Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mja qua hospitalisaties weet ik dat er in onze streek uitbraken zijn door uitbraken in wzc, zelf na 100% vaccinatie omdat mogelijk (het is een gissen van het medisch personeel) bij de zeer ouderen het vaccin toch niet meer aanslaat. Hier wil men dus niet te fel gaan versoepelen in wzc waar men in de media roept over de geboekte successen en weer meer bezoek en interne activiteiten onder de bewoners wil gaan toelaten. Ze zien 100% gevaccineerde mensen met zeer ernstige coronabesmettingen, mensen waarvan ze zo kunnen zeggen dat ze het ziekenhuis niet meer levend buiten komen en dat baart zorgen. Zoals ik eerder zei leert het Pfizer/Moderna vaccin de immuniteit celmembranen aanvallen, in het ziekenhuis gist men dat bij zeer ouderen immuniteit dermate laag is dat de kans je het iets kan doen leren niet voldoende is. Ne ‘kloeke mens van 70’ zou je kunnen helpen met het vaccin, een fragile menske mogelijk minder. Een klassiek vaccin zoals AstraZeneca zou puur theoretisch wel meer slaagkans kunnen hebben, maar door te weinig testmateriaal wordt dat voorlopig tegengehouden.
Die uitbraken hebben dan weer gezorgd voor een reeks interne besmettingen in de ziekenhuizen onder patiënten, personeel en bezoekers (opgenomen mensen waarvan later bleek dat ze positief waren), waardoor ze 3 ziekenhuizen tijdelijk hebben moeten sluiten.
En als dat gissen ergens zou blijken te kloppen, dan is de vraag wat de impact bij risicopatiënten met zeer beperkte immuniteit zal zijn. Het zijn zeker goede vaccins maar te weinig data rond specifieke gevallen en vooral ons huidige vaccinatiestrategie zou daardoor wel eens kunnen wankelen.
Of die koude van de voorbije weken maakte die mensen toch zwakker en vatbaarder al komen die hoogstwaarschijnlijk hun goedgestookte kamer niet af..

Daarnaast vrees ik dat bij iedereen de algemene immuniteit wel een klop zal gekregen hebben: weinig contacten, weinig beweging en troost-eten.
'Volledige' bescherming is er pas 2 weken na 2de prik. Dus je moet al 5 weken tellen vanaf 1ste prik voor vaccin optimaal werkt. Uitbraken kunnen dus zeker nog gebeuren.
Ik vind het dus nogal voorbarig om er al vanuit te gaan dat het vaccin bij zwakkeren zijn werk niet doet.

Ik ga één keer per week naar mijn werk. Deze week was dat om een audit te begeleiden. Andere weken gewoon om te kijken of in mijn afdeling de maatregels correct opgevolgd worden.
Ik heb voor het eerst in 5 of 6 maanden een fysieke vergadering gedaan, was redelijk onwezenlijk.

Ik ben afgelopen week voor he eerste in maaaaanden ook nog eens op kantoor geweest...

... om in een quasi leeg gebouw mijn nieuwe laptop te gaan ophalen, en ook nog wat extra grote monitoren mee naar huis te nemen waarvan mijn collega had gezegd "pak die dan ook maar gewoon mee he als ge daar zijt, het ziet er toch niet naar uit dat we vlug op kantoor gaan werken."

Jammer dat die mentaliteit in te weinig bedrijven heerst want thuiswerken is een van de maatregelen die amper of geen economische nadelen heeft maar wel zeer doeltreffend is.

Laatst bewerkt:
Er wordt ook aangegeven dat de regels rond thuiswerk steeds minder opgevolgd worden.
We weten dat de werkplek de belangrijkste oorzaak van het verspreiden van het virus is...

Kan, maar een jaar telewerk is ook gewoon quasi onhoudbaar. Er komen nieuwe collega's, stagiairs, etc. Klantenrelaties moeten onderhouden worden, projecten gepitcht, teams gemanaged, de post en boekhouding bijgehouden. Dat allemaal fulltime op afstand doen is gewoon onbegonnen werk - ik spreek uit ervaring. Verplicht telewerk is iets dat je wel efkes kunt doen maar dat is onhoudbaar op deze termijn. Dus ja, ik ken al wel wat 'kantoormensen' die af en toe eens teruggaan. Ook bv gewoon om nog eens iemand te zien van het werk.

En wat anderen zeggen klopt ook: ik ken geen kat die zich nog aan de '1 knuffelcontact uitnodigen' houdt. Dat gaat dan niet om plots 10 man in hun kot, maar er zijn meer wisselende contacten binnenshuis. Mens is sociaal dier dus ook die strenge restricties is iets wat gewoon niet werkt op langere termijn.

Kan, maar een jaar telewerk is ook gewoon quasi onhoudbaar. Er komen nieuwe collega's, stagiairs, etc. Klantenrelaties moeten onderhouden worden, projecten gepitcht, teams gemanaged, de post en boekhouding bijgehouden. Dat allemaal fulltime op afstand doen is gewoon onbegonnen werk - ik spreek uit ervaring. Verplicht telewerk is iets dat je wel efkes kunt doen maar dat is onhoudbaar op deze termijn. Dus ja, ik ken al wel wat 'kantoormensen' die af en toe eens teruggaan. Ook bv gewoon om nog eens iemand te zien van het werk.

En wat anderen zeggen klopt ook: ik ken geen kat die zich nog aan de '1 knuffelcontact uitnodigen' houdt. Dat gaat dan niet om plots 10 man in hun kot, maar er zijn meer wisselende contacten binnenshuis. Mens is sociaal dier dus ook die strenge restricties is iets wat gewoon niet werkt op langere termijn.

Er is ook een verschil tussen een kantoor waar (af en toe) een beperkt aantal mensen aanwezig zijn (omwille van bepaalde redenen), of een kantoor waar de meeste werknemers gewoon terug op kantoor (moeten) werken en waar men doet alsof die verplichting tot thuiswerk gewoon niet bestaat.

Kan, maar een jaar telewerk is ook gewoon quasi onhoudbaar. Er komen nieuwe collega's, stagiairs, etc. Klantenrelaties moeten onderhouden worden, projecten gepitcht, teams gemanaged, de post en boekhouding bijgehouden.
Dat bij ons (multinational) allemaal perfect. Naast mijn operationele verantwoordelijkheden (Supply Chain Manager) leidt ik ook - vanop afstand - een groot project. Dat is allemaal gewoon kwestie van organisatie.
Dat allemaal fulltime op afstand doen is gewoon onbegonnen werk - ik spreek uit ervaring.
Mijn ervaring is anders dus
Verplicht telewerk is iets dat je wel efkes kunt doen maar dat is onhoudbaar op deze termijn. Dus ja, ik ken al wel wat 'kantoormensen' die af en toe eens teruggaan. Ook bv gewoon om nog eens iemand te zien van het werk.
Hier werkt 70% van de mensen met een kantoorfunctie full-time van thuis uit. En onze resultaten van Q4 waren uitzonderlijk goed.
Het is niet omdat jij niemand kent die die regels volgt, dat er niemand is die die regels volgt. 'Soort zoekt soort' zeggen we hier. Hangt ook een beetje af van je gezinssituatie.
Ik volg die regels wel. En ik ken heel veel mensen die dat gewoon doen

Ind.
Het zijn vooral de werknemers zelf die meer en meer vanop kantoor terug willen werken hoor. Mij stoort dat 100% thuiswerk niet, integendeel, kan mij net beter focussen en het bevordert de work life balance. Maar hoor bij sommigen dat ze zich steeds minder kunnen concentreren van thuis uit. Niet iedereen heeft de luxe om in een huis in een ingericht bureau te werken. Kan mij inbeelden dat dag in dag uit op uw appartementje aan de eettafel werken steeds lastiger wordt. Heb zo een collega die net daardoor uitgevallen is, al maand op ‘burnout’. Andere collega die er gevoelig voor is hoor je week na week verder wegkwijnen, die gaat bewust af en toe naar kantoor om zich recht te houden. Feit is dat onze vennoten daar niets op zeggen, maar het werk moet gebeuren. Sommige vrienden hebben ook al hun werkgever toestemming gevraagd om meerdere dagen per week naar kantoor te mogen komen.
Je kan dat paar weken doen maar een jaar weegt voor sommigen.

Er wordt toch steviger gecontroleerd of thuiswerk wordt toegepast de laatste maanden heb ik de indruk. Bij ons op kantoor is er ondertussen al tweemaal controle geweest (in een bedrijf met een dikke 200 werknemers in België). Tijdens die controles werd iedereen die aanwezig was ondervraagd over de reden van hun aanwezigheid. Er is misschien maar 10% van de mensen aanwezig op kantoor bij ons met ruim voldoende afstandsmaatregelen maar zelfs dan waren redenen als het geven van opleiding aan new hires of aangeven dat je thuis niet geconcentreerd kan werken door aanwezige huisgenoten/kinderen niet aanvaard als reden. Ik vraag me af of er bij ons een overijverige controleur is langs geweest of die uitspraken dat telewerk niet wordt opgevolgd gewoon weer wat overdreven zijn.

Die brondata zijn er wel. En die zijn al enkele keren meegedeeld.
In de pano raportage hoorde ik toch iets anders ?

Er is misschien maar 10% van de mensen aanwezig op kantoor bij ons met ruim voldoende afstandsmaatregelen maar zelfs dan waren redenen als het geven van opleiding aan new hires of aangeven dat je thuis niet geconcentreerd kan werken door aanwezige huisgenoten/kinderen niet aanvaard als reden. Ik vraag me af of er bij ons een overijverige controleur is langs geweest of die uitspraken dat telewerk niet wordt opgevolgd gewoon weer wat overdreven zijn.
Opleiding kan toch remote als het om kantoorjobs gaat? Da's in mijn ogen gewoon luiheid en niet willen, sorry.
Idem voor kinderen of huisgenoten die mogelijks kunnen storen, sluit je gewoon op in een kamer en doe desnoods de deur op slot ?

Thuis werken met 2 of 3 andere mensen is moeilijk voor de concentratie, maar met een hoop op kantoor naast elkaar zitten is dat dan niet?
Terecht dat de controleur dat niet aanvaardt als rede.

Dat bij ons (multinational) allemaal perfect. Naast mijn operationele verantwoordelijkheden (Supply Chain Manager) leidt ik ook - vanop afstand - een groot project. Dat is allemaal gewoon kwestie van organisatie.

Mijn ervaring is anders dus

Hier werkt 70% van de mensen met een kantoorfunctie full-time van thuis uit. En onze resultaten van Q4 waren uitzonderlijk goed.

Het is niet omdat jij niemand kent die die regels volgt, dat er niemand is die die regels volgt. 'Soort zoekt soort' zeggen we hier. Hangt ook een beetje af van je gezinssituatie.
Ik volg die regels wel. En ik ken heel veel mensen die dat gewoon doen

Fijn dat dat bij jou zo goed lukt, maar idd mijn ervaring is helemaal anders.

In de pano raportage hoorde ik toch iets anders ?

Opleiding kan toch remote als het om kantoorjobs gaat? Da's in mijn ogen gewoon luiheid en niet willen, sorry.
Idem voor kinderen of huisgenoten die mogelijks kunnen storen, sluit je gewoon op in een kamer en doe desnoods de deur op slot ?

Thuis werken met 2 of 3 andere mensen is moeilijk voor de concentratie, maar met een hoop op kantoor naast elkaar zitten is dat dan niet?
Terecht dat de controleur dat niet aanvaardt als rede.

Natuurlijk kan opleiding over videocall gegeven worden maar het is wel een pak minder efficiënt, zeker voor admin taken waar nog wat papieren documenten bij komen kijken. En er is wel een verschil tussen op een kantoor werken op ingerichte bureaus met collega's die ook aan het werk zijn of thuis aan de keukentafel voor mensen die geen afgesloten thuiskantoor hebben terwijl er niet-werkgerelateerd rumoer is. Ik ben zelf de laatste 2 maanden maar 2 keer op kantoor geweest en kan perfect van thuis werken maar ik kan best begrijpen dat dat voor andere mensen een stuk moeilijker is.

En aan wie ligt dat dan? Ik denk dat we ook gerust eens de werkgevers mogen benoemen die weigeren materiaal te voorzien voor werknemers of botweg weigeren dat mensen van thuis mogen werken, ondanks dat het verplicht is.

Blijkbaar schrikken de boetes niet af, misschien drastischere maatregelen? Als dat kan voor inidividuele vrijheden zonder debat of wat dan ook, moet dat voor bedrijfsactiviteiten toch zeker even snel en streng kunnen gaan ?

Hier ook al sinds april 3 maal op kantoor geweest en dan was het om materiaal op te halen of toen dat nog mocht. Vanuit het bedrijf een vrij strenge maar duidelijke regel dat op kantoor werken niet mag, tenzij om dwingende redenen die dan worden bekeken door de werkgever om samen een oplossing te zoeken.

Bij mijn vrouw is dat anders, daar werkt men in de productie en is thuiswerk niet mogelijk voor de arbeiders. Alleen zie je daar dat de hele kantoofhofhouding ook rustig op kantoor blijft werken, want hun job is essentieel. We hebben het dan over HR afdelingen, teamleads, supervisie en management. De parking staat elke dag bomvol bij hen.

Er zijn dus genoeg bedrijven die hier hun voeten aan vegen, vooral wanneer het bedrijven betreft met een oude mentaliteit van de patron en werkvolk waar het woord van de eerste wet is.

Natuurlijk kan opleiding over videocall gegeven worden maar het is wel een pak minder efficiënt, zeker voor admin taken waar nog wat papieren documenten bij komen kijken. En er is wel een verschil tussen op een kantoor werken op ingerichte bureaus met collega's die ook aan het werk zijn of thuis aan de keukentafel voor mensen die geen afgesloten thuiskantoor hebben terwijl er niet-werkgerelateerd rumoer is. Ik ben zelf de laatste 2 maanden maar 2 keer op kantoor geweest en kan perfect van thuis werken maar ik kan best begrijpen dat dat voor andere mensen een stuk moeilijker is.

True, maar das de prijs die we betalen voor de pandemie. Maar een halfuur mogen winkelen en enkel alleen is ook minder efficient dan dat te mogen doen met de partner, maar da's nu eenmaal zo.

Mensen die thuis nog aan de keukentafel werken hebben al maanden gehad om degelijk bureaumateriaal aan te schaffen, zij het via de werkgever, om het thuiswerk beter te maken. Er zijn oplossingen voor alles wat je hierboven noemt en dat zijn zaken die je na de pandemie ook nog kan gebruiken.

Als je weet dat thuiswerk verplicht is, dan kijk je toch met je werkgever of je schermen en ander materiaal thuis mag gebruiken? Of dan richt je toch een kleine thuiswerkhoek in?

We zijn in staat om ons op alle vlakken aan te passen op deze pandemie en creatief om te gaan met de regels, maar dat thuiswerk is voor velen presies toch echt iets dat ze gewoon niet willen doen uit overtuiging.

Dat is dus niet alleen bij mij. In de groep werken er alleen in Europa een duizendtal mensen van thuis uit.
Ik besef goed dat dat niet voor iedereen even handig is. In mijn team werken alleen de mensen van die de verzendingen in plannen van op kantoor. Maar ook dan is er meestal maar vijf man ter plekke (die ook het papierwerk van hun collega's thuis doen)

En aan wie ligt dat dan? Ik denk dat we ook gerust eens de werkgevers mogen benoemen die weigeren materiaal te voorzien voor werknemers of botweg weigeren dat mensen van thuis mogen werken, ondanks dat het verplicht is.

Blijkbaar schrikken de boetes niet af, misschien drastischere maatregelen? Als dat kan voor inidividuele vrijheden zonder debat of wat dan ook, moet dat voor bedrijfsactiviteiten toch zeker even snel en streng kunnen gaan ?

Hier ook al sinds april 3 maal op kantoor geweest en dan was het om materiaal op te halen of toen dat nog mocht. Vanuit het bedrijf een vrij strenge maar duidelijke regel dat op kantoor werken niet mag, tenzij om dwingende redenen die dan worden bekeken door de werkgever om samen een oplossing te zoeken.

Bij mijn vrouw is dat anders, daar werkt men in de productie en is thuiswerk niet mogelijk voor de arbeiders. Alleen zie je daar dat de hele kantoofhofhouding ook rustig op kantoor blijft werken, want hun job is essentieel. We hebben het dan over HR afdelingen, teamleads, supervisie en management. De parking staat elke dag bomvol bij hen.

Er zijn dus genoeg bedrijven die hier hun voeten aan vegen, vooral wanneer het bedrijven betreft met een oude mentaliteit van de patron en werkvolk waar het woord van de eerste wet is.

Niet echt de werkgever in mijn geval want die zet heel zwaar in op Telewerk, maar je merkt gewoon dat na een jaar quasi volledig thuiswerken sommige mensen er gewoon door beginnen te zitten. Concentratie zakt weg, productiviteit ook, mentale weerstand. Sommigen zijn daar sterk in, anderen zwakker. Ik vind het niet echt ok om mensen die voor hun mentale gezondheid even beslissen een dag naar kantoor te gaan weg te zetten als onverantwoordelijken.

Net zoals ik vind dat een manager die zijn stagiair/nieuwe collega wil onthalen en begeleiden een paar dagen in het begin niet weggezet moet worden als Corona-overtreder.

Bij mijn vrouw is dat anders, daar werkt men in de productie en is thuiswerk niet mogelijk voor de arbeiders. Alleen zie je daar dat de hele kantoorhofhouding ook rustig op kantoor blijft werken, want hun job is essentieel. We hebben het dan over HR afdelingen, teamleads, supervisie en management. De parking staat elke dag bomvol bij hen.
Arbeiders werken natuurlijk ter plaatse
Bij ons zijn de mensen die frequent in de productiehallen moeten zijn (lijnmanagement, onderhoud,...) zo goed als altijd aanwezig. Ook de arbeidsgeneesheer en verplegers zijn ter plaatse.
Maar financiële dienst, aankoopdienst, logistiek, personeelsdienst, IT en HR werken gewoon van thuis uit.
Er zijn heel wat van mijn medewerkers die niet van thuis uit wilden werken, maar die zijn huiswaarts gestuurd. Zelfs de mensen die geen internet thuis hadden.
Klantenbezoeken zijn bij ons formeel verboden
Wanneer een nieuwe werkkracht start, is het natuurlijk logisch dat je die de eerste dag(en) wat meer begeleidt.

Ik had eigenlijk gehoopt dat door het thuiswerken veel bedrijven mss toch ook eens werk gemaakt zouden hebben van meer digitalisatie.

Niet echt de werkgever in mijn geval want die zet heel zwaar in op Telewerk, maar je merkt gewoon dat na een jaar quasi volledig thuiswerken sommige mensen er gewoon door beginnen te zitten. Concentratie zakt weg, productiviteit ook, mentale weerstand. Sommigen zijn daar sterk in, anderen zwakker. Ik vind het niet echt ok om mensen die voor hun mentale gezondheid even beslissen een dag naar kantoor te gaan weg te zetten als onverantwoordelijken.

Net zoals ik vind dat een manager die zijn stagiair/nieuwe collega wil onthalen en begeleiden een paar dagen in het begin niet weggezet moet worden als Corona-overtreder.

Dat zijn dan ook niet degenen die men moet aanpakken. Het grootste probleem zijn werkgevers die hun personeel quasi verplichten om op kantoor te werken. Daar zou men echt wel streng op mogen controleren én beboeten. Dat er mensen zijn die eens even "vluchten" naar kantoor (om daar in een quasi leeg kantoor te zitten), daar heb ik heus wel begrip voor en daar moeten controleurs hun pijlen ook niet op gaan richten.

In mijn nabije omgeving zie ik toch ook dat telewerk inderdaad niet zo strikt toegepast wordt. Veel mensen die er zelf voor kiezen om op kantoor te gaan werken, ook al is telewerk perfect mogelijk, of die door de werkgever min of meer verplicht worden om de hele week, enkele dagen per week, of voor bepaalde vergaderingen of meetings aanwezig te zijn. Bij de hele grote bedrijven of grote overheidsinstellingen past men dat beter toe dan bij kleine bedrijven of lokale overheidsinstellingen heb ik de indruk. Onlangs kwam een kleine zelfstandige hier een klein werkje uitvoeren, dat was ook met twee op een manier alsof er geen coronamaatregelen waren.

Laatst bewerkt:

Het gaat hier niet over mensen die eens 1 keer per maand naar kantoor gaan. Het gaat vooral om de mensen die weigeren thuis te werken en dus bijna dagelijks op kantoor zitten.

Ik ken er uit mijn onmiddellijke omgeving al enkelen die weigeren thuis te werken en waar de werkgever dat dus ook toestaat dat ze op kantoor wat gaan koffiekletsen. Dat begrijp ik dus niet wanneer het verplicht is.

Da's voor mij hetzelfde als horeca die eigenlijk dicht is, maar toch hier en daar mensen ontvangt omdat ze hun sociale borrel nodig hebben.

Bij ons op het werk was dat in het begin ook zoeken en had je figuren die nog naar kantoor bleven gaan. Daar heeft de werkgever gewoon kordaat opgetreden en de kantoren zo goed als dicht gedaan. Sommige zaken gaan beter in fysieke ontmoeting, andere zaken beter remote via thuiswerk.

Er is natuurlijk ook wel geinvesteerd in betere tooling voor thuiswerk, korting op bureau materiaal en gratis uitdelen van technisch materiaal zoals printers en schermen etc voor zij die dat nodig hebben.

Niet echt de werkgever in mijn geval want die zet heel zwaar in op Telewerk, maar je merkt gewoon dat na een jaar quasi volledig thuiswerken sommige mensen er gewoon door beginnen te zitten.
Iemand die eens één dag om de x dagen op kantoor is, is perfect te verdedigen. De inspectieresultaten zeggen echter iets anders, bedrijven waar gewoon iedereen aanwezig is. Dat is niet OK en nergens voor nodig
Concentratie zakt weg, productiviteit ook, mentale weerstand. Sommigen zijn daar sterk in, anderen zwakker. Ik vind het niet echt ok om mensen die voor hun mentale gezondheid even beslissen een dag naar kantoor te gaan weg te zetten als onverantwoordelijken.
Daar bestaan ook middelen om op dat vlak te helpen. Ik heb een dagelijkse call met mijn kaderleden, en dat is eerder een virtuele koffiepauze. Niet om aan micro management te doen
Dat is ook niet wat er gezegd wordt, het gaat over overvolle parkings bij bedrijven. Tenzij ze in die bedrijven echt heel veel interims hebben aangeworven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan