Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraag ik mij ook af.
Ben vooral benieuwd naar de juiste cijfers van de efficiëntie van de vaccins op langere termijn.
Ik denk/vermoed dat het misschien een jaarlijkse spuit zal worden zoals de griep?

Who knows, ben alleszins een pak minder positief over de evolutie van alles dan 3 weken geleden.
Tja, hoe besmettelijk is het vraag ik me af.
Zowel ik als mijn naaste collega hebben het, maar hier in huis ben ik de enige???
Allemaal gevaccineerd met pfizer behave mijn vrouw, die heeft AZ

Wij hebben net communicatie gekregen van hoger management dat ze niks aan het telewerkbeleid gaan veranderen omwille van het overlegcomité. Wij kunnen perfect alles van thuis doen en dat thuiswerk heeft geen enkele invloed op onze productiviteit, maar toch moeten we 40% aanwezig zijn op kantoor. Hoewel er collega's zijn die al meer dan een jaar niet meer op kantoor geweest zijn, maar echt hardhandig wordt er nog niet opgetreden... Toch raar allemaal, precies of wij zelf niet kunnen beslissen of we best thuis blijven of niet. Vind het ook heel egoïstisch van werkgevers dat ze de pandemie in de hand blijven werken omdat ze per se hun werknemers op kantoor willen zien.

Tja, hoe besmettelijk is het vraag ik me af.
Zowel ik als mijn naaste collega hebben het, maar hier in huis ben ik de enige???
Allemaal gevaccineerd met pfizer behave mijn vrouw, die heeft AZ
Daar heeft het vaccin niks mee te maken. Zoals hier ook al verschillende keren staat, hè: Er zijn genoeg mensen die zelfs toen er nog geen vaccins waren de enige waren in hun huisgezin die besmet waren. Bij kennissen van mij heeft de vrouw het gehad, en heel lang serieus last gehad, en de man is nooit positief geweest.

Dat is nu echt al 2 jaar lang uitgelegd: 80% van de besmettingen komt van 20% van de mensen. Slechts 20% van de besmettelijke mensen zijn echte verspreiders (superverspreiders), en de andere zullen maar heel weinig andere mensen aansteken.

Dat zegt dus niks over hoe besmettelijk het virus is, en het is onmogelijk te voorspellen hoe besmettelijk jij zult zijn als je het hebt. Of je een superverspreider bent of niet.

Nu heel die heisa losbreekt over de CST op de werkvloer.. hoe zit het eigenlijk met de bedrijfskantine? Is daar dan voortaan ook een CST nodig?
Is dat dan niet het punt waarbij de privégegevens tegenover uw collega's en leidinggevende wegvalt?

Wij hebben net communicatie gekregen van hoger management dat ze niks aan het telewerkbeleid gaan veranderen omwille van het overlegcomité. Wij kunnen perfect alles van thuis doen en dat thuiswerk heeft geen enkele invloed op onze productiviteit, maar toch moeten we 40% aanwezig zijn op kantoor. Hoewel er collega's zijn die al meer dan een jaar niet meer op kantoor geweest zijn, maar echt hardhandig wordt er nog niet opgetreden... Toch raar allemaal, precies of wij zelf niet kunnen beslissen of we best thuis blijven of niet. Vind het ook heel egoïstisch van werkgevers dat ze de pandemie in de hand blijven werken omdat ze per se hun werknemers op kantoor willen zien.
Bij ons net hetzelfde, onbegrijpelijk. Hier moeten we zelfs 3 dagen per week naar kantoor komen. Maar toen de versoepelingen er waren wel als de kippen erbij zijn om iedereen terug te laten komen naturlijk.

Nu heel die heisa losbreekt over de CST op de werkvloer.. hoe zit het eigenlijk met de bedrijfskantine? Is daar dan voortaan ook een CST nodig?
Is dat dan niet het punt waarbij de privégegevens tegenover uw collega's en leidinggevende wegvalt?
CST is toch niet actief op de werkvloer? Bedrijfskantine behoort gewoon tot de werkvloer dus geen CST nodig.

Zou het dan ook CST worden als je gewoon je boterhammen gaat opeten in de bedrijfskantine? 🤨
Staat er dan echt iemand aan de ingangen om je CST te scannen?

Bij ons (in Brussel) wordt er al sinds vorige week CST gevraagd om te kunnen eten in het bedrijfsrestaurant.

Nochtans gelden de regels van de horeca voor bedrijfsrestaurants.

Hier bij ons valt de kantine onder horeca wegens verschillende bedrijven die toegang hebben. Zal dus ook CST worden vermoed ik.

Ik ben hier daarnet binnen geweest bij het bedrijfsrestaurant en er werd geen CST gevraagd. Of is dat pas vanaf maandag? Want ik ben niet meer helemaal mee met welke regel wanneer ingaat. :unsure:

Zou het dan ook CST worden als je gewoon je boterhammen gaat opeten in de bedrijfskantine? 🤨
Staat er dan echt iemand aan de ingangen om je CST te scannen?
Bij ons alleszins wel, enkel toegang indien CST (en id/personeelskaart om naam te bevestigen).
Ik ben hier daarnet binnen geweest bij het bedrijfsrestaurant en er werd geen CST gevraagd. Of is dat pas vanaf maandag? Want ik ben niet meer helemaal mee met welke regel wanneer ingaat. :unsure:
Non en ik spreken over Brussel, Vlaanderen is vanaf maandag.

Nu ik hier op de logeerkamer lig met onze coronavriend in mijn lijf (pfizer hier), was ik zo aan het denken:
Hoe zien de regeringen over de wereld eigenlijk het verloop voor mensen die besmet zijn?
Gaan we de rest van ons leven ons moeten afzonderen vd wereld als je corona hebt? Als je een paar keer hoest dadelijk een staafje in de neus?
Dat is toch niet denkbaar zoiets
Ik denk dat het gewoon gaat evolueren zoals dat met andere ziektes gaat. Eerst zullen de mensen met symptomen nog getest worden en moeten uitzieken, maar de hoog-risico contacten mogen gewoon verder met hun leven mits ze geen symptomen hebben. Daarna zal het gewoon evolueren naar ge voelt u niet goed, dus blijft ge thuis tot ge u beter voelt. Zonder de test te doen. Dat lijkt mij enigszins het meest logische. De termijn daarvan zal wel afhankelijk zijn van de al dan niet overbelasting van de ziekenhuizen.

Bij ons (in Brussel) wordt er al sinds vorige week CST gevraagd om te kunnen eten in het bedrijfsrestaurant.
Hier hetzelfde.

Dan zijn ze mogelijks bij jullie fout bezig @Tha_nOn & @Sylverscythe . Al ben ik het niet 100% zeker, maar zal afhankelijk zijn of het publiek toegankelijk is of niet. In Brussel vielen bedrijfsrestaurants niet onder horeca indien ze enkel toegankelijk waren voor het personeel. Maar de ordonnantie van het hoofdstedelijk gewest is daar niet 100% duidelijk in:
6° Voorzieningen van Horeca-activiteiten : de voorzieningen van Horeca-activiteiten, zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021, met uitzondering van de sociale restaurants en voedselhulpdiensten;
En dan in het samenwerkingsakkoord heb ik nog niet gevonden waar ze naar verwijzen :p

Voor bedrijfsrestaurants gelden niet de horecaprotocollen maar de Generieke Gids dacht ik (wederom, niet 100% zeker). Zie pagina 37 voor rust- en lunchpauzes.

Als we een voorbeeld nemen aan de overheid (wat natuurlijk geen zekerheid is :p ):
Vlaamse Overheid vanaf maandag:
  • Je hebt geen Covid Safe Ticket nodig om gebruik te maken van de bedrijfsrestaurants en de fitnessruimtes in de gebouwen van de Vlaamse overheid.
Of Vlaamse Overheid vanaf 1 september:
Er is geen Covid Safe Ticket nodig om gebruik te kunnen maken van de bedrijfsrestaurants.
  • Restaurants en koffiebars:
    • In de gebouwen in Vlaanderen draaien de restaurants en koffiebars weer op volle capaciteit, zoals voor de coronacrisis.
    • In de gebouwen in Brussel wordt de capaciteit verhoogd conform het horecaprotocol: maximaal 8 personen aan een tafel en 1,5 meter afstand tussen 2 tafelgezelschappen.

Voor federale vind ik geen communicaties, die zijn precies niet zo open als de Vlaamse :(

[edit] En bij deze misschien de belangrijkste bron, heb er even naar moeten zoeken.
Volgens FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (onder Welzijn op het werk: Testen en vaccinatie > Mag de werkgever zijn werknemers vragen naar het COVID Safe Ticket? ):
Evenmin mag de werkgever een CST opleggen als voorwaarde voor toegang tot het bedrijfsrestaurant, ook niet als de regionale overheden het CST als toelatingsvoorwaarde opleggen aan bezoekers van lokale horecavoorzieningen. Voor bedrijfsrestaurants gelden bovendien niet de horecaprotocollen, maar wel de Generieke Gids (in het bijzonder het deel over rust- en lunchpauzes).
Zoals ik hierboven dus al gezegd had dat ik het niet 100% zeker was, vallen niet onder horeca maar de Generieke Gids ;)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het gewoon gaat evolueren zoals dat met andere ziektes gaat. Eerst zullen de mensen met symptomen nog getest worden en moeten uitzieken, maar de hoog-risico contacten mogen gewoon verder met hun leven mits ze geen symptomen hebben. Daarna zal het gewoon evolueren naar ge voelt u niet goed, dus blijft ge thuis tot ge u beter voelt. Zonder de test te doen. Dat lijkt mij enigszins het meest logische. De termijn daarvan zal wel afhankelijk zijn van de al dan niet overbelasting van de ziekenhuizen.
Dat lijkt me te logisch voor de beleidsmakers/experts/adviseurs :sneaky:

Bij ons net hetzelfde, onbegrijpelijk. Hier moeten we zelfs 3 dagen per week naar kantoor komen. Maar toen de versoepelingen er waren wel als de kippen erbij zijn om iedereen terug te laten komen naturlijk.
Dat is nog redelijk laks, ik ken bedrijven (wel eerder KMO's) die heel het het thuiswerkgebeuren hebben afgeschaft na de mensen terug op kantoor mogen komen. 5 dagen per week terug op kantoor (wat ik goed kan begrijpen vanuit een werkgever zijn standpunt).
Bij ons mogen we zelf nog bepalen, maar ik ga nu al terug 3x week naar kantoor.

Die regel van CST in bedrijfsrestaurant/kantine is zelfde als winkelen in Ikea en gaan eten in restaurant ervan.
Je mag hutje mutje rondlopen in de Ikea (Nederland maar wss binnenkort ook bij ons) maar als je wilt gaan eten moet je het CST tonen.
Is om te lachen en janken tegelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan