Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Stijgend aantal besmettingen in de scholen: Zo goed als allemaal asymptomatisch of hoogstens lichte symptomen, geen enkel probleem dus. 25% heeft al antistoffen, geef het nog even en de meerderheid is immuun voor het virus.

Risico's? Ze kunnen het virus doorgeven aan de ouders of aan de grootouders --> Maar deze hoorden gevaccineerd te zijn, en de grootouders en risicopatiënten krijgen een boostershot wat hen allen moet beschermen tegen ernstige symptomen en/of hospitalisatie.

Kan iemand mij eigenlijk eens zeggen wat het probleem hier is? Want een 'besmetting' op zich is een louter statistisch gegeven geworden waarbij als gevaccineerde het enige risico is dat je het aan een ander kan doorgeven, in het slechtste geval aan een ongevaccineerde of een zwakker persoon waarbij het vaccin al aan werking verloren heeft.

Zo lang de vaccinatiegraad niet opgetrokken wordt, blijven we in deze cirkel draaien. Maar laten we de kinderen terug met mondmaskers naar school sturen en hen schooluren ontnemen omdat een hoop str*nt zich niet wil laten vaccineren.
We zien nog altijd dat meer besmettingen gelinkt is aan meer ziekenhuisopname, meer op ICU en meer doden. Heel simpel eventjes : In juli hadden we 1/3de van de besmettingen/hospitalisaties/ICU/... tov September. Nu gaan we qua besmettingen ongeveer maal 3 tov September. Als ICU volgt, dan zit dit al aan 750-800. Dit is sowieso al een enorme druk op de ziekenhuizen en de gewone zorg. Wat zeker met een, zo lijkt het toch, hogere besmettingsgraad van andere virussen waarbij mensen die nu meer last lijken te hebben, is dat wel iets om in de gaten te houden. We hebben ondertussen geleerd dat we door het exponentiële karakter tijdelijk moeten schakelen.

Daarnaast, moet je het ook niet in het belachelijke trekken door te stellen "vaccinatie dus geen probleem", want vaccinatie is ook niet 100% beschermend. Maar het effect is inderdaad wel enorm. Echter bij "heel veel besmettingen" X "minder kans op gevolgen" kan nog altijd "veel gevolgen" zijn.

Dat is zowat het probleem.

Nu, pas op, ik ben ook kritisch er tegenover en vraag me af of het wel allemaal terug nodig is. Ik baal er zelf hard van dat het "gevoel van vrijheid" enorm beknot wordt, want dat is het grootste stuk, het "gevoel van". An sich mag nog altijd alles. Maar het gevoel is inderdaad wel iets heel anders. En in sommige gevallen zijn er jammer genoeg grotere gevolgen (Fitness voorbeeld hierboven bv.).

Ik snap wel van waar het komt, al ga ik niet akkoord met de grootte van de ingezette maatregelen. Maar vind het helemaal belachelijk om te doen alsof er totaal niets aan de hand is en dat we alles maar gewoon moeten negeren, dat is helemaal absurd. Waar de grens exact moet liggen, dat vind ik wel heel moeilijk.

Gaan deze maatregelen helpen ? Dat is toch de essentie .

Ik ben niet overtuigd , het grootste deel van horeca en fitness-personeel/klanten zijn gevaccineerd .

Ook is de kans klein dat je een anti-vaxxer tegenkomt in de winkel .

Ik zie niet meteen in hoe de cijfers gaan zakken met deze regels , nu goed ze kunnen zeker opnieuw zakken ,ernstig zijn ze nog niet , maar dat zal dan niet door deze maatregelen zijn imo. Al zal men dat wel beweren.

Blijkbaar mag het GDPR gewijs dus niet om gegevens van klanten en de daaraan gekoppelde vaccinatie op te slaan.
En dan nog zit je met de praktische problemen voor testing resultaten.

Zie nu in de app dat ettelijke mensen hun abbo willen stopzetten omdat ze dat afgesloten hebben met veel meer uren los van de bemande.
Ik vraag mij af of de gyms met dit probleem nu ook steun gaan krijgen.
En zoals ik zei wringt het hun enorm dat de mensen erna wel binnen mogen sporten in team-verband zonder testing.

De beperkte uren gaan ook voor een hogere concentratie zorgen natuurlijk dus leeft de schrik dat de CO vaak te hoog gaat oplopen.
Toch wel echt, echt een jammere regeling allemaal.
sjans dat ik niet bij Basic Fit zit .

We zien nog altijd dat meer besmettingen gelinkt is aan meer ziekenhuisopname, meer op ICU en meer doden. Heel simpel eventjes : In juli hadden we 1/3de van de besmettingen/hospitalisaties/ICU/... tov September. Nu gaan we qua besmettingen ongeveer maal 3 tov September. Als ICU volgt, dan zit dit al aan 750-800. Dit is sowieso al een enorme druk op de ziekenhuizen en de gewone zorg. Wat zeker met een, zo lijkt het toch, hogere besmettingsgraad van andere virussen waarbij mensen die nu meer last lijken te hebben, is dat wel iets om in de gaten te houden. We hebben ondertussen geleerd dat we door het exponentiële karakter tijdelijk moeten schakelen.

Daarnaast, moet je het ook niet in het belachelijke trekken door te stellen "vaccinatie dus geen probleem", want vaccinatie is ook niet 100% beschermend. Maar het effect is inderdaad wel enorm. Echter bij "heel veel besmettingen" X "minder kans op gevolgen" kan nog altijd "veel gevolgen" zijn.

Dat is zowat het probleem.

Nu, pas op, ik ben ook kritisch er tegenover en vraag me af of het wel allemaal terug nodig is. Ik baal er zelf hard van dat het "gevoel van vrijheid" enorm beknot wordt, want dat is het grootste stuk, het "gevoel van". An sich mag nog altijd alles. Maar het gevoel is inderdaad wel iets heel anders. En in sommige gevallen zijn er jammer genoeg grotere gevolgen (Fitness voorbeeld hierboven bv.).

Ik snap wel van waar het komt, al ga ik niet akkoord met de grootte van de ingezette maatregelen. Maar vind het helemaal belachelijk om te doen alsof er totaal niets aan de hand is en dat we alles maar gewoon moeten negeren, dat is helemaal absurd. Waar de grens exact moet liggen, dat vind ik wel heel moeilijk.

Ik ga akkoord met wat je post, maar ook die ziekenhuiscijfers mogen best eens genuanceerd worden. Iedereen die opgenomen wordt, dus ook voor een kleine ingreep of voor een daghospitalisatie wordt getest op COVID. De combinatie van een hoge vaccinatiegraad en het feit dat het virus nog steeds circuleert zorgt er voor dat veel mensen zich aanmelden voor pakweg een orthopedische operatie maar op dat moment eigenlijk ook besmet zijn met COVID zonder dat ze het weten (asymptomatisch door vaccinatie). Deze mensen worden onmiddellijk doorverwezen naar de COVID afdeling en belanden in de statistieken van de hospitalisaties door COVID. Dus een groot deel van de stijgende 'ziekenhuiscijfers' zijn eigenlijk asymptomatische patiënten die voor iets totaal anders naar het ziekenhuis kwamen.

IC en sterftecijfers liegen er minder om, maar ook daar zullen gevallen bij zitten die waarbij het eerder is met COVID en niet door COVID.

Ik voelde het komen, tot de lente terug winkelen met maskertjes denk ik.

Veel moeilijk te begrijpen is er niet aan. Men wil de ziekenhuizen het niet opnieuw aandoen.
Verplichten? Je kan moeilijk mensen in een cel gooien, dwangbuis in, en prik in de arm geven.
Of boetes van 50 500 en dan 5000€ geven? (even over the top) Anti vaccers gevangenenkamp in, en vergassen indien hardnekkig?
En dan spreek ik nog niet over de liga's van mensenrechten en schendingen van hoeveel mensenrechten bij een verplichting?
Tegen de lente zit Wallonie misschien ook aan 80 -90%. Zou streefdoel moeten zijn.
NEEN geen enkel Euro land verplicht het, geen enkel land ter wereld zelfs dacht ik. Dus verder doen met CST tjes etc.

Om die reden gaat een De Croo ook niet de anti vaccers schofferen, zorgt enkel voor nog een harder anti sentiment. Een stemmenverlies en meer rebellie is een optie. Laat staan meer communautaire twist welke ze kunnen missen bij OVLD. Want ze willen de grootste familie zijn met MR komende verkiezing, en in Wallonie heb je de PS mogelijks hard nodig.
De Croo krijgt nu al kritiek dat hij z'n woorden 'geen pasjesmaatschappij' al moet intrekken.

ps. ik vind mensen die maar blijven uitspouwen 'vaccinatie verplichten' even debiel als hardnekkige conspiracy anti vaccers

ps2. dacht dat MVR bijgeleerd had, neen dus: 'Moest ik minister van onderwijs zijn'. Neen Marc, je bent geen minister, maar viroloog bij de KUL. Blijf bij je leest en geef je advies neutraal zoals een Steven De Gucht, of Molenberghs ... of ga dan echt de politiek in.
En hij doet wel de uitspraak die de Croo niet deed over antivaccers, als je dan terug bedreigingen krijgt, moet je dat die er dan maar bijnemen ...

Ik ben niet overtuigd , het grootste deel van horeca en fitness-personeel/klanten zijn gevaccineerd .

Ik zie niet meteen in hoe de cijfers gaan zakken met deze regels , nu goed ze kunnen zeker opnieuw zakken ,ernstig zijn ze nog niet , maar dat zal dan niet door deze maatregelen zijn imo. Al zal men dat wel beweren.
Die winkelen niet of wat? Imo heb je een kans van 1 op 5 om een niet gevaccineerde tegen te komen.

Laatst bewerkt:

Niet dat ik persé wil beweren dat de maatregelen gigantisch gaan helpen ofzo, maar "als de cijfers dalen, dan zal het niet door de maatregelen zijn imo" is toch een vreemde uitspraak. Dat ga jij waarschijnlijk niet weten en het kan onmogelijk een mening zijn.

Dat hebben we de afgelopen maanden al vaker gezien, dus daar kijk ik niet meer van op.
We zullen wel zien wat het word, we kunnen er toch niks aan veranderen, ja knikken en volgen wat ons opgedragen word.

Verplichten? Je kan moeilijk mensen in een cel gooien, dwangbuis in, en prik in de arm geven.
Of boetes van 50 500 en dan 5000€ geven? (even over the top) Anti vaccers gevangenenkamp in, en vergassen indien hardnekkig?
En dan spreek ik nog niet over de liga's van mensenrechten en schendingen van hoeveel mensenrechten bij een verplichting?
Je kan weigeraars niet manu militari vaccineren, maar je kan ze wel strafrechtelijk vervolgen zoals vandaag bij de verplichte poliovaccinatie gebeurt. Is dus geen sterk argument. FFS, er zijn mensen tot een effectieve gevangenisstraf veroordeeld voor samenscholingen tijdens de lockdown.

Als de verplichte vaccinatie er zou komen (ik betwijfel het), dan gaan de parketten sowieso weigeraars actief moeten vervolgen, dat spreekt vanzelf.

Een vraag die ik toch eens wou stellen (en wss al wel gevraagd geweest is) :

Het vaccin helpt om je minder ziek te maken , maar wat doet het met de verspreiding van corona ?

Zorgr vaccineren ervoor dat corona zich minder rap verspreidt ?

Ja @Didymus, juist.. Maar mijn laatste punt in uw quote is waar m'n moet beginnen. Hoe maak je het wettelijk(en strafbaar) zonder de mensenrechten te schenden. De Euro en veel overheden weten wel waarom ze er niet aan beginnen denk ik.

Veel discussie hier over het nut van die mondmaskers. En ja ik besef goed dat er wat twijfel is over de effectiviteit, zeker als je ze op sommige plaatsen verplicht en elders dan weer niet.
Toch het blijven wel MAAR mondmaskers he. Gewoon eventjes aandoen als je gaat winkelen dat is nu toch geen ramp. Ik draag dat soms (ook pre-COVID) dagen op mijn werk... Je mag er dan over twijfelen, maar het is nu toch echt geen moeite om die aan te doen...

En wat betreft het Covid safe ticket. Ofwel laat je jezelf vaccineren en win je meer vrijheden terug ofwel doe je dat niet en moet je er maar mee leren leven om je te laten testen iedere keer.

Kort gezegd ik vind het gedoe over de verstrenging van de maatregelen zeer sterk overdreven...

Het vaccin helpt om je minder ziek te maken , maar wat doet het met de verspreiding van corona ?

Ja. De besmettelijkheid daalt gevoelig als je gevaccineerd bent.

Ben je gevaccineerd en kom je met het virus in contact, dan ben je niet alleen zelf beter beschermd, maar zal ook je virale lading lager zijn dan als je niet gevaccineerd bent. Dat betekent dat je minder snel andere mensen kan besmetten.

Ja meerdere studies hebben bewezen dat gevaccineerden een lagere viral load hebben en ook minder besmettelijk zijn. Daarom dat er tegenwoordig ook meer aandacht is voor het vaccineren van de 3de wereld landen. Als we daar voldoende mensen kunnen vaccineren zal wereldwijd de verspreiding van het virus ook dalen.

Maar mijn laatste punt in uw quote is waar m'n moet beginnen. Hoe maak je het wettelijk(en strafbaar) zonder de mensenrechten te schenden.
Tegen dat het EHRM daar uitspraak over zou doen, zijn we gegarandeerd 5 tot 10 jaar later. De langetermijnvisie van onze politici indachtig *kuch* zijn dat zorgen voor later.

Ik ga akkoord met wat je post, maar ook die ziekenhuiscijfers mogen best eens genuanceerd worden. Iedereen die opgenomen wordt, dus ook voor een kleine ingreep of voor een daghospitalisatie wordt getest op COVID.
Ik kan niet voor elk ziekenhuis spreken, maar in het UZ Leuven worden volledig gevaccineerden voor een dagopname niet meer getest.

Ja meerdere studies hebben bewezen dat gevaccineerden een lagere viral load hebben en ook minder besmettelijk zijn. Daarom dat er tegenwoordig ook meer aandacht is voor het vaccineren van de 3de wereld landen. Als we daar voldoende mensen kunnen vaccineren zal wereldwijd de verspreiding van het virus ook dalen.
moet men nog veel meer op hameren vind ik , ook binnen de EU : kijk naar Roemenie , die mensen komen ook naar hier (een deel om te werken)

Die winkelen niet of wat? Imo heb je een kans van 1 op 5 om een niet gevaccineerde tegen te komen.
En wat dan met die andere 4/5 wel gevaccineerden die evengoed positief kunnen zijn ?
Als je de logica volgt dat een besmette gevaccineerde minder snel en minder zwaar ziek wordt (maar het evengoed kan overdragen) dan een niet-gevaccineerde, dan denk ik dat statistisch de kans groter is dat je gaat besmet worden door die 4/5 gevaccineerden dan door die 1/5 niet-gevaccineerden die misschien ziek in hun bed of erger steken ipv rondlopen in de supermarkt of eender waar als ze Covid positief zijn.
Trouwens kan er mij eens iemand zeggen waarom er nooit over immunen en niet-immunen gesproken wordt ?
Want een niet-gevaccineerde die een besmetting (al dan niet ernstig) heeft doorgemaakt blijft in het niet-gevaccineerde hoekje geduwd worden (ze doen niet allemaal een "officiële" pcr test om aan hun 6 maanden certificaat te geraken), maar is wel immuun en geen risico voor anderen.

Noodtoestand afgeroepen in België:

FCsywYPXoAUXIqA
Ondanks gebrekkige argumentatie maken deze cijfers toch géén moer uit? Het zijn de ziekenhuisopnames die van tel zijn.

Je wil gewoon dat je zorgsysteem niet instort. Ook al zouden er letterlijk 0 mensen aan Covid overlijden, als de ziekenhuisbedden vol liggen met Covid patiënten, dan heb je nog altijd een héél groot probleem.

het feit dat het virus nog steeds circuleert zorgt er voor dat veel mensen zich aanmelden voor pakweg een orthopedische operatie maar op dat moment eigenlijk ook besmet zijn met COVID zonder dat ze het weten (asymptomatisch door vaccinatie). Deze mensen worden onmiddellijk doorverwezen naar de COVID afdeling en belanden in de statistieken van de hospitalisaties door COVID. Dus een groot deel van de stijgende 'ziekenhuiscijfers' zijn eigenlijk asymptomatische patiënten die voor iets totaal anders naar het ziekenhuis kwamen.
Dus als ik dringend een spoedoperatie moet ondergaan (kritiek), ze mij testen op Covid en ik test positief dan gaan ze mij op de covidafdeling leggen en ga ik dood en krijg ik mijn levensreddende operatie niet?

Ik ben denk ik niet volledig mee? :unsure:

En wat dan met die andere 4/5 wel gevaccineerden die evengoed positief kunnen zijn ?
Als je de logica volgt dat een besmette gevaccineerde minder snel en minder zwaar ziek wordt (maar het evengoed kan overdragen) dan een niet-gevaccineerde, dan denk ik dat statistisch de kans groter is dat je gaat besmet worden door die 4/5 gevaccineerden dan door die 1/5 niet-gevaccineerden die misschien ziek in hun bed of erger steken ipv rondlopen in de supermarkt of eender waar als ze Covid positief zijn.
Trouwens kan er mij eens iemand zeggen waarom er nooit over immunen en niet-immunen gesproken wordt ?
Want een niet-gevaccineerde die een besmetting (al dan niet ernstig) heeft doorgemaakt blijft in het niet-gevaccineerde hoekje geduwd worden (ze doen niet allemaal een "officiële" pcr test om aan hun 6 maanden certificaat te geraken), maar is wel immuun en geen risico voor anderen.

Dat je als gevaccineerde besmet raakt door een andere gevaccineerde is voor mij nu echt eens geen issue als geen van beiden ziek wordt. Maar je hebt dan wel twee extra besmettingen, paniek!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan