Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De incidentie versus gevaccineerden grafiek op het dashboard van Sciensano vind ik wat vreemd...

https://datastudio.google.com/embed/u/0/reporting/c14a5cfc-cab7-4812-848c-0369173148ab/page/giyUB

Zo lijkt het alsof er omgekeerd verband zou zijn tussen incidentie en vaccins... Wat zie ik verkeerd?

Puur een vermoeden hoor, maar mensen die niet gevaccineerd zijn zijn voornamelijk mensen die er niet in geloven. Die laten hun dan ook minder testen, waardoor er minder gevallen in die groep worden ontdekt.
We hebben het hier niet over positiviteitsratio.

Vandaag mijn attest/bewijs gehad dat ik geheel aanwezig moet zijn op het werk om mijn taken te kunnen uitvoeren.
Ik schat dat ik 10-20% van de tijd aanwezig moet zijn om het werk van paar mensen fysiek te controleren en paar documenten fysiek moet kunnen voorzien.

Paar collega's die grafische vormgeving doen en gemakkelijk 100% thuis kunnen werken, zelfde papierke dat ze geheel niet kunnen telewerken.

Geen manier om dit te rapporteren.
Intern trekt de vakbond zich er ook niets van aan.

Ik was vandaag ook fysiek op mijn werk aanwezig, en het was exact hetzelfde als vorige week. Misschien zelfs meer mensen aanwezig precies :unsure: Ofwel besloot iedereen om toevallig op dezelfde dag niet te telewerken :p

Vandaag mijn attest/bewijs gehad dat ik geheel aanwezig moet zijn op het werk om mijn taken te kunnen uitvoeren.
Ik schat dat ik 10-20% van de tijd aanwezig moet zijn om het werk van paar mensen fysiek te controleren en paar documenten fysiek moet kunnen voorzien.

Paar collega's die grafische vormgeving doen en gemakkelijk 100% thuis kunnen werken, zelfde papierke dat ze geheel niet kunnen telewerken.

Ik heb ook zo'n papier gekregen, maar ik ga deze week maar 1 dag. We zijn met 3 en moeten een beurtrol doen dus ik zou in feite gemiddeld 1,666667 dagen per week moeten gaan :)

"In major shift, EU ECDC says vaccine boosters should be considered for all adults"

"Available evidence emerging from Israel and the UK shows a significant increase in protection against infection and severe disease following a booster dose in all age groups in the short term," the ECDC said in a report published on Wednesday"

Alé, meer dan 2 maand te laat, maar blij dat ze uiteindelijk toch de raad van de Beyondgaming experten zullen volgen :biglaugh:
Heb je daar een grafiek van? Want zonder grafiek is het toch maar twijfelachtig hoor :unsure:

Arbeidsinspectie
Toezicht welzijn op het werk contacteren

Misschien moet je gewoon eens denken wat de redenen kunnen zijn om iets grafisch ipv puur in cijfers te gieten. Elk heeft zijn voordelen en zijn nut.

Dit zomaar verdacht vinden zo der na te denken waarom dit gebeurt heeft weinig blijk van inzicht
Als je 4 indicatoren aan de kijker wil meegeven en je geeft er 3 weer met methode A en 1 met methode B, dan is het toch niet vreemd dat ik dat in vraag stel? Zeker omdat een grafiek door de vele datapunten een context geeft terwijl 1 cijfer zonder meer dat niet doet. Dus om de 1 of andere reden wil men voor die indicator geen context meegeven (enkel dat hij stijgt).

Als je 4 indicatoren aan de kijker wil meegeven en je geeft er 3 weer met methode A en 1 met methode B, dan is het toch niet vreemd dat ik dat in vraag stel?
Dingen in vraag stellen staat mijlenver van wat jij deed. Jij stelde niet in vraag, jij beschuldigde van manipulaties.

Nu ben je wel aan het overdrijven, ik vind ook wel dat em een punt heeft.
niks mis mee met af te vragen waarom dat zo is, wel met zijn manier van "dingen in vraag stellen" die eigenlijk gewoon al een eigen oordeel is: dat het gemanipuleerd wordt.

Terwijl er voldoende redenen zijn om het aantal doden niet in een grafiek te gieten:
- dat cijfer is een héél onvolledig cijfer, gezien doden soms maar getest worden NA ze dood zijn en de vlugge registratie daarvan geen prioriteit is (heeft terecht nauwelijks een invloed op beleid, gezien de mortaliteit op zich geen probleem is, maar een gevolg van het probleem). Als je dus de cijfers van vandaag (of zelfs enkele dagen geleden) tegenover cijfers van vorige week wil weergeven, zal je zien dat die cijfers van de vorige week een stuk hoger zullen zijn dan deze die nu gepubliceerd worden. Omdat dit gewoon de traagste cijfers zijn. Maar de cijfers zelf, op hetzelfde moment geregistreerd, hebben wel hun waarde.
- dat cijfer is een relatief onbetrouwbaar cijfer. Iemand die dood gaat 1 maand na besmetting, is die nog overleden aan corona?
- het cijfer is héél sterk onderhevig aan seizoenseffecten (weer, ...), dus vergelijken is een stuk moeilijker.

Ik vermoed dat er ten laatste tegen midden volgende week nieuwe maatregelen zullen zijn, tenzij de cijfers de komende dagen echt een heel sterke trendbreuk zouden tonen. Op dit moment is het aantal besmettingen nog aan het versnellen en volgen we het meest pessimistische scenario dat eerder deze maand werd gepresenteerd, waarbij er op de piek >1200 op IC zouden liggen.

1.552 van de beschikbare 1.779 ic-bedden - 214 bedden zijn onbruikbaar door onbeschikbare handen aan het bed - zijn nu ingenomen. Er zijn nog 90 bedden voor coronapatiënten en 137 voor andere aandoeningen. Het toont hoe weinig marge er nog is.

niks mis mee met af te vragen waarom dat zo is, wel met zijn manier van "dingen in vraag stellen" die eigenlijk gewoon al een eigen oordeel is: dat het gemanipuleerd wordt.

Terwijl er voldoende redenen zijn om het aantal doden niet in een grafiek te gieten:
- dat cijfer is een héél onvolledig cijfer, gezien doden soms maar getest worden NA ze dood zijn en de vlugge registratie daarvan geen prioriteit is (heeft terecht nauwelijks een invloed op beleid, gezien de mortaliteit op zich geen probleem is, maar een gevolg van het probleem). Als je dus de cijfers van vandaag (of zelfs enkele dagen geleden) tegenover cijfers van vorige week wil weergeven, zal je zien dat die cijfers van de vorige week een stuk hoger zullen zijn dan deze die nu gepubliceerd worden. Omdat dit gewoon de traagste cijfers zijn. Maar de cijfers zelf, op hetzelfde moment geregistreerd, hebben wel hun waarde.
- dat cijfer is een relatief onbetrouwbaar cijfer. Iemand die dood gaat 1 maand na besmetting, is die nog overleden aan corona?
- het cijfer is héél sterk onderhevig aan seizoenseffecten (weer, ...), dus vergelijken is een stuk moeilijker.
OK, allemaal valide opmerkingen. Maar die zijn dan wel geldig voor het tijdstip van nov 2020 en nov 2021. Zelfde onbetrouwbaarheid, zelfde seizoen, etc. Maar als de cijfers dan een factor 7-8 lager zijn, dan is er toch meer aan de hand dan "margin of error".

Ivb met die booster vaccine, als ik zo even lees zijn boosters halve shots.
Mensen die moderna krijgen is halve dosis, maar pfizer is een volle.
Wil dit dan zeggen dat pfizer gewoon 3 de vaccine is of zien ze dit ook gewoon als booster shot ?

OK, allemaal valide opmerkingen. Maar die zijn dan wel geldig voor het tijdstip van nov 2020 en nov 2021. Zelfde onbetrouwbaarheid, zelfde seizoen, etc. Maar als de cijfers dan een factor 7-8 lager zijn, dan is er toch meer aan de hand dan "margin of error".
Ja, Vaccins?

De vraag is vooral wat je insinueerde met de bemerking. Wat hoop je er precies uit te halen?

Wat is hetgeen dat je hoopt te kunnen extrapoleren hieruit? Hetgeen waar men zich mogelijks aan ergert is het precies 'oplaten van een ballonnetje'. Dit komt hier wel vaker voor en dat is soms vermoeiend. (niet dat ik wil gezegd hebben dat dat nu hetgene is wat je doet)

1) Met 2 datapunten kan je geen grafiek maken
2) Ook dingen zoals het weer hebben een invloed. Hittegolf of slecht weer kunnen een groot verschil maken.

Niet dat dat laatste er veel toe doet, want niemand die zal ontkennen dat er nu véél minder doden vallen dan hetzelfde moment vorig jaar. En of dat nu een factor 6, 7, 8 of zelfs 10 is, doet daar weinig toe. Want het zijn eigenlijk niet de doden door corona die van belang zijn (al is dat natuurlijk een mediageniek cijfer, vandaar dat het weergegeven wordt), maar de bezetting op ICU. Want als die ferm overschreden wordt, zal je véél doden hebben DOOR corona van mensen die niet besmet zijn MET corona. En dan slaan je cijfers van overlijden natuurlijk helemaal nergens meer op.

wat ik me steeds afvraag bij die doden:
Dood door Corona

Of

Dood met Corona.

Het is niet steeds duidelijk of er een oorzakelijk verband is.
't is soms ook gewoon moeilijk aan te tonen, denk ik.
als je corona hebt, maar je sterft aan een andere aandoening.... zou je dan ook gestorven zijn als je niet verzwakt was door de corona? zal vaak discussie over zijn

't is soms ook gewoon moeilijk aan te tonen, denk ik.
als je corona hebt, maar je sterft aan een andere aandoening.... zou je dan ook gestorven zijn als je niet verzwakt was door de corona? zal vaak discussie over zijn
En wat ik dan weer jammer vind, is dat men dan er nooit bij stil staat dat er mogelijks ook mensen aan corona sterven zonder dat deze getest zijn. Works both ways.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan