Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een dag vertraging die in de komende dagen al weggewerkt moet zijn. Gebeurt nooit bij jou op het werk?
goh, sommigen hier zeggen al sinds begin januari dat de achterstand bij vaccinaties "binnen x dagen/weken" gaat weggewerkt zijn.

gelukkig hebben we tijd genoeg, en en altijd voldoende excuses.

Visie: "Het Corona virus is het ergste wat we ooit hebben meegemaakt"
Hoe die word opgedrongen: "Avondklok, maatregelen, boetes, wetten die moeten worden aangepast rap rap rap, kinderen die niet meer als kinderen worden behandelt"
Dus jij vind dat er geen maatregelen moeten getroffen worden voor iets dat, volgens verschillende maatstaven, het ergste is wat onze bevolking is overkomen sinds een wereldoorlog?
Je vraagt zelf om debat, discussie, aandacht voor meerdere beleidsdomeinen, maar komt dan met zo'n extremistisch gedachtegoed af?
Jij pleit voor een totaal anarchistische maatschappij zonder wetten?
"anti-coronamaatregelen" een vakgebied, aub.
welzijn van de mens kan ook wetenschappelijk bestuurd worden en treft niet enkel het fysieke
Dat is wat sommigen er van maken. Ik wou vooral aandacht vestigen op het gegeven dat het gaat om veel meer dan 2 vakgebieden. Daarnaast is het ridicuul om te doen alsof er geen rekening mee gehouden zou worden.
op welke manier word gezegd dat anderen niet kritisch kunnen nadenken? de Quote hieronder wijst toch sterk in die richting
Omdat hij er meer actief mee bezig is, kunnen anderen niet kritisch nadenken? Er extremismen van gaan maken gaat niet helpen in de discussie. :)
Met meer verdraagzaamheid komen we ook heelhuids uit de Crisis,
aahja, het is ergens anders erger, dus moeten we niet zagen.
die drogreden werkt ook maar alleen alst ni over Corona zelf gaat eh
Wat bedoel je hier mee?

Al bij al, is de discussie wat flou in een vacuum. Stel zelf eens voor wat beter zou zijn? We hebben al veel geleerd in de loop de crisis. Er zijn zeker fouten gemaakt. Er is zeker ruimte voor verbetering. Maar op dit moment loopt het echt zo slecht nog niet.

met meer verdraagzaamheid komen we ook heelhuids uit de Crisis,
aahja, het is ergens anders erger, dus moeten we niet zagen.
die drogreden werkt ook maar alleen alst ni over Corona zelf gaat eh
Ik zeg gewoon dat er nogal snel met termen zoals "dictatuur" wordt gegooid door mensen die niet akkoord zijn met de maatregelen. Dit is geen dictatuur, punt. Er zijn voorbeelden genoeg in de wereld die dat wel zijn, sommigen niet eens zo ver. Dat is geen drogreden, dat is gewoon een factuele onjuistheid aantonen.

Verdraagzaamheid werkt in twee richtingen verder. Ik zie hier weer hetzelfde riedeltje hoe mensen die de wetenschap volgen (of beter, die inzien dat zij geen experten zijn) niet kritisch zijn, onverdraagzaam, en zelfs pro dictatuur zijn. Kijk naar wat ik zeg, niet naar wat ik doe.

En ontkennen dat deze situatie ernstig is, terwijl in elk land de doden oplopen, vind ik weer ongeloofelijk goedkoop eerlijk gezegd. Het is ook weer ongeloofelijk fluffy hé. Wat wil je nu eigenlijk? Geen maatregelen? Andere maatregelen? Waarom denk je dat overal ter wereld, ook in landen waar men initieel veel lichter omsprong met maatreglen (NL, Zweden) er nu ook strengere maatregelen gelden, zou dat iets betekenen?

Dus jij vind dat er geen maatregelen moeten getroffen worden voor iets dat, volgens verschillende maatstaven, het ergste is wat onze bevolking is overkomen sinds een wereldoorlog?
Je vraagt zelf om debat, discussie, aandacht voor meerdere beleidsdomeinen, maar komt dan met zo'n extremistisch gedachtegoed af?
Jij pleit voor een totaal anarchistische maatschappij zonder wetten?

Dat is wat sommigen er van maken. Ik wou vooral aandacht vestigen op het gegeven dat het gaat om veel meer dan 2 vakgebieden. Daarnaast is het ridicuul om te doen alsof er geen rekening mee gehouden zou worden.

Omdat hij er meer actief mee bezig is, kunnen anderen niet kritisch nadenken? Er extremismen van gaan maken gaat niet helpen in de discussie. :)

Wat bedoel je hier mee?

Al bij al, is de discussie wat flou in een vacuum. Stel zelf eens voor wat beter zou zijn? We hebben al veel geleerd in de loop de crisis. Er zijn zeker fouten gemaakt. Er is zeker ruimte voor verbetering. Maar op dit moment loopt het echt zo slecht nog niet.

Ik denk dat iedereen wel snapt dat er bepaalde maatregelen nodig zijn, maar die maatregelen raken mensen heel hard in hun mens zijn. 1 iemand mogen zien bij je thuis, je niet vrij over het grondgebied mogen verplaatsen na een bepaald uur, verbod om te reizen, ... Je kan dat allemaal tijdelijk invoeren om Covid onder controle te houden, maar tijdelijk is wel een zeer rekbaar begrip geworden. Er is méér in het leven dan COVID natuurlijk en die andere kant komt gewoon véél te weinig aan bod. Op den duur wordt het onhoudbaar.

Als ik dan dingen lees als: 14 jarige klasgenoten (!) die met 7 een pint zaten te drinken in een living worden opgepakt, een hele nacht op een politiekantoor gehouden en moeten zelfs voor een jeugdrechter verschijnen na een passage in een cel. Is de klepel dan niet stilaan aan het doorslaan?

Ja we moeten levens proberen te redden, maar we moeten ook het recht op leven in de andere betekenis blijven garanderen.

Toch wel wat mindere cijfers vandaag. Het aantal nieuwe besmettingen op 14/02 is hoger dan het aantal nieuwe besmettingen 1 week eerder, ondanks een pak minder tests. Ook 15/02 lijkt al redelijk wat besmettingen te hebben.

De stabilisatie (en lichte stijging in Vlaanderen) van de positiviteitsratio van de voorbije dagen leek eerst enkel te komen door minder besmettingen, maar als het aantal nieuwe besmettingen nu ook in absolute getallen stijgt én je ziet dat er een lichte stijging ontstaat van de positiviteitsratio in alle gewesten, dan is het duidelijk dat we héél waakzaam moeten zijn.

Aantal ontslagen in het ziekenhuis is wel hoog, maar het aantal nieuwe opnames is zeker ook niet laag.

Nog te vroeg zeker om dat te wijten aan de versoepeling van het toelaten van het contactberoep "kapper" zeker ?

Ik denk dat iedereen wel snapt dat er bepaalde maatregelen nodig zijn, maar die maatregelen raken mensen heel hard in hun mens zijn. 1 iemand mogen zien bij je thuis, je niet vrij over het grondgebied mogen verplaatsen na een bepaald uur, verbod om te reizen, ... Je kan dat allemaal tijdelijk invoeren om Covid onder controle te houden, maar tijdelijk is wel een zeer rekbaar begrip geworden. Er is méér in het leven dan COVID natuurlijk en die andere kant komt gewoon véél te weinig aan bod. Op den duur wordt het onhoudbaar.

Als ik dan dingen lees als: 14 jarige klasgenoten (!) die met 7 een pint zaten te drinken in een living worden opgepakt, een hele nacht op een politiekantoor gehouden en moeten zelfs voor een jeugdrechter verschijnen na een passage in een cel. Is de klepel dan niet stilaan aan het doorslaan?

Ja we moeten levens proberen te redden, maar we moeten ook het recht op leven in de andere betekenis blijven garanderen.

Tijdelijk is zoals je zelf zegt een rekbaar begrip. Op een mensenleven is zelfs 2 jaar tijdelijk.

Voor wat betreft dat opsluiten van kinderen is er ondertussen al meer info :
1) dit was tijdelijk, omdat er geen betere alternatieven waren
2) op het politiekantoor hebben ze niet in een wachtcel gezeten, daar hebben ze in een lokaal gezeten en iets kunnen eten en drinken, etc.
3) 1 van de minderjarigen heeft gevraagd of hij niet mocht overnachten in een cel, en mocht dat ook doen (je weet wel onder de noemer van hey gasten kheb gisteren in een politiecel gezeten. Waarbij de gabbermaten zeggen : graaf man)

Kortom ; beetje een storm in een glas water zunne... (al vind ik de link waar ik dat gisteren gelezen had niet meer terug) edit : bron gevonden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...kx-over-behandeling-kapelse-minderjarigen-sl/

Laatst bewerkt:
Dit! :eek:

Neen serieus het viel me gewoon op dat de 14de valentijn is ;)
Dat is elk jaar zo hoor
unsure.gif

En dat vind ik ook. Maar je moet het ook in de juiste context plaatsen. Zoals dat van die 7 jongeren, zie Renegade's reactie.

Zo is dat met corona ook. Natuurlijk is dat iets tijdelijks. Hoe lang is echter niet echt een politieke discussie/beslissing. Dat ligt aan het virus zelf. Kijk hoe de laattijdige reactie of vooral, nog erger, de versoepelingen eind augustus/begin september, waar deze toe geleid hebben. Ik ga er volledig mee akkoord dat er meer is in het leven dan Covid, daarmee is het dan ook zien dat we er zo vlot mogelijk, met zo min mogelijk nadelige gevolgen er dooruit geraken. Als je de curve van in het najaar gewoon laat doorzetten, dan is het niet met "weinig kleerscheuren" of "weinig gevolgen".

Tijdelijk is zoals je zelf zegt een rekbaar begrip. Op een mensenleven is zelfs 2 jaar tijdelijk.

Voor wat betreft dat opsluiten van kinderen is er ondertussen al meer info :
1) dit was tijdelijk, omdat er geen betere alternatieven waren
2) op het politiekantoor hebben ze niet in een wachtcel gezeten, daar hebben ze in een lokaal gezeten en iets kunnen eten en drinken, etc.
3) 1 van de minderjarigen heeft gevraagd of hij niet mocht overnachten in een cel, en mocht dat ook doen (je weet wel onder de noemer van hey gasten kheb gisteren in een politiecel gezeten. Waarbij de gabbermaten zeggen : graaf man)

Kortom ; beetje een storm in een glas water zunne... (al vind ik de link waar ik dat gisteren gelezen had niet meer terug)

Die jongeren hadden naar mijn mening in de eerste plaats al niet de nacht moeten doorbrengen in een politiekantoor. Het is niet dat die een onmiddellijke bedreiging vormden voor de samenleving en ze daarom vastgehouden moesten worden. Je kunt toch perfect die kerels de volgende dag in de ochtend laten komen voor verklaring?

Om dan meteen voor te leiden bij de jeugdrechter vind ik zowaar nog zotter, het gaat hier over een pint drinken met klasgenoten. Niet om een groep jongeren die iemand in elkaar geslagen heeft voor de fun. Geef die mannen 500 euro boete, dan zullen ze hun lesje ook wel leren. Dat overdreven machtsvertoon is voor niks nodig en toch niet proportioneel ten opzichte van de misdaad.

Waarom werd er trouwens geen minnelijke schikking voorgesteld? Volgens wat ik me meen te herinneren uit de artikels was er geen muziek, geen overlast. Dus van een coronafeestje kan je bezwaarlijk spreken. Eerder een gewone inbreuk op de coronaregels -> boete.

Die jongeren hadden naar mijn mening in de eerste plaats al niet de nacht moeten doorbrengen in een politiekantoor. Het is niet dat die een onmiddellijke bedreiging vormden voor de samenleving en ze daarom vastgehouden moesten worden. Je kunt toch perfect die kerels de volgende dag in de ochtend laten komen voor verklaring?

Om dan meteen voor te leiden bij de jeugdrechter vind ik zowaar nog zotter, het gaat hier over een pint drinken met klasgenoten. Niet om een groep jongeren die iemand in elkaar geslagen heeft voor de fun. Geef die mannen 500 euro boete, dan zullen ze hun lesje ook wel leren. Dat overdreven machtsvertoon is voor niks nodig en toch niet proportioneel ten opzichte van de misdaad.

Waarom werd er trouwens geen minnelijke schikking voorgesteld? Volgens wat ik me meen te herinneren uit de artikels was er geen muziek, geen overlast. Dus van een coronafeestje kan je bezwaarlijk spreken. Eerder een gewone inbreuk op de coronaregels -> boete.
Ik dacht dat ze vasthouden de enige straf was die ze konden geven.
Minderjarigen kan je niet zomaar boetes geven.

Maar volgens het artikel, dat ik gelezen heb toch, was er wel een bepaalde weerspannigheid.

Ik ga er volledig mee akkoord dat voor enkel het samenkomen, de aanhouding serieus overdreven is.

Dus het was :
- Een overduidelijke inbreuk op de corona-regels.
- Alcoholconsumptie bij -16 jarigen.
- Weerspannigheid.

De proportionaliteit lijkt me dan hier vooral te vinden te zijn in de mate van weerspannigheid, waar we heel weinig van weten.
Even hypothetisch : Stel dat dit jongeren zijn van betere afkomst die tegen de politie rechtuit zeggen : "Geef ons maar een boete en laat ons verder zuipen." Samen met nog andere weerspannigheid, dan kan ik me inbeelden dat een ruimere reactie gerechtvaardigd kan zijn.

Nu nogmaals, ik ben dan ook van mening dat men met deze uitspraken dan nog altijd op een later tijdsstip hiermee kan geconfronteerd worden voor een jeugdrechter die dan nog altijd een soort taakstraf zou kunnen opleggen lijkt me.

TLDR: Ik ga akkoord dat de aanhouding vermoedelijk buiten proportie is, maar plaats het wel in het juiste kader. :)

Kon niet :

Minderjarigen kunnen geen geldboete krijgen en ook geen dagvaarding voor de politierechter, zoals bij meerderjarigen het geval is.

Ik dacht dat ze vasthouden de enige straf was die ze konden geven.
Minderjarigen kan je niet zomaar boetes geven.
volgens de GAS wetgeving wel, maar ik denk dat hier wel andere mogelijkheden waren.

Soit, als je kinderen "moet" vasthouden omdat je geen boetes kan geven dan denk ik dat je die "moet" wel eens moet herbekijken.

Toch wel wat mindere cijfers vandaag. Het aantal nieuwe besmettingen op 14/02 is hoger dan het aantal nieuwe besmettingen 1 week eerder, ondanks een pak minder tests. Ook 15/02 lijkt al redelijk wat besmettingen te hebben.

De stabilisatie (en lichte stijging in Vlaanderen) van de positiviteitsratio van de voorbije dagen leek eerst enkel te komen door minder besmettingen, maar als het aantal nieuwe besmettingen nu ook in absolute getallen stijgt én je ziet dat er een lichte stijging ontstaat van de positiviteitsratio in alle gewesten, dan is het duidelijk dat we héél waakzaam moeten zijn.

Aantal ontslagen in het ziekenhuis is wel hoog, maar het aantal nieuwe opnames is zeker ook niet laag.
Belangrijk is wel dat het aantal ziekenhuisopnames gisteren, hoewel hoog, nog altijd beduidend lager ligt dan vorige week dindsdag. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan