Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
en de derde golf?
Hebben we die gezien?
Nee, we hebben er nochtans al een paar keer ingezeten volgens bepaalde figuren. :)
Maar is er al eens een golf niet gekomen? Ik bedoel dan een golf voorspeld door ongever elke expert, bijgetreden door bv. spoedartsen. Want ja, er zijn altijd wel wat paniekreacties geweest bij feestdagen en dergelijke, maar dat bleef (i.m.o.) toch eerder beperkt?
Tuurlijk is die er al eens gekomen. Ik wil maar zeggen dat in oktober de curve al gekeerd was nog voor er met de hamer op geslagen werd. En dat sluit aan wat ge ook op andere plaatsen wereldwijd ziet. Ik zeg ook niet dat ge geen maatregelen moet nemen, trouwens. Wel dat het grotesk is om het ombuigen van de curve enkel en alleen aan de maatregelen toe te wijzen, wat nu continu gebeurd om het beleid te verdedigen.

Dat had ik voor mezelf al lang gedaan. Ben blij dat ik in januari reeds ben ingegaan op de laatste vrije plekjes in de chambres d’hôtes bij vrienden in Zuid-Frankrijk, mijn 2 weken coronaprove zomervakantie ligt vast (wagenvakantie/rustige streek/eigen appartementje met ruim terras in de bergen). Een reis van de bucket list had er toch niet ingezeten.
Ik zie het al bij al niet zo somber in, trek mij op aan de leuke dingen die we wel hebben.

Maar het baart mij wel zorgen hoe ik de mensen rondom mij zie wegkwijnen. Vrienden van wie je nooit verwacht had dat zij in een depressie zouden tuimelen. Geen energie, concentratiestoornissen, relatieproblemen etc. Mensen die jaren op niveau gesport hebben die het enthousiasme en de energie niet meer kunnen opbrengen door gebrek aan sociaal contact en publiek. Vrienden die hun levensdroom moeten verkopen en daardoor in depressie terechtkomen. Heb 2 collega’s die out zijn omwille van thuiswerk op hun mini stadsflatje.
En als ik de reactie van vrienden/collega’s daarop zie (net enorm begripvol), dan kan ik enkel concluderen dat het bij velen hoog zit maar men er niet durft over praten.

Herkenbaar. En ook bij mezelf merk ik wel de laatste tijd dat het begint te wegen, vooral qua sport dan.

Ik kan leven met het mindere sociaal contact en zeker nu het goed weer is en ik eindelijk nog eens mensen buiten kan zien.

Ik versta de logica achter de maatregelen en steun ze nog altijd, maar damn het duurt lang. En het is nog eens super frustrerend om anderen hun voeten eraan te zien vegen en jezelf dan nog gemotiveerd te houden.

Nee, we hebben er nochtans al een paar keer ingezeten volgens bepaalde figuren. :)

Tuurlijk is die er al eens gekomen. Ik wil maar zeggen dat in oktober de curve al gekeerd was nog voor er met de hamer op geslagen werd. En dat sluit aan wat ge ook op andere plaatsen wereldwijd ziet. Ik zeg ook niet dat ge geen maatregelen moet nemen, trouwens. Wel dat het grotesk is om het ombuigen van de curve enkel en alleen aan de maatregelen toe te wijzen, wat nu continu gebeurd om het beleid te verdedigen.
Maar zitten we nie al aan de 1913819ste golf? Elke daling en stijging is een golf. De tsunami's zijn degene die ons in lockdown steken

Wat lees ik daar over mogelijks giftige mondmaskers?

😡
Dat ge nog 2 dagen te leven hebt

Maar het baart mij wel zorgen hoe ik de mensen rondom mij zie wegkwijnen. Vrienden van wie je nooit verwacht had dat zij in een depressie zouden tuimelen. Geen energie, concentratiestoornissen, relatieproblemen etc. Mensen die jaren op niveau gesport hebben die het enthousiasme en de energie niet meer kunnen opbrengen door gebrek aan sociaal contact en publiek. Vrienden die hun levensdroom moeten verkopen en daardoor in depressie terechtkomen. Heb 2 collega’s die out zijn omwille van thuiswerk op hun mini stadsflatje.
En als ik de reactie van vrienden/collega’s daarop zie (net enorm begripvol), dan kan ik enkel concluderen dat het bij velen hoog zit maar men er niet durft over praten.
Hier is het startschot van deze periode ook gegeven. En dan zogezegd de stempel depressie maar feitelijk gewoon mensen die terug moeten kunnen leven en nu eenmaal gewoon dat contact nodig hebben, geen enkel depressie pilleke gaat daar feitelijk tegen helpen en deze mensen gaan gewoon volledig out zijn totdat alles terug normaal wordt.

Ik begin het ook moe te worden, concentratie is met momenten gewoon nul. Grenzen vervagen wanneer partner dan thuis is dat ik voor de zoveelste keer echt gewoon boos moet worden: "ik ben nu wel aan het werk, ik zit fysiek in deze ruimte maar ik ben mentaal hier niet, leer dit nu eens voor de zoveelste keer".

Ik zit door de energie die recente issues vreten waar ik weeral eens een keer de hele boel mag gaan rechttrekken door volledig incompetente druiloren ongeveer één centimeter verwijderd van gewoon een hele week aan mijn das te scharten en youtube te staan gapen.

Laatst bewerkt:
Ik heb toch weeral goed moeten lachen vandaag ze.

niet-essentiële reizen terug toelaten wordt nu al aangekondigd als de grote versoepeling die er aan zit te komen vrijdag. Het moet eerder van Europa, zo blijkt. Bedankt, I guess.

Mondmaskers blijken giftig... :ROFLMAO:

Nollet houdt zich niet aan het één knuffelcontact. Toch één politiek 'zwaargewicht' die zegt/doet wat de hele bevolking denkt/doet.

Gelukkig hebben we wetenschappers, die zonder enig onderzoek correlaties in causaliteiten kunnen omzetten. De krant rapporteert zonder enige kritische vraag.

M.b.t. Nollet en Bouchez, zij verwoorden gewoon wat er bij een groot deel van de bevolking speelt. In Vlaanderen komen die meningen in de media gewoon veel minder aan bod. Ik heb liever een politicus die de waarheid vertelt, dan één die heimelijk de regels overtreedt om op TV dan te pleiten voor harde maatregelen gebaseerd op het feit dat een groot deel die maatregelen toch niet gaat volgen. Met die premisse blijf je gewoon de mensen pesten die zich wel aan de te strenge opgelegde regels houden.
En welke correlatie zie je daar dan die omgezet is in causaliteiten?

Nollet houdt zich niet aan het één knuffelcontact. Toch één politiek 'zwaargewicht' die zegt/doet wat de hele bevolking denkt/doet.
Het hele knuffelcontact concept geeft toch gewoon blijk van compleet enige vorm van realiteitszin kwijt te zijn?

Dit was een maatregeltje om ervoor te zorgen dat mensen met kerst en nieuw niet te uitbundig gingen vieren. Dat dit twee maand later nog steeds bestaat en niet vervangen is door een equivalent van één gezin mag afspreken met een ander gezin getuigt toch van een stevige portie kortzichtigheid of "bevolkingske pest" gedrag.

En neem ik Nollet dit kwalijk dat hij zich niet aan de één knuffelcontact regel houd? Feitelijk niet nee, maar ben dan ook consistent en schiet deze idiote zever gewoon eens af (ma bon dat gaat die mens na't schijnt voor pleiten, will see).

En welke correlatie zie je daar dan die omgezet is in causaliteiten?

Hij ziet de daling van het aantal positieve gevallen bij teruggekeerde reizigers verklaard door het reisverbod. Alle andere factoren worden daar volledig buiten beschouwing gelaten, ik denk zo even snel aan de daling van het aantal besmettingen in het land waarnaar gereisd wordt, het feit dat hij een vakantieperiode vergelijkt met een periode waarin sowieso het percentage vrije tijdsreizen veel lager zou liggen ...
Dit is van dezelfde orde als de cijfers van pakweg de USA gebruiken om aan te tonen dat het sluiten van horeca geen effect heeft want daar dalen de cijfers terwijl er veel minder maatregelen zijn dan hier.

Wat lees ik daar over mogelijks giftige mondmaskers?

😡
Nu los van gans deze affaire, ik heb mij toch ook al eens afgevraagd of al die maskers die tegenwoordig verkocht worden wel zo gezond zijn.

Zijn er normen voor niet-medisch spul en is er daar enig toezicht op in België? Of ademen we mogelijks uren aan een stuk giftige chemicaliën in? Van gewoon textiel is bv algemeen geweten dat er daar best wel wat toxische stoffen aan te pas komen.

Toch wel wat pervers hoe individuele politici, van de meerderheid, de maatregelen (of het draagvlak ervoor) saboteren. Uiteraard krijg je bijval als je zegt dat we kunnen versoepelen.

Ik heb daar vooral een groot gevoel bij van "hand in hand de afgrond in". Laat de 3de golf maar komen, kunnen we ons nog eens afvragen hoe het is kunnen gebeuren binnen een paar maand.
Dit vind ik nu echt zo een bullshit argument elke keer, sorry hoor.

Bouchez en co pleiten niet voor een volledige versoepeling waar alles terug mag he. Ze pleiten ervoor bepaalde maatregelen onder de loep te nemen en te evalueren.

Krijgen we een 3de golf door de nachtklok af te schaffen? Krijgen we een 3de klok door toe te staan dat buitensporten terug mag? Krijgen we een 3de golf wanneer men contactberoepen terug toelaat onder zeer strikte voorwaarden zoals in onze buurlanden?

Mogelijks, maar elk van die maatregeln zou heel wat extra draagvlak creëren. Wat Bouchez en co terecht aankaarten is dat er vaak geen debat mogelijk is en enkel de verstrengbrigade het woord heeft.

Schaf die cinema dan af en zeg dat we in Lockdown blijven tot juli, dan hoeven we ook niet allerlei overleg meer te hebben. Bespaart de bevolking ook een hele hoop ontgoocheling.

Dit vind ik nu echt zo een bullshit argument elke keer, sorry hoor.

Bouchez en co pleiten niet voor een volledige versoepeling waar alles terug mag he. Ze pleiten ervoor bepaalde maatregelen onder de loep te nemen en te evalueren.

Krijgen we een 3de golf door de nachtklok af te schaffen? Krijgen we een 3de klok door toe te staan dat buitensporten terug mag? Krijgen we een 3de golf wanneer men contactberoepen terug toelaat onder zeer strikte voorwaarden zoals in onze buurlanden?

Mogelijks, maar elk van die maatregeln zou heel wat extra draagvlak creëren. Wat Bouchez en co terecht aankaarten is dat er vaak geen debat mogelijk is en enkel de verstrengbrigade het woord heeft.

Schaf die cinema dan af en zeg dat we in Lockdown blijven tot juli, dan hoeven we ook niet allerlei overleg meer te hebben. Bespaart de bevolking ook een hele hoop ontgoocheling.
Jij mag dat bullshit vinden, maar ik denk dat iedereen wel inziet dat het aantal contacten stijgt bij elke versoepeling. Ik weet dat er graag wordt geargumenteerd over het feit dat modellen niet perfect zijn, maar dat meer contacten voor meer besmettingen zorgen is vrij basis.

Het is duidelijk dat ze niet alles willes afschaffen, maar sowieso gaat elke belangengroep "zijn" versoeplingen voorop stellen, en onze ruggegraatloze politici, die vooral op een goed blaadje willen staan bij hun stemmers, zullen de cadeaus beginnen uitdelen eenmaal het hek van de dam is. Er is zo hard geen debat dat elke politieke niemendal in de krant komt met zijn plannen voor versoepelingen trouwens.

Wat ben je met een draagvlak als je de maatregelen uitholt uiteindelijk.

Nu los van gans deze affaire, ik heb mij toch ook al eens afgevraagd of al die maskers die tegenwoordig verkocht worden wel zo gezond zijn.

Zijn er normen voor niet-medisch spul en is er daar enig toezicht op in België? Of ademen we mogelijks uren aan een stuk giftige chemicaliën in? Van gewoon textiel is bv algemeen geweten dat er daar best wel wat toxische stoffen aan te pas komen.
Ja, oa de CE markering die voor elke product dat in Europa verkocht wordt aanwezig hoort te zijn. Het is een beetje onnozel om te denken dat deze affaire plots zou betekenen dat elk mondmasker giftig is.

Jij mag dat bullshit vinden, maar ik denk dat iedereen wel inziet dat het aantal contacten stijgt bij elke versoepeling. Ik weet dat er graag wordt geargumenteerd over het feit dat modellen niet perfect zijn, maar dat meer contacten voor meer besmettingen zorgen is vrij basis.

Het is duidelijk dat ze niet alles willes afschaffen, maar sowieso gaat elke belangengroep "zijn" versoeplingen voorop stellen, en onze ruggegraatloze politici, die vooral op een goed blaadje willen staan bij hun stemmers, zullen de cadeaus beginnen uitdelen eenmaal het hek van de dam is. Er is zo hard geen debat dat elke politieke niemendal in de krant komt met zijn plannen voor versoepelingen trouwens.

Wat ben je met een draagvlak als je de maatregelen uitholt uiteindelijk.
Klopt, alleen is de vraag of die elke stijging een probleem hoeft te zijn. Want nu is wat ge insinueert opnieuw dat ge een maatregel niet kunt afschaffen omdat hij een stijging teweeg zou brengen. Alleen is dat niet de enige variabele die in rekening gebracht moet worden, maar ook de sociale, economische en psychologische impact van de afschaffing ervan. En als die opweegt tegen de eventuele stijging, moet ge gewoon de ballen hebben om het te doen.

En dat laatste ontbreekt nog altijd veel te veel in het debat, ook hier.

https://pnws.be/werkelijk-aantal-coronadoden-ligt-160-keer-lager/
Sensatie artikel zonder twijfel, maar toch bij rook is er meestal ook wel ergens een vuurtje, hoe groot dat vuur is laat ik bij deze in het midden...
Uit mijn directe omgeving heb ik toch ook al opgevangen dat er sneller een covid dood van gemaakt is, ipv werkelijke oorzaak van overlijden.

Waarom, dat weet ik niet, maar een groot sterfte cijfer helpt natuurlijk wel om maatregelen in stand te houden vooral de wat minder populaire dan.

https://pnws.be/werkelijk-aantal-coronadoden-ligt-160-keer-lager/
Sensatie artikel zonder twijfel, maar toch bij rook is er meestal ook wel ergens een vuurtje, hoe groot dat vuur is laat ik bij deze in het midden...
Uit mijn directe omgeving heb ik toch ook al opgevangen dat er sneller een covid dood van gemaakt is, ipv werkelijke oorzaak van overlijden.

Waarom, dat weet ik niet, maar een groot sterfte cijfer helpt natuurlijk wel om maatregelen in stand te houden vooral de wat minder populaire dan.
Kun je even terug gaan naar 2020 voor deze discussie? Of het begin van deze topic. Of...
Laat me gewoon voor de 46427861ste keer het concept "oversterfte" even meegeven.
Lees je even in, en kom dan terug.

Ja, voor zo'n reacties heb ik nog maar weinig geduld tegenwoordig.

Kun je even terug gaan naar 2020 voor deze discussie? Of het begin van deze topic. Of...
Laat me gewoon voor de 46427861ste keer het concept "oversterfte" even meegeven.
Lees je even in, en kom dan terug.

Ja, voor zo'n reacties heb ik nog maar weinig geduld tegenwoordig.
Kleine nuance, ik heb de cijfers van de sterfte van 2020 voor Vlaanderen bekeken. Die liggen 7% hoger dan verwacht. Aantal overleden personen in Vlaanderen 70.880. Verwacht aantal = 70.880/107*100 = 66242, verschil van een slordige 4.500 overlijdens. En daar zitten er ook van de hittegolf in. Momenteel meer dan 11k geregistreerde covid-overlijdens in Vlaanderen.

EDIT: Bron, volledigheidshalve. https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/sterfte

Los van gans de COVID discussies een vraagje mbt de berekeningen van oversterfte (nu het er hierboven toch even over gaat en hier wel wat mensen zitten die hier meer verstand van hebben dan ik.)
Wordt die vergeleken/berekend tov vorige jaren in werkelijke aantal overlijdens of in percentages/totale bevolking (en rekening houdend met de gemiddelde leeftijd van die bevolking) ?

Laat het uitgerekend die maatregel zijn die ze dan willen versoepelen.

Waar zijn soortgelijke artikels over de avondklok?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan