Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vaccinatie in combinatie met een test verplichten voor CST lijkt mij niet verkoopbaar. Zoals ik al eerder schreef, dan kan je beter sectoren volledig sluiten. Wat er dan wel moet gebeuren is een lastig vraagteken natuurlijk. Mondmasker verplichten lijkt mij een logische minimum want het moge duidelijk zijn dat CST in de huidige setting niet voldoende is als risicoreductiemaatregel. Tenopzichte van het moment van conceptie van CST blijken gevaccineerden veel vatbaarder voor infectie met de huidige varianten dan verwacht en ik denk ook niet dat men had voorzien dat CST gebruikt zou worden in een situatie met +10k besmettingen per dag.

En dan mag je niet ontgoocheld zijn in het bestuur ? Ik noem dat een dikke fail .En het mag gedaan zijn om daarvoor keer op keer de burger te gaan bestraffen zonder eens zelf in de spiegel te kijken .
Waarom ontgoocheld zijn in het bestuur? Waarom is dat een fail? Kun je daar in eens op ingaan? In plaats van gewoon nukkig en lastig te zijn omdat de realiteit is wat hij is?

Als ik uw betoog lees dan zeg je "We zijn gevaccineerd en nog gaan de cijfers omhoog en dat is de schuld van het bestuur." Hoe is dit de schuld van het bestuur? Jij bent gewoon lastig en probeert de realiteit te ontkennen, dat is de grote rode draad door al je posts heen.

Ben ik blij met de situatie, neen. Maar zeg eens wat men nog meer had kunnen doen? En dan niet, gelijk hierboven geopperd wordt 'men had in September moeten beginnen met de derde prik', terwijl eigenlijk pas eind september dit uberhaupt uit onderzoek als optie naar voren kwam. Een glazen bol hebben we jammer genoeg nog altijd niet.

Mensen zijn het beu vind ik gewoon geen argument. Dit is een onvoorspelbare, ongeziene situatie. Dat er mensen dan liever doen alsof hun neus bloedt, zou dat dan niet gewoon liggen aan het feit dat ze niet genoeg weten om daar een geïnformeerde mening over te vormen?

De vaccinaties falen is ook zoiets: ze beperken de ernst van symptomen ook voor een variant die veel besmettelijker is. Uiteraard liggen er ook gevaccineerden in het ziekenhuis, niet iedereen is geholpen met een vaccin én het grootste deel van de bevolking is gevaccineerd. Als het zo simpel moet zijn als vaccin=geen vuiltje aan de lucht, dan heb je gewoon een Micky Mousebeeld van deze crisis en bij uitbreiding de medische wetenschap.

Ik zie die soms wel eens passeren vanop het balkon van mijn ivoren toren. Ik zal het hem volgende keer eens vragen.
Ik wil de politici en wetenschappers te eten niet geven die ons net niet met zoveel woorden die exacte geruststelling hebben proberen te verkopen, vooral om iedereen gevaccineerd te krijgen natuurlijk. En ja, ge gaat altijd een deel mensen hebben die ondanks een vaccin nog in de problemen komen, maar moet ge dan de hele bevolking blijven ambeteren met maatregelen in- en afvoeren voor dat deel mensen dat dan waarschijnlijk met een zware verkoudheid of deftige griep ook in 't ziekenhuis terecht zou komen?

Ik wil de politici en wetenschappers te eten niet geven die ons net niet met zoveel woorden die exacte geruststelling hebben proberen te verkopen, vooral om iedereen gevaccineerd te krijgen natuurlijk. En ja, ge gaat altijd een deel mensen hebben die ondanks een vaccin nog in de problemen komen, maar moet ge dan de hele bevolking blijven ambeteren met maatregelen in- en afvoeren voor dat deel mensen dat dan waarschijnlijk met een zware verkoudheid of deftige griep ook in 't ziekenhuis terecht zou komen?
Ja? Kun je hier eens exact naar verwijzen dan? Zelfs als je zegt dat vaccins leiden naar het "rijkdom van de vrijheid" is dat nog altijd niet foutief, maar wel misschien zo geïnterpreteerd lijkt jij zegt. Maar zonder vaccins, zeker geen vrijheid. Wilt nog altijd niet zeggen : Vaccins ALLEEN leiden naar vrijheid.

Zijt maar zeker dat we zonder vaccins pas echt diep in de shit zaten. Vaccins zijn gewoon de belangrijkste stap.

Ja? Kun je hier eens exact naar verwijzen dan? Zelfs als je zegt dat vaccins leiden naar het "rijkdom van de vrijheid" is dat nog altijd niet foutief, maar wel misschien zo geïnterpreteerd lijkt jij zegt. Maar zonder vaccins, zeker geen vrijheid. Wilt nog altijd niet zeggen : Vaccins ALLEEN leiden naar vrijheid.

Zijt maar zeker dat we zonder vaccins pas echt diep in de shit zaten. Vaccins zijn gewoon de belangrijkste stap.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/...cle-news-1714157.html?cookie_check=1636824062

Eigenlijk had vanaf september de campagne in gang moeten schieten voor de 3e prik, op dezelfde manier als dit voor de eerste twee prikken gebeurd was. Aangezien 1 prik sneller gaat dan 2 prikken zouden we nu al aan de veertigers gezeten hebben, de zwakkere en oudere mensen die nu tot de gevaccineerden behoren die op IC liggen zouden tijdig beschermd geweest zijn.
Deze post is letterlijk van gisteren:

Ze hadden al veel sneller bezig moeten zijn met de boosterprik.
Nu gewoon een praktische vraag: hoe/wanneer?
De studies die aantonen dat de boostershot nodig zou zijn, zijn er maar van eind september. Op 5 oktober heeft Europa het advies uitgestuurd:

België heeft dit advies echter niet afgewacht en is eind september al boostershots beginnen zetten:

Dan is de laatste levering van onze originele bestelling Pfizer eind september geleverd. Men heeft direct een nieuwe bestelling geplaatst waarvan de eerste vaccins maandag (8 november dus) geleverd zijn, maar hier was vooraf geen zekerheid over:

De belangrijke dingen waar jij in je betoog dus geen rekening mee houdt:
  1. Men moest eerst weten of een booster-shot nuttig is, de studie hierover (en zelfs maar een beperkte studie) is op 23 september gepubliceerd.
  2. Men moet ook vaccins voorhanden hebben.
  3. Men moet ook weer heel de administratieve rompslomp opstarten want er waren al veel vaccinatiecentra gesloten + uitnodigingen uitsturen + mensen kans geven om te herboeken + ...
Maarja, roepen dat het sneller moet gebeuren is natuurlijk makkelijk :sarcastic:

De geïnformeerde burger weet al langer dat het vaccin geen magic bullet is. Iedereen willen gevaccineerd krijgen is de reden dat we nu ondanks een golf nog draaiende IC-diensten hebben.

Als het enkel aan mensen ligt die van een verkoudheid doodgaan vraag ik me toch echt wel af waarom in vele landen ze er nog slechter aan toe zijn dan hier en al strengere maatregelen treffen. Allez misschien zie jij iets dat beleidsmakers en wetenschappers hier en in andere landen niet zien. Dat of het is natuurlijk de klassieke Dunning-Krugerreactie gekoppeld aan wat egoïsme, want ja we worden toch wel geambeteerd zeker.

De geïnformeerde burger weet al langer dat het vaccin geen magic bullet is. Iedereen willen gevaccineerd krijgen is de reden dat we nu ondanks een golf nog draaiende IC-diensten hebben.

Als het enkel aan mensen ligt die van een verkoudheid doodgaan vraag ik me toch echt wel af waarom in vele landen ze er nog slechter aan toe zijn dan hier en al strengere maatregelen treffen. Allez misschien zie jij iets dat beleidsmakers en wetenschappers hier en in andere landen niet zien. Dat of het is natuurlijk de klassieke Dunning-Krugerreactie gekoppeld aan wat egoïsme, want ja we worden toch wel geambeteerd zeker.
Mooi, registreert ne mens zich na weken/maanden meelezen om dan na 5 posts incompetent genoemd te worden.

Nergens in mijn post beweer ik dat vaccinaties nutteloos zijn, anders zou ik zelf ook geen vaccin hebben laten zetten. Ik heb een probleem met 't feit dat die vaccins als ons ticket naar de vrijheid zijn gepromoot en dat er nu niemand is die durft zeggen dat ze daar fout zaten. Ik betwist het nut van het constant jojoën met maatregelen voor 10-15 procent niet-gevaccineerden en mensen met een zwak immuunsysteem of onderliggende aandoeningen die waarschijnlijk met gelijk welke andere infectieziekte ook in 't ziekenhuis belanden. Dat kan cru klinken maar Darwin zijn Survival of the Fittest heeft ons gebracht waar we nu zijn, laat 't dan gewoon maar verder z'n werk doen nu. Zeker niet-gevaccineerden leggen ze van mijn part gewoon op de gang tot er effectief een bed vrij is en er geen gevaccineerde mensen op een behandeling wachten.

Daar zijn ze weer met hun lockdowns.

Ik snap niet waarom ze deze keer perse nog vroeger willen reageren ? Als het tot 1000 op ICU gaat kunnen we dat toch aan ? Het is niet wenselijk, maar een lockdown ook niet. Die paar honderd extra doden en paar duizend geimpacteerd patiënten zijn met een stuk minder dan de miljoenen Belgen.

Wat herinneren de mesten zich van vorig jaar ? De lockdowns of de doden ? Ik denk eerder de lockdowns. En dat zijn dan 20.000 doden 🤷‍♂️

Ik snap niet waarom ze deze keer perse nog vroeger willen reageren ? Als het tot 1000 op ICU gaat kunnen we dat toch aan ? Het is niet wenselijk, maar een lockdown ook niet. Die paar honderd extra doden en paar duizend geimpacteerd patiënten zijn met een stuk minder dan de miljoenen Belgen.

Wat herinneren de mesten zich van vorig jaar ? De lockdowns of de doden ? Ik denk eerder de lockdowns. En dat zijn dan 20.000 doden 🤷‍♂️

Gij herinnert u misschien alleen de lockdowns.
De mensen die familie of vrienden verloren hebben of in de zorg staan zullen zich meer de doden herinneren.

Ik snap niet waarom ze deze keer perse nog vroeger willen reageren ? Als het tot 1000 op ICU gaat kunnen we dat toch aan ?
Is dat? Er zijn heel wat complicaties die hier al een paar keer gepasseerd zijn. Oa. Het uitvallen van heel wat personeel, het gegeven dat er nu veel(!) minder maatregelen zijn waardoor zaken gelijk de griep ook meer kansen krijgen, en dus meer aandacht nodig hebben, dat er al heel wat zorg uitgesteld is en dat we weer aan het uitstellen zijn, soms wat reeds uitgesteld is geweest,...
Het is niet wenselijk, maar een lockdown ook niet. Die paar honderd extra doden en paar duizend geimpacteerd patiënten zijn met een stuk minder dan de miljoenen Belgen.
Hoe kun je doden tegenover ongemakken zetten puur op basis van 'wij met ongemakken zijn met meer'?

Pas op, ik vind de balans ook heel belangrijk, maar lijk je het hier stelt lijk je niets te geven om deze balans en enkel om je eigen ongemakken.

Persoonlijke nadelen herinnert ge u idd beter, maar daarom waren ze nog niet belangrijker he. Van het weekend van 1 augustus 1993 herinner ik mij ook vooral dat de aflevering van Samson & Gert niet doorging, terwijl het overlijden van Koning Boudewijn wellicht net iets ingrijpender was voor onze samenleving op dat moment.

En 20.000 doden? Dat is "maar" een vol Sportpaleis. En dan hebben we het nog niet over de vele mensen die al zolang hun behandeling of operatie zien uitgesteld worden omdat er wéér maar eens capaciteit vrijgemaakt moet worden voor Covid. Alleen hier op het forum zijn er denk ik al meerdere mensen die daar mee te maken hebben gehad (en nog hebben).

Persoonlijke nadelen herinnert ge u idd beter, maar daarom waren ze nog niet belangrijker he. Van het weekend van 1 augustus 1993 herinner ik mij ook vooral dat de aflevering van Samson & Gert niet doorging, terwijl het overlijden van Koning Boudewijn wellicht net iets ingrijpender was voor onze samenleving op dat moment.

En 20.000 doden? Dat is "maar" een vol Sportpaleis. En dan hebben we het nog niet over de vele mensen die al zolang hun behandeling of operatie zien uitgesteld worden omdat er wéér maar eens capaciteit vrijgemaakt moet worden voor Covid. Alleen hier op het forum zijn er denk ik al meerdere mensen die daar mee te maken hebben gehad (en nog hebben).
chronische symptomen niet te vergeten. smaak en geurverlies zie ik in mijn omgeving nog opduiken (allemaal gevaccineerd met pfizer)

Mooi, registreert ne mens zich na weken/maanden meelezen om dan na 5 posts incompetent genoemd te worden.

Nergens in mijn post beweer ik dat vaccinaties nutteloos zijn, anders zou ik zelf ook geen vaccin hebben laten zetten. Ik heb een probleem met 't feit dat die vaccins als ons ticket naar de vrijheid zijn gepromoot en dat er nu niemand is die durft zeggen dat ze daar fout zaten. Ik betwist het nut van het constant jojoën met maatregelen voor 10-15 procent niet-gevaccineerden en mensen met een zwak immuunsysteem of onderliggende aandoeningen die waarschijnlijk met gelijk welke andere infectieziekte ook in 't ziekenhuis belanden. Dat kan cru klinken maar Darwin zijn Survival of the Fittest heeft ons gebracht waar we nu zijn, laat 't dan gewoon maar verder z'n werk doen nu. Zeker niet-gevaccineerden leggen ze van mijn part gewoon op de gang tot er effectief een bed vrij is en er geen gevaccineerde mensen op een behandeling wachten.
Ik zou zweren dat ik die nick al had gezien, nuja maakt niet uit, als ik het onzin vind zal ik dat zeggen.

Die stereotype stoere praat over survival of the fittest en dergelijke, tof tof. Allez buiten het detail van instortende zorg en het feit dat we dat als maatschappij duidelijk niet zien zitten.
Survival of the fittest als basis van onze welvaart is trouwens de meest dwaze uitspraak die ik hier in weken heb gehoord. Vooral wanneer iemand die hier is opgegroeid zoiets claimt voel ik altijd wat plaatsvervangende schaamte.

Laatst bewerkt:
Deze post is letterlijk van gisteren:
Niet akkoord.

Vaccinatiecentra terug opschalen (of ten minste niet sluiten) kon al sinds september.
Men wist al dat er eventueel met een booster moest rekening gehouden worden.
Ook de data uit Israel waren er toen reeds.

Worst case was er misschien 25 miljoen euro in het water als bleek dat dit overbodig was.
Et alors? Nu gaan we veel meer aan onze rekker hebben als halve lockdowns toch nodig blijven.

De vaccinatieverantwoordelijke zei eveneens in september dat er genoeg vaccins in stock waren voor boosters indien nodig op korte termijn.

Er was (EN IS) gewoon totaal geen sense of urgency voor die boosters.

Dan vind ik het ergens begrijpelijk dat mensen nu ook geen sense of urgency hebben voor nieuwe maatregelen...

Als er een derde prik komt so be it... mensen onderschatten dat virus en denken dat er enkel oudjes op IC komen te liggen. ook 20-30 jarigen komen soms in de problemen en daar in vele gevallen kon dat voorkomen worden indien ze hun spuitje gehad hebben.
Ik heb er geen enkel probleem mee om mijn code te tonen wnn ik iets ga eten of iets anders.
De overheid weet sowieso al veel meer over ons dan we zelf denken.

Niet akkoord.

Vaccinatiecentra terug opschalen (of ten minste niet sluiten) kon al sinds september.
Men wist al dat er eventueel met een booster moest rekening gehouden worden.
Ook de data uit Israel waren er toen reeds.

Worst case was er misschien 25 miljoen euro in het water als bleek dat dit overbodig was.
Et alors? Nu gaan we veel meer aan onze rekker hebben als halve lockdowns toch nodig blijven.

De vaccinatieverantwoordelijke zei eveneens in september dat er genoeg vaccins in stock waren voor boosters indien nodig op korte termijn.

Er was (EN IS) gewoon totaal geen sense of urgency voor die boosters.

Dan vind ik het ergens begrijpelijk dat mensen nu ook geen sense of urgency hebben voor nieuwe maatregelen...
En heb je ook maar enig bewijs voor deze stellingen? Vooral wat je zelf in het vet gezet hebt.

Ik denk dat het vrij duidelijk is momenteel dat België het op dit vlak een pak beter doet dan onze buurlanden en andere Europese landen:
OK5622Q.png

Hell, Nederland begint pas een dikke 2maand na ons ermee:
Mensen van 80 jaar en ouder worden als eerste uitgenodigd om deze extra prik vanaf 19 november 2021 te halen.

En het "niet sluiten" van vaccinatiecentra is natuurlijk makkelijk gezegd. Dit zijn veelal locaties die initieel gehuurd werden tot een vaste einddatum (15 oktober), hierna zijn op vele locaties al andere huurcontracten afgesloten of activiteiten gepland.

De uitspraak van de vaccinatieverantwoordelijke in september, kan je die ook terugvinden? Want ik herinner mij enkel een uitspraak van taskforce vaccinatie over voldoende voor risicopatiënten & 85+, mogelijks ook alle WZC-bewoners. Geen idee of 65+ er toen al bijgeteld was.

Ohja, en natuurlijk, nog een belangrijke: volgens alle studies en adviezen is een booster het effectiefst ~6 maanden na de 2e prik. Speciaal voor u een grafiekske getrokken van 2e prik + 6maand:
DbBLnI7.png

Ik heb zelfs vandaag gemarkeerd voor uw gemak en paar berekeningen gedaan.

Dus, zeg mij eens waarom er nu zoveel sense of urgency al moet zijn?
Altijd makkelijk om zonder exacte kennis te komen klagen.

[edit]grafiek aangepast, vaccinaties maar bekend t.e.m. 11/11/2021 en dus niet 14/11/2021 ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan