Fijn dat dat bij jou zo goed lukt, maar idd mijn ervaring is helemaal anders.
En aan wie ligt dat dan? Ik denk dat we ook gerust eens de werkgevers mogen benoemen die weigeren materiaal te voorzien voor werknemers of botweg weigeren dat mensen van thuis mogen werken, ondanks dat het verplicht is.
Blijkbaar schrikken de boetes niet af, misschien drastischere maatregelen? Als dat kan voor inidividuele vrijheden zonder debat of wat dan ook, moet dat voor bedrijfsactiviteiten toch zeker even snel en streng kunnen gaan ?
Hier ook al sinds april 3 maal op kantoor geweest en dan was het om materiaal op te halen of toen dat nog mocht. Vanuit het bedrijf een vrij strenge maar duidelijke regel dat op kantoor werken niet mag, tenzij om dwingende redenen die dan worden bekeken door de werkgever om samen een oplossing te zoeken.
Bij mijn vrouw is dat anders, daar werkt men in de productie en is thuiswerk niet mogelijk voor de arbeiders. Alleen zie je daar dat de hele kantoofhofhouding ook rustig op kantoor blijft werken, want hun job is essentieel. We hebben het dan over HR afdelingen, teamleads, supervisie en management. De parking staat elke dag bomvol bij hen.
Er zijn dus genoeg bedrijven die hier hun voeten aan vegen, vooral wanneer het bedrijven betreft met een oude mentaliteit van de patron en werkvolk waar het woord van de eerste wet is.
Natuurlijk kan opleiding over videocall gegeven worden maar het is wel een pak minder efficiënt, zeker voor admin taken waar nog wat papieren documenten bij komen kijken. En er is wel een verschil tussen op een kantoor werken op ingerichte bureaus met collega's die ook aan het werk zijn of thuis aan de keukentafel voor mensen die geen afgesloten thuiskantoor hebben terwijl er niet-werkgerelateerd rumoer is. Ik ben zelf de laatste 2 maanden maar 2 keer op kantoor geweest en kan perfect van thuis werken maar ik kan best begrijpen dat dat voor andere mensen een stuk moeilijker is.
True, maar das de prijs die we betalen voor de pandemie. Maar een halfuur mogen winkelen en enkel alleen is ook minder efficient dan dat te mogen doen met de partner, maar da's nu eenmaal zo.
Mensen die thuis nog aan de keukentafel werken hebben al maanden gehad om degelijk bureaumateriaal aan te schaffen, zij het via de werkgever, om het thuiswerk beter te maken. Er zijn oplossingen voor alles wat je hierboven noemt en dat zijn zaken die je na de pandemie ook nog kan gebruiken.
Als je weet dat thuiswerk verplicht is, dan kijk je toch met je werkgever of je schermen en ander materiaal thuis mag gebruiken? Of dan richt je toch een kleine thuiswerkhoek in?
We zijn in staat om ons op alle vlakken aan te passen op deze pandemie en creatief om te gaan met de regels, maar dat thuiswerk is voor velen presies toch echt iets dat ze gewoon niet willen doen uit overtuiging.