Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kinderen zijn 6 en 8 hier en dat vormt geen enkel probleem. Die weten verdomd goed wanneer ze mogen storen en wanneer niet. Dus mss ligt het aan opvoeding dan?

En als er dan eens een probleem is door het verplicht thuis zijn van iedereen, mag het bedrijf daar ook wat volwassener mee om gaan. De situatie is dan zo. Stap er 3 min uit en Regel het effe met de kinderen en kom dan terug vol concentratie in de meeting.

Een kind dat komt zeuren tijdens een online meeting, is inderdaad wel vervelend. Maar dat dat gewoon in het algemeen eens gebeurt tijdens de werkdag, daar zie ik nu eigenlijk niet al te veel problemen in. Op zich niet veel verschil met een collega die om 9u komt binnenslenteren op kantoor en het hele relaas van het weekend moet komen vertellen. Dat is vaak moeilijker af te wimpelen dan een kleuter van vier waar ge tegen zegt "ok, en nu terug braaf spelen want papa moet nog werken he!". Inmiddels is thuiswerken ook niets nieuws meer natuurlijk en denk ik dat veel kinderen wel weten en snappen dat ze papa of mama moeten laten werken. Die van mij is bijna vier en weet intussen zelfs niet beter dan dat ik thuis werk, die vind het raar als ik uitzonderlijk eens "naar het werk ben".

Het is ook gewoon onrealistisch dat iemand 8 uur lang non-stop blijft werken aan hetzelfde concentratieniveau. Dat er eens even vijf minuten afleiding is, is dus geen probleem en dan maakt het eigenlijk weinig uit of dat door een roddelende collega, kleuter met honger, of een piepend wasmachine is.
Zelfs als ik uitzonderlijk eens een hele dag met de kleine thuis moet werken (want meestal is hij gewoon naar school) dan werk ik op zich nog productiever dan op kantoor waar er veel meer gebabbeld wordt tussendoor met collega's.

Kinderen zijn 6 en 8 hier en dat vormt geen enkel probleem. Die weten verdomd goed wanneer ze mogen storen en wanneer niet. Dus mss ligt het aan opvoeding dan?

En als er dan eens een probleem is door het verplicht thuis zijn van iedereen, mag het bedrijf daar ook wat volwassener mee om gaan. De situatie is dan zo. Stap er 3 min uit en Regel het effe met de kinderen en kom dan terug vol concentratie in de meeting.

Die van mij zijn 2 x 1 y. Good luck with that. Die moeten ge-entertained/gevoederd/in de gaten gehouden worden van 7h smorgens tot 7h savonds...

Die van mij zijn 2 x 1 y. Good luck with that. Die moeten ge-entertained/gevoederd/in de gaten gehouden worden van 7h smorgens tot 7h savonds...
Wat klaagt ge dan over iets oudere kinderen als ge totaal geen ervaring mee hebt? Volgens u gaat dat vanaf 16 jaar. Beetje realistisch blijven wel he.

Elk kind is anders?
7 tot 7 niet letterlijk nemen?
Verdraagzaamheid is toch ver zoek achter het toetsenbord.
Of misschien, als je een punt wilt maken over dat het moeilijk is om thuis te werken met jonge kinderen, niet dingen schrijven als:
"Als je die van s morgens tot s avonds rondlopen hebt, kun je misschien 5 min deftig werken. Als die 16 zijn, valt er iets mee aan te vangen, daarvoor niet..."

En de ander wegschuiven als iemand die er niks van kent als die het niet met die ongelofelijke overdrijvingen eens is.
Dat het moeilijk is, daar twijfelt hier niemand aan. Het is niet ideaal, zeker niet als je met twee moet werken en je twee jonge kinderen hebt. Ik besef maar al te goed hoeveel geluk ik heb dat ik dat niet moet balanceren. Maar de flauwekul van hierboven over thuiswerken = verlof opnemen, dan is het gewoon slecht geregeld op het bedrijf en moeten de teamleiders eens op cursus. Dat is het andere uiterste, en slaat ongeveer op even weinig.

Dat betekent niet dat ik daarom ineens niet snap dat thuiswerk belangrijk kan zijn in het bestrijden van die pandemie, zodat we niet totaal economisch kreupel zijn als we hieruit komen. Ja, het zal iets minder productief zijn, maar over de hele maatschappij gezien is dat wel nog altijd beter dan hele sectoren op slot gooien.

Ik zie de algemene regel eerder als een gelijkmatige basis voor heel Vlaanderen. Een soort van minimum veiligheidsmarge. Als dan blijkt dat er lokaal (tijdelijk) een verhoogd risico is dan kan men daar lokaal (tijdelijk) bijkomende maatregelen opleggen. Wat hier in Knokke nu gebeurd.

De beslissing die hier wordt genomen is bovendien geheel binnen de bevoegdheid van de burgemeester. Dus ik begrijp niet goed waarom je dan vergelijkingen maakt met regelgeving die niet binnen de bevoegdheid van de Vlaamse regering ligt.

"In het AZ Zeno beschikt de dienst intensieve zorg over 9 bedden, 7 daarvan zijn ingenomen door niet-covidpatiënten, de 2 overige door covidpatiënten. Mensen vragen zich af hoe 2 bedden in een ziekenhuis voor zo'n omslag kunnen zorgen. "Als je kijkt naar West-Vlaanderen, Knokke-Heist is bij de 12 beste gemeenten in de provincie. In heel België zijn er 511 gemeenten die het minder goed doen. Dan hoop je dat er geen opbod van maatregelen komt door een burgemeester die het een en ander in de hand neemt", zegt Van Ranst."

"In het AZ Zeno beschikt de dienst intensieve zorg over 9 bedden, 7 daarvan zijn ingenomen door niet-covidpatiënten, de 2 overige door covidpatiënten. Mensen vragen zich af hoe 2 bedden in een ziekenhuis voor zo'n omslag kunnen zorgen. "Als je kijkt naar West-Vlaanderen, Knokke-Heist is bij de 12 beste gemeenten in de provincie. In heel België zijn er 511 gemeenten die het minder goed doen. Dan hoop je dat er geen opbod van maatregelen komt door een burgemeester die het een en ander in de hand neemt", zegt Van Ranst."

Uit datzelfde artikel

Knokke-Heist en Houthulst gaan dus verder dan de maatregelen die eind vorige maand op het Overlegcomité zijn beslist. En dat kan, zegt woordvoerder Nathalie Debast van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). "Een burgemeester heeft de opdracht om toe te zien op welzijn en gezondheid in zijn gemeente, en dan kan hij strengere maatregelen nemen dan degene die in het algemeen kader opgenomen zijn. Dat is wettelijk, een burgemeester kan dat doen na overleg met de gouverneur."

We hebben dat al eerder in deze crisis gezien, zegt Debast. "Burgemeesters capteren lokaal heel vaak signalen voor ze in Brussel doorsijpelen en daar willen ze op inspelen."

Het is dus maar de vraag wie lokaal de situatie het beste kan inschatten. MVR in Leuven, of de burgemeester van Knokke zelf. De cijfers die MVR aanhaalt pleiten niet voor zijn argumentatie. Ik lees dat de IC van Knokke dus 100% vol zit. Als het gemeentebestuur dan een versnelling in de besmettingsgraad merkt vind ik het niet zo gek dat men dat initieel lokaal probeert voor te blijven.

Uit datzelfde artikel

Het is dus maar de vraag wie lokaal de situatie het beste kan inschatten. MVR in Leuven, of de burgemeester van Knokke zelf. De cijfers die MVR aanhaalt pleiten niet voor zijn argumentatie. Ik lees dat de IC van Knokke dus 100% vol zit. Als het gemeentebestuur dan een versnelling in de besmettingsgraad merkt vind ik het niet zo gek dat men dat initieel lokaal probeert voor te blijven.
De ICU ligt vol. Maar...

... er zijn 9* bedden ICU in Knokke... Daarvan liggen er 7 met mensen zonder covid, 2 met. En daarvoor neemt deze burgemeester deze maatregelen.

* volgens andere bronnen 12, maar 9 in gebruik.

De ICU ligt vol. Maar...

... er zijn 9* bedden ICU in Knokke... Daarvan liggen er 7 met mensen zonder covid, 2 met. En daarvoor neemt deze burgemeester deze maatregelen.

* volgens andere bronnen 12, maar 9 in gebruik.

Ik kan in dat artikel niets vinden over 12 bedden. Misschien lees ik erover.

Ik snap nog steeds het probleem niet hoor. Hun IC ligt helemaal vol en men heeft in de voorbije week een verviervoudiging van het aantal besmettingen gehad. Daarvan zullen ongetwijfeld een aantal mensen intensieve zorgen nodig hebben. Het blijkt dat de huidige maatregelen momenteel even niet afdoende zijn om in Knokke de boel controleerbaar te houden en dus neemt het gemeentebestuur actie. :unsure:

Net MVR in het journaal. Hij wil het niet met zoveel woorden zeggen maar denkt toch dat verstrengen precies nodig is. Zeker als steden zoals Knokke het gaan doen.
Al wordt het heel moeilijk om maatregelen te nemen die rechtlijnig overkomen zonder de boel dicht te gooien.
Genre binnen sport verbieden maar wel met 200 man op café.
Als ze het doen zal het inderdaad geen makkelijke opgave zijn.

En nu staat mijne FB vol van filmpjes dat de MVR zelf op een feest staat te dansen.
Tis te hopen dat het fake news is, enfin :unsure:

Ik kan in dat artikel niets vinden over 12 bedden. Misschien lees ik erover.

Ik snap nog steeds het probleem niet hoor. Hun IC ligt helemaal vol en men heeft in de voorbije week een verviervoudiging van het aantal besmettingen gehad. Daarvan zullen ongetwijfeld een aantal mensen intensieve zorgen nodig hebben. Het blijkt dat de huidige maatregelen momenteel even niet afdoende zijn om in Knokke de boel controleerbaar te houden en dus neemt het gemeentebestuur actie. :unsure:

Als de actie bestaat uit zeer strenge maatregelen maakt het toch wel uit of het in proportie is & consistent met andere gemeentes ?

Je doet alsof ze iets minimaal hebben gedaan zoals het gemeentehuis sluitingsuur met een uur vervroegd te hebben. Ze hebben dus wel alle indoor events verboden. Zomaar van dag op dag theater voorstellingen afgelast enzovoorts. Impact op mensen hun bedrijven & vrije tijd. Dan mogen ze toch goede argumentatie hebben ? En dat hebben ze niet echt, zoals MVR in dat artikel uitlegt.

Om een ander voorbeeld te geven. Als een Brusselse randgemeente een avondklok zou invoeren tegen jongeren overlast. Dan mogen we dat toch ook in vraag stellen of dat in proportie is ? Omdat gemeentes iets theoretisch kunnen, betekend niet dat dat niet te betwisten mag zijn.

In datzelfde artikel staat dat er 9 mensen op intensieve liggen waarvan 2 met corona in Knokke.

En MVR mag niet dansen op een feest?
Als hij de vrijdag ervoor op TV zegt dat we best onze sociale contacten beperken, is dat een beetje hypocriet, nee ?

Maar van de twee acties is dan eerder zijn eerdere uitspraak fout, dan zijn dansen, dus ben het wel met je eens.

Laatst bewerkt:

Dat KH bij de "20% beste gemeenten zit" zal wel, maar dat zegt eigenlijk niets. De gemiddelde leeftijd in KH ligt veel hoger dan in pakweg Maldegem en die mensen blijven veel vatbaarder voor een rondje spoedopname.
Het aantal besmettingen is nooit echt de leidraad geweest, hoezo zou het dat nu wel moeten zijn.

Al is de grote vraag of zo'n maatregelen überhaupt iets uithalen. In KH mag je geen pokeravond meer houden, terwijl in Zeebrugge of Blankenberge het business as usual is.

Het zou onverantwoord zijn om het evenement te laten doorgaan. Stel dat er inwoners besmet geraken en lange tijd in quarantaine moeten, dan komen de feestdagen voor hen in het gedrang. Kerst- en nieuwjaar is op dit moment belangrijker.

De cirkel is rond, we moeten weeral Kerstmis proberen te redden. Tot het zover is, dan zal het natuurlijk onverantwoord zijn om de feestdagen te vieren.

Even serieus, dit is nu de tweede gemeente die evenementen afgelast. Het lijkt hier weliswaar enkel te gaan over evenementen georganiseerd door de gemeente zelf, maar toch voelt dit als een zorgwekkende trend aan. Hoe lang nog vooraleer we dit systematisch gaan zien, verspreid over het land, of zelfs op federaal niveau? Voelt aan als een kwestie van tijd.

De cirkel is rond, we moeten weeral Kerstmis proberen te redden. Tot het zover is, dan zal het natuurlijk onverantwoord zijn om de feestdagen te vieren.

Even serieus, dit is nu de tweede gemeente die evenementen afgelast. Het lijkt hier weliswaar enkel te gaan over evenementen georganiseerd door de gemeente zelf, maar toch voelt dit als een zorgwekkende trend aan. Hoe lang nog vooraleer we dit systematisch gaan zien, verspreid over het land, of zelfs op federaal niveau? Voelt aan als een kwestie van tijd.

En het leukste is dan nog dat antivaxers hierdoor onbewust gelijk gaan krijgen.
Initieel was de norm 70% vaccinatiegraad. Nu zitten we in Vlaanderen aan 90+% en we krijgen opnieuw de situaties zoals vorig jaar.

Moest je van slechte wil zijn is het nu heel makkelijk om te denken dat vaccinatie gewoon niks uithaalt, en probeer die mensen nu nog van hun ongelijk te overtuigen. Alleen een verplichting werkt nog.

Tuurlijk wel, maar dacht dat hij vorige week op het VTM nieuws zei dat het net op indoor feesten het meest gevaarlijk was.
Beetje dubbel dan, toch.
Ik weet nu niet wat de precieze context is van dat MVR verhaal, maar ik vind nu wel niet dat je je als expert/politieker die wat meer aan de 'maatregelen kant' is moet opsluiten. Als dat feest binnen de regels is, dan is er toch niks mis? Als hij nu elke dag gefilmd wordt op een andere indoor meeting waar er 100 man staat te dansen, dan is dat al iets anders, maar dat is niet zo. Hij kan toch perfect mensen waarschuwen om niet te veel indoor events te doen (of gewoon zeggen dat dat het gevaarlijkste is voor besmettingen, wat ook gewoon zo is) en er zelf af en toe eentje doen?

Een dokter die zegt dat het geen goed idee is om elke dag van de week vijf Duvels te drinken mag toch ook in het weekend een Duveltje of twee drinken in zijn zetel zonder hypocriet genoemd te worden? Dat laatste doe jij niet, maar dat is sowieso as we speak aan het gebeuren op Twitter, en zal misschien hier ook nog wel gebeuren door anderen.

Ook weer best walgelijk dat van die hatelijke Vlaams Belang figuren als een Van Langenhove daar per se moeten bij kunnen vermelden dat het een Marokkaans feest is. Zelfs al is dat daar compleet niet volgens de regels gebeurd dan doet dat nog hoegenaamd niks ter zake of dat nu een Marokkaans feest was of een KKK bijeenkomst. Opnieuw een kwalijk voorbeeld van hoe bepaalde zakken het COVID verhaal in de politieke richting sturen, terwijl het dat helemaal niet zou mogen zijn.

Het was trouwens een CST event ook:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan