Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er komt een opvallende daling van het aantal absolute besmettingen aan. Gelukkig dat er binnen een week geen overlegcomité op stapel staat, anders zou het aantal verwachte versoepelingen wel eens (onterecht) gigantisch zijn. Het is natuurlijk nog lang, maar ik verwacht wel dat de cijfers van positiviteitsratio onder de 3% zullen zitten tegen dan (tenzij een nieuwe besmettelijke variant de ronde zou doen). Een aantal versoepelingen (sociale contacten, sport buiten voor volwassenen in groep, winkelen met 2, ...) en bvb perspectief voor véél versoepelingen op 1 april, lijkt me echter wél realistisch.

Er is nu in alle provincies een dalende trend, zowel in absolute aantal gevallen als in positiviteitsratio.

Het is al even geleden dat ik het herhaald heb, maar ondanks méér contacten tussen kinderen onderling (én sinds kort ook méér tests in die leeftijdsgroep dan andere groepen), is het aantal besmettingen daar lager dan bij volwassenen. De claim dat scholen dus gesloten moeten worden, wordt niet ondersteund door de cijfers. Ja, wél door de krantenartikels die opvallen als er weer een besmetting is in een school, maar scholen worden systematisch getest en in kaart gebracht. Bij bedrijven is dat nauwelijks het geval.
Jamaar de ziekenhuisopnames stijgen sneller! :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Jamaar de besmettingen stijgen sneller! :rolleyes:

ziekenhuisopnames :p

en ja, nu mag er kritiek komen om de vaccinatiestrategie. Er zouden deze week praktisch niemand een eerste prik krijgen.
Dit is toch niet goed wanneer iedereen zo rap mogelijk zou moeten gevaccineerd worden.

ziekenhuisopnames :p

en ja, nu mag er kritiek komen om de vaccinatiestrategie. Er zouden deze week praktisch niemand een eerste prik krijgen.
Dit is toch niet goed wanneer iedereen zo rap mogelijk zou moeten gevaccineerd worden.
Fuck, daar ging mijn punt 😅

En neen inderdaad, in het begin kon ge nog spreken over kinderziektes, maar dit.. Dat de spelregels rond AZ wat veranderd zijn zou ook helemaal geen excuus mogen zijn, eigenlijk had ge tegen nu gewoon een draaiboek voor zowat alles scenario's moeten hebben klaarliggen. Dat dat niet het geval is is ofwel amateurisme ofwel gewoon schromelijke laissez-faire mentaliteit. Geen idee welk van de twee het ergst zou zijn.

Fuck, daar ging mijn punt 😅

En neen inderdaad, in het begin kon ge nog spreken over kinderziektes, maar dit.. Dat de spelregels rond AZ wat veranderd zijn zou ook helemaal geen excuus mogen zijn, eigenlijk had ge tegen nu gewoon een draaiboek voor zowat alles scenario's moeten hebben klaarliggen. Dat dat niet het geval is is ofwel amateurisme ofwel gewoon schromelijke laissez-faire mentaliteit. Geen idee welk van de twee het ergst zou zijn.
Nu overdrijf je toch zunne. Een draaiboek voor elk mogelijk scenario.. dat lijkt mij er toch wel over.

Nu overdrijf je toch zunne. Een draaiboek voor elk mogelijk scenario.. dat lijkt mij er toch wel over.

Korter op de bal spelen mag toch wel.
We hebben nu AZ vaccins liggen. Ja het zijn niet de moderna of pfizers voorzien voor ziekenhuispersoneel maar gebruikt die dan toch.
Het is toch gemakkelijk bij te houden wie welk vaccin heeft gehad. Ik ga er vanuit dat ze dit nu toch ook bijhouden.

Volgens de publieke opinie mogen ambtenaren amper een leefloon krijgen, moeten ze constant besparen, mogen ze geen goede arbeidsvoorwaarden hebben, moeten ze het ieder jaar met minder en minder personeel doen... En dan klagen dat ze in bepaalde zaken niet de beste van Europa zijn.
If you pay peanuts...

Korter op de bal spelen mag toch wel.
We hebben nu AZ vaccins liggen. Ja het zijn niet de moderna of pfizers voorzien voor ziekenhuispersoneel maar gebruikt die dan toch.
Het is toch gemakkelijk bij te houden wie welk vaccin heeft gehad. Ik ga er vanuit dat ze dit nu toch ook bijhouden.
Da AZ vaccins gaan via de vaccinatiecentra naar de andere zorgmedewerkers vanaf volgende week. Ze willen voor het ziekenhuispersoneel het best werkende vaccin, dus zij krijgen moderna als die geleverd worden.

Da AZ vaccins gaan via de vaccinatiecentra naar de andere zorgmedewerkers vanaf volgende week. Ze willen voor het ziekenhuispersoneel het best werkende vaccin, dus zij krijgen moderna als die geleverd worden.

Ja dat is mijn punt en daardoor wordt er een week niet gevaccineerd bij ziekenhuispersoneel.
De leveringen van moderna zijn ook onzeker (het is vooral moderna dat ze willen gebruiken voor ziekenhuispersoneel) dus voor zelfde geld zeggen ze dat ze nog een week langer gaan wachten. Dan sta je bij hen al 2 weken achter op voorziene schema. Dit terwijl AZ goed genoeg is om hen te beschermen.

Resultaat van mijn Corona test was gelukkig 'negatief'.
Ondertussen ben ik wel al heel de week doodziek.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik in mijn 30 jarig bestaan nog nooit zo heb afgezien.
Hoge koorts (flirten met 39°), ruwe keel waardoor slikken pijn doet, geen eetlust.
TV kijken lukt amper door de barstande koppijn.
Nu heb ik even een betere periode door Dafalgan die zijn werk aan het doen is.

Ja dat is mijn punt en daardoor wordt er een week niet gevaccineerd bij ziekenhuispersoneel.
De leveringen van moderna zijn ook onzeker (het is vooral moderna dat ze willen gebruiken voor ziekenhuispersoneel) dus voor zelfde geld zeggen ze dat ze nog een week langer gaan wachten. Dan sta je bij hen al 2 weken achter op voorziene schema. Dit terwijl AZ goed genoeg is om hen te beschermen.

Ik zei gisteren ook al dat het gewoon hemeltergend traag gaat. De trein der traagheid, zelfs met 330.000 vaccins op stock. Nogmaals: zelfs als je alle vaccins die nodig zijn voor een 2e shot aan de kant houdt (wat uitgaat van een serieuze worst case dat er drie weken geen vaccins zouden komen) dan hou je momenteel 100k vaccins over. Als je daar ook zo rekent kan je deze week dus 50.000 eerst shots zetten. Ik garandeer u nu al dat deze week géén 50.000 eerste vaccins gezet zullen worden.

DOSES IN STOCK
334,548
lost doses
8,814

WORST CASE SCENARIO
required for 2nd dose
231,991
available after reservation 2nd dose
102,557

Gisteren wist ik nog niet dat er niemand een eerste prik ging krijgen deze week. Nu weet ik dat wel.
Dusja, je hebt gelijk dat ze die 100.000 reserve moeten gebruiken. Tenzij ze het van plan zijn allemaal volgende week te gebruiken maar ik vrees daar ook voor.

ik ga me niet uitspreken over de strategie en de planning van de vaccinaties maar ik kan jullie wel vertellen dat er veel meer bij komt kijken dan gewoon even andere mensen te vaccineren.

Ik weet dat er plekken zijn waar men pas vorige week ergens concrete opdrachten heeft gekregen om een vaccinatie centrum in te richten.
Daar moet materiaal voor gekocht worden, locaties opgebouwd worden, stappenplannen gemaakt worden, vrijwilligers gezocht worden, mensen opgeleid worden, kennisdatabanken opgemaakt worden, infrastructuur (internet bv.) voorzien worden, etc...
En dat door stadsdiensten die al overwerkt zijn

En dat door stadsdiensten die al overwerkt zijn
Waar of hoe zijn stadsdiensten al overwerkt?

Serieuze vraag. Mijn broer werkt bij de technische dienst op de gemeente en die heeft nog nooit zo'n rustig jaar gehad. Ook van zijn collega's geen klachten.

Hier in Tienen zijn de oranje bordjes toch al geplaatst die de richting naar het vaccinatiecentrum aanwijzen, er komt zowaar vooruitgang in de zaak.

Ik hoop echt dat Marc Van Ranst een boete krijgt: https://www.hln.be/izegem/bezoek-ma...ingscamera-s-toch-proces-verbaal-op~add459a0/

Financieel zal hij het uiteraard nauwelijks voelen met zijn loon maar toch als symbool zou het tellen... Altijd maar bepleiten hoe andere mensen zoveel mogelijk in hun kot moeten blijven, maar ondertussen zelf van hot naar her rennen voor zijn mediaoptredens die vér van beperkt blijven tot wat je nog als informerend vanuit zijn functie als viroloog kan verantwoorden. Plaatjes gaan draaien in het Rad Van Fortuin, prijzen gaan uitdelen bij Ketnet, reclamespotjes voor bier op de markt van Izegem...

Als iemand die zich al sinds maart 2020 opgesloten voelt in 100% thuiswerk, kan ik dergelijke fun-uitstapjes van zogenaamde voorbeeldfiguren weinig waarderen. Iemand als professor Steven Van Gucht heeft tenminste nog het fatsoen om interviews zoveel mogelijk buiten / in de tuin te geven en niet de "plezante" te gaan uithangen in zoveel mogelijk tv-programma's.

EDIT: nu ja, die laatste paragraaf komt onnodig hard over over Steven Van Gucht, die naast zijn grotere mate van professionaliteit op het vlak van communicatie rond corona, waarschijnlijk ook een veel aangenamer persoon is dan een narcist als Marc Van Ranst, cfr. diens Twitter-gewoontes pre-corona.

Laatst bewerkt:
Ik hoop echt dat Marc Van Ranst een boete krijgt: https://www.hln.be/izegem/bezoek-ma...ingscamera-s-toch-proces-verbaal-op~add459a0/

Financieel zal hij het uiteraard nauwelijks voelen met zijn loon maar toch als symbool zou het tellen... Altijd maar bepleiten hoe andere mensen zoveel mogelijk in hun kot moeten blijven, maar ondertussen zelf van hot naar her rennen voor zijn mediaoptredens die vér van beperkt blijven tot wat je nog als informerend vanuit zijn functie als viroloog kan verantwoorden. Plaatjes gaan draaien in het Rad Van Fortuin, prijzen gaan uitdelen bij Ketnet, reclamespotjes voor bier op de markt van Izegem...

Als iemand die zich al sinds maart 2020 opgesloten voelt in 100% thuiswerk, kan ik dergelijke fun-uitstapjes van zogenaamde voorbeeldfiguren weinig waarderen. Iemand als professor Steven Van Gucht heeft tenminste nog het fatsoen om interviews zoveel mogelijk buiten / in de tuin te geven en niet de "plezante" te gaan uithangen in zoveel mogelijk tv-programma's.

EDIT: nu ja, die laatste paragraaf komt onnodig hard over over Steven Van Gucht, die naast zijn grotere mate van professionaliteit op het vlak van communicatie rond corona, waarschijnlijk ook een veel aangenamer persoon is dan een narcist als Marc Van Ranst, cfr. diens Twitter-gewoontes pre-corona.

Sht dat mag je niet luidop zeggen!

Van Ranst loopt een dunne grens, maar ik snap hem ook wel. Er is maar een klein deel van de bevolking dat naar Terzake en De Afspraak kijkt, veel mensen bereik je gewoon niet via de reguliere nieuws- en duidingsprogramma's. Of dan letterzetter spelen in Het Rad de oplossing is, is een andere vraag natuurlijk.

Van Ranst loopt een dunne grens, maar ik snap hem ook wel. Er is maar een klein deel van de bevolking dat naar Terzake en De Afspraak kijkt, veel mensen bereik je gewoon niet via de reguliere nieuws- en duidingsprogramma's. Of dan letterzetter spelen in Het Rad de oplossing is, is een andere vraag natuurlijk.
Ik niet. Echt niet. Ten eerste staat hij daar echt niet in Het Rad om te prediken dat mensen zich beter aan de maatregelen moeten houden, en ten tweede zou ik durven beweren dat zulke optredens zelfs schadelijk zijn voor de 'minder geïnformeerde bevolking'. Zij die niet bereikt worden via reguliere nieuws- en duidingsprogramma's zien dus enkel onze de facto staatsviroloog te pas en te onpas verschijnen in frivole programma's die helemaal niks met corona of het nieuws te maken hebben, waardoor het gemakkelijk is om te denken 'ja kom, als hij dat mag...'

Bekijk het vanuit het standpunt van iemand de het nieuws maar af en toe in grote lijnen volgt: het is dus veel te gevaarlijk om vijf seconden door het huis van vrienden te wandelen indien de tuin niet van buitenaf toegankelijk is, en met meer dan vier mensen samen zitten buiten mag niet, ongeacht de afstand. Als je dan verkleumd thuis komt na een namiddagje tuinzitten (indien je iemand gevonden hebt met een toegankelijke tuin) en je ziet Van Ranst zich vrolijk maken in een (indoor) TV studio dan kan ik me wel voorstellen dat de veer een beetje begint te barsten, temeer omdat het absoluut niet bij 1 optreden is gebleven.

Nu goed, dat is gewoon een denkoefening van mezelf, dus dat kan en mag je negeren, maar dan nog blijft dat eerste punt dat dat soort optredens totaal nutteloos zijn, en bovendien heeft hij zelf ook al toegegeven (in een interview dat ik nu niet kan vinden, maar ik link ook even naar een Tweet) dat hij dit echt niet altijd doet om nobele redenen die met bewustwording te maken hebben.

Ik wil er nog wel even bij zeggen dat ik absoluut geen coronascepticus ben of noodzakelijk tegen 'de harde lijn' ben, maar ik ken bijzonder veel mensen (en dat gaat van zeer goed geïnformeerde individuen tot mensen die hun 'nieuws' op Facebook halen) waarbij Van Ranst zijn escapades bijzonder moeilijk te verteren zijn. Als je elke dag/week in een andere studio mag gaan zitten om leuke dingen te doen en mensen face to face te zien is het natuurlijk makkelijk om constant te roepen om strenge maatregelen.

Ondertussen heeft hij (MVR) als bevoegde minister ook al gezegd dat festivals (zoals vroeger) dit jaar niet zullen kunnen.

Echt waar Marc, ga in de politiek of anders zwijg je over zaken waar je 0,0 over te zeggen hebt. Nogmaals: je adviseert. Het is niet aan jou om te zeggen of festivals al dan niet zullen mogen, dat beslist de politiek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan