Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
@808 State
Ja, het vaccin geeft geen 100% bescherming. Niet tegen transmissie en niet tegen hospitalisatie. Tegen hospitalisatie zien we echter wel een heel hoge bescherming. Afhankelijk van welke cijfers je bekijkt laten we zeggen een factor 6 a 8 minder kans is wat ik tegenkom. Beduidend helpvol. Qua besmetting is het moeilijker om hier een cijfer over te vinden, ik kom zaken tegen uit onderzoek van 40-60% minder kans om besmet te worden. Dit buiten eventuele andere effecten zoals de duurtijd van de besmetting en de kans om andere te besmetten. Alleen al met de kans op besmetting zelf is de besmettingsketen al gehalveerd.

Dit lijk je continu te vergeten in je betoog waarbij je al geregeld gezegd hebt dat “vaccinatie niet sluitend is”, alsof dat iets zegt, dat was ook nooit de verwachting.

Puur qua IC, zou je al kunnen stellen dat bezetting grofweg gehalveerd zou zijn tov de huidige situatie als iedereen gevaccineerd zou zijn. Enkel door het beschermende effect. Daarbovenop komt dan ook nog eens het verspreidingseffect en het indammende effect door verminderde kansen op besmettingen dankzij vaccinatie. Dit effect is moeilijker te schatten.

Al bij al zou ik wel nog altijd niet durven stellen dat het virus onschadelijk is bij volledige vaccinatie, aangezien, zoals je zelf aangeeft in je latere post, er altijd mensen blijven voor wie het gevaarlijk blijft. Deze nuance is enorm belangrijk. Je moet het niet vreemd vinden dat als je dingen zelf heel zwart-wit schetst, dat je hier dan reactie op krijgt.

Ik blijf het een absurd gegeven vinden dat jij en andere blijven aangeven “wanneer is het dan wel weg?” “Waarom nu al niet alles open gooien?” “Dit zal altijd zo blijven, maak er nu korte metten mee.” Terwijl het NU gewoon nog een kleine piek is, op een moment dat de zorg nog altijd uit een enorm bewogen periode komt, nog altijd enorm onder druk staat en waarbij deze druk weer toeneemt. Vergeet niet dat ziekenhuizen er niet enkel zijn voor covid. Vergeet niet dat er heel wat zorg uitgesteld is door covid, die nog altijd moet ingehaald worden en dat we nu weeral(!) zorg beginnen uit te stellen voor/door covid.

Het griepseizoen begint nu stilaan, en het lijkt nu al hoger te zijn dan anders, niet persé qua griep, maar algemeen qua kwaaltjes omdat we ons inderdaad lang afgeschermd hebben. Dat is inderdaad niets voor lange termijn. Maar dat wilt wel zeggen dat dit nu naar voren komt, in combinatie met die covidpiek.

Jij bent hier dan ook nog eens degene met de doemberichten, terwijl ik zowel Van Ranst als Van Gucht al heb zien zeggen dat we geen schrik moeten hebben en dat we vanaf de lente nog weinig van covid gaan horen. Hoe zijn dat doemberichten?

Het is belangrijk om te beseffen dat we wel degelijk richting exit gaan, qua covid. Maar het gedacht dat dit plots, van de ene dag op de andere “boem baf” gedaan ging zijn, dat was en is een utopie. Dat wilt echter niet zeggen dat ik akkoord ga met alle genomen maatregelen en al zeker niet dat ik er blij van wordt. Maar het altijd in het absurde, belachelijke, extreme, zwart-wit, … trekken, neen, daar ben ik niet mee opgezet.

De grote vraag gaat vooral zijn, komt er ooit wel een echte eind aan?
Covid is een blijvertje, en als je dan ziet hoe relatief snel de vaccinbescherming afneemt en hoe veel gevoeliger ouderen blijven voor serieuze symptomen na vaccinatie.

De vraag gaat niet zijn of het ooit weg gaat, maar wat voor ons een respectabele menselijke tol is zodat we uit deze cirkel van aanhoudende versoepelingen en verstrengingen geraken. Covid zal op termijn qua mortaliteit wrs vervallen tot iets in dezelfde grootteorde als de gewone griep, maar gaan we dat mentaal wel aankunnen? 🙃
Ik denk dat we sowieso op een punt gaan komen waar we ofwel de zorg zullen gaan opschalen ofwel een manier zullen gevonden hebben om de druk op de ziekenhuizen te ontlasten, betere vaccinatie, geneesmiddel of natuurlijke immuniteit of iets wat we nog niet weten. Maar vroeg of laat zullen we ook wel kunnen omgaan met een coronagolf. Tot die tijd is het proberen met vallen en opstaan om terug naar de normaliteit te kunnen gaan.

Probleem is dat de zorg al maandenlang in een crisissituatie moet functioneren en structurele wijzigingen tijd vragen. Ondertussen kampt zowel de zorgsector als het onderwijs met een ongekend hoge personeelsuitval (burnout, ziekte maar ook quarantaine hakken er stevig in)... En wat doet Weyts ondertussen? 112 miljoen gaan besparen in het onderwijs (al vind ik de geleidelijke integratie van langdurig zieke leerkrachten op zich geen slechte maatregel, afhankelijk uiteraard van de uitvoering).

Je ziet dat ons verzorgingsmodel kraakt in al zijn voegen onder deze pandemie.

De grote vraag gaat vooral zijn, komt er ooit wel een echte eind aan?
Covid is een blijvertje, en als je dan ziet hoe relatief snel de vaccinbescherming afneemt en hoe veel gevoeliger ouderen blijven voor serieuze symptomen na vaccinatie.

De vraag gaat niet zijn of het ooit weg gaat, maar wat voor ons een respectabele menselijke tol is zodat we uit deze cirkel van aanhoudende versoepelingen en verstrengingen geraken. Covid zal op termijn qua mortaliteit wrs vervallen tot iets in dezelfde grootteorde als de gewone griep, maar gaan we dat mentaal wel aankunnen? 🙃
De grote vraag is of er een einde aankomt in je eerste alinea.
En in je tweede alinea is de vraag niet of er ooit een einde aankomt. Er zijn veel virussen waartegen je 3 spuiten moet halen, en dan ben je wel degelijk levenslang veilig. Hepatitis, bijvoorbeeld. De huidige testresultaten wijzen lichtjes in die richting, maar we zullen de medische wereld hun werk laten doen, zeker?

Kan ook zijn dat er een geneesmiddel komt ipv een vaccin, zijn ze al even mee bezig. Daarnaast worden virussen ook weggedrukt, ook als de bescherming niet 100% is (dat heeft nog nooit een vaccin in de geschiedenis van de mensheid geboden, voor zover ik weet) , zoals Phate13 heel mooi uitlegt.

Maar het idee van "respectabele menselijke tol" is helemaal niks nieuws. Dat werd al toegepast lang voor corona, tijdens het hoogtepunt en op dit moment ook nog. En voor alle ziektes. Alleen zitten we nog niet op het punt dat we ons daar al heel veel zorgen om kunnen maken: Eerst moeten we nog zorgen dat het niet weer exponentieel kan stijgen om weer een enorme piek te veroorzaken. Want dan zit je ineens ver boven de respectabele menselijke tol.

Mij gisteren om 17u laten testen (pcr) en nog steeds geen resultaat ontvangen.. in de zomervakantie ging dat veel sneller.

Nog iemand bij wie het lang heeft geduurd?

Daarnet op resto geweest , de kerel naast mij constant gehoest , dankzij het corona unsafe ticket geen enkel probleem meer vanaf maandag , blijf maar hoesten , jij en iedereen aanwezig zijn SAFE ;-)

Die labos moeten toch smullen. 1.5mrd Riziv per jaar binnen harken aan pcr testen. Ondertussen zijn al die machines al 10x afgeschreven. Geld printen aan de lopende band.

Elk diagnostiek bedrijf in de sector haalt record kwartaal cijfers. Elk labo record wisten. Tuurlijk wil die allemaal blijven testen.

De staal manipulatie niet. Iemand moet de robot laden en uitladen, pipet tips bijvullen, machine starten. Voor de rest 96 of 384 stalen per keer in de robot en centen binnenharken.

Die labos moeten toch smullen. 1.5mrd Riziv per jaar binnen harken aan pcr testen. Ondertussen zijn al die machines al 10x afgeschreven. Geld printen aan de lopende band.

Elk diagnostiek bedrijf in de sector haalt record kwartaal cijfers. Elk labo record wisten. Tuurlijk wil die allemaal blijven testen.
Heb je dat bedrag met de natte vinger gedaan?

Riziv is 40+ euro per pcr test. Alle andere testen 10 euro per test (sneltest, antigentest etc). 100k pcr testen per dag, you do the math. Kan ook 1.3mrd zijn. In elk geval veel.

Operationele kost is verwaarloosbaar, investeringen al lang terugverdiend.

Vandaag op het werk de pricing gezien van gelijkaardige testen die we gemaakt hebben. Operationele kost, 1-2 euro. Verkoop prijs 30-40. Ja, er is 2M upfront kost. Eens die terugverdiend is, elke euro is winst. Denk dat de meeste labos dat breakeven punt al lang voorbij zijn.

Om geen Namen te noemen. Labo in Gentse dat al jaren 200k 300k verliezen per jaar draait. Is corona testen beginnen doen. Gewoon labo software gekocht en coron testen beginnen draaien in routine. 2020: 3.2 M winst... van 5 y negatief vermogen plots naar een jackpot...

Mij gisteren om 17u laten testen (pcr) en nog steeds geen resultaat ontvangen.. in de zomervakantie ging dat veel sneller.

Nog iemand bij wie het lang heeft geduurd?
Ondertussen al iets gekregen? Wij morgen om elf uur test zodat we zondagavond kunnen vliegen, nu begin ik al schrik te krijgen :help:

Riziv is 40+ euro per pcr test. Alle andere testen 10 euro per test (sneltest, antigentest etc). 100k pcr testen per dag, you do the math. Kan ook 1.3mrd zijn. In elk geval veel.

Operationele kost is verwaarloosbaar, investeringen al lang terugverdiend.

Vandaag op het werk de pricing gezien van gelijkaardige testen die we gemaakt hebben. Operationele kost, 1-2 euro. Verkoop prijs 30-40. Ja, er is 2M upfront kost. Eens die terugverdiend is, elke euro is winst. Denk dat de meeste labos dat breakeven punt al lang voorbij zijn.
Schandalige mark-up. Zo ook bij de vaccins, maar dat is een 100% internationaal gegeven + zwaar capaciteitsprobleem. Minder (willen) betalen aan de Moderna's en de Pfizer's was (totnogtoe) geen optie, wilden we snel en voldoende vaccins .

Maar de lokale testcentra's, labo's, farmacies die zoveel aanrekenen voor simpele tests?
Daar kan je als overheid toch gerust een stokje voor steken zeker? Kostprijs + single (of hoogstens low double digit) markup en klaar, in plaats van x20-40 zoals je aangeeft.
Blijft extra winstgevende omzet die ze cadeau krijgen.
Aan de huidige prijzen is het echter legale georganiseerde diefstal van de schatkist.

Om geen Namen te noemen. Labo in Gentse dat al jaren 200k 300k verliezen per jaar draait. Is corona testen beginnen doen. Gewoon labo software gekocht en coron testen beginnen draaien in routine. 2020: 3.2 M winst... van 5 y negatief vermogen plots naar een jackpot...
En dat zegt hoegenaamd niks over het nut of de wenselijkheid om te testen.

Schandalige mark-up. Zo ook bij de vaccins, maar dat is een 100% internationaal gegeven + zwaar capaciteitsprobleem. Minder (willen) betalen aan de Moderna's en de Pfizer's was (totnogtoe) geen optie, wilden we snel en voldoende vaccins .

Maar de lokale testcentra's, labo's, farmacies die zoveel aanrekenen voor simpele tests?
Daar kan je als overheid toch gerust een stokje voor steken zeker? Kostprijs + single (of hoogstens low double digit) markup en klaar, in plaats van x20-40 zoals je aangeeft.
Blijft extra winstgevende omzet die ze cadeau krijgen.
Aan de huidige prijzen is het echter legale georganiseerde diefstal van de schatkist.
De overheid is juist de facilitator van het hele gebeuren ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan