Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mondmaskers zijn verplicht als we op kantoor naar WC of de keuken gaan. Maar daar sta je in 99% van de gevallen alleen, omdat de bezettingsgraad gehalveerd is (50%-maatregel). In de gang is het niet verplicht. In dit geval lijkt het me totaal onzinnig om er een te dragen.

Even tussendoor, een mooie quote om te delen. Afkomstig van een familielid die werkt op de spoedafdeling:

Paramedic: noun-[par-uh-med-ik]
Someone who does precision guesswork based on unreliable data provided by those of questionable knowledge.
(See also:Hero, Life-saver)

Geen probleem mee, laat ze dat maar verplichten als dat wilt zeggen dat die mondmaskers hier wegblijven. En niet gevaccineerden kunnen zich gewoon laten testen voor een CST. win-win :smile:

Je haalt ze er nu toch al makkelijk uit.

Oftewel antwoorden ze "ja" op de vraag of ze gevaccineerd zijn of ze dansen rond de pot of antwoorden niet. In ons team van 40 zijn er 2 niet gevaccineerd. Je haalt ze er zo uit.

*Wel enkel titel en inleiding kunnen lezen wegens geen abo voor hln for obvious reasons

Het zijn ook dezelfden die alles wat de politiek doet afdoen als incompetent and what not.
Maar dan wel denken dat diezelfde incompetente een gigantisch complot op kunnen zetten om ons te controleren.
Ok dan.

Dat ge geen zin hebt om in het dagelijks leven corona te zien, is nu toch echt wel een slecht argument he. Corona IS er nu eenmaal nog altijd, dat kunnen we moeilijk gaan wegtoveren en doen alsof onze neus bloedt.

Anders kunnen we mss ook overeenkomen om alle mensen uit het straatbeeld te bannen die mindervalide, arm, chronisch ziek, corpulent, Anderlechtsupporter, ... zijn zodat ik er niet herinnerd aan hoef te worden dat er buiten mijn redelijk cava leventje toch nog miserie bestaat in de wereld?

Corona is er inderdaad. Maar dat betekend toch niet dat iedereen er constant mee geconfronteerd moet worden ?

In je voorbeeld, als er een dakloze naast mijn oprit zou slapen zou me dat inderdaad storen (en de meeste mensen denkik). En ik zou deze miserie inderdaad graag buiten mijn werk/school/hobbies/... houden (zeker als er mijn nog makkelijk beinvloedbare kind(eren) zouden komen). Dat lijkt me niet zo onredelijk ?

mocht het enkel taalkundige vorm zijn dan komen woorden als 'niet zo aangenaam', 'voor mezelf geen nut','met zo'n dingen heb ik het moeilijk' niet zo voor.

Ja een egoïstische houding in een situatie zoals COVID is niet de beste houding. Dan nog maatregelen willen afschaffen omdat de overheid ze oplegt terwijl je ervoor zegt dat je het anders ook nooit gaat doen want 'IK' vindt het niet zo aangenaam.

Met 'egoisme' (zeker als dat egoisme bv betekend dat je je eigen familie eerst draagt, dus niet enkel op 1 'ik' gefocussed) is niet mis. Meer nog, de meerderheid van onze welvaart is juist gecreëerd door 'egoisten'. Jezelf willen beteren is wat de wereld vooruit duwt. Altruïsten kunnen zich wel goed voelen door bv soep te gaan uitdelen aan daklozen, maar het zijn niet zij die de wereld doen draaien en er uberhaupt voor zorgen dat er goedkope ingrediënten zijn voor die soep en dat er bouw firma's zijn om die daklozen shelters te bouwen.

Laatst bewerkt:
Als die Brusselse jongeren in orde zijn met hun CST is er toch geen probleem?

Of hebben ze nu onrechtstreeks toch het probleem genoemd? Moet een foutje zijn
Pedro heeft inderdaad onrechtstreeks de olifant in de kamer benoemd.

Een vriendin die lesgeeft in een basisschool in Brussel heeft me verteld over de situatie in haar school. Dat is gewoon schrijnend, mensen die weigeren om zich te laten vaccineren, die hun zieke kinderen gewoon naar school sturen, die in een omgeving leven waar alle maatregelen gewoon worden genegeerd... Je kan amper geloven hoe asociaal het er in bepaalde wijken aan toegaat. De horeca waar ze vertoeven doet geen controles op CST, de winkels vragen niet om mondmaskers te dragen,... Dat zijn andere samenlevingen geworden.

Als ik dat hoor dan denk ik terug aan Trump die Brussel 'a hellhole' noemde. Wel over bepaalde wijken in Brussel heeft hij daar absoluut een punt.

Die fitnesszaken maatregel kan ik helemaal volgen. Dat is wat een aantal burgemeesters uit de rand (Wemmel, Vilvoorde) ook al hebben opgemerkt. De Brusselse jongeren die op hun elektrische steps richting de Basic Fit in Vilvoorde karren omdat ze daar als niet gevaccineerde nog terecht kunnen zijn geen toonbeeld van burgerzin.

Corona is er inderdaad. Maar dat betekend toch niet dat iedereen er constant mee geconfronteerd moet worden ?

In je voorbeeld, als er een dakloze naast mijn oprit zou slapen zou me dat inderdaad storen (en de meeste mensen denkik). En ik zou deze miserie inderdaad graag buiten mijn werk/school/hobbies/... houden (zeker als er mijn nog makkelijk beinvloedbare kind(eren) zouden komen). Dat lijkt me niet zo onredelijk ?
Kunt ge alstemblief nooit stoppen met posten?
Ik lees opt werk u posts vaak voor bij de collega's en da zorgt voor de nodige lachspier-oefeningen tijdens een stressvolle werkdag.

Pedro heeft inderdaad onrechtstreeks de olifant in de kamer benoemd.

Een vriendin die lesgeeft in een basisschool in Brussel heeft me verteld over de situatie in haar school. Dat is gewoon schrijnend, mensen die weigeren om zich te laten vaccineren, die hun zieke kinderen gewoon naar school sturen, die in een omgeving leven waar alle maatregelen gewoon worden genegeerd... Je kan amper geloven hoe asociaal het er in bepaalde wijken aan toegaat. De horeca waar ze vertoeven doet geen controles op CST, de winkels vragen niet om mondmaskers te dragen,... Dat zijn andere samenlevingen geworden.

Als ik dat hoor dan denk ik terug aan Trump die Brussel 'a hellhole' noemde. Wel over bepaalde wijken in Brussel heeft hij daar absoluut een punt.

Die fitnesszaken maatregel kan ik helemaal volgen. Dat is wat een aantal burgemeesters uit de rand (Wemmel, Vilvoorde) ook al hebben opgemerkt. De Brusselse jongeren die op hun elektrische steps richting de Basic Fit in Vilvoorde karren omdat ze daar als niet gevaccineerde nog terecht kunnen zijn geen toonbeeld van burgerzin.
Maar denk je nu echt dat als die "bepaalde wijken" zich plots aan dezelfde graad laten vaccineren als wij, dat er geen enkele maatregel meer zou zijn? Of geen maatregel meer zou verstrengen? Ik weet niet of je het kaartje gezien hebt, maar dat was echt niet alleen in "bepaalde wijken in Brussel" dat er mensen in het ziekenhuis lagen, laat staan besmet raakten.

Kunt ge alstemblief nooit stoppen met posten?
Ik lees opt werk u posts vaak voor bij de collega's en da zorgt voor de nodige lachspier-oefeningen tijdens een stressvolle werkdag.

Welke job doe je ?

En ik probeer weg te blijven van dit topic, behalve als corona weer overal op-popt in het nieuws zoals nu.

De frustraties zijn niet zo gezond :).

Verder lijkt de pro / anti split hier zowat 50/50 (gebaseerd op andere comments & de likes dat mijn comments krijgen), dus ik ben zeker niet de enige die zo denkt. Als wij hier wegblijven hebben jullie ook niets om over te babbelen. Per definitie is wat de regering doet goed en onderbouwd dus veel valt er dan niet te discussiëren🤷‍♂️

Maar een dakloze wordt in veel situaties dan ook gewoon volgens de wet als overlast beschouwd dus als een dakloze op/langs uw oprit ligt te slapen dan moogt ge dat effectief als overlast beschouwen en er de politie voor bellen.

Het confronterende en schrijnende beeld van een buurman die elke dag met z'n zwaar gehandicapt kindje met spasmen en blokje om gaat wandelen, of die persoon die voor u aan de kassa rosse centjes bijeen zoekt om toch maar een brood uit de afdeling "afgeprijsde artikelen" te kunnen betalen, zijn dat echter niet.

Idem in Oostenrijk blijkbaar. Men wil non gevaccineerden geen loon geven.
Doe dat in Wallonie en de acod brand het station van Luik af ofzo denk ik :S
Dat vind ik al bijna nazi- en zeer intimiderende praktijken.... dat is het verplichten via chantage.
niet gevaccineerd én niet getest...

Met 'egoisme' (zeker als dat egoisme bv betekend dat je je eigen familie eerst draagt, dus niet enkel op 1 'ik' gefocussed) is niet mis. Meer nog, de meerderheid van onze welvaart is juist gecreëerd door 'egoisten'. Jezelf willen beteren is wat de wereld vooruit duwt. Altruïsten kunnen zich wel goed voelen door bv soep te gaan uitdelen aan daklozen, maar het zijn niet zij die de wereld doen draaien en er uberhaupt voor zorgen dat er goedkope ingrediënten zijn voor die soep en dat er bouw firma's zijn om die daklozen shelters te bouwen.
Ook zwaar vereenvoudigd hé. Alsof ongebreideld egoïsme dé motor is van onze welvaart. Lijkt me dat daar altijd wel een zekere balans zit met het maatschappelijk belang.

En al dat gezegd zijnde zie ik echt niet hoe jouw vormen van egoïsme van de post daarboven ook maar iets bijdragen tot de welvaart.

Maar denk je nu echt dat als die "bepaalde wijken" zich plots aan dezelfde graad laten vaccineren als wij, dat er geen enkele maatregel meer zou zijn? Of geen maatregel meer zou verstrengen? Ik weet niet of je het kaartje gezien hebt, maar dat was echt niet alleen in "bepaalde wijken in Brussel" dat er mensen in het ziekenhuis lagen, laat staan besmet raakten.

Is er volgens jou dan geen groot probleem in Brussel (en Wallonië)? Een probleem dat vele malen groter is dan in Vlaanderen.

Wat daarom niet wil zeggen dat er geen maatregelen meer hoeven te zijn, integendeel, maar wel dat men de heersende problematiek aldaar dringend moet aanpakken.

Wat ik mij nu eigenlijk wel afvraag, moest Antwerpen een apart gewest zijn met aparte cijfers, deden ze het dan zoveel beter dan Brussel? Want men vergelijkt nu natuurlijk een stad, met de typisch stedelijke problemen, met volledige regio's. Ik kan mij niet inbeelden dat bepaalde achterstandswijken in Antwerpen zo verschillen van Brusselse achterstandswijken, maar misschien ligt de verhouding anders.

Wat ik mij nu eigenlijk wel afvraag, moest Antwerpen een apart gewest zijn met aparte cijfers, deden ze het dan zoveel beter dan Brussel? Want men vergelijkt nu natuurlijk een stad, met de typisch stedelijke problemen, met volledige regio's. Ik kan mij niet inbeelden dat bepaalde achterstandswijken in Antwerpen zo verschillen van Brusselse achterstandswijken, maar misschien ligt de verhouding anders.
Brussel en Antwerpen als steden doen het erg gelijkaardig, en ook nog eens erg gelijkaardig aan alle grootsteden in West-Europa en daarbuiten, geloof ik.

Maar het blijft makkelijker om te wijzen naar "de ander" die het eigenlijke probleem zijn, in plaats van te aanvaarden dat het een shit situatie is waarin we allemaal zitten.

Brussel en Antwerpen als steden doen het erg gelijkaardig, en ook nog eens erg gelijkaardig aan alle grootsteden in West-Europa en daarbuiten, geloof ik.

Maar het blijft makkelijker om te wijzen naar "de ander" die het eigenlijke probleem zijn, in plaats van te aanvaarden dat het een shit situatie is waarin we allemaal zitten.

Waarom hebben de grootsteden zulke grote problemen met vaccinatiebereidheid?
Zelfde info is bereikbaar voor iedereen, zelfde overheden dan buiten de grootsteden

Of is er een bepaalde mentaliteit binnenin de grootsteden die weigerachtig staat tegenover vaccins (of met de woorden van gisteren in VTM nieuws : dat is stom)

Is er volgens jou dan geen groot probleem in Brussel (en Wallonië)? Een probleem dat vele malen groter is dan in Vlaanderen.

Wat daarom niet wil zeggen dat er geen maatregelen meer hoeven te zijn, integendeel, maar wel dat men de heersende problematiek aldaar dringend moet aanpakken.
Ja, Brussel heeft zijn problemen, vooral wat de vaccinatiegraad betreft, maar het probleem beperkt zich heus niet tot Brussel hoor.
Waar zijn er twee scholen recent gesloten wegens Corona, juist: West-Vlaanderen.
4 dagen geleden, school dicht wegens Corona in Beerse, Antwerpen.
Collega van mij haar crèche is dicht wegens corona in... Dilbeek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan