Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan kwaad worden van de manier waarop de overheid onze dokters voor onmogelijke keuzes plaatst. Een hersentumor is geen kleinigheid. Het is niet ondenkbaar dat het uitstellen van die operatie de gezondheid van die patiënt verder in gevaar brengt. Dat we die mensen ertoe dwingen die keuze te maken is schandelijk.

Zorg dat er genoeg bedden zijn. En als er niet genoeg bedden zijn, zorg dan in godsnaam dat er genoeg bedden zijn. De overheid is hier geheel verantwoordelijk.
Dat zijn toch keuzes die er altijd gemaakt moeten worden? Bij covid en niet.
Als er twijfel is over een gezwel/verdikking ergens op bijvoorbeeld je oogzenuw, is het gruwelijk dat je moet wachten omdat de scanners bezet zijn, maar langs de andere kant hebben de artsen dan gewoon de afweging gemaakt dat het wrs niet zo erg gaat zijn en een paar maanden wachten minder een probleem zal zijn dan voor die 100 die wél eerst behandeld worden. Kut voor die persoon, maar wel de normale gang van zaken.

En het is geen kwestie van bedden te kort.

Dat zijn toch keuzes die er altijd gemaakt moeten worden? Bij covid en niet.
Als er twijfel is over een gezwel/verdikking ergens op bijvoorbeeld je oogzenuw, is het gruwelijk dat je moet wachten omdat de scanners bezet zijn, maar langs de andere kant hebben de artsen dan gewoon de afweging gemaakt dat het wrs niet zo erg gaat zijn en een paar maanden wachten minder een probleem zal zijn dan voor die 100 die wél eerst behandeld worden. Kut voor die persoon, maar wel de normale gang van zaken.

En het is geen kwestie van bedden te kort.

Het is wel een kwestie van een bedden te kort. Het ziekenhuis zegt letterlijk dat men die persoon niet kan opvangen op inzo omdat het bed naar een covid-patiënt moest gaan. :unsure:

Dat dergelijke keuzes in de reguliere zorg voorkomen is niet abnormaal. Maar we kunnen het er toch over eens zijn vermoed ik dat wanneer het gaat over een globale pandemie, die ondertussen al anderhalf jaar woedt, we dit soort situaties veel beter moeten kunnen opvangen.

Ik vraag mij af wanneer ze gaan beslissen dat het CST en sterk aanraden om thuis te werken op deze manier niet voldoende is om de boel nog tegen te houden.

Ik ben dinsdag 2/11 positief getest. Zaterdag 30/10 met de zelftester negatief getest omdat ik al 2dagen lichte keelpijn had. Dinsdag was mijn eerste werkdag, terug een zelftest gedaan en deze keer was het positief. Zelf een afspraak kunnen regelen bij het uz zonder een pcr code. Op woensdag de uitslag gekregen van de pcr test en deze was positief. Ik heb nog altijd geen telefoon gekregen van contacttracing. Zolang ze mij niet hebben gebeld kan/mag mijn vrouw niet werken. Zij is sinds dinsdag ook thuis. Ze is gisteren zelf naar het uz gegaan voor een pcr test.
Ook een aantal collega’s zitten thuis te wachten op een code om hun te kunnen laten testen.
Op contact tracing kunt ge even goed liggen wachten zoals op Godot.
Mijn vrouw werkt als verantwoordelijke in een crèche en daar was een kleine beperkte 'uitbraak'. Begeleidster positief met zelftest nadat een peuter positief had getest. Groep dus preventief toe omdat dat 2 weken geleden nog de regels waren. Begeleidster anderhalve dag moeten wachten op een pcr test. Test kwam positief terug op de 3e dag, later op die dag contact tracing aan de lijn gehad. Mijn vrouw als verantwoordelijk doorgegeven zodat zijn de 25 ouders op de hoogte kon brengen en hen een testcode kon doorgeven. Dat is ondertussen 11 dagen geleden. En tot op heden heeft ze er nog niks van gehoord. Ondertussen is de groep ook alweer terug open :unsure:

Ik vraag mij af wanneer ze gaan beslissen dat het CST en sterk aanraden om thuis te werken op deze manier niet voldoende is om de boel nog tegen te houden.
Wat dan wel? I mean.. je kan je afvragen als je na 75% vaccinatiegraad nog meer kan doen?

We kunnen toch niet jaren bezig blijven met lockdowns? Dat kan niemand economisch aan.

Het enigste wat ik kan bedenken is iedereen continue testen…

Op contact tracing kunt ge even goed liggen wachten zoals op Godot.
Mijn vrouw werkt als verantwoordelijke in een crèche en daar was een kleine beperkte 'uitbraak'. Begeleidster positief met zelftest nadat een peuter positief had getest. Groep dus preventief toe omdat dat 2 weken geleden nog de regels waren. Begeleidster anderhalve dag moeten wachten op een pcr test. Test kwam positief terug op de 3e dag, later op die dag contact tracing aan de lijn gehad. Mijn vrouw als verantwoordelijk doorgegeven zodat zijn de 25 ouders op de hoogte kon brengen en hen een testcode kon doorgeven. Dat is ondertussen 11 dagen geleden. En tot op heden heeft ze er nog niks van gehoord. Ondertussen is de groep ook alweer terug open :unsure:

Was eigenlijk een beetje vergeten dat dat nog bestond die contact tracing. :unsure:

Is een hersentumor niet dringend ofzo? Ik snap dit toch niet hoor.

Ik begrijp ook wel dat we niet zomaar kunnen zeggen 'niet-gevaccineerde personen mogen op de gang indien de zorg in het gedrang komt' want het nemen van een vaccin is nog altijd een vrije keuze dus op zich doen die mensen helemaal niks verkeerd, maar dat neemt wel niet weg dat het zuur is.

De meeste mensen die ik rechtstreeks en onrechtstreeks ken die nu nog geen vaccin hebben genomen doen dat puur uit een koppige onwetendheid (en dan bedoel ik echt van die wappie zooi en het gewoon absoluut niet willen luisteren naar de wetenschap of andere meningen, en dan een mening gebaseerd op idiote Facebook zever van anonieme accounts) of gewoon zelfzuchtigheid (in het genre van 'de rest heeft het genomen dus ik doe het niet') en dus niet omdat ze dat medisch gezien niet kunnen nemen. Die vallen dus overwegend, en excuses als ik hier op tenen trap (ja ja, niet elke weigeraar is een idioot), in het 'idioot/egoist' vakje (of in alletwee) en dan is het klote om te lezen dat 'dankzij' (opnieuw: klopt niet volledig, maar ik heb het hier over het gevoel dat je er bij krijgt) zulke mensen de reguliere zorg in het gedrang komt voor mensen die wel 'hun taak' hebben gedaan.

Het steekt dus wel om dan zo'n kop te lezen als in dat HLN artikel (ook al is dat, naar pure HLN gewoonte, waarschijnlijk met opzet zo gekopt om outrage en clicks te genereren) want dat voedt toch een beetje het 'wij hebben ons deel gedaan en die zelfzuchtige antivaxxers worden nog steeds "in de watten" gelegd'-gevoel, ook al weet ik dat dat niet helemaal correct is. In die zin kan ik de verontwaardiging van bepaalde posters wel echt volgen. Het voelt toch een beetje onrechtvaardig soms, en ik had ook een soortgelijk gevoel van 'meen je dat nu?' bij het lezen van die kop, ook al is het allemaal te begrijpen/verantwoorden als je er iets verder over nadenkt.

Het is wel een kwestie van een bedden te kort. Het ziekenhuis zegt letterlijk dat men die persoon niet kan opvangen op inzo omdat het bed naar een covid-patiënt moest gaan. :unsure:

Dat dergelijke keuzes in de reguliere zorg voorkomen is niet abnormaal. Maar we kunnen het er toch over eens zijn vermoed ik dat wanneer het gaat over een globale pandemie, die ondertussen al anderhalf jaar woedt, we dit soort situaties veel beter moeten kunnen opvangen.
Da's hier boven toch al uitgelegd waarom dat niet zo simpel is?

Wat dan wel? I mean.. je kan je afvragen als je na 75% vaccinatiegraad nog meer kan doen?

We kunnen toch niet jaren bezig blijven met lockdowns? Dat kan niemand economisch aan.

Meer vaccineren, 75% is niet genoeg tegen Delta. Voor mazelen bv is de ondergrens voor groepsimmuniteit 95%

Ja, ik weet ook niet wat ze nog kunnen doen buiten de boel (gedeeltelijk) dichtgooien, 1.5 meter terug invoeren,...

Ik weet niet of we er nog op moeten rekenen dat die vaccinatiegraad direct met rasse schreden vooruit gaat, zeker als we naar een 3de,4de,... spuit moeten gaat dat aantal toch alleen maar afnemen en de problemen erger worden.
Als je dan geen verplichte vaccinatie gaat opleggen zie ik ons ook de komende jaren niet meer normaal leven als je toch ziet dat er weer zoveel druk op de ziekenhuizen komt.

Uhm.. gij wilt toch niet terug in lockdown :unsure:
Dat ga een probleem blijven met de vaccins die minder beschermen met ongevaccineerden, toeristen, ...

Waarom krijgen antivaxers voorrang op mensen die een dringende ingreep (zoals die man met de hersentumor) moeten laten doen?
Als je het niet nodig vind om u te laten vaccineren om weet ik wat voor tin foil hat reden, dan heb je ook geen voorrang nodig.

De overheid heeft bloed aan z'n handen als ze niet snel hun kumbaya-mentaliteit ten aanzien van verplichte vaccinatie bijstellen.
Deze golf is puur het gevolg van die naïviteit.
Zoals al gezegd is het niet per se door een antivaxer. Niet alle covid patienten zijn antivaxers, zelfs niet alle niet-gevaccineerden zijn antivaxers ;)

"De overheid vraagt ons momenteel om opnieuw 25 procent van de bedden op intensieve vrij te houden voor Covid-19-patiënten."
Zoals ik het lees is het zelfs niet zeker dat dat bed effectief bezet was. Maar is het eerder omdat 25% van de bedden zijn voorbehouden voor covid en doordat van die overige 75% al teveel bedden waren ingenomen, de operatie niet kon doorgaan.

In Gent gaan ze de aanbeveling van 25% niet meer volgen (ik kan wel enkel de intro lezen)
“De overheid verwacht dat we bedden vrijhouden voor covid-patiënten, maar hen voortrekken is een fout signaal geven en dus gaan we dat niet doen”

Dat lijkt me wel logisch, waarom bedden vrij houden (als in leeg) en daardoor zorg uitstellen. Zo optimaal mogelijk gebruiken lijkt me beter (met natuurlijk altijd een buffer van lege bedden indien nodig, covid of andere emergency)

In mijn ogen moeten ze covid behandelen als eender welke ziekte. Er hoeft niet speciaal extra capciteit worden vrijgehouden. Laat de ziekenhuizen zelf beslissen over hoe groot de buffer aan vrije bedden moet zijn. Dus voor alle duidelijkheid, iedereen wordt nog behandelt he, covid of geen covid, gevaccineerd of niet-gevaccineerd. Maar gewoon geen extra maatregelen om bedden vrij te houden (die dan niet gebruikt worden)

We zijn nu een jaar en 8 maanden verder en nog steeds zelfde riedeltje ik bedoel als het bekend is dat Covid een blijvertje is dan zou je toch denken dat extra voorlezingen voor komen qua hospitalisatie etc.

Zoals in dit dikke anderhalf jaar al meermaals gezegd: hoe? En vooral, waarom zou België het beter doen als zowat elk land hetzelfde voorheeft?

Maar om op de hoe terug te komen:
Er is een beperkt aanbod aan personeel. Personeel die niet op 1-2-3 opgeleid kan worden.
Er is een beperkt aanbod aan plaats, zowel IZ als gewone hospitaalbedden.
Er is een beperkt aanbod aan materiaal, die de hele wereld in deze pandemie nodig heeft.

Als je kijkt naar beschikbare hospitaalbedden per 1.000 inwoners, staat België op de 12e plaats wereldwijd.
Als je kijkt naar beschikbare IZ bedden per 100.000 inwoners, staan we zelfs op de 6e plaats wereldwijd.
Of misschien omdat de voorzieningen qua hospitalisatie in België van de beste zijn in Europa, en het dus geen kwestie is van een bedje bij te plaatsen (zoals echt al vaak gezegd is), maar ook een kwestie van opgeleid personeel en druk op dat vlak. Hoeveel IC-verplegers kun jij extra opleiden en aannemen op 1 jaar en 8 maanden tijd?

Ik kan kwaad worden van de manier waarop de overheid onze dokters voor onmogelijke keuzes plaatst. Een hersentumor is geen kleinigheid. Het is niet ondenkbaar dat het uitstellen van die operatie de gezondheid van die patiënt verder in gevaar brengt. Dat we die mensen ertoe dwingen die keuze te maken is schandelijk.

Zorg dat er genoeg bedden zijn. En als er niet genoeg bedden zijn, zorg dan in godsnaam dat er genoeg bedden zijn. De overheid is hier geheel verantwoordelijk.
Je zou beter kwaad worden op jezelf dat je na 1,5 jaar nog altijd niet weet waarom het niet zomaar gaat om de IC capaciteit nog verder op te trekken op korte termijn.

Zeker als het antwoord zopas voor de 10de keer gegeven werd, slechts 1 pagina voor jouw commentaar.

broeder 2 weken terug in China (voorbereiding Olympische spelen), ze werden belaagd door een troep Chinese vrijwilligers wanneer ze maar durfden denken aan hun mondmasker beter te zetten.
Opgesloten voor 2 weken in een chinees hotel zonder internet (alles is daar geblokkeerd, geen whatsapp bijvoorbeeld) en enkel buiten mogen om te trainen.

ik blijf de komende weken wel thuiswerken met een vrijdag hier en daar naar kantoor voor on-site handelingen. geen haar die er aan denkt om ooit naar china op vakantie te gaan.

Keuzes mogen wél gevolgen hebben. Dat CST is duidelijk niet voldoende. Wat mij betreft extra hoge ziekenhuisfactuur voor wie ongevaccineerd vanwege corona alsnog in het ziekenhuis belandt, laat die maar de volledige factuur betalen en niet enkel het remgeld.
Dat is al snel een auto die je mag verkopen of enkele tienduizend euro's spaargeld minder.

Vaccinatie verplichten is uiteraard een ander aanvaardbaar alternatief, maar goed men heeft hier (en op vele andere plaatsen) willen inzetten op keuzevrijheid in tijden van pandemie, ondanks dat vaccins een bewezen technologie zijn met zéér minieme risico's.
"Stuur ze de factuur op"

Ik hoor het altijd graag zeggen, maar het gros van de anti vaxxers zijn geen tweeverdieners uit de middenklasse. Als je weet dat de vaccinatiegraad het laagst ligt in bepaalde arme Brusselse gemeenten, dan wens ik je veel succes om daar de factuur naartoe te sturen. En als je de factuur toch stuurt wordt ze ofwel niet betaald, ofwel betaald door het OCMW.

Een kale kei kan je niet stropen

Je zou beter kwaad worden op jezelf dat je na 1,5 jaar nog altijd niet weet waarom het niet zomaar gaat om de IC capaciteit nog verder op te trekken op korte termijn.

Zeker als het antwoord zopas voor de 10de keer gegeven werd, slechts 1 pagina voor jouw commentaar.

Geen idee waarom je het nodig vind dit zo persoonlijk te maken?

Het is een kwestie van beslissen wat we als gemeenschap belangrijk vinden. De praktische problemen bij het verhogen van de IC capaciteit zijn er om overkomen te worden.

Het is een kwestie van beslissen wat we als gemeenschap belangrijk vinden. De praktische problemen bij het verhogen van de IC capaciteit zijn er om overkomen te worden.
Maar dat klopt gewoon niet. Zelfs als we nu beslissen om een hoop mensen te gaan verplichten om IC verpleger te studeren dan zijn die er pas binnen 4 jaar op zijn vroegst. Dan moet je het materiaal nog hebben en de plaats om die te leggen. Tegen dan is COVID (hopelijk) al lang gedegradeerd tot een 'gewone ziekte' en hebben we die gigantisch opgeschaalde capaciteit gewoon niet meer nodig.

Dat is hetzelfde als zeggen, wanneer de volgende gigantische regenbuien en overstromingen voorspeld worden, 'leg snel wat dammen en neem meer brandweerlui aan'. Zelfs als je die kosten gewoon kan dragen/negeren zijn dat nu eenmaal geen zaken die op 1, 2, 3 kunnen geregeld worden. Dit is Sim City niet.

Ja, naar de toekomst kan je altijd kijken. Of we nu beter de IC capaciteit permanent opschalen of niet, daar zullen experts wel over oordelen, maar je kan gewoon simpelweg niet zeggen 'leg effe wat IC bij'. Da's geen kwestie van beslissen wat we als gemeenschap belangrijk vinden, da's een kwestie van 'dat gaat niet.' Toch zeker niet in de nabije toekomst (en nee, ook niet als men daar 1.5 jaar geleden al mee was begonnen).

En waarom wil je mensen die een vrije keuze hebben gemaakt om niet gevaccineerd te worden harder straffen dan mensen die mogelijk wel iets illegaal doen (bv. druggebruikers, hardrijders) of mensen die wel gevaccineerd zijn maar door andere keuzes hoogrisicogevallen zijn/blijven (morbide obesitas, roken)? Ook allemaal mensen die nu nog de ziekenhuizen belasten en waarvoor de gemeenschap voor de kost opdraait. Zelfs als vaccinaties verplicht zouden zijn, zou het ethisch een gigantische stap zijn om niet-gevaccineerden te weigeren/achter te stellen aangezien dat niet is hoe ons systeem werkt. Dat zijn allemaal wel weer makkelijke ballonnetjes om op te laten op het moment dat een crisissituatie aanbreekt maar onmogelijk om zo in te voeren. Het zou in ieder geval het einde zijn van het sociale zorgsysteem zoals dat nu bestaat.

Omdat in dit geval je 'moet' kiezen (als ziekenhuizen te vol geraken).

In dingen zoals longtransplantaties (waar er te weinig longen zijn), spelen persoonlijke keuzes ook een rol. Als je rookt komt je ver onderaan de lijst te staan.

Zolang het mogelijk is ze te verzorgen zonder comprissen kan je dat doen. Maar eenmaal je keuzes moet maken, lijkt kiezen op vaccinatie status een stuk eerlijker dan kiezen op basis van leeftijd of dringendheid van zorg.

Dat is juist deel van de persoonlijke vrijheid. Iedereen een mondkapje op forceren om een natuurlijke zelf gekozen consequentie tegen te houden, is het omgekeerde van vrijheid.

Laatst bewerkt:

Is een hersentumor niet dringend ofzo? Ik snap dit toch niet hoor.
Als je het artikel volledig leest lijkt het me dat de operatie niet zo dringend is. Ze is in maart ook al eens uitgesteld en ondertussen hebben we toch al enkele maanden gehad waar de extra druk op de zorg zo goed als minimaal was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan