Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
in rapport van GEMS staat inderdaad de nadelen van mondmaskers voor lagere schoolkinderen.
Dus ze houden er wel rekening mee in hun advies. Enkel de voordelen zijn belangrijker dan de eventuele nadelen.
In het advies van het GEMS, dat het Overlegcomité adviseert, stellen de experts een mondmaskerplicht op school voor vanaf 9 jaar. Dit om de verspreiding van het virus in te dijken, ook al is er volgens een rapport van Sciensano geen voldoende wetenschappelijke basis.

Ik lees wat je zegt en ik lees wat anderen gezegd hebben als reactie op jouw: art. 5 §2 geeft hen de bevoegdheid om mondmaskerplicht op te leggen in scholen of om het werken op het werk omwille van welzijn op het werk te beperken (= thuiswerk opleggen in de praktijk, aangezien ik weinig mensen ken die in een niet-door-de werkgever voorziene plaats buiten de eigen woonst gaan werken als werknemer).

Alle maatregelen die je tot nu toe genoemd hebt die de gouverneurs wensen, kunnen wel degelijk in het kader van de pandemiewet. Dat er voorbeelden zijn van zaken die ze niet mogen in het kader van die wet, klopt, ze mogen bvb niet de beurstaxen verhogen. Maar daar gaat het hier niet over.
Dat is toch niet wat ik besluit uit het advies van de raad van state.

Verplicht thuiswerk. Dat is geen sanitaire maatregel die slaat op volksgezondheid.
Welzijn op het werk is een bevoegdheid van de federale overheid (wet van 4 augustus 1996). De federale overheid kan hier dus zélf maatregelen nemen (zie bvb ook de verplichte vaccinatie voor zorgpersoneel, die op federaal niveau beslist wordt, ook al is werk op zich grotendeels een vlaamse bevoegheid).

In die wet staat:
Art. 4.(§ 1.) De Koning kan aan de werkgevers en de werknemers alle maatregelen opleggen die nodig zijn voor het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
Het welzijn wordt nagestreefd door maatregelen die betrekking hebben op :
1° de arbeidsveiligheid;
2° de bescherming van de gezondheid van de werknemer op het werk;
...
In geval van een epidemie of pandemie kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, bijzondere preventiemaatregelen bepalen die van toepassing zijn in de ondernemingen en instellingen met het oog op de bescherming van het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.

En de pandemiewet geeft die bevoegdheid expliciet door:

Art. 4. § 2. Wanneer de lokale omstandigheden het vereisen, nemen de
gouverneurs en burgemeesters, elk voor het eigen grondgebied,
maatregelen die strenger zijn ten opzichte van de maatregelen bedoeld
in paragraaf 1, overeenkomstig de eventuele instructies van de minister.
...
e. het vastleggen van de voorwaarden inzake arbeidsorganisatie, onder voorbehoud van de maatregelen genomen met toepassing van artikel 4, § 1, vierde lid, van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;

Ik lees wat je zegt en ik lees wat anderen gezegd hebben als reactie op jouw: art. 5 §2 geeft hen de bevoegdheid om mondmaskerplicht op te leggen in scholen of om het werken op het werk omwille van welzijn op het werk te beperken (= thuiswerk opleggen in de praktijk, aangezien ik weinig mensen ken die in een niet-door-de werkgever voorziene plaats buiten de eigen woonst gaan werken als werknemer).
Dat thuiswerk opleggen... Is dat zoals het daar met dat artikel bedoeld is? Een niet door de werkgever voorziene plaats kan toch gewoon een adres van een klant zijn waar iemand van dat bedrijf iets moet gaan doen. Bvb. een werknemer van een sanitair installatiebedrijf komt bij mij thuis onderhoud uitvoeren aan mijn CV installatie. In dat geval zal die werknemer aan het werk zijn in een omgeving die niet door zijn werkgever is voorzien. Die werkgever heeft die plaats immers nooit gezien en kent enkel het adres. Dus in zo'n situatie is het niet meer als logisch dat in geval pandemie een overheid mondmaskerplicht kan opleggen aan alle werknemers in zo'n situatie.

Lees jij eigenlijk wel wat ik zeg. Ik zeg nergens dat ze geen enkele maatregelen mogen nemen, ik zeg dat de maatregelen die ze willen nemen (waar de federale regering dus geen goedkeuring voor geeft en ergo ook de bevoegdheid niet zal voor gedelegeerd worden, gezien ze deze maatregelen anders zelf wel zal nemen) niet mogen nemen zonder goedkeuring van de federale overheid. Met andere woorden mogen ze geen wetten aanpassen die de federale regering niet wil aanpassen.
Je had het daarnet over de wetgevende macht, en nu begin je over de federale regering? Je beseft dat die twee niet hetzelfde zijn?

Je had het daarnet over de wetgevende macht, en nu begin je over de federale regering? Je beseft dat die twee niet hetzelfde zijn?
Ja, net zoals ik ook weet dat virologen en experten niet dezelfde zijn maar iedereen wel momenteel voor het gemak de zaken door elkaar gebruikt.
of zoals de federale regering door de pandemiewet opeens ook de wetgevende macht is

Wat?

Ik begrijp dat je je vragen hebt bij de rol die de gouverneurs in deze crisis hebben, zeker omdat een beleidsniveau is dat in "normale" omstandigheden voor de burger quasi onzichtbaar is. Dat is een mening, en die mag (moet) je hebben en respecteer ik ten volle.

Maar dat je de legaliteit van hun beslissingen gaat betwisten, en dan blijft volharden met allerlei kromme redeneringen die juridisch geen steek houden, is toch niet nodig? We komen geen stap vooruit op deze manier hoor.

Uiteraard pak ik die modellen mee naar de klant. In mijn verleden als consultant heb ik zelden een klant gehad die niet in de details wou duiken voor een advies waarvoor hij mij betaalde en ik heb ook heel wat uitleg moeten geven aan niet-financiële profielen over moeilijke, technische finance zaken. De virologen zijn voor mij consultants van de overheid en ik hoop dat de minsterraad waaraan ze rapporteren even kritisch is als de klanten waarvoor ik werkte. En dan kom je er niet met te zeggen dat ze iets niet moeten weten of dat je het niet begrijpbaar kan uitleggen.

Het gaat ook niet enkel over mijn en jouw kennis, maar ook over kennis van experts die even veel expertise hebben als zij die zetelen in de GEMS. Het hele punt is dat het hier niet gaat over een matrixvermenigvuldiging. Dat is exacte wetenschap met een volledige consensus en bewijs dat die consensus correct is. Het gaat over maatregelen die een afweging moeten zijn van verschillende wetenschappelijke domeinen zonder consensus en met vaak weinig of geen (volledig) representatieve bewijzen. De virologische cijfers op zich zijn vaak al schattingen, de visie over de toekomst is helemaal onderhevig aan heel wat onzekerheid. Als je daar nog eens de impact op andere domeinen in rekening brengt, is het helemaal subjectief en heel variabel. Daarom is het belangrijk om alles gedetailleerd uit te leggen zodat het voor iedereen duidelijk is op welke assumpties die voorstellen zijn gebaseerd en wat de verwachte impact daarvan is.

Als je lagere schoolkinderen mondmaskers wil aandoen is dat vanuit virologisch standpunt een no-brainer, alles dat je invoert is vanuit virologisch standpunt een no-brainer vanuit een baat het niet, schaadt het niet, benadering. Er zijn echter al heel wat pediatrisch experts die de grote negatieve impacten van die mondmaskers op de kinderen en hun ontwikkeling hebben aangestipt. De afweging tussen die twee is gigantisch subjectief en om die maatregel te verantwoorden is voor mij heel wat onderbouwing nodig. Daarvoor is dus die duidelijke, open communicatie nodig. Voor mij is de bescherming van de onwikkeling van kinderen, zelf geen risico voor deze ziekte en al zwaar getroffen de laatste 18 maanden, erg belangrijk, voor iemand anders is dat het misschien niet. Als die regel in vraag wordt gesteld, is dat geen devaluatie van de expertise van virologisch experts. Ook zij hebben niet alle expertise.

Anders Tegnell en Marc Van Ranst hebben beide expertise en komen toch tot totaal andere conclusies. Verschillende landen komen momenteel tot de conclusie dat mondmaskers voor kinderen wel of niet moeten ingevoerd worden. Allemaal resultaat van experts met expertise. De verwachting dat de conclusie die de experts in België wordt aangeraden, gedetailleerd en holistisch zijn overdacht, devalueert niemand. Het is totaal niet te vergelijken met een wiskundig bewijs. Als dat het geval zou zijn, kan ik de communicatiestrategie begrijpen maar dat houdt in dat de expertise van heel wat andere wetenschappers gedevalueerd wordt.
Ik ben het daar allemaal niet oneens mee. Maar dit is ook iets helemaal anders dan wat er in het begin stond...
Anders Tegnell en MVR met hun expertises komen tot andere conclusies. Dàt is wetenschap, dat is kritisch denken. @NemesisBE wil de cijfers van het GEMS bekijken om te zien of hij tot dezelfde conclusie komt, of overtuigd raakt, dàt is geen wetenschap of kritisch denken.

Wat?

Ik begrijp dat je je vragen hebt bij de rol die de gouverneurs in deze crisis hebben, zeker omdat een beleidsniveau is dat in "normale" omstandigheden voor de burger quasi onzichtbaar is. Dat is een mening, en die mag (moet) je hebben en respecteer ik ten volle.

Maar dat je de legaliteit van hun beslissingen gaat betwisten, en dan blijft volharden met allerlei kromme redeneringen die juridisch geen steek houden, is toch niet nodig? We komen geen stap vooruit op deze manier hoor.
Nergens betwist ik eerder genomen maatregelen door gouverneurs of wat je ook in mijn schoenen wil schuiven. Wat ik hier aankaart en pertinent tegen ben is dat ze al op voorhand gaan zeggen dat als de federale regering maatregelen neemt die volgens hun niet ver genoeg gaan ze zelf maar maatregelen zullen nemen. En dan nog maatregelen van dubieus allooi. Dat en enkel dat trek ik juridisch serieus in twijfel. En daar val zeker meer van te zeggen dan jullie willen, ten eerste wordt van een gouverneur verwacht dat hij zich neutraal opstelt tegenover iedere macht in dit land en door op voorhand al met zulke uitspraken af te komen kunnen we daar ook al serieuze bedenkingen bij hebben. Maar dat ze gerust hun gang gaan, dan zullen we eens zien hoe lang het zal duren eer andere beleidsniveau's eens op de rem gaan staan.

Als je naar discotheek wil moet je u ter plaatse laten testen.

En wie gaat dat betalen ? Toch de discotheek uitbaters niet zeker ?

Wat een soep gaat dit worden als je daar allemaal getest moet worden en hoelang duurt et tegen je je uitslag hebt ?
En dan iemand dubbel vaccineerd, geen symptonen en vals positief testen en niet binnen mogen.
Je kan al van ver zien aankomen dat dit gewoon voor ophef gaat zorgen.

Wat een soep gaat dit worden als je daar allemaal getest moet worden en hoelang duurt et tegen je je uitslag hebt ?
En dan iemand dubbel vaccineerd, geen symptonen en vals positief testen en niet binnen mogen.
zal er ook niet van komen , ze gaan gewoon de discotheken weer sluiten

15minuten met sneltest.
ALS ze het al gaan invoeren, dan pas gaan we ook weten hoe ze het zien om de organisatie te doen.

Vals positief met sneltesten is niet hoog dacht ik.
Wat ik zie is dat je met andere vloeistoffen een vals positief kan triggeren. Maar als je gaat laten testen ga je er toch geen bier in gooien

Nergens betwist ik eerder genomen maatregelen door gouverneurs of wat je ook in mijn schoenen wil schuiven. Wat ik hier aankaart en pertinent tegen ben is dat ze al op voorhand gaan zeggen dat als de federale regering maatregelen neemt die volgens hun niet ver genoeg gaan ze zelf maar maatregelen zullen nemen. En dan nog maatregelen van dubieus allooi. Dat en enkel dat trek ik juridisch serieus in twijfel. En daar val zeker meer van te zeggen dan jullie willen, ten eerste wordt van een gouverneur verwacht dat hij zich neutraal opstelt tegenover iedere macht in dit land en door op voorhand al met zulke uitspraken af te komen kunnen we daar ook al serieuze bedenkingen bij hebben. Maar dat ze gerust hun gang gaan, dan zullen we eens zien hoe lang het zal duren eer andere beleidsniveau's eens op de rem gaan staan.
Allez, nog een rondje dan maar...

- de voorgestelde maatregelen zijn niet "van dubieus allooi", en dat is al herhaaldelijk juridisch beargumenteerd. Jij vindt ze dubieus.
- van een gouverneur wordt verwacht dat hij politiek neutraal is. Dat is niet hetzelfde als wat jij er van maakt. Een gouverneur is verantwoordelijk voor de openbare orde binnen de provincie. Het is dan ook niet meer dan normaal dat gouverneurs druk uitoefenen op het federale niveau door het voornemen te uiten om desnoods zelf maatregelen te treffen die binnen hun bevoegdheid vallen. Je kan enkel betreuren dat dergelijke zaken in de media uitgesmeerd worden, maar dat is jammer genoeg vaak de realiteit en soms zelfs noodzaak wil je gehoord worden.
- "andere beleidsniveau's eens op de rem gaan staan": veel meer dan wat kan binnen het kader van het bestuurlijk toezicht zal daar niet aan gedaan worden.

Vals positief met sneltesten is niet hoog dacht ik.
Wat ik zie is dat je met andere vloeistoffen een vals positief kan triggeren. Maar als je gaat laten testen ga je er toch geen bier in gooien
Maar vals negatief is wel relatief hoog, en dat lijkt mij een groter probleem...
Afhankelijk van de studie en de test, is het 20~30% false negatives.

Maar vals negatief is wel relatief hoog, en dat lijkt mij een groter probleem...
Afhankelijk van de studie en de test, is het 20~30% false negatives.

vals negatief is inderdaad veel groter maar in combinatie met CST kan je wel een grotere zekerheid bekomen dat het wel negatief is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan