Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je een rijbewijs? Zonder, word je mobiliteit ook behoorlijk ingeperkt.
Haré, alweer een scheve vergelijking met het verkeer :bow:

Dit moet één van de grootste overdrijvingen zijn die ik vandaag al gezien heb, en er zijn er nog al een paar gepasseerd...
  1. Wat kan je in België NIET DOEN met een recente negatieve test of herstelcertificaat die met een vaccinatiebewijs wel kan?
  2. Ik wist niet dat de maatschappij enkel en alleen volgende plekken was (waar het CST vanaf zaterdag zal nodig zijn, dus zie puntje 1 want gaat ook met een alternatief):
    1. De horeca
    2. Schouwburgen
    3. Concertzalen
    4. Culturele centra
    5. Cinema’s
    6. Musea
    7. Indoor pretparken
    8. Evenementen
Uiteraard een sterk overdreven bewoording, maar het is duidelijk niet onmogelijk om uitgesloten te worden van de maatschappij als je bv in Oostenrijk woont. Of om niet meer te kunnen werken in bepaalde sectoren als je in de VS woont. Of...
Waar heb ik het overigens over België?

Dat de vaccinatie in (derdewereld)landen niet vlot verloopt lijkt me eerder een logistiek/organisatorisch probleem dan een voorraadsprobleem waarbij wij "hun" spuiten afpakken als we boostershots laten zetten.
Dat klopt. Vooral het gekoelde transport en opslag is momenteel een grote uitdaging in die landen. Daarom werkt men momenteel aan procédé om vaccins te vriesdrogen.

Haré, alweer een scheve vergelijking met het verkeer :bow:
Wat is daar scheef aan?

Rijbewijs halen of niet is vrijwillig.

Geen rijbewijs = niet met een auto op de openbare weg rijden

Vaccin halen is vrijwillig.

Geen vaccin = geen toegang tot bepaalde plekken

Bovendien zijn rijbewijs en CST beiden een pasje dat je op verzoek moet kunnen tonen.

Wat is daar scheef aan?

Bovendien zijn rijbewijs en CST beiden een pasje dat je op verzoek moet kunnen tonen.
Maar zonder rijbewijs mag je wel nog op de openbare weg, alleen niet achter het stuur van een auto ;)

CST is eigenlijk enkel een sluitend gegeven in combinatie met een negatieve test. Ik zie het in een strenger stadium nog gebeuren dat ook de horeca negatieve teststraten moet voorzien voor je binnen mag.

Wat is daar scheef aan?

Voeg daar ook nog aan toe dat er toch nog veel ongelukken gebeuren met mensen die een rijbewijs hebben, en er zelfs mensen in het ziekenhuis belanden alhoewel ze een rijbewijs hebben. Desondanks horen we (gelukkig maar) niemand roepen dat het rijbewijs totaal geen nut heeft en alleen maar een vals gevoel van veiligheid creëert en het dus best is dat we het rijbewijs afschaffen zodat degenen die omwille van hun eigen mening géén rijbewijs willen, niet langer gediscrimineerd worden.

Je mag echter niet overal op de openbare weg: op de snelweg mag je als voetganger noch fietser.

In Oostenrijk heeft men gedaan wat men hier ook beter had gedaan: als niet-gevaccineerde mag je naar de supermarkt voor eten, de dokter en als het echt niet anders kan naar het werk, maar voor de rest blijf je thuis. Liever nu een lockdown voor niet-gevaccineerden dan binnenkort als de cijfers niet beteren een lockdown voor iedereen.

Een negatieve test voor de horeca zou moeilijk zijn... voor een duur etentje op restaurant zullen er misschien dat nog wel betalen. Maar ik zou een zelftest al duur vinden als het is om gewoon ergens een koffietje en een pannenkoek te gaan consumeren.

Een virus is een eiwitcapsule met erfelijk materiaal, dat wil niets.
Mee akkoord. Een virus is géén levend wezen, een bacterie 'ergens' wel.

Dus een virus gaat niet 'letterlijk' denken: Ah ik MOET besmettelijker worden en ik MOET minder dodelijk worden. Or whatever ..
Maar "puur natuur" gaat een Covid variant dat extreem dodelijk is, minder kans hebben overheersend te worden tov een virus dat extreem besmettelijk is hé.

Dus puur qua kansberekening was de kans erg groot dat een erg besmettelijke variant (Delta) na een tijdje zou overheersen.

Maar ik heb ook géén glazen bol. Een virus kan natuurlijk altijd zéér dodelijk zijn, en zéér besmettelijk, zie het Ebola virus.
Omdat zoals je zegt: Een virus heeft niets te willen ..

Exact.

Verder wel eens met makila, hoewel om andere redenen. De delta variant kwam niet onverwacht. De exacte details natuurlijk wel, die zijn het resultaat van een toevalsproces: men kan toevalsproces wel simuleren en uitzoeken welke mutaties kan op succes hebben en welke niet. Ik vind de bron er niet meteen van, dus for what it's worth, maar herinner me gelezen te hebben dat er niet echt meer spannende varianten verwacht worden.
Ook mee akkoord, en ja ik heb dat artikel ook gelezen. Ik ben géén expert dus mijn post is géén exacte wetenschap.
Een volledig gedetailleerde wetenschappelijke uitleg mag je niet verwachten van mij.
Ik poog in deze wél géén onzin te verkopen (waarin ik vrij goed ben maar ivm Covid heb ik het toch een beetje opgevolgd).

Het heeft eerder te maken met kansberekening en de kans op en inderdaad wetenschappers die bekeken hebben welke varianten de meeste kans op slagen hadden ... want zoals hierboven gemeld leeft en denkt een virus NIET.

Laatst bewerkt:
Al die maatregelen zijn goed en wel, maar op het einde van de dag ben je toch de sigaar als je een kind in de familie of het gezin hebt.
Al van zeer veel mensen gehoord dat hun kleine corona meegepikt heeft van school, de opvang, whatever...
En nu ook in mijn familie.

Daarnaast vind ik de maatregel "maskers nu vanaf 10 jaar ipv 12 jaar" compleet ridicuul. Stop toch eens met die leeftijdsgrens.

Een negatieve test voor de horeca zou moeilijk zijn... voor een duur etentje op restaurant zullen er misschien dat nog wel betalen. Maar ik zou een zelftest al duur vinden als het is om gewoon ergens een koffietje en een pannenkoek te gaan consumeren.
Tenzij de overheid die zelftests gratis maakt? Want een CST-ticket toont enkel aan dat je bent gevaccineerd, maar niet dat je positief of negatief bent en een eventuele besmetting kan doorgeven.

Al die maatregelen zijn goed en wel, maar op het einde van de dag ben je toch de sigaar als je een kind in de familie of het gezin hebt.
Al van zeer veel mensen gehoord dat hun kleine corona meegepikt heeft van school, de opvang, whatever...
En nu ook in mijn familie.

Daarnaast vind ik de maatregel "maskers nu vanaf 10 jaar ipv 12 jaar" compleet ridicuul. Stop toch eens met die leeftijdsgrens.
We moeten ermee leven dat vroeg of laat iedereen het gehad heeft (op zich niet eens een slechte zaak). De meeste mensen hebben milde symptomen, als je niet tot een risicogroep behoort zal je in een héél uitzonderlijk geval op IC worden opgenomen. Het vervelende is dat je nu wel 10 dagen in quarantaine moet, dat heb je met griep niet. Je kan wel telewerken van thuis uit, maar dat is niet evident als het hele gezin in quarantaine zit. Zeker als je kleine kinderen hebt.

CST is eigenlijk enkel een sluitend gegeven in combinatie met een negatieve test. Ik zie het in een strenger stadium nog gebeuren dat ook de horeca negatieve teststraten moet voorzien voor je binnen mag.
Dat lijkt me toch echt niet praktisch. Dan kunnen ze de horeca beter even op slot doen voor een paar weken in dat geval. Wie gaat dat doen om even een koffie te gaan drinken na een dagje winkelen? Of voor een snelle hap?

Wat zouden pandemieën toch een stuk makkelijker zijn, moest je door een druppel bloed, wat speeksel, slijm, ... binnen een handvol seconden een resultaat krijgen uit een machine...

Dit is al een stap ik de goede richting, maar het duurt nog steeds wel een kwartier

Was er ook niet zo'n adem/blaas-test in ontwikkeling? Nu goed, lijkt me niet eenvoudig om dat sluitend te krijgen...

Dat lijkt me toch echt niet praktisch. Dan kunnen ze de horeca beter even op slot doen voor een paar weken in dat geval. Wie gaat dat doen om even een koffie te gaan drinken na een dagje winkelen? Of voor een snelle hap?
Niemand, natuurlijk. Dat is niet alleen vreselijk onpraktisch maar ook totaal onhaalbaar voor de uitbaters. Mensen voelen zich nu al bedrogen na die utispraak van "het rijk van de vrijheid" en de belofte dat de vaccinatiecampagne van dit jaar een uitweg zou betekenen van de pandemie. Ik zie daar geen kwaad opzet van de politiek in, maar wel een naïviteit en goedgelovigheid.

Gelukkig is er voortschrijdend inzicht?

Uiteraard een sterk overdreven bewoording, maar het is duidelijk niet onmogelijk om uitgesloten te worden van de maatschappij als je bv in Oostenrijk woont. Of om niet meer te kunnen werken in bepaalde sectoren als je in de VS woont. Of...
Waar heb ik het overigens over België?
Daarnaast draai je het heel fatalistisch. Men wordt niet uitgesloten door de maatschappij, men sluit zichzelf uit. Men kiest er zelf voor en als men de keuze maakt om terug deel te nemen is dat belachelijk eenvoudig.

We moeten ermee leven dat vroeg of laat iedereen het gehad heeft (op zich niet eens een slechte zaak). De meeste mensen hebben milde symptomen, als je niet tot een risicogroep behoort zal je in een héél uitzonderlijk geval op IC worden opgenomen. Het vervelende is dat je nu wel 10 dagen in quarantaine moet, dat heb je met griep niet. Je kan wel telewerken van thuis uit, maar dat is niet evident als het hele gezin in quarantaine zit. Zeker als je kleine kinderen hebt.
Precies, het zijn inderdaad meestal wel lichte symptomen maar de miserie van 10 dagen opgesloten te zitten is geen lachertje.
En dat kan deels vermeden worden door jonger te vaccineren en jonger te bemaskeren.

Alsook niet iedereen heeft de luxe om van thuis uit te kunnen werken. In mijn geval onmogelijk en 10 ziektedagen is ook niet echt fijn.

Tenzij de overheid die zelftests gratis maakt? Want een CST-ticket toont enkel aan dat je bent gevaccineerd, maar niet dat je positief of negatief bent en een eventuele besmetting kan doorgeven.
En een zelftest toont niet aan dat je die:
  1. bij jezelf afgenomen hebt
  2. die dag afgenomen hebt
  3. correct afgenomen hebt
  4. ...

Daarnaast draai je het heel fatalistisch. Men wordt niet uitgesloten door de maatschappij, men sluit zichzelf uit. Men kiest er zelf voor en als men de keuze maakt om terug deel te nemen is dat belachelijk eenvoudig.
En in Oostenrijk kunde eens ne keer stevig vogelen als ge een prikje gaat halen :unsure: hier krijgde een boekske waar ge uw covid certificaat kunt downloaden.

En een zelftest toont niet aan dat je die:
  1. bij jezelf afgenomen hebt
  2. die dag afgenomen hebt
  3. correct afgenomen hebt
  4. ...
Maar als die zelftest ter plaatse wordt genomen aan de horecazaak waar je een pintje wil drinken onder toezicht van een horecamedewerker vink je dat dan weer af. Zoals ik zei: totaal onpraktisch en onhaalbaar. Maar wel sluitend. Of de vaccinatiecentra nemen gecertificeerde testen af die meteen aan je CST worden gekoppeld, waardoor fraude niet mogelijk is. Maar wie staat te springen om elke 48 uur een swab in zijn neus te krijgen? Het besmettingsgevaar is vooral ernstig als je behoort tot een risicogroep, als dat niet het geval is zit je (meestal) verveeld met milde verschijnselen en een quarantaine van 10 dagen.

Enkel CST beschermt je beter tegen een besmetting of toont aan dat je hersteld bent van een besmetting. Maar het voorkomt niet dat je positief bent en besmettingen kan doorgeven, want lang niet iedereen is zich bewust dat die het heeft. Gewone verkoudheden kan je immers ook krijgen en milde symptomen van covid komen daar toch voor een groot deel mee overeen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan