Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je een dergelijke epistel nodig hebt om een eenvoudige en duidelijke rotuitspraak preciezer uit te leggen, dan weet je zeker dat je een rotuitspraak gedaan hebt.

Open brief samengevat in één zin: "Misschien had ik mijn woorden anders moeten kiezen"

Verduidelijkin van Vlieghe over haar uitspraak van "stoppen met teveel zeuren":

Langs de ene kant mooi dat ze het wil kaderen, langs de andere kant blijft ze duidelijk bij haar standpunt en maakt ze het zelfs nog een beetje erger. Want jij mag wel klagen want jij verloor tenslotte een familielid of je werk of je geld. Maar jij niet want niet naar een festival kunnen gaan is niet erg. Terwijl ik toch meer van het idee ben dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken hoe ernstig het is en in functie daarvan al dan niet zeuren.

Want zeuren hoort gelukkig bij het recht op vrijemeningsuiting. En zeuren over teveel zeurders ook.

Langs de ene kant mooi dat ze het wil kaderen, langs de andere kant blijft ze duidelijk bij haar standpunt en maakt ze het zelfs nog een beetje erger. Want jij mag wel klagen want jij verloor tenslotte een familielid of je werk of je geld. Maar jij niet want niet naar een festival kunnen gaan is niet erg. Terwijl ik toch meer van het idee ben dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken hoe ernstig het is en in functie daarvan al dan niet zeuren.

Want zeuren hoort gelukkig bij het recht op vrijemeningsuiting. En zeuren over teveel zeurders ook.
Wel voila, zoals je zelf zegt in je laatste zin, is er dan eigenlijk toch niets aan de hand? :p

Ik vind dat ze toch wel heel veel stront over zich heeft gehad. Was dat een ongelukkige uitspraak? Ja, maar denk dat we niet mogen onderschatten hoeveel bagger die mensen dagelijks op hun bord krijgen. Ook zij zullen soms gefrustreerd rondlopen dat niet alles loopt zoals zij gehoopt hadden. Verder werken zij ook maar de naad uit hun broek. Dat je dan eens een boude uitspraak doet, is toch ook maar menselijk...

Zelden zoveel gezeur gehoord over een uitspraak om te "stoppen met zeuren".

Ik begrijp haar frustratie, maar ze had het gewoon beter niet gezegd.

Over "er is nog véél te veel voorraad van vaccinaties ongebruikt", een uitstekende uitleg waarom honderdduizenden ongebruikte vaccins gerelativeerd moet worden:

De planning voor deze week komt ook ongeveer overeen met wat we 2 weken geleden hebben ontvangen in leveringen. Ik vind 2 weken doorlooptijd echter gigantisch lang. Ze beginnen nu pas te plannen wie er kan gevaccineerd worden op het moment dat een vaccin geleverd wordt. Onder de assumptie blijven werken dat we in de toekomst geen leveringen meer krijgen, is echter extreem voorzichtig en getuigt niet van veel urgentie. Je kan gerust al vooruit beginnen plannen en een safety stock van minder dan 100% achter de hand houden. Wat ambitieuzer zijn en die 2 weken naar 1 week reduceren mag zeker en dat moet volgens de coördinator van het vaccinatiecentrum Antwerpen ook mogelijk zijn.

De planning voor deze week komt ook ongeveer overeen met wat we 2 weken geleden hebben ontvangen in leveringen. Ik vind 2 weken doorlooptijd echter gigantisch lang. Ze beginnen nu pas te plannen wie er kan gevaccineerd worden op het moment dat een vaccin geleverd wordt. Onder de assumptie blijven werken dat we in de toekomst geen leveringen meer krijgen, is echter extreem voorzichtig en getuigt niet van veel urgentie. Je kan gerust al vooruit beginnen plannen en een safety stock van minder dan 100% achter de hand houden. Wat ambitieuzer zijn en die 2 weken naar 1 week reduceren mag zeker en dat moet volgens de coördinator van het vaccinatiecentrum Antwerpen ook mogelijk zijn.
En wat gaat het nut zijn? Dan ga je 1 week een tijdelijke stijging krijgen en dan is die sprong ingehaald en zitten we in exact dezelfde situatie als nu...
En laat ons eerlijk zijn, het verleden heeft al uitgewezen dat er bij elke fabrikant lever-en/of-productieproblemen geweest zijn, dus de huidige strategie van achterhouden is niet zo onlogisch.

Uiteindelijk, als je het totale plaatje bekijkt, zullen al die wijzigingen telkens 1malige een piek in vaccinaties (allez, gezette dosissen) geven. Maar erna zal het hetzelfde stramien als nu zijn, en op lange termijn heeft dit quasi geen impact. Dus waarom niet veilig spelen?

Begrijp mij niet verkeerd hé, ik vind 2 weken ook best lang. Maar op lange termijn is dit niet problematisch. En die periode verkorten gaat quasi geen impact hebben.

Versta je punt en dat zou imho correct zijn. Als je leveringen niet afhangen van slechts 1 speler bij je populatie ouder dan 55.

Er zijn momenteel 3 vaccins. Eentje die niet mocht toegekend worden aan 55+'ers, eentje waarvan de betrouwbaarheid leveringen héél slecht is (moderna) en dan Pfizer. Als je van maar eentje afhangt, moet je veel voorzorgen nemen.

Nu Astra zenica er qua leveringen terug bij komt en de leveringen van j&j ok zijn, kunnen er daar binnenkort wel dagen vanaf.

Versta je punt en dat zou imho correct zijn. Als je leveringen niet afhangen van slechts 1 speler bij je populatie ouder dan 55.

Er zijn momenteel 3 vaccins. Eentje die niet mocht toegekend worden aan 55+'ers, eentje waarvan de betrouwbaarheid leveringen héél slecht is (moderna) en dan Pfizer. Als je van maar eentje afhangt, moet je veel voorzorgen nemen.

Nu Astra zenica er qua leveringen terug bij komt en de leveringen van j&j ok zijn, kunnen er daar binnenkort wel dagen vanaf.
Ik begrijp niet echt waarom dat dat een positieve impact zou hebben. Uiteindelijk moet je de mensen die ingeënt zijn met 1 vaccin opnieuw inenten met hetzelfde vaccin. En je kunt dan niet zomaar eventjes wisselen.

Waardoor 2 weken mij handig lijkt om niet direct met de handen in het haar te zitten wanneer een beloofde levering van 1 week verkeerd uitdraait.

Motivatie volgens de laatste barometer op een absoluut dieptepunt, volgens het Nieuwsblad "De laatste motivatiebarometer toont dat de bereidheid om de coronamaatregelen nog langer te volgen al enkele weken in een serieuze dip zit, tussen 25 en 35 procent."

Key points uit het artikel:
- Heel het wollig gedoe met "hou vol" "gebruik je gezond verstand" (en lente van de vrijheid >.< ) moet stoppen
- Het bang maken, controleren en sanctioneren heeft een steeds grotere toenemende negatieve impact op onze motivatie
- Men moet gaan naar duidelijke doelstellingen zodat de bevolking perspectief krijgt

Wel belangrijk, perspectief op basis van opnamecijfers en niet op basis van data aangezien men dan de flexibiliteit verliest om te schakelen en die datum dan té belangrijk is psychologisch. Als de drempel op die datum niet gehaald wordt krijgt de motivatie weer een dreun.

Hopelijk gaan ze eindelijk eens aan de slag met bovenstaande punten, de eerste keer dat er sprake was van de corona-barometer (dus versoepelingen in functie van de cijfers) dateert ondertussen van eind september (!). Maar daar is dus op geen enkel moment ook maar iets mee gedaan. Ik snap dat de situatie verslechterde, maar we zijn ondertussen een half jaar verder. Iets dat op een exit-strategie lijkt zou wel leuk zijn, ipv een hele week ballonnetjes oplaten in de media om dan op vrijdag te beslissen welke lobbygroep er wint.

Ik begrijp niet echt waarom dat dat een positieve impact zou hebben. Uiteindelijk moet je de mensen die ingeënt zijn met 1 vaccin opnieuw inenten met hetzelfde vaccin. En je kunt dan niet zomaar eventjes wisselen.

Waardoor 2 weken mij handig lijkt om niet direct met de handen in het haar te zitten wanneer een beloofde levering van 1 week verkeerd uitdraait.

Ze houden sowieso het 2de shot in stock, daar gaat het hier niet om. Het gaat over de vaccins die binnenkomen en gealloceerd worden aan 1ste inentingen. Het enige risico daar is dat je nu bv. een inenting inplant voor volgende week, volgende week toch niet geleverd krijgt wat werd verwacht en je een aantal mensen moet opschuiven in de planning. Daar een klein risico lopen is het voor mij waard om 1 week minder maatregelen te hebben en 1 week langer enkele 100 duizenden mensen beschermd te hebben (tegen dat de leveringen op volle toeren draaien). Nu krijgen we een lading binnen, wordt gekeken hoe deze verdeeld wordt over de centra en worden dan pas brieven uitgestuurd naar de gelukkigen. Dat moet veel efficiënter kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan