens 1 dosis).
Gemiddeld ongeveer 25 sterfgevallen per dag (vergelijkbaar met hier dus?)

Cijfers van de Google covid site trouwens.

Onder mensen die twee prikken met het Pfizervaccin hebben gehad, werden 94% minder COVID-19-besmettingen gezien.1 En wanneer een gevaccineerd persoon toch besmet raakte, was de kans op een ernstig ziekteverloop 92% lager.

In het totaal heeft 96% van Israël minstens 1 prik gehad. (https://ourworldindata.org/covid-vaccinations)
Er blijft een redelijk grote kans dat je besmet geraakt, en dat het toch ernstig voor je wordt.
Een aanzienlijk kleinere kans dan voorheen, maar al bij al een nog vrij grote kans.

In Israël is het oude leven quasi hervat.
Hier is veel nog beperkt.

Stel dat België volledig gevaccineerd is geraakt, het oude leven werd hervat, dan blijven we de huidige cijfers van vandaag mogelijk nog zien een ruime tijd. Toch volgens wat we nu in Israël zien.

Mensen staan dan te dansen en maken terrasjes, maar nog geruime tijd zullen er zieken en doden vallen.

Bepaalde maatregelen zal men mogelijk nog aanhouden. Mondmaskers op bepaalde plaatsen.

Laatst bewerkt:
Het fabeltje dat politie enkel optreedt tegen nachtlawaai klopt niet. Ook 'dag'lawaai kan tegen opgetreden worden. Maar dan natuurlijk (bijna) niet tegen spelende kinderen, meestal gaat het dan over overdreven mechanisch geluid (bvb stereoinstallatie aan 110db etc)
Ik beweer nergens dat de politie enkel optreedt tegen nachtlawaai, maar dan zullen ze wel al vlugger gaan controleren en ertegen optreden omdat het s'nachts gebeurd. In principe kan overlast van daglawaai ook bestraft worden, maar dan moet het al feller zijn en idd niet voor spelende kinderen.

Ik zit in een gelijkaardige situatie. Mijn bovenburen zijn een familie met 3 kleine kinderen die op een oud appartement van 80 m² wonen. Al meerdere vriendelijke berichten gestuurd of het mogelijk is om te letten op het lawaai. Ook al 2x vriendelijk aan de deur gaan vragen of het iets minder kan. Vooral het gestamp op de vloer is enorm hinderlijk en komt zelf door mijn headset met noise canceling functie.
Nadat ik het ben gaan vragen is het meestal wel beter maar daags nadien is het terug van hetzelfde laken een broek.
Ik wil zeker niet de ambetanterik uithangen die bij elk klein geluidje gaat zagen maar het is tot een punt gekomen dat ik er horendol van word. Ik begrijp zeker dat het momenteel niet makkelijk is met kleine kinderen op een appartement, maar voor mij moet het toch ook wat leefbaar blijven niet?
Al gedacht om officiële klacht naar de syndicus te sturen, ik ben bijna ten einde raad.

Syndicus gaat daar weinig aan kunnen doen buiten es vriendelijk vragen aan die mensen of ze wat stiller willen zijn

En eerlijk gezegd ben ik daar zelfs als syndicus niet happig op om mij tussen te steken. Want er zijn er genoeg die valse klachten over anderen geven en als syndicus kan je dat toch moeilijk nagaan.
Beetje bemiddelen kan die proberen mja.

Als 't echt zo erg is, gewoon de politie contacteren is 't beste.

Het advies van de Hoge Gezondheidsraad (om AZ ook aan 55+ te geven) zou normaal vanmiddag goedgekeurd moeten worden door de ministers. Daardoor kan er het één en ander wijzigen aan de te volgen 'strategie'. Het inenten van 85+ vanaf half maart is daar nu blijkbaar het eerste voorbeeld van.

65+ en risicopatiënten stonden normaal ingepland vanaf einde maart. Benieuwd of daaromtrent ook iets zal wijzigen na vandaag.
die stonden origineel ingepland in maart

Vaccinatielijn_A4_Infographic_v1.jpg

Allé, nog eens zo'n 13.000 vaccins minder geleverd dus de komende week zullen er 13.000 80-plussers minder ingeënt worden.

Europe's unified vaccination strategy is splintering as countries turn to Israel, China and Russia for help​

The European Union's 27-nation vaccine strategy is splintering as member states turn to nations outside the bloc to boost a faltering rollout plagued by supply issues, contract skirmishes and sluggish takeup.
...

Oostenrijk zal eigen vaccin produceren samen met Israël en Denemarken​

Goede reclame voor de eu.
De lidstaten zelf zullen nadien wel weer de schuld krijgen, gebrek aan eenheid en zo, maar ze zijn ook gewoon genoodzaakt om zelf te handelen en dan nog met partners van buiten het blok.

Ik denk niet dat een agent of inspecteur u hiervoor zal beboeten, en zelfs moest een agent of inspecteur moeilijk doen, ook een rechter kan de boete annuleren. Ik denk dat een kritieke stervende grootmoeder een uitzondering IS en MOET zijn op de regels sé.
Ik mag het hopen. Ik begrijp dat het moeilijk is alle uitzonderingen vast te leggen. Dan moet de politie/rechter idd de geest en niet de letter toepassen.

Waar ik het moeilijk mee heb is dat een groep mensen de maatregelen nu blijkbaar ziet als nieuwe ethische maatstaf ziet. Meer dan 1 persoon over de vloer laten komen is nu precies even moreel verwerpelijk als weten da ge AIDS, herpes, gonorroe én syfilis hebt en dan nog bewust onbeschermde seks hebben met meerdere partners.

Het voordeel is wel dat burenoverlast - niet altijd gemakkelijk te bewijzen, waardoor het jaren aansleept - nu gemakkelijker te bewijzen valt. Bovenbuur houdt u wakker met zijn luide gasten die bij voorkeur met harde bottines de stevigheid van de vloer checken? Moeilijk te bewijzen. Dan maar een Coronaboete voor iedereen als alternatief :-D

Al maanden krijg ik de belofte dat ik bij de eerste prioritaire groep zit wat vaccinatie betreft, al bijna een jaar zit ik bijna uitsluitend tussen vier muren omdat mijn artsen er op hameren dat het risico op een foute afloop bij een besmetting erg hoog is.

Als ze nu vrijdag weer af stappen van het plan en de gemaakte beloftes en zeggen...pech gehad. Je bent 37 en moet maar geduld hebben tot we aan de dertigers beginnen. Tja.

Als ze mij zeggen...blijf nog maar een maand of drie langer binnen, dan hoeft het voor mij niet meer. Ik kan even goed in de Leie gaan springen, want of ik nu leef of niet...het maakt blijkbaar toch geen zak uit. Wat ik nu al maanden doe is niet leven, en ik ben er klaar mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan