Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog een nieuwe melding van lange termijneffecten van COVID: in de VS zouden 14% van de mensen die zware symptomen van COVID ontwikkelen een Type 1 of Type 2 diabetes ontwikkelen gedurende de genezing.
Er is geen verklaring voor dit fenomeen, en men weet ook niet of de ziekte een katalysator is voor een diabetes die zich later alsnog zou ontwikkeld hebben.

Er zijn volgens mij andere mogelijke versoepelingen die veel minder 'gevaar' met zich meebrengen. Kappers waren volgens die laatste studie een duidelijke bron van besmettingen, ik zou het onverantwoord vinden om die terug te openen
er zijn idd andere versoepelingen die OOK kunnen, die van kappers is echter eentje waar je de meesten (uitgezonderd mensen zoals ik :p) wel blij mee zal maken.
ugar zei:
Verder zie je toch ook een effect van de nieuwe varianten, in het verleden gingen in deze omstandigheden het aantal besmettingen steevast naar beneden, nu dus niet. Voorzichtigheid is dus nog duidelijk nodig
voorzichtigheid zeker, maar in het verleden was er ook geen winter waar je lastiger buitenkomt ;).
Als de 300 000 kwetsbaarsten in ons land gevaccineerd zijn, zou het aantal overlijdens met 20% moeten zakken en het aantal ziekenhuisopnames met 10%. Dat is natuurlijk positief, maar zal je niet zo snel expliciet in de cijfers zien. Groei- of daalcijfers van de pandemie zelf fluctueren immers veel harder dan die impact van deze vaccinaties.
je zal het gewoon al niet zo snel zien omdat er nog maar weinig mensen een 2e keer gevaccineerd zijn én sowieso elke vaccinatie even tijd nodig heeft voor je beschermd wordt.

Nu, binnen de populatie van de rusthuizen, waarvoor aparte cijfers bestaan van hospitalisaties, zou je het effect binnen enkele weken toch duidelijk moeten kunnen zien.

Onbegrijpelijk en verontrustend
In Vlaanderen zijn het 70-80% die zich wel laten vaccineren. Heb dit hier even terug ook gepost en stel me terug de vraag. Zonder Wallonië komen we nooit aan 70% dekking. Stel dat men zich daar niet wil vaccineren terwijl Vlaanderen voor 80% gevaccineerd is, krijgen we dan regionale maatregelen?

In ons land moeten we echt alles op alles zetten om de 65+ers asap te vaccineren, een goede 2 miljoen. Eens deze groep gevaccineerd is mag vam mij echt alles terug open, er zullen dan nog wel besmettingen zijn, maar de doden en hospitalities zullen pijlsnel omlaag zijn en zullen voor mij niet meer van die orde zijn dat schade aan ons bestaan door de maatregelen zullen primeren.

Het boezemt me wel wat angst in dat onze overheid niet met zulke zaken bezig is en er wua exit strategie en communicatie niets wordt meegedeeld, integendeel. Van Gucht zei vorige week nog in een oproep aan de overheid om asap werk te maken van hun exit strategie, voorspelt niet veel goeds.

Het boezemt me wel wat angst in dat onze overheid niet met zulke zaken bezig is en er wua exit strategie en communicatie niets wordt meegedeeld, integendeel.
hoezo niet mee bezig? Daar is men zeker mee bezig (weet ik intern), maar heeft men bewust niks dat men wil communiceren omdat er gewoon nog geen zekerhied genoeg is over leveringen en wanneer mensen voldoende gevaccineerd kunnen worden (zie bericht van gisteren ivm astrazenica en 55+).

hoezo niet mee bezig? Daar is men zeker mee bezig (weet ik intern), maar heeft men bewust niks dat men wil communiceren omdat er gewoon nog geen zekerhied genoeg is over leveringen en wanneer mensen voldoende gevaccineerd kunnen worden (zie bericht van gisteren ivm astrazenica en 55+).
Het zal nu toch langer duren of we moeten nog vaccin nr 3 krijgen?
Daarjuist op de radio is beslist dat astraznica niet voor 55+ zal gebruikt worden en dat heel de strategie opnieuw zal bekeken worden..

Het zal nu toch langer duren of we moeten nog vaccin nr 3 krijgen?
Daarjuist op de radio is beslist dat astraznica niet voor 55+ zal gebruikt worden en dat heel de strategie opnieuw zal bekeken worden..

Dat is geen drama. Nog veel mensen dat ze kunnen vaccineren die -55 jaar zijn :)
Piste van essentiële beroepen ligt nu weer volledig open daardoor.

Er zijn genoeg andere vaccins besteld om 55+ te vaccineren en binnenkort komen er resultaten binnen vanuit het VK waar ze wel iedereen vaccineren met AZ.

Science First heeft een - laat ons zeggen - interessant onderzoek verricht. Wetenschappers hebben er nl. onderzocht welke leeftijdsgroepen vorig jaar het meest besmettelijk waren in de VS. En blijkt dat de groep 20-49 daar vooral bovenuit steekt, meer specifiek nog de groep 35-49 (R 1,39), en dat zowel voor als na de heropening van de scholen. Na de opening van de scholen in oktober bleek die groep goed voor liefst ca. 72% van alle infecties, terwijl dat bij kinderen 0-9 jaar amper 5% was en bij de tieners (10-19) nog geen 10% was. De conclusie is dan ook dat kinderen en jongeren helemaal niet de groep is die aan de basis ligt van de meeste besmettingen. Er zijn nuances verspreid over de hele VS, maar een algemene vaststelling is wel dat een hoger aantal besmettingen telkens verband houdt met de verhoogde mobiliteit en het gedrag van die volwassen groep 20-49.

Echt verrassend nieuws is het misschien niet, maar de studie kan wel bijdragen in de afwegingen voor wie welke beperkingen moeten gelden/ingevoerd.
*Het is natuurlijk een Amerikaans onderzoek en Amerikanen gedragen zich heel anders dan Europeanen.

Science First heeft een - laat ons zeggen - interessant onderzoek verricht. Wetenschappers hebben er nl. onderzocht welke leeftijdsgroepen vorig jaar het meest besmettelijk waren in de VS. En blijkt dat de groep 20-49 daar vooral bovenuit steekt, meer specifiek nog de groep 35-49 (R 1,39), en dat zowel voor als na de heropening van de scholen. Na de opening van de scholen in oktober bleek die groep goed voor liefst ca. 72% van alle infecties, terwijl dat bij kinderen 0-9 jaar amper 5% was en bij de tieners (10-19) nog geen 10% was. De conclusie is dan ook dat kinderen en jongeren helemaal niet de groep is die aan de basis ligt van de meeste besmettingen. Er zijn nuances verspreid over de hele VS, maar een algemene vaststelling is wel dat een hoger aantal besmettingen telkens verband houdt met de verhoogde mobiliteit en het gedrag van die volwassen groep 20-49.

Echt verrassend nieuws is het misschien niet, maar de studie kan wel bijdragen in de afwegingen voor wie welke beperkingen moeten gelden/ingevoerd.
*Het is natuurlijk een Amerikaans onderzoek en Amerikanen gedragen zich heel anders dan Europeanen.
Er zit ook vooral een enorm verschil in de maatregelen he. In België werkt een heel groot deel van die bevolkingsgroep al een jaar thuis, ik gok dat onder Trump dat niet zo geweest is in de US.

Er zit ook vooral een enorm verschil in de maatregelen he. In België werkt een heel groot deel van die bevolkingsgroep al een jaar thuis, ik gok dat onder Trump dat niet zo geweest is in de US.
Welja het staat er toch: "voor wie welke beperkingen moeten gelden". Dan kan je toch (voorzichtige) conclusies trekken dat je de 'actieve' bevolking, de werkmens m.a.w., best zo strikt mogelijk thuis houdt.

Welja het staat er toch: "voor wie welke beperkingen moeten gelden". Dan kan je toch (voorzichtige) conclusies trekken dat je de 'actieve' bevolking, de werkmens m.a.w., best zo strikt mogelijk thuis houdt.
Zelfs voorzichtig is niet voorzichtig genoeg. Sinds die studie geen rekening houdt met de nieuwe mutaties die toen nog niet aanwezig waren.

Om nog maar te zwijgen over het verschil in maatregelen. Er waren staten (bv Californië) waar verplicht virtual schooling was maar de mensen wel gewoon mochten/moesten gaan werken... Dat gaat natuurlijk ook een verschuiving in de cijfers geven.

Het is gekend wie voorrang gaat krijgen. Wat opvalt is dat men wel heel breed gaat, in totaal gaat het om 1.5 miljoen personen. Boven de 45 gaat dit zelfs om iedereen met een verhoogde bloeddruk of een BMI >30. Ik vraag mij af of men nog verdere onderverdelingen gaat maken in prioriteit of gewoon per leeftijd gaat gaan.

Bij de 18-64 jarigen gaat het om patiënten met bloedkanker, een chronische nierziekte of chronische nierinsufficiëntie, een chronische leveraandoening en het syndroom van Down. Ook wie in aanmerking komt voor een orgaantransplantatie en een verzwakt immuunsysteem, aids of een zeldzame ziekte heeft.

In de leeftijdsgroep 45 tot 64 gaat het om de mensen met een chronische luchtwegaandoening, een chronische hart- en vaatziekte, obesitas (BMI boven 30), diabetes, een verhoogde bloeddruk, een chronische zenuwaandoening, dementie of een kwaadaardig kankergezwel.

Ik vind het begrijpelijk dat bepaalde groepen voorrang krijgen, echter nu kan men blijkbaar deze personen wel aanduiden, terwijl men dit niet durfde om deze te quarantaine op te dringen toen het nodig was?

Eerst iedereen gelijk aan de ketting en nu ineens voorrang voor de ene groep?

Bewijst wel dat de niet-risicogroepen hun leven voor een (al dan niet groot) deel onnodig zagen aan banden gelegd.

Lol, dus onder de 45 met een chronische longaandoening geen voorrang?
Beetje contra-intuïtief toch voor een gevaarlijk longvirus, maar er zal wel over nagedacht zijn hoop ik.

RIP @de hamster , oprecht met je te doen. Heb een vriendin met muco en die zal toch ook wel teleurgesteld zijn (tenzij dat onder "zeldzame aandoeningen" valt).

Ik vind het begrijpelijk dat bepaalde groepen voorrang krijgen, echter nu kan men blijkbaar deze personen wel aanduiden, terwijl men dit niet durfde om deze te quarantaine op te dringen toen het nodig was?

Eerst iedereen gelijk aan de ketting en nu ineens voorrang voor de ene groep?

Bewijst wel dat de niet-risicogroepen hun leven voor een (al dan niet groot) deel onnodig zagen aan banden gelegd.
Uw plaat blijft hangen kerel, is hier al tal van keren uitgelegd.

Om het heel simpel te houden: niet-risicopatiënten kunnen ook (maar een kleinere kans) zware symptomen ontwikkelen en sterven. De ziekenhuizen en IC's lagen/liggen niet enkel vol met risico-patiënten. En de maatregelen zijn/waren er vooral om da ziekenhuiscapaciteit niet te overschrijden. En hoe meer het zich bij de bevolking zich verspreid, hoe meer mensen in het ziekenhuis belanden; niet enkel risico-patiënten (wederom).

Mja wat zien ze bij de groep jonger dan 45 onder de noemer ‘verzwakt immuunsysteem’..
Ik denk auto-immuunziekten en mensen die om één of andere redenen medicijnen moeten slikken om het immuunsysteem te verzwakken.
Maar er is dus ook nog de joker-categorie "zeldzame aandoeningen" (volgens sciensano is deze categorie alleen al 6-8% van de Belgen :thinking: ).
Ik kan mij voorstellen dat je daar toch ook nog een onderscheid moet maken tussen zeldzame aandoeningen die relevant zijn mbt covid en zeldzame aandoeningen die dat niet zijn.

Zoals het er nu naar uitziet ben ik er wel degelijk bij. *verstoord immuunsysteem

Ik zit al maanden binnen omdat ik door mijn medicatie een erg zwak immuunsysteem heb, en sta bij mijn huisartsenpraktijk bovenaan hun lijst. Er is dus voor het eerst in lang wel degelijk weer hoop voor me.

Muco moet daar trouwens toch echt ook onder vallen @Nahrtent ? Het is een ziekte die hoger risico op longinfecties en complicaties geeft...dus het zou moeten. Ik zou contact opnemen met de huisarts, want die zullen lijsten moeten voorzien met patienten die ze prioritair achten.

Lol, dus onder de 45 met een chronische longaandoening geen voorrang?
Beetje contra-intuïtief toch voor een gevaarlijk longvirus, maar er zal wel over nagedacht zijn hoop ik.

RIP @de hamster , oprecht met je te doen. Heb een vriendin met muco en die zal toch ook wel teleurgesteld zijn (tenzij dat onder "zeldzame aandoeningen" valt).
Muco valt daar onder, toch als ze zich baseren op de lijst van orphanet.

Ik heb, volgens die lijst, ook een zeldzame aandoening, dus ik zou dan blijkbaar ook sneller gevaccineerd kunnen worden. Benieuwd of dat ook daadwerkelijk zo zal zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan