Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tgoh, ik heb een vriendin die verpleegkundige is in het UZA en die haar loon is toch echt niet wauw (met moeite 2000/.100€) als je ziet hoeveel nachten en weekends dat die moet kloppen. Een afgestudeerde handelsingenieur met een 'rustig' jobke heeft al makkelijk een hoger startersloon (terwijl wij maar 1 jaartje langer moeten studeren).
En over zorgkundigen zullen we maar zwijgen, want dat is helemaal om te bleiten.

Het beroep is gewoonweg niet interessant als je geen sprookjespassie hebt voor verpleegkunde.

ICU-verpleegkundigen (waar het in deze discussie vooral over gaat) krijgen bovendien al éxtra premies tov het merendeel van de verpleegkundigen. Zelfs een extra premie trekt mensen dus niet over de streep. Spoed en ICU zijn dan ook gewoon afdelingen waar ge effectief voor mensenlevens vecht en vaak de oneerlijke kant van het leven meemaakt waardoor ge dat mentaal ook echt wel moet kunnen dragen.

Zo, lang geleden dat ik hier nog eens geweest ben! Nog altijd druk aan het praten over corona?

Ik hoor zo weinig over groepsimmuniteit?
Met onze vaccinatiegraad van 92% bij 18+ en 80% voor de gehele Vlaamse bevolking...
https://www.tijd.be/dossiers/corona...oor-groepsimmuniteit-bereikt-is/10305588.html

Blijkbaar is het dus onmogelijk :unsure:

Oh en ook de vraag: nu een 3e dosis eraan zit te komen, wordt die ook verplicht?
(verplicht in de zin van: je qr code wordt ongeldig zonder 3e prik)

Ik voel me nu al ongemakkelijk bij dat hele covidsafe pass gedoe (ondanks pro-vaccinatie te zijn), maar dat zou nog een volgende stap zijn.
- 2 prikken gehad: prima, hier is uw pas.
- Dan de pas invoeren om op cafe etc te mogen gaan
- Dan zeggen: ah maar ge moet een 3e prik halen, anders geldt uw pas niet meer
We moeten toch opletten dat er niet te los wordt omgegaan met dat soort zaken, want ik vraag me dan af of er nog een volgende stap komt, en nog een, en nog een, met telkens meer controle.

Dat je weigeraars de effectieve kost van hun egoïsme laat dragen. Moet ik dat nu echt uitleggen.
Mensen die covid opgelopen hebben in het buitenland moeten daar ook betalen, of ze nu gevaccineerd zijn of niet.

Daar was de behandeling volledig gratis, hier betaal ze toch al een deel van de behandeling. Je kan geen sociale zekerheid hebben die sociaal is met maar een deel van de mensen. Iemand die drugs neemt of dronken een ongeluk heeft wordt toch ook gewoon terugbetaald, en die doen dan nog iets illegaal.

Die vergelijking met Noord-Korea is een oneerlijke dooddoener om zijn post in het belachelijke te trekken en is niet nodig.
Dat je weigeraars de effectieve kost van hun egoïsme laat dragen. Moet ik dat nu echt uitleggen.
Ach, ja, mensenrechten zijn ook maar een vodje papier, nietwaar. De oogjes van de liefhebbers autoritaire leiders gaan weer blinken wanneer ze zien dat Singapore mensen zorg durft ontzeggen. Misschien kunnen we er ook meteen de inperking van privacy en de beperking van vrijheid van meningsuiting die ze daar hebben, bijdoen. En stokslagen of de doodstraf als mensen niet doen wat de leiders zeggen, waarom ook niet. In Noord-Korea is er ook weinig COVID, misschien moeten we ons daar aan spiegelen.

Oh en ook de vraag: nu een 3e dosis eraan zit te komen, wordt die ook verplicht?
(verplicht in de zin van: je qr code wordt ongeldig zonder 3e prik)

In een gesprek met Radio 1 zegt Dirk Ramaekers dat je CST vervalt 12 maanden na de 2e prik, vroeger was er sprake van om dat te verlengen.

Nu moet je de 3e prik halen om terug een geldig CST te hebben.

Het is nog niet geweten wanneer die checks helemaal gaan vervallen maar al zeker tot eind januari (3 maanden epidemische noodtoestand). Zoals alles hangt het af van de toestand op dat moment, het kan zijn dat ze in maart toch beslissen om alle 2 van 3 benodigde prikken een rood schermpje te geven.

In een gesprek met Radio 1 zegt Dirk Ramaekers dat je CST vervalt 12 maanden na de 2e prik, vroeger was er sprake van om dat te verlengen.

Nu moet je de 3e prik halen om terug een geldig CST te hebben.

Het is nog niet geweten wanneer die checks helemaal gaan vervallen maar al zeker tot eind januari (3 maanden epidemische noodtoestand). Zoals alles hangt het af van de toestand op dat moment, het kan zijn dat ze in maart toch beslissen om alle 2 van 3 benodigde prikken een rood schermpje te geven.
ik ben wat verbaasd dat die boostervaccins zo snel beschikbaar zijn ? Dus tegen maart zou iedereen een derde vaccin kunnen nemen ?

Corona lijkt vooral id winter het hardst toe te slaan , het vaccin heeft een verminderde werking van 50% en meer na een paar maanden ,is het dan niet beter om vooral in september en oktober te vaccineren ? Die derde prik in maart is al grotendeels uitgewerkt tegen de volgende winter ?

Over de noodzaak van 2 of 3 prikken is de Europese Commissie in onderhandeling met lidstaten:

Maar het is nog niet echt helder. Je mag dus Oostenrijk betreden met 2 prikken, maar mogelijk niet in restaurants of gesloten liftcabines want dat worden 3 prikken. Dan is de skivakantie in de praktijk lastig. Hopelijk wordt dat nog uitgeklaard voor het seizoen binnen 6 weken start.

Mensen die covid opgelopen hebben in het buitenland moeten daar ook betalen, of ze nu gevaccineerd zijn of niet.

Daar was de behandeling volledig gratis, hier betaal ze toch al een deel van de behandeling. Je kan geen sociale zekerheid hebben die sociaal is met maar een deel van de mensen. Iemand die drugs neemt of dronken een ongeluk heeft wordt toch ook gewoon terugbetaald, en die doen dan nog iets illegaal.

Het gaat hier over de situatie in België. Wat er gebeurd als je in het buitenland COVID opdoet is niet relevant.

Als je enigste argument is dat het niet sociaal is van weigeraars een verhoogde bijdrage te laten betalen dan denk ik, so what? Sociale zekerheid is geen eenrichtingsverkeer van de maatschappij naar het individu. We weten dat vaccineren helpt om onze ziekenzorg te ontlasten en de mensen die erin werken te beschermen. Als je niet op die manier wil bijdragen dan is het perfect aanvaardbaar dat de maatschappij van de weigeraars een andere bijdrage vraagt.

Ach, ja, mensenrechten zijn ook maar een vodje papier, nietwaar. De oogjes van de liefhebbers autoritaire leiders gaan weer blinken wanneer ze zien dat Singapore mensen zorg durft ontzeggen. Misschien kunnen we er ook meteen de inperking van privacy en de beperking van vrijheid van meningsuiting die ze daar hebben, bijdoen. En stokslagen of de doodstraf als mensen niet doen wat de leiders zeggen, waarom ook niet. In Noord-Korea is er ook weinig COVID, misschien moeten we ons daar aan spiegelen.

Geen idee waar jij het over hebt. Maar jij ook niet, want je hebt niet gelezen waarover het gaat.

Het gaat hier over de situatie in België. Wat er gebeurd als je in het buitenland COVID opdoet is niet relevant.

Als je enigste argument is dat het niet sociaal is van weigeraars een verhoogde bijdrage te laten betalen dan denk ik, so what? Sociale zekerheid is geen eenrichtingsverkeer van de maatschappij naar het individu. We weten dat vaccineren helpt om onze ziekenzorg te ontlasten en de mensen die erin werken te beschermen. Als je niet op die manier wil bijdragen dan is het perfect aanvaardbaar dat de maatschappij van de weigeraars een andere bijdrage vraagt.

Ga je die extra bijdrage ook vragen aan iemand die met 3 pintjes op ongeluk heeft, want iederen weet dat niet drinken en rijden ervoor zorgt dat er minder ongelukken zijn. Hetzelfde met verslavingsgerelateerde ziektes. Die verhogen misschien niet de druk op de zorg, maar kosten handen vol geld. Gaan we die mensen ook de volle pot laten betalen?

ik ben wat verbaasd dat die boostervaccins zo snel beschikbaar zijn ? Dus tegen maart zou iedereen een derde vaccin kunnen nemen ?

Corona lijkt vooral id winter het hardst toe te slaan , het vaccin heeft een verminderde werking van 50% en meer na een paar maanden ,is het dan niet beter om vooral in september en oktober te vaccineren ? Die derde prik in maart is al grotendeels uitgewerkt tegen de volgende winter ?
Terecht heel goede opmerking!
Hopelijk is er toch iemand in politieke kringen die dit opneemt. Want anders krijg je elk jaar hetzelfde: vaccinatie te vroeg ==> werking verzwakt, winter problemen.
Maar ik vrees ervoor. Gewoon zo snel mogelijk prikken na goedkeuring zonder verder na te denken :(

https://www.hln.be/binnenland/akkoo...n-kreeg-nog-voor-einde-van-dit-jaar~a6bd0db2/
Ik begrijp toch echt niet waarom dit allemaal weeral zo tergend traag moet gaan. Nieuw overleg EIND november, dan eerst de patiënten met J&J, dan de rest van de bevolking. En dat allemaal in vaccinatiecentra die in heel het land gedowngrade zijn. Dus tegen het voorjaar als het ergste voorbij is zullen we wat op snelheid komen? Het stond ook in de sterren geschreven dat een derde prik noodzakelijk zou zijn, toch al zeker voor risicopatiënten. Hier hebben we het bijna een maand geleden al aangevraagd, en nog steeds niks gehoord. Typisch België zeker, altijd en overal een stap te laat. Vaccinaties, energie,.. Maar nee, met 5 mlj vaccins in stock, best eerst evenementen schrappen, privecontacten beperken, en de zorgsector nog eens goed laten afzien.

Terecht heel goede opmerking!
Hopelijk is er toch iemand in politieke kringen die dit opneemt. Want anders krijg je elk jaar hetzelfde: vaccinatie te vroeg ==> werking verzwakt, winter problemen.
Maar ik vrees ervoor. Gewoon zo snel mogelijk prikken na goedkeuring zonder verder na te denken :(
Maar geloof je nu echt dat er niemand bij de experts én de ministers zit die die bedenking ook gemaakt heeft, en dat daar een reden voor is om het zo te doen? Dat snap ik niet. Dat je denkt dat wij met superbeperkte informatie tot veel slimmere conclusies zouden komen.

Ik heb nog geen resultaten gezien over wanneer de derde prik begint af te zwakken. Het laatste wat ik daarvan zag dat de immuniteit nog stijgt na verloop van tijd bij de derde. Die ‘paar maanden’ lijken me dan ook uit de mouw geschud, en ik dénk dat de beslissingsmakers zich op meer baseren dan dat. En zo zijn er toch nog tientallen factoren!

Maar geloof je nu echt dat er niemand bij de experts én de ministers zit die die bedenking ook gemaakt heeft, en dat daar een reden voor is om het zo te doen? Dat snap ik niet. Dat je denkt dat wij met superbeperkte informatie tot veel slimmere conclusies zouden komen.
Ja :D

Edit: het kan zijn dat er iemand bij zit die die bedenking maakt, maar of er dan rekening mee gehouden zal worden is iets anders.

Alle cijfers blijven ondertussen stevig stijgen. Het ziet er naar uit dat er deze maandag meer dan 15 000 geregistreerde besmettingen waren.

Het aantal ziekenhuisopnames is gestegen naar 287 per dag gisteren, een hogere piek dan tijdens de derde golf. De COVID-19 bezetting op IC is nu 451.

Over de noodzaak van 2 of 3 prikken is de Europese Commissie in onderhandeling met lidstaten:

Maar het is nog niet echt helder. Je mag dus Oostenrijk betreden met 2 prikken, maar mogelijk niet in restaurants of gesloten liftcabines want dat worden 3 prikken. Dan is de skivakantie in de praktijk lastig. Hopelijk wordt dat nog uitgeklaard voor het seizoen binnen 6 weken start.
We gaan weer naar de situatie dat er overal in de EU andere regels zijn. Berlijn heeft gisterenavond ook beslist om de 2G regel in te voeren voor horeca e.d..

https://www.hln.be/binnenland/akkoo...n-kreeg-nog-voor-einde-van-dit-jaar~a6bd0db2/
Het stond ook in de sterren geschreven dat een derde prik noodzakelijk zou zijn, toch al zeker voor risicopatiënten. Hier hebben we het bijna een maand geleden al aangevraagd, en nog steeds niks gehoord. Typisch België zeker, altijd en overal een stap te laat. Vaccinaties, energie,.. Maar nee, met 5 mlj vaccins in stock, best eerst evenementen schrappen, privecontacten beperken, en de zorgsector nog eens goed laten afzien.

Ik ben geklasseerd als risicopatiënt en zo is andee familie van mij. Wij zijn beiden al voor de 3de keer gevaccineerd in oktober ergens.

We gaan weer naar de situatie dat er overal in de EU andere regels zijn. Berlijn heeft gisterenavond ook beslist om de 2G regel in te voeren voor horeca e.d..
Dan kunnen ze dat tenminste niet afdoen als de eerste 2G van het 5G injectieplan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan