Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ik zie mogelijkheden als ik deze grafiek bekijk (wel spijtig dat er geen details terug te vinden zijn hoe groot het aandeel AZ/Pfizer is bij 65+)

Volgens mij valt dat er op dat vlak nog wel wat in te halen momenteel.
En waar baseer je u op om dat te zeggen?

Volgens mij doen we het best wel goed, zoals al meerdere keren hier aangehaald:
En heb je ook maar enig bewijs voor deze stellingen? Vooral wat je zelf in het vet gezet hebt.

Ik denk dat het vrij duidelijk is momenteel dat België het op dit vlak een pak beter doet dan onze buurlanden en andere Europese landen:
OK5622Q.png

Hell, Nederland begint pas een dikke 2maand na ons ermee:
Mensen van 80 jaar en ouder worden als eerste uitgenodigd om deze extra prik vanaf 19 november 2021 te halen.

En het "niet sluiten" van vaccinatiecentra is natuurlijk makkelijk gezegd. Dit zijn veelal locaties die initieel gehuurd werden tot een vaste einddatum (15 oktober), hierna zijn op vele locaties al andere huurcontracten afgesloten of activiteiten gepland.

De uitspraak van de vaccinatieverantwoordelijke in september, kan je die ook terugvinden? Want ik herinner mij enkel een uitspraak van taskforce vaccinatie over voldoende voor risicopatiënten & 85+, mogelijks ook alle WZC-bewoners. Geen idee of 65+ er toen al bijgeteld was.

Ohja, en natuurlijk, nog een belangrijke: volgens alle studies en adviezen is een booster het effectiefst ~6 maanden na de 2e prik. Speciaal voor u een grafiekske getrokken van 2e prik + 6maand:
DbBLnI7.png

Ik heb zelfs vandaag gemarkeerd voor uw gemak en paar berekeningen gedaan.

Dus, zeg mij eens waarom er nu zoveel sense of urgency al moet zijn?
Altijd makkelijk om zonder exacte kennis te komen klagen.

[edit]grafiek aangepast, vaccinaties maar bekend t.e.m. 11/11/2021 en dus niet 14/11/2021 ;)
Je bedoelt deze grafiek?
DbBLnI7.png

Die over België gaat en nu vergelijk je het met cijfers van Vlaanderen. En als je exact wilt doen, was het 354.348 en geen 400k.
Waar duidelijk te zien is dat in de periode 11/11 tot vandaag er zo'n ~310k meer de interval voor het boostershot gehaald hebben in die projectie.
Waar je ziet dat dit in een verlengd weekend viel wat zeker impact gehad zal hebben op het aantal gezette vaccins (zowel qua bezetting personeel als bereidwilligheid van de mensen om dan een vaccin te laten zetten).

En, in al je argumenten kijk je 100% enkel naar wat de theoretisch mogelijkse maximum is. Nergens kijk je naar de realiteit en de praktische kant van de zaak...
En als added bonus: zelfs bij die theoretische maximum vergeet je dat er in die leeftijdscategorie zeker een aantal gestorven zijn tussen 2e shot en booster.

ik zie mogelijkheden als ik deze grafiek bekijk (wel spijtig dat er geen details terug te vinden zijn hoe groot het aandeel AZ/Pfizer is bij 65+)
Dus zelfde probleem die vorige keer al aangekaart is.

Ja, als je enkel naar het theoretisch mogelijke kijkt en niet naar de praktische kant, dan klopt het. Maar zo werkt het niet.

Al wordt de situatie wel met de dag nijpender. En vaccinatiecentra zijn nog maar erg traag in gang aan't schieten als ik het zo hoor (uit goede bron).

Dit was te denken: stakingsdreiging in Brusselse en Waalse ziekenhuizen tegen de verplichte vaccinatie…

Verbaasd dat hier geen reactie op gekomen is.

Protestacties tegen de maatregelen georganiseerd de vakbond. Zijn ze daar in Wallonië nu van het padje af?

603 mensen op IC momenteel.
We mogen rekenen dat de helft niet gevaccineerd is.
Drempel voor verstrengingen is 500 mensen op IC. Dus eigenlijk mocht iedereen gevaccineerd zijn zouden we aan 302 zitten.

Dat aantal ging ook wel nog stijgen maar dan ook nog altijd trager.

Ze moeten mss niet alle zonden van Israel over hen krijgen maar niet gevaccineerden zijn zeker niet zonder schuld in heel dit verhaal.
Dat klopt niet want dan ga je er vanuit dat niet-gevaccineerden na vaccinatie niet meer in het hospitaal zullen raken wat helaas niet het geval is.

Specifiek in Vlaanderen zou zelfs 72% van de IC opnames van de voorbije twee weken volledig gevaccineerd zijn. Het merendeel van die gevaccineerde opnames is 65+, hopelijk begint dat aandeel te dalen zodra de boostercampagne op snelheid komt.

Dat klopt niet want dan ga je er vanuit dat niet-gevaccineerden na vaccinatie niet meer in het hospitaal zullen raken wat helaas niet het geval is.

Specifiek in Vlaanderen zou zelfs 72% van de IC opnames van de voorbije twee weken volledig gevaccineerd zijn. Het merendeel van die gevaccineerde opnames is 65+, hopelijk begint dat aandeel te dalen zodra de boostercampagne op snelheid komt.
Klopt niet 100% al is de algemene boodschap wel juist ;) Uit de wekelijkse Sciensano update van gisteren (dus ja, gegevens lopen 6 dagen achter):
In de periode van 1 tot en met 14 november 2021 werden in België in totaal 526 mensen opgenomen op intensieve zorg voor COVID-19. Onder hen waren er 185 niet gevaccineerd, 9 gedeeltelijk, 262 volledig, en de vaccinatiestatus werd niet gerapporteerd voor 70 van hen.
Personen die gedeeltelijk gevaccineerd zijn of waarvan de vaccinatiestatus onbekend is, zijn niet opgenomen in deze cijfers.
97YS00o.png

Gaat dus over de 447/526 waarvan vaccinatiestatus bekend is en die niet gedeeltelijk gevaccineerd zijn.

Van die 447 was er 58.6% gevaccineerd. En 43% van die 447 was <65 (en dus 57% 65+).

[edit] Fout gelezen, dit is België en niet Vlaanderen waar @LSDsmurf het over had...
Aanschouw het dus als een aanvulling met de Belgische gegevens die een soortgelijk beeld geven 😅

To be honest ik zou in deze crisis toch ook niet graag aan het politieke roer staan se.

Het is echt kiezen tussen de pest en de cholera.
Duw je die verplichte vaccinatie erdoor krijgen de antivaxxers nog meer wind in de zielen. Waardoor je die kloof die er nu al is tussen de mensen nóg groter maakt.

Gooi je niet alles dicht riskeer je dat je ziekenhuizen overbelast geraken.
Doe je dat wel tref je weer de economie en mentale gezondheid van de mensen.

Zij liever dan ik om te kiezen, hoor.
Zo moeilijk is het nu ook weer niet om die vaccinatieplicht er in de huidige situatie door te duwen he. Het draagvlak is er voor zover ik rond mij kijk.
Als je een kleine minderheid die roeptoetert op een moment dat de cijfers zo snel de hoogte in gaan al niet kan wegwuiven dan noem ik dat een gebrek aan leiderschap.

Zo moeilijk is het nu ook weer niet om die vaccinatieplicht er in de huidige situatie door te duwen he. Het draagvlak is er voor zover ik rond mij kijk.
Als je een kleine minderheid die roeptoetert op een moment dat de cijfers zo snel de hoogte in gaan al niet kan wegwuiven dan noem ik dat een gebrek aan leiderschap.

Ik weet het niet. Ik zie toch veel mensen die gevaccineerd zijn die nu mee op de "ik wil geen 3de,4de,...prik hebben"-kar springen.
Het is misschien anekdotisch maar toch, zonder slag of stoot gaat dat niet passeren als je ziet wat ze in Rotterdam al doen voor minder.

Begeleider in de opvang van de kinderen positief getest. 2 mails gekregen: 1 van ons kinderen heeft een hoog-risico contact gehad, de andere een laag risico. Maar je kan met moeite zeggen welk kind nu in quarantaine moet en welk niet. 🤔 Mails zijn identiek opgebouwd, overal spreken ze van het kind, geen namen. Enkel in 1 van de mails wordt er 1x niet het kind gezegd maar kleuter waardoor we kunnen zeggen aja die gaat waarschijnlijk het lage risico zijn en de andere het hoge risico. Gelukkig zitten ze niet alle 2 in de lagere school, anders had er bij beiden kind gestaan en hadden we geen onderscheid kunnen maken.

Ik weet het niet. Ik zie toch veel mensen die gevaccineerd zijn die nu mee op de "ik wil geen 3de,4de,...prik hebben"-kar springen.
Het is misschien anekdotisch maar toch, zonder slag of stoot gaat dat niet passeren als je ziet wat ze in Rotterdam al doen voor minder.
En waarom de eerste 2 prikken wel en de 3de opeens niet meer? Je kan niet met dat soort irrationele reacties of mensen die simpelweg met verkeerde verwachtingen rondlopen tegemoet komen. Het wordt tijd dat mensen beseffen dat het zoveel prikjes zullen zijn als we er nodig hebben om de pandemie de baas te blijven en niet zoveel als dat sommige mensen maar willen zetten.

Als je toestanden zoals Rotterdam wil vermijden, dan moet je juist voor die vaccinatieplicht gaan. Want die rellen zijn vooral gericht tegen de maatregelen die het uiteindelijke gevolg zijn van onvoldoende verworven bescherming door vaccinaties en niet tegen een spuitje in de arm.

Heb je dat zelf al eens gedaan?
Die stuurt je naar deze pagina, waar die bron niet direct te v

Maar jij bent er wel mee begonnen, want jij bent eerst afgekomen met roken/alcohol/obesitas en nu met die cijfers afgekomen...

Jij bent begonnen met alle vergelijkingen, tot meerdere mensen u duidelijk maakten dat de vergelijkingen niet opgingen. En nu mogen we opeens niet meer vergelijken.
Heb je dat zelf al eens gedaan?
Die stuurt je naar deze pagina, waar die bron niet direct te vinden is. Je moet effectief wat verder zoeken...

En ja, de cijfers kloppen. Binnen hun context. Dewelke natuurlijk niet zo simpel is als gewoon met een cijfer gooien.

Maar jij bent er wel mee begonnen, want jij bent eerst afgekomen met roken/alcohol/obesitas en nu met die cijfers afgekomen...

Jij bent begonnen met alle vergelijkingen, tot meerdere mensen u duidelijk maakten dat de vergelijkingen niet opgingen. En nu mogen we opeens niet meer vergelijken.

Waar zeg ik dat je niet mag vergelijken ?
Hetgeen ik vooral zeg is dat het niet zo zwart/wit is en de schuld niet enkel bij één steeds kleiner wordende groep moet gelegd worden.

Voor de vaccinaties was het de jeugd dat bleef feesten, de vreemdelingen in Brussel, mensen dat hun mondmaskers niet altijd correct droegen, mensen dat hun handen en kar niet ontsmette in de winkels (letterlijk meegemaakt bij iemand die beschimd werd als de oorzaak van al de miserie omdat hij de kar niet ontsmet had)....

Het is natuurlijk makkelijk en goed voor de gemoedsrust om steeds een bepaalde groep aan te duiden als enige schuldigen zolang je er zelf maar niet bij hoort.

Je hoort nu dat veel gevacinneerden evengoed positief testen en er met de dag meer en meer zijn.
En laten we er vanuit gaan dat de IC bezetting nu 50/50 is (zou hier graag eens officiële cijfers van zien ipv een HLN artikel waar 1 arts uit het één bepaald ziekenhuis want dan kunnen we het artikel uit P-Magazine evengoed gaan gebruiken om de verhoudingen om te draaien).
Wie heeft al deze mensen dan besmet ?
Enkel die 20% niet gevaccineerden die op elk evenement een sneltest moesten laten doen en in sommige landen zelfs niet meer binnen mogen met een negatieve test ?
Of toch ook een deel van de gevaccineerden die dachten dat hen niets meer kon overkomen ?
Of misschien kunnen we het op de kinderen tussen 0-12 jaar steken, die hebben we nog niet gehad.

Je kan terecht zeggen dat een groot deel van die 50% niet-gevaccineerden IC opnames had kunnen vermeden worden. Maar hetzelfde kan gezegd worden van die andere 50%. Want niet besmet worden is een kans minder op een IC opname.

Ik denk dat veel mensen eens voor hun eigen deur moeten vegen ipv direct een zondebok aan te duiden zodat ze hun eigen gedrag niet moeten aanpassen.
Ik zeg niet dat er hier zo op het forum zitten, maar ik heb toch al zaken gezien en gehoord van gevaccineerden waarbij ik mijn bedenkingen heb.

En waarom de eerste 2 prikken wel en de 3de opeens niet meer? Je kan niet met dat soort irrationele reacties of mensen die simpelweg met verkeerde verwachtingen rondlopen tegemoet komen. Het wordt tijd dat mensen beseffen dat het zoveel prikjes zullen zijn als we er nodig hebben om de pandemie de baas te blijven en niet zoveel als dat sommige mensen maar willen zetten.

Als je toestanden zoals Rotterdam wil vermijden, dan moet je juist voor die vaccinatieplicht gaan. Want die rellen zijn vooral gericht tegen de maatregelen die het uiteindelijke gevolg zijn van onvoldoende verworven bescherming door vaccinaties en niet tegen een spuitje in de arm.

Zoals ik zei, ik weet niet hoe ik het zou oplossen en het is inderdaad irrationeel.
Maar ik zou het aantal nieuwe vaccin weigeraars toch niet onderschatten.

Zoals ik zei, ik weet ook niet wat de beste oplossing is. Ik benijd alleszins degene die moeten beslissen erover niet.

Goh, die verkeerde verwachting is ook wel een stukje gecreeerd door de regering door met allerlei termen en beloftes te smijten. Nu dat dit niet blijkt te zijn, zijn mensen hun 'geloof' kwijt in beloften en maatregelen en vragen ze zich af waarom ze wel moeten geloven in de derde prik. Om daarna te horen dat er ook nog een vierde moet komen?
Ik begrijp het wel hoor. Niet dat ik ermee akkoord ga. Ga zelf ook gewoon mijn derde zetten (en vierde, vijfde, etc indien nodig). Maar ik kan de ontmoediging van mensen wel begrijpen. Maar dat is dan puur emotioneel en dat is geen goede raadgever.

Het begint nu toch wel tegen te steken hoor dat corona gedoe. Misschien moeten mensen gewoon aanvaarden dat niet iedereen 90 jaar kan worden? Mensen zijn oorspronkelijk gemaakt om in de natuur te leven. Men heeft zich natuurlijk zodanig ontwikkeld dat de voortplanting gemaximaliseerd is, hoewel de planeet daar niet voor voorzien is. We reizen zeer veel en liefst zo ver mogelijk, we kruipen in sportpaleizen met 15000 man zo dicht mogelijk op elkaar, gaan naar exotische landen, eten voedsel dat uit alle uithoeken van de wereld komt..

En af en toe duiken er ziektes op die we eigenlijk zelf veroorzaken door ons gedrag. In plaats van dat te aanvaarden gaat men al het mogelijke doen om ook op die manier in te grijpen.

Constant wilt de mens ingrijpen en eigenlijk hebben we de planeet al kapot gemaakt. Het enige wat ons nog kan redden is een serieuze bevolkingsdaling ... Voorlopig willen weinig mensen dit inzien, maar vroeg of laat zal de natuur genadeloos toeslaan en het zal 100 keer erger zijn dan deze coronagriep...

Nogmaals... Het grote probleem van Covid is niet zozeer dat er mensen door sterven die sowieso mss wel stilaan zouden gaan sterven. Het grote probleem met Covid is dat het zo besmettelijk is dat het zo veel mensen té zwaar ziek maakt waardoor onze ziekenhuizen er onder dreigen te bezwijken en dán zit ge in een situatie waarin ook gij en ik mogelijk niet meer geholpen kunnen worden als we bv een verkeersongeval zouden hebben.

Het is sowieso te simpel gesteld inderdaad, dat is waar. Maar dat het sowieso hoger zou zijn is ook niet per definitie het geval. Zoals eerder ook al gepasseerd is er een lagere kans om besmet te worden en een lagere kans om iemand anders te besmetten na vaccinatie, wat ook het aantal zou moeten drukken. Hoe groot dit effect an sich zou zijn, is natuurlijk moeilijk in te schatten.

Maar als ge moet kiezen tussen een derde prik als ge er al 2 hebt gehad, of uw vrijheden opofferen (stel dat 3 prikken een vereiste is voor "covid-safe" te zijn), dan is de keuze toch wel rap gemaakt zeker?

De politici zijn er wel voor grotendeels voor verantwoordelijk dat mensen met de verkeerde verwachtingen rondlopen, met uitspraken zoals "het rijk van de vrijheid is in zicht". Als dat dan anders uitdraait dan zijn mensen ontgoocheld en dan ontstaat er protest.
Geen derde prik willen is denk ik ook een vorm van protest.

Laatst bewerkt:
Zijn ze volop mee bezig.

Afwachten tot uw interval periode doorlopen is, zoals hier al meermaals gezegd.
Zoals inderdaad hier meermaals gezegd: onbegrijpelijk totaal gebrek aan sense of urgency bij het zetten van de boosters.

Maar nu wel kerstmarkten annuleren enzovoort.

@the_fox Uw argument "praktisch is het zo gemakkelijk niet" ga ik totaal niet mee akkoord.
De vaccinatiecentra zeggen het zelf dat er te traag heropgestart is, te laat gecommuniceerd om meer capaciteit te voorzien etc.

Op uw eigen grafiek staat 700K boosters gegeven terwijl er op die datum al 1100K gegeven konden zijn. Dus TE TRAAG.
Maar die cijfers houden dan nog geen rekening met Astrazeneca waar de booster al na 4 maanden mag gegeven worden ipv 6 maand, alsook korter interval bij vele risicopatiënten.
En dan daarbij nog eens alle medisch/zorgpersoneel dat staat te wachten maar nog niets gekregen heeft.

Zoals inderdaad hier meermaals gezegd: onbegrijpelijk totaal gebrek aan sense of urgency bij het zetten van de boosters.

Maar nu wel kerstmarkten annuleren enzovoort.
Lees misschien de posts dat je quote. Waarom zou die sense of urgency nu al nodig zijn (heb ik u al meermaals gevraagd en heb je niet op geantwoord)?
Het is niet omdat je iets van de daken schreeuwt, dan nog zonder verklaring waarom, en het blijft herhalen; dat je opeens gelijk gaat krijgen :sarcastic:

Als wij twee het al over een standpunt eens kunnen zijn, dan snap ik inderdaad niet waar deze regering op wacht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan