Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Los van gans de COVID discussies een vraagje mbt de berekeningen van oversterfte (nu het er hierboven toch even over gaat en hier wel wat mensen zitten die hier meer verstand van hebben dan ik.)
Wordt die vergeleken/berekend tov vorige jaren in werkelijke aantal overlijdens of in percentages/totale bevolking (en rekening houdend met de gemiddelde leeftijd van die bevolking) ?
Verwachte sterftecijfer is op basis van de 5 voorgaande jaren met correctie voor bevolkingsgroei en demografische wijzigingen qua leeftijd en geslacht in bevolkingssamenstelling.

Ja, oa de CE markering die voor elke product dat in Europa verkocht wordt aanwezig hoort te zijn. Het is een beetje onnozel om te denken dat deze affaire plots zou betekenen dat elk mondmasker giftig is.
Is dat zo? Volgens FOD Economie mogen maskers voor het grote publiek zelfs geen CE markering hebben.

Mondmaskers voor het grote publiek (zie voorbeeld hieronder) kunnen helpen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, als aanvulling op de zogenaamde “barrièregebaren” zoals handhygiëne en sociale afstandsregels. Er zijn verschillende modellen, ze kunnen worden gemaakt van verschillende materialen, wasbaar of wegwerpbaar zijn. Het zijn geen chirurgische of medische maskers, noch ademhalingsbeschermingsmaskers. De toepasbare wetgeving is het boek IX van het Wetboek van economisch recht. Dergelijke maskers mogen geen CE-markering dragen.

De doos die ik hier heb staan heeft in ieder geval een CE vermelding en verwijzing naar de Europese Norm voor gezichtsmaskers EN 14683. Wat dat waard is voor Chinese import zou ik niet weten.

Kun je even terug gaan naar 2020 voor deze discussie? Of het begin van deze topic. Of...
Laat me gewoon voor de 46427861ste keer het concept "oversterfte" even meegeven.
Lees je even in, en kom dan terug.

Ja, voor zo'n reacties heb ik nog maar weinig geduld tegenwoordig.
Ik, noch het artikel onkennen een oversterfte. Dit artikel spreek over het eventueel onterecht benoemen van een overlijden als een covid overlijden.

Kun je even terug gaan naar 2020 voor deze discussie? Of het begin van deze topic. Of...
Laat me gewoon voor de 46427861ste keer het concept "oversterfte" even meegeven.
Lees je even in, en kom dan terug.

Ja, voor zo'n reacties heb ik nog maar weinig geduld tegenwoordig.
Ik heb ook maar weinig geduld meer met reacties zoals deze, waarbij alles meteen op flessen wordt getrokken.
Waar in godsnaam zegt hij dat er geen oversterfte is of ontkent hij aantal doden door corona?
Het enige wat hij zegt is dat het dodental , waarbij het geweten is dat België er teveel telt, gebruikt wordt als argument , net omwille van dat té hoge getal mag er kritisch naar gekeken worden.

Oogkleppen af ffs. De trend van deze thread, vanaf dat er eens kritisch wordt gekeken in de andere richting, krijgt ge direct een dooddoener gebaseerd op een hoop frustratie als antwoord. Met daarbij nog eens een denigrerende ondertoon.

Contracttracers die aanraden om 7-jarigen die in quarantaine zitten na positieve coronagevallen in de klas in huis af te zonderen zijn toch totaal wereldvreemd?

Ik heb ook maar weinig geduld meer met reacties zoals deze, waarbij alles meteen op flessen wordt getrokken.
Waar in godsnaam zegt hij dat er geen oversterfte is of ontkent hij aantal doden door corona?
Het enige wat hij zegt is dat het dodental , waarbij het geweten is dat België er teveel telt, gebruikt wordt als argument , net omwille van dat té hoge getal mag er kritisch naar gekeken worden.

Oogkleppen af ffs. De trend van deze thread, vanaf dat er eens kritisch wordt gekeken in de andere richting, krijgt ge direct een dooddoener gebaseerd op een hoop frustratie als antwoord. Met daarbij nog eens een denigrerende ondertoon.
maar een groot sterfte cijfer helpt natuurlijk wel om maatregelen in stand te houden vooral de wat minder populaire dan.
Hier zegt hij dat. Hier zegt hij dat de cijfers misbruikt worden. Lees de reactie die er bij staat ook eens even ja?

Het is geen TE hoog getal. Weeral leugens. Andere landen tellen minder. Het is reeds aangetoont dat België heel REALISTISCH telt.

Oogkleppen af, inderdaad.

Een beetje schijn-nuance gaan opwerpen. "De realiteit zal wel ergens in het midden liggen." Maar eerst de goalpost wel op overdrijving van een factor 160 zetten? Dan ligt de realiteit niet in het midden. Dan is het gewoon quatsh.

Er zijn misschien ook mensen niet geteld? Misschien wel een factor 160? Nuja, de werkelijkheid ligt wellicht ergens in het midden.
Zou jij dat serieus nemen?

Soit, ik ga hier mijn tijd en energie niet verder insteken. Heb uw post ook gereport. Als je niet inziet wat er oorspronkelijk bedoeld werd, is het uit slechte wil imo.

Hier zegt hij dat. Hier zegt hij dat de cijfers misbruikt worden. Lees de reactie die er bij staat ook eens even ja?

Het is geen TE hoog getal. Weeral leugens. Andere landen tellen minder. Het is reeds aangetoont dat België heel REALISTISCH telt.

Oogkleppen af, inderdaad.

Een beetje schijn-nuance gaan opwerpen. "De realiteit zal wel ergens in het midden liggen." Maar eerst de goalpost wel op overdrijving van een factor 160 zetten? Dan ligt de realiteit niet in het midden. Dan is het gewoon quatsh.
Het wordt wel degelijk misbruikt, omdat het gros van die overlijdens anders ook hadden plaatsgevonden, zie mijn post mbt overstefte in vergelijking met covid-overlijdens.

Het wordt wel degelijk misbruikt, omdat het gros van die overlijdens anders ook hadden plaatsgevonden, zie mijn post mbt overstefte in vergelijking met covid-overlijdens.
Daar moest ik eens goed mee lachen. Even het lagere sterftecijfer, serieus, mee nemen in je berekening. Als je de cijfers wat nauwkeuriger bekijkt zie je een heel ander beeld.

Soit, ik ga hier mijn tijd en energie niet verder insteken. Heb uw post ook gereport. Als je niet inziet wat er oorspronkelijk bedoeld werd, is het uit slechte wil imo.
De oorspronkelijk bedoeling? Duidelijk nihilisme. Of wat anders? Het druipt er thans vanaf.
En dan nog wat gaan stoefen met een report, hoe draagt dat bij de tot de discussie?

Maar dat weet je niet. Zolang je geen andere cijfers hebt weet je niet welke sterftes er nog in die oversterfte zit.
Wie weet zijn er een duizendtal minder griepdoden omdat we de maatregelen hebben. Wilt dat zeggen dat ze dan maar als griepdode moeten in de statistieken verdwijnen want anders klopt ons getal niet?

Daar moest ik eens goed mee lachen. Even het lagere sterftecijfer, serieus, mee nemen in je berekening. Als je de cijfers wat nauwkeuriger bekijkt zie je een heel ander beeld.
Welk lagere steftecijfer? Sterfte ligt voor 2020 7% hoger, waarvan een deel uit de hittegolf. Wat is uw logische verklaring dan voor het feit dat die 11k overlijdens ofwel voor een groot deel anders ook hadden plaatsgevonden, ofwel gewoon een verkeerde doodsoorzaak hebben gekregen?

Maar dat weet je niet. Zolang je geen andere cijfers hebt weet je niet welke sterftes er nog in die oversterfte zit.
Wie weet zijn er een duizendtal minder griepdoden omdat we de maatregelen hebben. Wilt dat zeggen dat ze dan maar als griepdode moeten in de statistieken verdwijnen want anders klopt ons getal niet?
Klopt, dat wil dus zeggen dat mensen die normaal aan griep lijden nu aan covid overlijden. De ene respiratoire aandoening voor de andere. En dan?

Klopt, dat wil dus zeggen dat mensen die normaal aan griep lijden nu aan covid overlijden. De ene respiratoire aandoening voor de andere. En dan?

ah ok ik wist niet dat we zo rekenen.
Een soort spaarpotje dat we aanleggen van aantal doden per jaar dat we kunnen verdelen over de verschillende doodsoorzaken.
COVID is niet zo erg want er sterven minder aan griep daardoor.

Welk lagere steftecijfer? Sterfte ligt voor 2020 7% hoger, waarvan een deel uit de hittegolf. Wat is uw logische verklaring dan voor het feit dat die 11k overlijdens ofwel voor een groot deel anders ook hadden plaatsgevonden, ofwel gewoon een verkeerde doodsoorzaak hebben gekregen?
Bekijk je cijfers :
Januari : Verwacht 6491, waargenomen : 5908.
Februari : Verwacht 6204, waargenomen : 5340.

1447 minder, die trek jij er gewoon van af en maak je de claim dat de cijfers "overroepen" zijn. Misschien eens naar de pieken in April, November en December kijken?

ah ok ik wist niet dat we zo rekenen.
Een soort spaarpotje dat we aanleggen van aantal doden per jaar dat we kunnen verdelen over de verschillende doodsoorzaken.
COVID is niet zo erg want er sterven minder aan griep daardoor.
Neen, het kan zelfs zijn dat ze gewoon nog altijd aan griep overlijden, maar omdat ze positief testen op covid zijn het covid-overlijdens.

Bekijk je cijfers :
Januari : Verwacht 6491, waargenomen : 5908.
Februari : Verwacht 6204, waargenomen : 5340.

1447 minder, die trek jij er gewoon van af en maak je de claim dat de cijfers "overroepen" zijn. Misschien eens naar de pieken in April, November en December kijken?
Er zijn inderdaad pieken geweest, en uiteindelijk zijn die uitgevlakt door de onderstefte in andere maanden. Dat zijn dus mensen die een paar maanden langer of korter leven dan anders. Dat doet niets af aan mijn punt. Het gros van de overlijdens die als covid-overlijdens gevlagd zijn, gingen sowieso gebeuren.

Er zijn inderdaad pieken geweest, en uiteindelijk zijn die uitgevlakt door de onderstefte in andere maanden. Dat zijn dus mensen die een paar maanden langer of korter leven dan anders. Dat doet niets af aan mijn punt. Het gros van de overlijdens die als covid-overlijdens gevlagd zijn, gingen sowieso gebeuren.

Bewijslast ligt bij u? Go ahead. Er was sowieso een oversterfte van +-16k afgelopen jaar?

Voor alle duidelijkheid ook, waarom ik het schijt krijg aan dergelijke posts, omdat het enkel op nihilisme, ontkenning, ... gebaseerd is. Dat zag je heel duidelijk aan de post. Mij draait het niet om de exacte cijfers. Of er nu 1000 doden meer of minder zijn door corona, dat is natuurlijk erg, maar maakt in de "big picture" voor de maatregelen heel weinig uit.
En als het letterlijk zou gaan om "soms worden mensen fout geteld", ja, dat was in april al geweten. So what?

De bewijslast heb ik net gegeven, namelijk het feit dat er maar een oversterfte is van 4500 overlijdens, en dat er meer dan 11.000 mensen met covid overleden zijn. Kunt gij mij vertellen waarom we opeens dit jaar, zonder covid, een ondersterfte van meer dan 10% zouden hebben gehad in Vlaanderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan