NemesisBE
Well-known member
Says who? Zij gokken toch ook maar wat? Meestal zijn het berekende gokken, maar het blijven gokken. Aangezien ze met een redelijk onvoorspelbare factor zitten: het virus, dat nog niet al z'n geheimen prijs gegeven heeft.De bevolking is voor een groot deel gewoon een bende kleuters, dat heeft het afgelopen jaar wel heel duidelijk gesteld.
Hadden we allemaal gewoon geluisterd naar de adviezen in plaats van het allemaal beter te weten en te neuten op de boodschappers, dan zaten we nu niet al zo lang in de shit. Dat is waarom ik zo hevig reageer. Het is te makkelijk om de schuld bij de experts te leggen, die mensen doen gewoon hun job. Wel, ik leg de schuld bij iedereen die vierkant hun voeten vegen aan de maatregelen en continue het draagvlak voor het volgen van de maatregelen verkleinen door elke seconde van de weg te neuten en tegen te werken. Het is voor ons allemaal loodzwaar, en door die mensen duurt het allemaal zoveel langer, het leed zoveel groter, dan wanneer we gewoon collectief de experts zouden volgen.
Wie op dit moment eist dat er versoepelt wordt, die is voor mij deel van het probleem. Want nu versoepelen of massaal de maatregelen niet meer volgen, is gewoon vragen om én nog meer slachtoffers én de bevolking nog wat langer te onderwerpen aan heel deze shitstorm.
Dus ja, ik volg Vlieghe totaal. Met gezeur help je niemand en ga je geen seconde eerder uit deze crisis geraken, wel integendeel. We moeten er gewoon door, hoe moeilijk dat ook is. En hoe beter we de maatregelen volgen, hoe minder we tegenwerken, hoe sneller we er van af zijn. Dat is een kutboodschap voor iedereen die al maanden gigantisch zijn best doet om die maatregelen te volgen, terwijl er zoveel pipo's zijn die onze inspanningen teniet doen, maar door zelf te lossen gaan we zeker niet vooruit.
Enfin, op zich geen enkel probleem met zeuren op zich he. De situatie is kut, we moeten ons hart kunnen luchten. Maar de experts zijn niet onze vijand, en hen zo afschilderen gaat ons niet helpen om sneller uit de crisis te komen. Integendeel.
Alleen al over bepaalde onderdelen van de maatregelen kunnen boeken geschreven worden:
* In de periode maart-mei werden mondmaskers afgeraden. Het heeft tot juli geduurd voor mondmaskers verplicht werden in winkels.
* Het virus zou erg besmettelijk zijn geweest via oppervlaktes en niet via de lucht. Momenteel is't helemaal omgekeerd. Verluchten is essentieel, de oppervlaktes, sja, minimaal gevaar.
Uiteraard allemaal voortschrijdend inzicht, maar ge moet echt niet afkomen met de ongefundeerde bullshit dat we niet zo lang in de shit zouden zitten als iedereen naar de adviezen had geluisterd.
Overigens: als de letterlijke adviezen van de viroloog-experts integraal waren ingevoerd, zaten we nu al een jaar in complete lockdown. Het enige dat deze wetenschappers namelijk willen is dat het virus NIET kan overgaan. En niet "zo min mogelijk".
Dus, wees blij dat er ook met andere adviezen rekening gehouden werd. Er is nog iets anders in de wereld dan hét virus.

(we hebben geen 'medeleven' emoji hier)