Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De bevolking is voor een groot deel gewoon een bende kleuters, dat heeft het afgelopen jaar wel heel duidelijk gesteld.

Hadden we allemaal gewoon geluisterd naar de adviezen in plaats van het allemaal beter te weten en te neuten op de boodschappers, dan zaten we nu niet al zo lang in de shit. Dat is waarom ik zo hevig reageer. Het is te makkelijk om de schuld bij de experts te leggen, die mensen doen gewoon hun job. Wel, ik leg de schuld bij iedereen die vierkant hun voeten vegen aan de maatregelen en continue het draagvlak voor het volgen van de maatregelen verkleinen door elke seconde van de weg te neuten en tegen te werken. Het is voor ons allemaal loodzwaar, en door die mensen duurt het allemaal zoveel langer, het leed zoveel groter, dan wanneer we gewoon collectief de experts zouden volgen.

Wie op dit moment eist dat er versoepelt wordt, die is voor mij deel van het probleem. Want nu versoepelen of massaal de maatregelen niet meer volgen, is gewoon vragen om én nog meer slachtoffers én de bevolking nog wat langer te onderwerpen aan heel deze shitstorm.

Dus ja, ik volg Vlieghe totaal. Met gezeur help je niemand en ga je geen seconde eerder uit deze crisis geraken, wel integendeel. We moeten er gewoon door, hoe moeilijk dat ook is. En hoe beter we de maatregelen volgen, hoe minder we tegenwerken, hoe sneller we er van af zijn. Dat is een kutboodschap voor iedereen die al maanden gigantisch zijn best doet om die maatregelen te volgen, terwijl er zoveel pipo's zijn die onze inspanningen teniet doen, maar door zelf te lossen gaan we zeker niet vooruit.

Enfin, op zich geen enkel probleem met zeuren op zich he. De situatie is kut, we moeten ons hart kunnen luchten. Maar de experts zijn niet onze vijand, en hen zo afschilderen gaat ons niet helpen om sneller uit de crisis te komen. Integendeel.
Says who? Zij gokken toch ook maar wat? Meestal zijn het berekende gokken, maar het blijven gokken. Aangezien ze met een redelijk onvoorspelbare factor zitten: het virus, dat nog niet al z'n geheimen prijs gegeven heeft.
Alleen al over bepaalde onderdelen van de maatregelen kunnen boeken geschreven worden:
* In de periode maart-mei werden mondmaskers afgeraden. Het heeft tot juli geduurd voor mondmaskers verplicht werden in winkels.
* Het virus zou erg besmettelijk zijn geweest via oppervlaktes en niet via de lucht. Momenteel is't helemaal omgekeerd. Verluchten is essentieel, de oppervlaktes, sja, minimaal gevaar.

Uiteraard allemaal voortschrijdend inzicht, maar ge moet echt niet afkomen met de ongefundeerde bullshit dat we niet zo lang in de shit zouden zitten als iedereen naar de adviezen had geluisterd.
Overigens: als de letterlijke adviezen van de viroloog-experts integraal waren ingevoerd, zaten we nu al een jaar in complete lockdown. Het enige dat deze wetenschappers namelijk willen is dat het virus NIET kan overgaan. En niet "zo min mogelijk".
Dus, wees blij dat er ook met andere adviezen rekening gehouden werd. Er is nog iets anders in de wereld dan hét virus.

Overigens: als de letterlijke adviezen van de viroloog-experts integraal waren ingevoerd, zaten we nu al een jaar in complete lockdown. Het enige dat deze wetenschappers namelijk willen is dat het virus NIET kan overgaan. En niet "zo min mogelijk".
Met het eerste ga ik in sé wel akkoord, dat er een grote mate van vooruitschrijdend inzicht is.

Maar dit, dit heb ik toch nooit zien passeren?

* In de periode maart-mei werden mondmaskers afgeraden. Het heeft tot juli geduurd voor mondmaskers verplicht werden in winkels.
Daar wordt heel de tijd spel rond gemaakt, maar in die periode moesten we allemaal verplicht thuis zitten en was er een gigantisch tekort aan medische mondmaskers voor de mensen die ze zéker nodig hadden. Ik snap die obsessie niet met die mondmaskers hoor. Dat is veel tam tam van mensen die graag tam tam spelen.
* Het virus zou erg besmettelijk zijn geweest via oppervlaktes en niet via de lucht. Momenteel is't helemaal omgekeerd. Verluchten is essentieel, de oppervlaktes, sja, minimaal gevaar.
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren.
Dat is onzin. Je zou eerder relatief korte periodes van lockdowns hebben, afgewisseld met periodes waar veel meer mag dan in dit vagevuur waar we nu al maanden zitten. Beetje ala Nieuw-Zeeland, al zouden we als doorvoerland nooit hetzelfde kunnen bereiken als zij.

Laatst bewerkt:

"Zorgpersoneel dat is opgeroepen om zich te laten vaccineren, maar niet komt opdagen."
Daar wordt ge toch zot van? Misschien mogen daar ook eens boetes op gezet worden. Als ge zegt: "ik kom niet" (wegens welke reden dan ook), ok, geen probleem, maar als ge zegt "ik kom" en dan gewoon niet opdagen? :frown:

"Zorgpersoneel dat is opgeroepen om zich te laten vaccineren, maar niet komt opdagen."
Daar wordt ge toch zot van? Misschien mogen daar ook eens boetes op gezet worden. Als ge zegt: "ik kom niet" (wegens welke reden dan ook), ok, geen probleem, maar als ge zegt "ik kom" en dan gewoon niet opdagen? :frown:
Dat is dan wel hetzelfde zorgpersoneel dat elke x maanden steen en been klaagt dat ze het te druk hebben met covid-patiënten. Binnen de zorg aan het werk? Dan zou dat vaccin gewoonweg verplicht moeten zijn tenzij er medische redenen zijn waardoor je het niet kan krijgen. Maar bon, er zitten er wss ook wel een hoop tussen die hun brief/mail niet deftig krijgen, typisch België zeker. Zelfs een mail deftig afleveren blijkt een huzarenstukje te zijn.

Laatst bewerkt:
Daar wordt heel de tijd spel rond gemaakt, maar in die periode moesten we allemaal verplicht thuis zitten en was er een gigantisch tekort aan medische mondmaskers voor de mensen die ze zéker nodig hadden. Ik snap die obsessie niet met die mondmaskers hoor. Dat is veel tam tam van mensen die graag tam tam spelen.
Daar waren de virologen/experten gewoon een spel aan't spelen. Door het tekort. Daar heeft hun expertise al een eerste deuk gekregen. Denk je dat de bevolking zulke mensen nog vertrouwt, als ze voor't minste gaan liegen? "vals gevoel van veiligheid" "ik zou het nooit dragen in oplucht, dat is compleet idioot"
En dat allemaal door de schaarste. Terwijl men goed genoeg wist dat mondmaskers de verspreiding aanzienlijk tegenhoudt. Daar waren de virologen/experts dus gewoon aan't liegen. Maar de werkende bevolking (die niet anders kon dan naar de fabriek te gaan bv.) gewoon de frontlinie insturen, wetende dat mondmaskers een verschil konden maken.
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren.
Maar toch allemaal nog massaal handen ontsmetten etc...
Dat is onzin. Je zou eerder relatief korte periodes van lockdowns hebben, afgewisseld met periodes waar veel meer mag dan in dit vagevuur waar we nu al maanden zitten. Beetje ala Nieuw-Zeeland, al zouden we als doorvoorland nooit hetzelfde kunnen bereiken als zij.
Zoals je zelf aangeeft werkt dat niet, zo'n "relatief korte periodes" van lockdown in een land als België. Also: een complete lockdown, tot de curve "gecrusht is".

Daar zitten wss ook een hoop mensen bij die hun oproepingsbrief niet of te laat hebben gekregen. En ik heb ook al van verschillende mensen gehoord dat ze ook nog een individuele oproepingsbrief hebben gekregen terwijl ze al gevaccineerd werden in het ziekenhuis of woonzorgcentrum. Dus volgens mij gaan dat echt niet allemaal mensen zijn die het vaccin bewust niet willen.

Daar zitten wss ook een hoop mensen bij die hun oproepingsbrief niet of te laat hebben gekregen. En ik heb ook al van verschillende mensen gehoord dat ze ook nog een individuele oproepingsbrief hebben gekregen terwijl ze al gevaccineerd werden in het ziekenhuis of woonzorgcentrum. Dus volgens mij gaan dat echt niet allemaal mensen zijn die het vaccin bewust niet willen.

Als dat het geval is, zouden we beter een systeem hebben waarbij je moet bevestigen dat je aanwezig zal zijn. Geen reactie = geen vaccin.
Maar ja, dan moet zo'n systeem ook weer eerst op punt staan natuurlijk...

Het gehalte 'wij hebben gelijk en al de rest moet gewoon stoppen met zagen' was toch al lang overduidelijk? Nu heeft Vlieghe zich gewoon eens versproken wat het gewoon nog duidelijker maakt. Die virologen hebben ongetwijfeld nu de tijd van hun leven, hun materie is al een jaar het centrum van alle aandacht. Ze ontmoeten wss mensen die ze anders nooit zouden ontmoeten, zitten binnen in de hoogste machtsregionen.

Maar doe dan niet alsof de rest van de bevolking geen recht heeft om te neuten en te zagen.

Dit is toch gewoon belachelijk voor woorden?
Die mensen en hun familie maken exact hetzelfde mee als de rest van de bevolking.
Met het verschil dat er nog veel harder op hun vingers gekeken worden voor elke misstap dat ze zouden kunnen doen.
Alles wat ze zeggen wordt tot in de puntjes bekeken, over geanalyseerd en uit context gehaald om hen maar in diskrediet te kunnen brengen.

jouw uitspraken begin steeds meer en meer te neigen naar tinfoilhat theorieën, zeer jammer want ik ben in het verleden het vaak met jou eens geweest.

We zitten nu effectief in de situatie dat iedereen iedereen de schuld zit te geven. Een soepje.

Soeplepel, houd je gereed, we hebben u nodig.

Ik moet wel zeggen dat als je berichten ziet passeren dat opgeroepen zorgverleners niet om hun vaccin komen, en ze dan maar een reservelijst oproepen, familie en kennissen....gezonde twintigers en dertigers die erg beperkt risico lopen...dat steekt een beetje.

Als je zo een dingen ziet passeren als "risicopatient" die al 4 maanden weer in nagenoeg volstrekte isolatie zit, die overal al heeft laten weten paraat te staan indien er ergens een dosis over is ( maar nauwelijks gehoor krijgt), dan krijg je zin om even met dingen door de huiskamer te gooien. Ik hoop echt dat ze deze week met wat meer duidelijkheid komen, want dat wachten zonder concrete info hangt mijn voeten uit.

Zou ik naar pakweg Antwerpen rijden om 22 u s'avonds mocht ik te horen krijgen dat er daar een vaccin voor me is? Hell...ik zou naar de andere kant van het land rijden ervoor. Ze mogen mij altijd bellen, kwartier erop ben ik onderweg.

Okay..minirant/ stoomafblazing over*

Ik was het voorbije weekend vooral geschrokken hoe mensen nu echt beginnen ‘foert’ te zeggen. Ik kon niet meer op mijn 2 handen tellen hoeveel wandel of fietsgroepkes mijn deur gepasseerd zijn met meer dan 4 mensen. Groepkes die zich dan even op het plein met drank en hapjes neerploffen. Ik hoor meer en meer feestjes binnen de vriendenkringen waaien. Ik zie mensen (meer dan 1) met dozen wijn bij buren aanbellen en binnenstappen. Mensen die bewust hun werkgever vragen om toch meer naar bureau te komen. Men is het beu, men had vrijdag gehoopt op perspectief en die is er niet gekomen. Overheid en experten komen niet meer geloofwaardig over. Er is teveel geblunderd en alles sleept te lang aan. Men kan de bevolking zoveel betuttelend de vinger wijzen als men wil, als men niet snel een strategie gaat uitwerken die breder rekent dan ‘crush the curve’ dan gaan we vrees ik de curve zelf niet langer kunnen ‘flatten’.

Allee, weer iemand die ik ken in het ziekhuis ermee. Meisje van 24 ligt met ademnood in het ziekenhuis.
Ofwel ken ik toevallig de verkeerde mensen, maar zijn toch écht veel mensen in mijn omgeving die er enorm van afgezien hebben op jonge leeftijd.

Allee, weer iemand die ik ken in het ziekhuis ermee. Meisje van 24 ligt met ademnood in het ziekenhuis.
Ofwel ken ik toevallig de verkeerde mensen, maar zijn toch écht veel mensen in mijn omgeving die er enorm van afgezien hebben op jonge leeftijd.
Gij kent toevallig de verkeerde mensen... Ik ken maar 1 iemand (een vijftiger dan nog) die fel heeft afgezien, maar zonder hospitalisatie... (wel maanden later nog aan het hoesten blijkbaar). Ik ken via via wel een paar mensen, van verschillende leeftijden, die er gewoon een beetje ziek van waren en that's it. Maakt vooral duidelijk waarom persoonlijke ervaringen niet zo maar overeenstemmen met het bredere plaatje he...

Hopelijk komt het goed met uw kennis (y) (we hebben geen 'medeleven' emoji hier)

We zitten nu effectief in de situatie dat iedereen iedereen de schuld zit te geven. Een soepje.

Soeplepel, houd je gereed, we hebben u nodig.
Haha ja, subiet glijdt dit topic opnieuw de afgrond in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan