Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb al een attest van mijn werkgever dat ik essentieel ben op het werk.

Ik zat door dat thuiswerk op randje van lusteloosheid, mentale gezondheid is ook belangrijk.
Net een nieuwe functie opgenomen vlak voor dat thuiswerk en qua integratie was dat gewoon bijna ondoenbaar waardoor dat ik minder snel kon evolueren dan mijn bedoeling.
Neen, ik pas voor een nieuw rondje thuiswerk.

Ben express niet naar lichtfestival gegaan, maar thuiswerk effe gaan opleggen? Niet met mij,
Ik heb ook zo'n attest, wegens essentiële sector. Ook omdat sommige overheden (zoals de Waalse) bepaalde dossiers of briefwisselingen op papier nodig hebben. Mijn nieuwe collega is ook opgestart tijdens de lockdown, dat was absoluut niet ideaal om haar opleiding te geven. Teams/Skype is altijd mogelijk, maar is geen volwaardige vervanger van persoonlijk contact. Ik vond de eentonigheid van het sociaal contact tijdens die lange periodes van 100% telewerk (enkel vrouw, kind en ouders) behoorlijk afmattend.

1/4 wordt medisch personeel dus ontslagen zonder covid vaccin of test recent. Op wat voor uitkering vallen die dan eigenlijk? Hopelijk geen ontslagvergoeding waardoor sommigen er misschien op hopen?
werkloosheidsuitkering , waar een deel waarschijnlijk zelfs tevreden gaat mee zijn , leven van den dop

Gaat het ontslaan van zo mensen de druk wegnemen op de zorg ?
Een hele tijd terug bleek dat het merendeel van wie niet gevaccineerd was in de zorg als zorgkundige werkte. Op een IC lopen die niet rond.

En er zal op zijn Belgisch wel nog een kans of 10 komen om toch gevaccineerd te worden.

Bij de vorige verplichting tot thuiswerk moest er dacht ik een aanwezigheidsregister/planning bijgehouden (en doorgestuurd naar een of ander instantie?) worden van welke werknemer wanneer op kantoor zou zijn.
Dat is toch het eerste dat ik er van hoor dat dit ergens geregistreerd was toen. Het enige dat toen nodig was, was een attest van de werkgever (die ze vrij konder opstellen en nergens moesten registreren). Enige vorm van controle was de arbeidsinspectie, en dit was dan op het volk dat op het ogenblik van inspectie aanwezig was.
Zie ook dit voorbeeld + de uitleg erbij van 2 november 2020:

Maar dat was natuurlijk een groot verschil, die uitzondering zal nu ook wel weer bestaan. En het is makkelijk om te controleren of iemand zijn functie effectief essentiëel is op de moment zelf, niet zozeer of ze de dag ervoor ook op kantoor waren...

Benieuwd hoeveel van die "essentieel op het werk" blaadjes er zullen worden uitgedeeld , in de eerste golf was dat nog correct , 2de en 3de al een stuk meer die dat blaadje bezitten , en nu zijn we nog eens gevaccineerd . Kben benieuwd

Dat aanwezigheidsregister was enkel in 2e kwartaal van dit jaar in gebruik (iets langer voor Brussel en Wallonië):

Maar het kan terug gebruikt worden als de verplichting terugkomt, ook het attest voor zij die meer dagen op de werkvloer zitten.

Dat aanwezigheidsregister was enkel in 2e kwartaal van dit jaar in gebruik (iets langer voor Brussel en Wallonië):

Maar het kan terug gebruikt worden als de verplichting terugkomt, ook het attest voor zij die meer dagen op de werkvloer zitten.
Bedankt, wist ik niet.

Al zie ik daar enkel een vermelding van aantal personen, niet wie het specifiek is. Wat ik ook al verwachtte, privacy-gewijs...

Ik ben pro vaccinatie; verplichting van zorgpersoneel mag er voor mij gerust komen. Maar bij ons zijn er wel enkele die er zich vragen bij stellen.
Ik werk in een leefgroep met 9 bewoners met mentale (en fysieke) handicap. Vaste bewoners zijn allemaal gevaccineerd, maar we hebben 1 dagopvanger die niet gevaccineerd is. Niet gevaccineerd personeel zou dan ontslagen kunnen worden, maar er mag wel dagelijks een niet gevaccineerde bewoner binnen?
Ik veronderstel dat er in rusthuizen ook zo'n situaties zijn.

Dat is hier al 100 keer vermeld, verspreid over het afgelopen jaar, en je bent regelmatige poster in dit topic.

Oprechte vraag: hoe kan dat dan eigenlijk dat je dit niet wist?

Post je regelmatig, maar lees je verder geen posts? Of de helft van het forum staat op jouw ignore lijst?

Ik lees alleen zowat ‘s avonds en ik neem niet alles door.
Daarom :)

Vorige week gaan eten in linkeroever, geen controle gehad op de safe ticket
De afgelopen weken in Hasselt heb ik hetzelfde gezien, het CST word op heel weinig plaatsen effectief juist gecontroleerd.
Op 2 plaatsen hebben we het effectief moeten laten scannen.
Op heel wat plaatsen gewoon laten zien en zeggen ze dat het oke is, zonder dat ze de code dus scannen.
OP nog andere plaatsen vragen ze er niet eens achter, of vragen ze gewoon "Jullie zijn wel gevaccineerd he"

Tja, op die manier heeft heel dat CST uiteraard niet echt nut.

die komen overeen wil niet zeggen dat het dezelfde zijn, wel dat die overmee overeenkomen (en dus gewettigd zijn door wat in de wet staat). anders zou dat stuk over niet-exhaustief niet nuttig zijn, hé.
Dat stuk over niet exhaustief slaat gewoon op het feit dat ze nog andere niet pandemische maatregelen mogen nemen zodat ze in andere gevallen ook nog hun werk kunnen doen. Zodat men bij een provinciaal rampenplan ook bvb ziekenhuizen kan verplichten om x aantal plekken vrij te houden ipv enkel nog te kunnen beslissen dat er een mondmasker moet gedragen worden. En als ge dan toch semantisch wil doen, het staat er ook in dat dat de maatregelen zijn die door de gems een pandemisch nut toegekend zijn. Pogen ze nog andere maatregelen te nemen wil dat dan ook zeggen dat ze de experten niet volgen.

FT heeft zonet wat data gepost over bescherming tegen infectie, dit gaat over derde prik.

FEQKvecXEAMWDiQ

Het VK gaat hun definitie van volledig gevaccineerd ook aanpassen aan de nieuwe data.

Ja ze kunnen op termijn dan (tenzij er betere vaccins komen of de 2de/3de prik wel efficiënt blijft) eigenlijk niet anders werken dan een soort vervaldatum op uw CST te gaan zetten.

Dat stuk over niet exhaustief slaat gewoon op het feit dat ze nog andere niet pandemische maatregelen mogen nemen zodat ze in andere gevallen ook nog hun werk kunnen doen. Zodat men bij een provinciaal rampenplan ook bvb ziekenhuizen kan verplichten om x aantal plekken vrij te houden ipv enkel nog te kunnen beslissen dat er een mondmasker moet gedragen worden.
Nee, want in die toolbox staat bvb al de mogelijkheid om acties te nemen in ziekenhuizen... Dat slaat daar dus niet op, zie ook:

"In de gemeentelijke crisiscel wordt een kwalitatieve evaluatie gemaakt van de epidemiologische
toestand in de gemeente, en wordt bekeken of er bijkomende maatregelen nodig zijn om de lokale
uitbraak in te dijken. De Toolbox als bijlage van deze omzendbrief kan dienen als leidraad voor het
bepalen van de maatregelen"

Als het een leidraad is, is het duidelijk niet de maximale set van maatregelen.

nestorius zei:
En als ge dan toch semantisch wil doen, het staat er ook in dat dat de maatregelen zijn die door de gems een pandemisch nut toegekend zijn. Pogen ze nog andere maatregelen te nemen wil dat dan ook zeggen dat ze de experten niet volgen.
Dat staat er niet. En nee, dan moet je niet met "het is semantisch" afkomen als je gewoon rond de pot wil draaien.

"De maatregelen in deze Toolbox werden door de GEMS beoordeeld op basis van hun epidemiologische impact en enkel de maatregelen
waarvan de epidemiologische impact werd bevestigd, werden opgenomen in deze Toolbox."

Er staat dat de maatregelen die erin staan, een bevestigde epidemiologische impact hebben en (impliciet) dat er andere (niet ALLE andere mogelijks denkbare maatregelen) geweerd werden wegens géén impact (of niet voldoende, of teveel zijeffecten). Niet dat alle andere maatregelen géén epidemiologisch nut hebben, laat staan dat dit niet kan veranderen in de tijd (zie bvb de recente grote besmettingen bij lagere schoolkinderen ivm vorige maanden).

Nestorius, eerst was het dat de gouverneurs op buikgevoel oordeelden, als ik dan afkwam met dat het duidelijk experts zijn (GEMS) die ze volgen, dan waren dat enkel virologen en zijn er meer experts, als dan duidelijk is dat de GEMS uit veel meer dan virologen bestaan, dan wordt het stil en begin je over dat het een semantische discussie begint te worden. Niet de manier waarop je discussieert.

Niet gevaccineerd personeel zou dan ontslagen kunnen worden, maar er mag wel dagelijks een niet gevaccineerde bewoner binnen?
Ik veronderstel dat er in rusthuizen ook zo'n situaties zijn.
Wettelijk is daar een onderscheid, omdat een bewoner geen andere mogelijkheid heeft en zolang vaccinaties voor elke belg niet verplicht worden, je hen niet kan discrimineren doordat ze het ongeluk hebben om in een instelling te (moeten) wonen. Anders discrimineer je ze op hun handicap.

Een werknemer in de zorg kan beslissen om de zorg te verlaten en een andere job uit te oefenen.

Nu: ik hoor nu net de melding op radio1 en dat gaat enkel over het verplegend personeel. Bvb een poetsvrouw ofzo, behoort daar niet toe. Wat een opvoeder dan is, weet ik niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan