Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
dus nog een maandje of 3 en de hele bevolking heeft het gehad 🤔
Een groot deel heeft het ondertussen al gehad wel, maar eraan ontsnappen is toch moeilijk in de komende maanden ja.
Tenzij je u echt afzijdig houdt.

Zie je een groepje mensen, de kans is bijzonder reëel dat er een besmette tussenzit tegen dit tempo.

Tussen mijn kennissen zitten er ondertussen ook veel besmette.
Voorheen kende ik amper iemand die het gehad heeft.

Eigenlijk zou je bijna kinderen die gezond zijn én voor wie een examen slechts "een formaliteit" is, moeten kunnen vrijstellen van de meeste examens (behalve een paar, zodat ze toch moeite doen), waardoor je tijd zou vrij hebben als leerkracht om éérst nog de kinderen die veel afwezig waren bij te spijkeren en dan examens te doen, eventueel mondeling voor wie nu nog in quarantaine zitten.

Maar én bijles geven én normale examens én inhaalexamens, da's imho onmogelijk om het allemaal kwalitatief te doen.
Diegene die tot en met nu afwezig waren, zijn we gelukkig meteen aan het bijspijkeren geweest waardoor de achterstand min of meer beperkt blijft. Waar kon hebben we ze de les op afstand laten meevolgen (bij Q, niet bij ziekte).

Wa joh, soms stel ik mij toch vragen bij de intelligentie van mijn collega's se.

Belt er mij één die al paar dagen verkouden is dat ze ne zelftest heeft gedaan en dat ze positief is. Ik dus al rondhoren wie daarmee in contact is geweest hier, de collega's verwittigd, etc...

Stuurt ze die foto van die test door.
Eén streepje

- "Maar ik ben dus positief"
"Hebt ge de handleiding te goei gelezen?é
- "Euh, ik denk het wel"
"Ik denk het niet, just chill"

Wa joh, soms stel ik mij toch vragen bij de intelligentie van mijn collega's se.

Belt er mij één die al paar dagen verkouden is dat ze ne zelftest heeft gedaan en dat ze positief is. Ik dus al rondhoren wie daarmee in contact is geweest hier, de collega's verwittigd, etc...

Stuurt ze die foto van die test door.
Eén streepje

- "Maar ik ben dus positief"
"Hebt ge de handleiding te goei gelezen?é
- "Euh, ik denk het wel"
"Ik denk het niet, just chill"

Heeft dat schaap wel ne COVID-test gekocht en gene predictor-stick? Want als ze erop gepist heeft, heb ik goed nieuws: ze is zwanger :woohoo:

Best hoge cijfers, zeker qua besmettingen. Hier in AZ Sint-Niklaas, wat verantwoordelijk is voor het ruime Waasland, stijgt het bijna elke dag.
Woensdag worden er 45 coronapatiënten behandeld in het AZ Nikolaas, waarvan er 9 op intensieve liggen.
97357 bewoners hier, 1266 besmet geraakt in de voorbije twee weken.
Waar het zich verspreid geen idee, ik weet wel dat aan de bushaltes altijd véél volk samen komt, vooral schoolkinderen.
Enkelingen staan daar dan te hoesten, vaak zonder mondmasker, soms zelfs een loodzware hoest ("bassen als een hond" in het dialect).
Tijdens mijn taak als draag ik altijd een mondmasker, de drukte gebied dit gewoon.
Een beter analyse van de besmettingshaarden is volgens mij toch wel nodig.

Best hoge cijfers, zeker qua besmettingen. Hier in AZ Sint-Niklaas, wat verantwoordelijk is voor het ruime Waasland, stijgt het bijna elke dag.
Woensdag worden er 45 coronapatiënten behandeld in het AZ Nikolaas, waarvan er 9 op intensieve liggen.
97357 bewoners hier, 1266 besmet geraakt in de voorbije twee weken.
Waar het zich verspreid geen idee, ik weet wel dat aan de bushaltes altijd véél volk samen komt, vooral schoolkinderen.
Enkelingen staan daar dan te hoesten, vaak zonder mondmasker, soms zelfs een loodzware hoest ("bassen als een hond" in het dialect).
Tijdens mijn taak als draag ik altijd een mondmasker, de drukte gebied dit gewoon.
Een beter analyse van de besmettingshaarden is volgens mij toch wel nodig.
Bushaltes, lol. Besmettingen zijn waar veel mensen, dicht bij elkaar samenkomen: privé sfeer, feestjes, massa evenementen, school, werk, etc. Daar moet verder geen tekening bij gemaakt worden.

@Yvezz: OV is steeds wat verzwegen tijdens Corona als mogelijke haard.
Maar het kleinste kind weet dat OV in normale tijden al een broeihaard is van vuiligheid.
Treinen zaten ook stampvol bij de intrede van de Sint in Antwerpen.
Maar sssst, taboe.

CLB’s waarschuwen voor verontrustende signalen van ouders die geen enkel vaccin nog vertrouwen. Ze geven ook geen toestemming meer om hun kind te laten inenten tegen onder andere mazelen, bof en rubella. “Het gaat om een groep die anders hun kroost probleemloos laat vaccineren, maar nu twijfelt.”

Of hoe marginalen zich laten opjutten door sujetten als Dries Van Langenhove.

Kerstfeestjes zijn hier ondertussen geannuleerd (terecht ook).
Op het werk ligt de IT-helpdesk plat omdat heel de afdeling in quarantaine zit, bijgevolg zit ge dus geblokkeerd als uw account gelocked is. Ik werk in 1 van de zwaarst getroffen sectoren, en toch blijft het management volhouden dan 1 dag per week komen moet. Rare redenering, aangezien het bedrijf 1.5 jaar ook is blijven draaien met volledig remote werk...
Het valt me op dat de situatie nu véél minder ernstig genomen wordt dan vorig jaar, terwijl het er echt niet beter uit ziet

Als Israel, Texas, en Florida door deze golf raakten zonder lockdowns, dan moeten wij dit toch ook kunnen aangezien we meer gevaccineerd zijn en evenveel of meer ziekenhuiscapaciteit hebben?

1% besmetting van de bevolking per dag was quasi overal het moment van piek besmetting.

De icu zit momenteel onder de 50% van de maximale piek, ziekenhuisbezetting op 50%, doden 70-80% lager.

Ik zou nog een 2-tal weken doorzetten met de huidige maatregelen en ondertussen maximaal focussen op de boosters.

Héél veel kans dat de daling tegen dan ingezet is.
Indien niet: light lockdown maar dan is het toch bijna kerst-nieuwjaarperiode en dus veel minder economische schade.

@Yvezz: OV is steeds wat verzwegen tijdens Corona als mogelijke haard.
Maar het kleinste kind weet dat OV in normale tijden al een broeihaard is van vuiligheid.
Treinen zaten ook stampvol bij de intrede van de Sint in Antwerpen.
Maar sssst, taboe.
Niet ssssst, gewoon niet te vermijden noodzakelijk kwaad.

Bushaltes, lol. Besmettingen zijn waar veel mensen, dicht bij elkaar samenkomen: privé sfeer, feestjes, massa evenementen, school, werk, etc. Daar moet verder geen tekening bij gemaakt worden.
Ik zou zeggen, kom zelf kijken tussen 15u15 en 16u15.
Samen gepropt aan de haltes, in de buitenlucht, ok.
Toch stel ik mij daar vragen bij.

Ik zou zeggen, kom zelf kijken tussen 15u15 en 16u15.
Samen gepropt aan de haltes, in de buitenlucht, ok.
Toch stel ik mij daar vragen bij.
Dat ze daarna samengepropt zitten op die bus is veel erger dan die bushalte. Maar zoals Jonas zei, noodzakelijk kwaad helaas.

Als Israel, Texas, en Florida door deze golf raakten zonder lockdowns, dan moeten wij dit toch ook kunnen aangezien we meer gevaccineerd zijn en evenveel of meer ziekenhuiscapaciteit hebben?

1% besmetting van de bevolking per dag was quasi overal het moment van piek besmetting.

De icu zit momenteel onder de 50% van de maximale piek, ziekenhuisbezetting op 50%, doden 70-80% lager.

Ik zou nog een 2-tal weken doorzetten met de huidige maatregelen en ondertussen maximaal focussen op de boosters.

Héél veel kans dat de daling tegen dan ingezet is.
Indien niet: light lockdown maar dan is het toch bijna kerst-nieuwjaarperiode en dus veel minder economische schade.
Enige probleem hier is dat ge als ge verkeerd gokt ge er niet met een light lockdown gaat raken tijdens kerst/nieuw. En ik denk (persoonlijk) dat als de mensen zouden moeten kiezen tussen nu een light lockdown, of weer feestdagen die volledig naar de kloten zijn, er heel erg veel zouden kiezen voor een light lockdown nu. 't Is moeilijk in elk geval.

1) Met 2 datapunten kan je geen grafiek maken
Dat is net het mooie aan een grafiek, het zijn talloze datapunten, ik haal er gewoon 2 vergelijkbare uit.
2) Ook dingen zoals het weer hebben een invloed. Hittegolf of slecht weer kunnen een groot verschil maken.
Er zal niet zo'n groot verschil zitten tussen nov 2020 en nov 2021 dat dit een voelbare impact heeft.
Niet dat dat laatste er veel toe doet, want niemand die zal ontkennen dat er nu véél minder doden vallen dan hetzelfde moment vorig jaar. En of dat nu een factor 6, 7, 8 of zelfs 10 is, doet daar weinig toe.
Waarom wordt dit dan "weggestopt"? Wil men vermijden dat er positief nieuws gebracht wordt terwijl andere indicatoren het wel slecht doen? Net door deze vreemde benadering wekt men argwaan.
Want het zijn eigenlijk niet de doden door corona die van belang zijn (al is dat natuurlijk een mediageniek cijfer, vandaar dat het weergegeven wordt), maar de bezetting op ICU. Want als die ferm overschreden wordt, zal je véél doden hebben DOOR corona van mensen die niet besmet zijn MET corona. En dan slaan je cijfers van overlijden natuurlijk helemaal nergens meer op.
OK, allemaal correct, maar dat is toch niet het punt dat ik probeer te maken? Door de verschillende benadering lijkt het mij dat ze liever inzetten op schrik inboezemen / negatieve emoties (belasting zorgsector) dan postitieve emoties (vaccinatie werkt). Wie beslist deze strategie? Wordt dit door iemand opgelegd?

Enige probleem hier is dat ge als ge verkeerd gokt ge er niet met een light lockdown gaat raken tijdens kerst/nieuw. En ik denk (persoonlijk) dat als de mensen zouden moeten kiezen tussen nu een light lockdown, of weer feestdagen die volledig naar de kloten zijn, er heel erg veel zouden kiezen voor een light lockdown nu. 't Is moeilijk in elk geval.
Maar wat is een light lockdown?

Horeca en contactberoepen terug dicht tot half december?

Maar wat is een light lockdown?

Horeca en contactberoepen terug dicht tot half december?
Volledig telewerk, horeca toe, indoor sporten toe en idealiter gaat ge in het middelbaar naar afstandsonderwijs en zorgt ge bij u examens ervoor dat ge een groep in de voormiddag examen laat doen en een groep in de namiddag zodat ge ook daar splitst.

't Is al vrij hard, besef ik, maar ge kunt wel nog winkelen en iet of wat sociale contacten behouden. Dan haalt ge er op 2 weken gigantisch veel contacten uit en is het voor de meeste mensen nog te overzien qua impact/duur.

Afin, 't is maar een snelle suggestie éh, een ideale oplossing is der gewoon ni denk ik.

edit, en dat is gezegd als iemand die graag nog ene gaat drinken én die een indoor sport beoefent.

Volledig telewerk, horeca toe, indoor sporten toe en idealiter gaat ge in het middelbaar naar afstandsonderwijs en zorgt ge bij u examens ervoor dat ge een groep in de voormiddag examen laat doen en een groep in de namiddag zodat ge ook daar splitst.

't Is al vrij hard, besef ik, maar ge kunt wel nog winkelen en iet of wat sociale contacten behouden. Dan haalt ge er op 2 weken gigantisch veel contacten uit en is het voor de meeste mensen nog te overzien qua impact/duur.

Afin, 't is maar een snelle suggestie éh, een ideale oplossing is der gewoon ni denk ik.

edit, en dat is gezegd als iemand die graag nog ene gaat drinken én die een indoor sport beoefent.
Dat is al geen light lockdown meer wat je voorstelt. Vroeger sluitingsuur voor horeca zou daaronder vallen, maar ik weet niet of het uitmaakt dat we met zijn allen op café gaan tot 22u of tot een kot in de nacht?

Wachten gaat men idd niet doen. Mogelijks dus morgenavond aankondiging nieuwe maatregelen want het ziet er naar uit dat er morgen een overlegcomité zal zijn volgens de laatste berichten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan