Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor de zevenhonderste keer in deze thread, we hebben gewoon niet meer.

Zie je hoe we elke week onze voorraad opgebruiken? Enige wat we meer kunnen doen is onze reserve verlagen, maar dat gaat ook maar over 150k dosissen, dus ook nog geen 1.5%. Daar kan je over discussiëren of je dat risico neemt. Denemarken doet dit bijvoorbeeld wel.

Alle kritiek op de hoeveelheid vaccinaties kan je dus richten aan de manier waarop de EU onderhandeld en goedgekeurd heeft. Maar België op zich doet het in die context gewoon goed tot nu toe, punt.

Er zijn genoeg aspecten in de coronacrisis waar kritiek op de overheid gerechtvaardigd is, maar 't is hier altijd "LOL BELGIE TYPISCH". 't is ergens anders altijd beter zeker? In NL bijvoorbeeld: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210205_92918670
Mijn kritiek was ook niet gericht tegen België as such. België doet dat, gezien de grove handicappen waarmee we mee sukkelen, heel goed met de nieuwe regeringsploeg. Geen reden dus om meteen in een chauvinistische kramp te schieten.

De EU daarentegen is wel een chronisch probleem. Keer op keer bewijst Europe dat het helemaal geen vuist kan en wil maken, waardoor we keer op keer in elke crisis dat we tegenkomen bij de verliezers zijn. Europa die zich buitenspel laat zetten door farmabedrijven, Europa dat wordt getackeld door een Erdogan, Lavrov die letterlijk en figuurlijk de grond veegt met Borrell, Merkel die zonder blozen een voor Europa nefast investeringspact met China ondertekent en zegt dat het lot van Oeigoeren een futiliteit is, etc.
Ik ben en blijf erg pro-Europees, maar moesten mensen op voorhand weten wat voor een klucht de EU anno 2021 is, ik denk dat niemand er in gestapt was.

Als je bij wijze van spreken morgen de restaurants en cafés heropent, neem je een compleet onverantwoord risico.
De cijfers zitten al enige tijd op een plateau (en een pak hoger dan was vooropgesteld om te kunnen versoepelen, weliswaar zonder vaccinatie gerekend), en de vaccinatie verloopt al bij al nog steeds vrij/zeer/te (schrappen wat niet past) traag. Nu openen is gewoon extra achterstand oplopen tegen de zomer, terwijl we daar sowieso al kantje boord zitten om die ten volle te kunnen beleven.

Dan liever in april of mei tegoei kunnen gaan zuipen ze.
Ik sprak ook over de loop van de komende maanden. :p

En over dat plateau kunt ge wel degelijk discussiëren, zie ook de cijfers van JPV. Overlijdens dalen al geruime tijd, ziekenhuisopnames dalen eigenlijk ook gewoon (maar traag), er worden bij mijn weten ook nog altijd een hoop mensen preventief opgenomen (waarom eigenlijk?), en de werkelijke positiviteitsratio ligt al bijna 2 weken onder de 5%. Als ge 50k tests doet per dag, en dan nog eens gerichter test rond clusters, is het niet onlogisch dat ge relatief veel besmettingen blijft vinden, ik vind het gewoon gevaarlijk om daar uw beleid rond te bouwen.

De realiteit is simpel: De belangrijkste parameters blijven dalen, de druk op de ziekenhuizen is aan het wegvallen (ze hebben er ook de griepinflux niet die ze normaal zouden hebben), de overlijdens zijn aan het wegvallen. Dan moet ge gewoon durven zeggen op basis van vaccinatiegraad dat ge gaat beginnen versoepelen.

En dat is voor alle duidelijkheid niet hetzelfde als gewoon de sluizen open zetten. :)

Mijn kritiek was ook niet gericht tegen België as such. België doet dat, gezien de grove handicappen waarmee we mee sukkelen, heel goed met de nieuwe regeringsploeg. Geen reden dus om meteen in een chauvinistische kramp te schieten.
Mijn kritiek was ook niet puur op België gericht, maar België deelt nu wel in de miserie nu ze deel uitmaken van dat logge bureaucratische Europa. Een exit-analyse genre de UK mag hier gerust gemaakt worden, dan liepen we nu niet hopeloos achter op de andere Westerse (non-Europa) landen met vaccineren.

Ik ben en blijf erg pro-Europees, maar moesten mensen op voorhand weten wat voor een klucht de EU anno 2021 is, ik denk dat niemand er in gestapt was.
Indeed, ofwel moet Europa ten gronde gaan veranderen ofwel gaan meer landen hun exit maken. De Covid-vaccinaties tonen mooi aan dat het huidige beleid faalt.

Ik sprak ook over de loop van de komende maanden. :p

Elio Di Rupo voor zover ik weet niet. Die wil de kwestie op tafel leggen op het volgende overlegcomité, dat is niet om er tegen eind april werk van te maken he.

En over dat plateau kunt ge wel degelijk discussiëren, zie ook de cijfers van JPV. Overlijdens dalen al geruime tijd, ziekenhuisopnames dalen eigenlijk ook gewoon (maar traag), er worden bij mijn weten ook nog altijd een hoop mensen preventief opgenomen (waarom eigenlijk?), en de werkelijke positiviteitsratio ligt al bijna 2 weken onder de 5%. Als ge 50k tests doet per dag, en dan nog eens gerichter test rond clusters, is het niet onlogisch dat ge relatief veel besmettingen blijft vinden, ik vind het gewoon gevaarlijk om daar uw beleid rond te bouwen.

Het beleid wordt voor zover ik weet gevoerd rond de ziekenhuisopnames, die zoals je zelf zegt (zeer) traag dalen ondanks de vaccinaties en de strenge maatregelen. Ik noem dat gemakshalve een plateau ja. Van Gucht legt de drempel voor (geleidelijke!) versoepelingen op 75 per dag, we zitten aan 121. Dan zie je toch zelf wel in dat twee weken te vroeg heropenen dramatische gevolgen kan hebben en maanden vertraging kan betekenen? Dat is toch een onaanvaardbaar risico?

De horeca is (op de festivals en andere massa-evenementen na) sowieso de laatste stap in een versoepelingsproces, die nu openen komt dus de facto neer op de sluizen open zetten. (Iets?) grotere sociale bubbels, opvang van kleinkinderen bij (gevaccineerde?) grootouders, fitness en co... zijn allemaal zaken die imo veel meer het overwegen waard zijn momenteel, en die minstens even belangrijk zijn ook al zal dat een impact hebben op de cijfers.

Te vroeg heropenen is echt het laatste dat ge moet doen nu, zeker aan het huidige vaccinatietempo en de onzekerheid daaromtrent.
Ik snap niet dat mensen denken dat het allemaal in kannen en kruiken is. Van zodra de vaccinatie echt resultaten boekt en de zwakkeren geen gevaar meer lopen op een verlengd weekendje in het ziekenhuis ben ik het met u eens, maar geen seconde vroeger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Elio Di Rupo voor zover ik weet niet. Die wil de kwestie op tafel leggen op het volgende overlegcomité, dat is niet om er tegen eind april werk van te maken he.

Het beleid wordt voor zover ik weet gevoerd rond de ziekenhuisopnamen, die zoals je zelf zegt traag dalen ondanks de vaccinaties en de strenge maatregelen. Ik noem dat gemakshalve een plateau ja. Dan zie je toch zelf wel in dat twee weken te vroeg heropenen dramatische gevolgen kan hebben en maanden vertraging kan betekenen? Dat is toch een onaanvaardbaar risico?

De horeca is (op de festivals en andere massa-evenementen na) sowieso de laatste stap in een versoepelingsproces, die nu openen komt dus de facto neer op de sluizen open zetten. (Iets?) grotere sociale bubbels, opvang van kleinkinderen bij (gevaccineerde?) grootouders, fitness en co... zijn allemaal zaken die imo veel meer het overwegen waard zijn momenteel, en die minstens even belangrijk zijn ook al zal dat een impact hebben op de cijfers.

Te vroeg heropenen is echt het laatste dat ge moet doen nu, zeker aan het huidige vaccinatietempo en de onzekerheid daaromtrent.
Ik snap niet dat mensen denken dat het allemaal in kannen en kruiken is. Van zodra de vaccinatie echt resultaten boekt en de zwakkeren geen gevaar meer lopen op een verlengd weekendje in het ziekenhuis ben ik het met u eens, maar geen seconde vroeger.
Mja, maar zelfs die ziekenhuisopnames.. Ik hoor vaker en vaker dat ze op dit moment gewoon mensen opnemen 'uit preventie', dus hoogstwaarschijnlijk omdat ze een of ander risicoprofiel hebben. Zo houdt ge de cijfers ook kunstmatig hoog en zorgt ge ervoor dat de druk op uw ziekenhuizen niet omlaag gaat.

Los daarvan, zie ik echt niet in waarom dat de komende maanden niet zou moeten kunnen. Ik spreek trouwens niet per se over versoepeling, en ik spreek ook niet over volgende week, maar als ge binnen twee maanden nog altijd met een gesloten sport- en horecasector zit, dan zijt ge gewoon niet meer realistisch. Die sociale contacten mogen voor mij trouwens ook eerder op de agenda komen, begrijp mij niet verkeerd. Ik zeg ook nergens dat het horeca moet zijn, ik heb het ook niet over Di Rupo zijn uitspraken, ik heb het wel over het feit dat ge met de huidige cijfers de huidige maatregelen gewoon geen twee maanden meer kunt aanhouden. Dat is enerzijds niet realistisch en anderzijds ook gewoon overkill.

Ik zeg ook nergens dat het horeca moet zijn, ik heb het ook niet over Di Rupo zijn uitspraken, ik heb het wel over het feit dat ge met de huidige cijfers de huidige maatregelen gewoon geen twee maanden meer kunt aanhouden. Dat is enerzijds niet realistisch en anderzijds ook gewoon overkill.
Twee maanden is een eeuwigheid, we zijn midden april dan.
Als de risicogroepen tegen dan nog steeds niet gevaccineerd zijn mag men wat mij betreft het (Europees?) parlement bestormen.

Maar in februari zal er niets meer bougeren en in maart zal het zéér stapsgewijs zijn met de cafés helemaal achteraan de rij, maak u geen illusies.
En volgens mij is dat gewoon terecht.

Je vergeet natuurlijk dit:
DOSES DELIVERED 754,633
08-02 + 98,280 PFI
07-02 + 80,000 AST

Die 178,280 dosissen die sinds zondag geleverd zijn kunnen gewoon nog niet gezet zijn :thinking:
Klopt, vandaar mijn redenering: als je die sowieso nu aanhoudt voor 2e shots etc. dan blijven 89k dosissen over of dus eenvoudig gezegd44k eerste shots die je kan zetten.

Klopt, vandaar mijn redenering: als je die sowieso nu aanhoudt voor 2e shots etc. dan blijven 89k dosissen over of dus eenvoudig gezegd44k eerste shots die je kan zetten.
Ja, ok, maar je was aan het afgeven op aantal gezette dosissen (allez, toch insinuatie door uw 1e post + Marc Noppen zijn uitspraken erbij te halen) terwijl dat mooi aantoont dat er weldegelijk rekening gehouden wordt met leveringen. Men heeft vorige week meer dosissen gezet waardoor onze reserve niet voldoende zou geweest zijn zonder die leveringen...

Ach, 't is overal wat zeker? :p

Haha, lol belgie. Kijk maar naar onze buurlanden, daar is het veel beter geregeld :unsure:

Laatst bewerkt:
Als het Russische vaccin goede resultaten kan voorleggen die wetenschappelijk onderbouwd zijn ( = peer-reviewed) , én een goedkeuringsprocedure doorloopt waarbij ze zonder politieke kunstgrepen voldoet aan de Europese vereisten, én de productie ervan zou gebeuren in Europese fabrieken (om de nanochips buiten te houden weet je wel 😐 ), dan zie ik het probleem niet. In alle andere gevallen zeg ik ook resoluut nee.
Het probleem is dat de data zelf ook gemanipuleerd kunnen zijn, zelfs als de interpretatie in een peer-reviewed journal wordt gepubliceerd.

Al die Olympische atleten waren ook clean als je gewoon naar de data keek he...

Ja, ok, maar je was aan het afgeven op aantal gezette dosissen (allez, toch insinuatie door uw 1e post + Marc Noppen zijn uitspraken erbij te halen) terwijl dat mooi aantoont dat er weldegelijk rekening gehouden wordt met leveringen. Men heeft vorige week meer dosissen gezet waardoor onze reserve niet voldoende zou geweest zijn zonder die leveringen...

Is allebei eigenlijk: ik vind ook dat er te traag en teveel op zekerheid gespeeld wordt. Terwijl er komende weken honderden duizendne vaccins bevestigd zijn blijft men die reserve aanhouden.

Servië doet het ook wel goed binnen Europa. Binnen Europa,geen lid van de EU. Hebben gekozen voor een zachte lockdown(alles open maar avondklok om 19u of 21u dacht ek) , met hulp van niet-westerse vaccins .

Eigenlijk is het beschamend om zien hoe Di Rupo en Bouchez deze crisis gebruiken om politieke spelletjes te spelen. Ze weten verdomd goed dat het openen van de horeca op dit moment virologisch gezien een slecht idee is en er geen enkele manier is dat dit nu al gaat gebeuren. Het voelt echt aan als goedkoop proberen scoren bij hun achterban.

Is allebei eigenlijk: ik vind ook dat er te traag en teveel op zekerheid gespeeld wordt. Terwijl er komende weken honderden duizendne vaccins bevestigd zijn blijft men die reserve aanhouden.
Het wordt ondertussen echter ook wel relevant om te kijken "Welke vaccins".

Als je nu alle Pfizer vaccins zet en volgende week "honderduizenden" AZ of J&J vaccins binnenkrijgt, dan zit je nog vast. Mensen die Pfizer vaccin gehad hebben moeten als 2de prik ook Pfizer krijgen.

(Bovenop dat "bevestigde vaccins" al een paar keer toch niet zo "bevestigd" waren.)

Eigenlijk is het beschamend om zien hoe Di Rupo en Bouchez deze crisis gebruiken om politieke spelletjes te spelen. Ze weten verdomd goed dat het openen van de horeca op dit moment virologisch gezien een slecht idee is en er geen enkele manier is dat dit nu al gaat gebeuren. Het voelt echt aan als goedkoop proberen scoren bij hun achterban.
Los van de uitspraken van bepaalde politici: Virologisch gezien is het ook een slecht idee om winkels open te doen, om een dicht sociaal contact te hebben, om in de buurt van mensen te zijn, en zo kunnen we nog wel even verder gaan. Het virologische aspect is, en dat wordt de laatste tijd nogal gemakkelijk vergeten, maar een van de factoren die spelen.

In Duitsland is er ook een deksel van een potje afgevallen, complotdenkers gonna have a field day.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan