Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
"Ten slotte stipt het hoofd van de Taskforce Vaccinatie aan dat een algemene derde prik uitrollen geen ad-hocoplossing is om de stijgende coronacurve in Vlaanderen een halt toe te roepen. “Waarom wordt niet gekeken naar eenvoudige maatregelen die hun nut al bewezen hebben, zoals het mondmasker en het COVID Safe Ticket?”, vraagt Ramaekers zich luidop af."

Volledig ongerelateerd: weet iemand waar je pek en veren kan kopen?
Dat begint toch wel weer op "ach, de politiek wil niet verstrengen, dan bespelen wij de publieke opinie wel" te lijken.

Dat begint toch wel weer op "ach, de politiek wil niet verstrengen, dan bespelen wij de publieke opinie wel" te lijken.
Ik vind het vooral tenenkrullend dat hij informatie verdraait.

Hij zegt: “Op dit moment zijn er geen wetenschappelijke bewijzen dat de immuniteit bij de jonge, gezonde bevolking aan het achteruitgaan is.” Dat zegt Dirk Ramaekers, het hoofd van de Taskforce Vaccinatie, in een reactie op de aankondiging van de Vlaamse regering om de brede bevolking een derde coronaprik aan te bieden."

Strikt genomen liegt hij niet.
Maar over de jonge bevolking gaat het natuurlijk niet momenteel, tenzij hij 40-50-60 al jong vindt.
Zowel de Europese FDA, zijn collega viroloog van de KU Leuven, alle data uit Israël, zeggen dat vanaf 4-6 maand de effectiviteit van het vaccin (symptomatische infectie én transmissie-blokkering) afneemt.
Hospitalisatie niet echt, maar hoelang duurt dat dan? 8 maand dan? 10 maand? Gaan we daarop wachten tot we dat in de cijfers zien ipv te anticiperen of wat?

Inderdaad, mensen van onder de 35, hebben het vaccin pas max. 4 maanden geleden gekregen.
Maar er zijn er vele (medisch personeel, ...) die wel al +6 maanden zitten, sommigen al +9 maand en daarover gaat het natuurlijk.
Of degenen met slechts 1 J&J prik (waar de FDA nu expliciet een 2de aanraadt voor iedereen).
Of degenen met Astrazeneca, waar bewezen is dat een opvolgspuit met mRNA je van beton maakt.

En ok, maak het niet verplicht. Maar geef tenminste de mogelijkheid voor degenen die willen.

Niet dat ik zwaar tegenstander ben van het covid safe ticket.

Maar de mensen de booster verbieden, en dan wel weer overal dat mondmasker moeten aandoen (en dat wegzetten als faits divers), vind ik kut.

Want wie zegt dat we niet nog een kleine golf hebben in februari-maart zoals volgend jaar? Als we die kunnen vermijden door nu te boosteren, top toch?

En wat als de 2-doses vaccins nog meer in effectiviteit blijken af te nemen met de tijd? Gaan we dan bij de 5de golf en variant Zeta opnieuw zeggen "ah ja, maar nu is het te laat ivm booster voor deze golf, iedereen terug mondmaskers aub en horeca toe"
Zoals ik verstaan had ging die quote over de mondmaskers over de korte termijn, omdat de boostershot voor de -65 jarigen pas iets is wat in januari zou van start kunnen gaan.

Allez zo werd het toch ook uitgelegd in de afspraak op vrijdag. En als dat ook effectief zo is, dan kan ik het antwoord van dhr Van Gucht eigenlijk daar ook in kaderen.

hX4oZe8.png

Oh for fuck's sake. 😑😒

Zoals ik verstaan had ging die quote over de mondmaskers over de korte termijn, omdat de boostershot voor de -65 jarigen pas iets is wat in januari zou van start kunnen gaan.

Allez zo werd het toch ook uitgelegd in de afspraak op vrijdag. En als dat ook effectief zo is, dan kan ik het antwoord van dhr Van Gucht eigenlijk daar ook in kaderen.
Binnen 2,5 maand :mad:

Israel: 11 juli: immunocompromised; 29 juli: 60+; 13 augustus: 50+; 24 augustus: 30+.
België: 25 september: 65+ . We zijn nu een volle maand later.
Populatie is vergelijkbaar, en onze vaccinatiesnelheid bij piek was hoger dan bij hen, dus logistiek kunnen we het als we willen.

Als het blijkbaar niet dringend is, moet er ook niet geleuterd worden over nieuwe maatregelen, en zijn 3000 à 4000 mensen in het ziekenhuis blijkbaar aanvaardbaar bij nieuwe golven.
Mij niet gelaten, maar communiceer dat dan.
En gedaan met al dat gediscussieer bij de start van elke golf.

Waarom?

Het VK raad sinds maart dit jaar AstraZeneca ook af voor mensen onder de 30. Maar blijkbaar is het ok voor Afrika

Ik had ergens gelezen dat 60% in Afrika wil gevaccineerd worden. Laat ons eerst aan dat cijfer geraken en dan wel zien wat we met de ander 40% doen.

Ze kunnen wel daar de AstraZeneca gebruiken om de ouderen al te vaccineren. Op 1.3 miljard mensen zullen er zelfs met een mediaan van 19 jaar nog meer dan genoeg 50 of 60 plussers zijn die meer voordeel dan nadeel hebben aan dat vaccin.

Binnen 2,5 maand :mad:

Israel: 11 juli: immunocompromised; 29 juli: 60+; 13 augustus: 50+; 24 augustus: 30+.
België: 25 september: 65+ . We zijn nu een volle maand later.
Populatie is vergelijkbaar, en onze vaccinatiesnelheid bij piek was hoger dan bij hen, dus logistiek kunnen we het als we willen.

Als het blijkbaar niet dringend is, moet er ook niet geleuterd worden over nieuwe maatregelen, en zijn 3000 à 4000 mensen in het ziekenhuis blijkbaar aanvaardbaar bij nieuwe golven.
Mij niet gelaten, maar communiceer dat dan.
En gedaan met al dat gediscussieer bij de start van elke golf.
Ik heb meer en meer het gevoel dat de media de mensen brainwasht, de cijfers stijgen (logisch want het wordt nu éénmaal winter) en het wordt weer breed uitgesmeerd in de media. We leven echt in een angstmaatschappij.
Ik voel mij echt niet geroepen om een mondmasker te dragen of nog een derde spuit te gaan halen. Na 2 vaccinaties als <40 jarige zou je toch voldoende weerstand moeten hebben, dan zijn de bijwerkingen van een spuit misschien slechter dan het virus zelf. Ik zou dan meer bang zijn van de griep dan van corona nu.

Ik heb meer en meer het gevoel dat de media de mensen brainwasht, de cijfers stijgen (logisch want het wordt nu éénmaal winter) en het wordt weer breed uitgesmeerd in de media. We leven echt in een angstmaatschappij.
Ik voel mij echt niet geroepen om een mondmasker te dragen of nog een derde spuit te gaan halen. Na 2 vaccinaties als <40 jarige zou je toch voldoende weerstand moeten hebben, dan zijn de bijwerkingen van een spuit misschien slechter dan het virus zelf. Ik zou dan meer bang zijn van de griep dan van corona nu.
Dus omdat je 2 spuitjes hebt gehad, dan moet het maar goed zijn. Terwijl voor de griep er elk jaar een nieuwe versie ligt van de varianten die men verwacht dat dan het meeste gepropageerd gaan worden.

Neen, er is geen enkele reden waarom 1 of 2 of 3 of... spuitjes voldoende zouden moeten zijn. Het virus geeft niet om wat jij denkt dat genoeg spuitjes zijn. Die doet wat die doet en het is aan ons om ofwel het uit te roeien doordat iedereen en zijn hond bij wijze van spreken gevaccineerd is. Of als men het vaccin niet willen verplichten door het zo hoog mogelijk te maken met het aantal spuiten waarvoor je de bevolking warm gemaakt krijgt.

Maar afkomen met het feit van ja ik heb 2 spuitjes gehad en dat moet maar genoeg zijn. Is nonsens eerste klas. Net zoals denken dat met 2 spuitjes uw weerstand maar voldoende moet zijn.

Het onderzoek laat echter zien dat de effectiviteit van de spuitjes daalt na een tijd want redenen. Nu is er effectief data die bewijst dat een 3de spuit u effectief beter beschermt en de effectiviteit terug verhoogt. En nu is het dus zien en onderzoeken ofdat die effectiviteit nu wel op niveau blijft. En het kan gerust zijn dat dit effectief het geval is.
Zolang er dan ook geen veriant ontstaat die die bescherming dan ook teniet doen, dan heb je het gehad met 3 spuiten.

Maar dat moet het onderzoek en de feiten bepalen. Niet het feit dat jij arbitrair vindt dat het zo moet zijn.
Dat is dezelfde rethoriek die de wappies hadden. Het enige verschil is dat jij ipv dat arbitraire nummer op 0 te leggen, het zet op 2. Maar al de andere uitleg / gedachte / brainfart /... is exact dezelfde redenering die op geen bal slaat als wappies die zelfs maar 1 prik weigeren en dan ineens verwondert zijn dat hun natuurlijke resistentie / weerstand het niet heeft getrokken.

Hopelijk is dat dan ook het enigste wat je overneemt van de wappies. Al doe je met uw statement van de media is bezig met mensen te brainwashen en er een angstmaatschappij van te maken al goed op weg...

Om iemand uit een ander topic te paraphraseren.. 'laat het egocentrisme van de mens zijn werk doen en we zullen ons wel aanpassen en dit overleven.' Niet teveel druk over maken dus @Renegadexxripxx
Oh ik maak mij daar ook niet druk over. Als ik mij druk maakte om iets dan had je een andere post gezien.

En ja uiteindelijk heb je gelijk. Dat egocentrisme zal er voor zorgen dat andere mensen dan die vod voor hun mond dragen en het overleven of sterven. En dat andere mensen die te koppig zijn om dat spuitje te nemen of die vod te dragen het overleven of sterven.
De mensheid overleeft dat wel.

En doet ze dat niet, daar ga ik echt mijn slaap niet voor laten. Het enigste dat vast staat, is dat de aarde het geen bal uitmaakt, die draait gewoon verder rondom de zon.

Tja, ik heb mij al 2x laten vaccineren en lang genoeg met die vod voor mijn mond rondgelopen, de motivatie is er gewoon niet meer om nog extra regeltjes en beperkingen te slikken.
Een spuit na een jaar (zoals een jaarlijks griepvaccin), dat zou ik nog begrijpen, maar laat ons maar eerst afwachten wat de wetenschap er van zegt in plaats van al te beginnen over die booster shot voor iedereen.

Tja, ik heb mij al 2x laten vaccineren en lang genoeg met die vod voor mijn mond rondgelopen, de motivatie is er gewoon niet meer om nog extra regeltjes en beperkingen te slikken.
Een spuit na een jaar (zoals een jaarlijks griepvaccin), dat zou ik nog begrijpen, maar laat ons maar eerst afwachten wat de wetenschap er van zegt in plaats van al te beginnen over die booster shot voor iedereen.
Afwachten wat de wetenschap zegt is wel al iets anders dan op voorhand het idee van een derde spuit afschieten he.

Die data begint er meer en meer te komen. Drie dagen geleden heeft Pfizer data vrijgegeven van een onderzoek met meer dan 10,000 mensen waarbij een vergelijking is gedaan tussen mensen die 2 en 3 dosissen gekregen hebben. Mediaan tijd tussen dosis 2 en 3 was 11 maanden:

All trial participants previously completed the primary two-dose series of the Pfizer-BioNTech vaccine, and then were randomized 1:1 to receive either a 30-µg booster dose (the same dosage strength as those in the primary series) or placebo. The median time between second dose and administration of the booster dose or placebo was approximately 11 months. Symptomatic COVID-19 occurrence was measured from at least 7 days after booster or placebo, with a median follow-up of 2.5 months. During the study period, there were 5 cases of COVID-19 in the booster group, and 109 cases in the non-boosted group. The observed relative vaccine efficacy of 95.6% (95% CI: 89.3, 98.6) reflects the reduction in disease occurrence in the boosted group versus the non-boosted group in those without evidence of prior SARS-CoV-2 infection. Median age of participants was 53 years, with 55.5% of participants between 16 and 55 years, and 23.3% of participants 65 years and older. Multiple subgroup analyses showed efficacy was consistent irrespective of age, sex, race, ethnicity, or comorbid conditions.

Ik voel het al aankomen dat we tussen dit en 2 weken weer mondmaskers kunnen dragen op het werk.

Wat bredere mondmaskerplicht :cautious:
Ze gingen het toch laten afhangen van de cijfers in het ziekenhuis?

Dat ze eens op voorhand de drempels geven waarbij maatregelen zullen verstrengen ipv ad hoc wat te zitten filosoferen.
We hadden slechts 5 maanden tijd om hierover na te denken.

Het onderzoek laat echter zien dat de effectiviteit van de spuitjes daalt na een tijd want redenen. Nu is er effectief data die bewijst dat een 3de spuit u effectief beter beschermt en de effectiviteit terug verhoogt. En nu is het dus zien en onderzoeken ofdat die effectiviteit nu wel op niveau blijft. En het kan gerust zijn dat dit effectief het geval is.
Zolang er dan ook geen veriant ontstaat die die bescherming dan ook teniet doen, dan heb je het gehad met 3 spuiten.

Ik ben geen antivaxxer, maar blijkt nu echt wel dat die effectiviteit van de vaccins nog constant bijgestuurd moet worden etc.
Kan me voorstellen dat mensen zoiets hebben van:” ik heb me al 2 keer laten vaccineren en dat was het ticket naar de vrijheid, voor mij geen 3e meer”.

Men kan verwijzen naar het feit dat een vaccinatie tegen griep ook geen garantie is, maar ik had begrepen dat men er toch alles aan gedaan had om te verkondigen dat covid geen griep was.

Voor mij ook geen 3e prik meer.
Laat ze eerst maar eens de flagrante weigeraars aanpakken en misschien nog beter een goed vaccin ontwikkelen, want die zitten nog steeds in trial-fase, of men dat nu graag hoort of niet.

Ik ben geen antivaxxer, maar blijkt nu echt wel dat die effectiviteit van de vaccins nog constant bijgestuurd moet worden etc.
Kan me voorstellen dat mensen zoiets hebben van:” ik heb me al 2 keer laten vaccineren en dat was het ticket naar de vrijheid, voor mij geen 3e meer”.

Men kan verwijzen naar het feit dat een vaccinatie tegen griep ook geen garantie is, maar ik had begrepen dat men er toch alles aan gedaan had om te verkondigen dat covid geen griep was.

Voor mij ook geen 3e prik meer.
Laat ze eerst maar eens de flagrante weigeraars aanpakken en misschien nog beter een goed vaccin ontwikkelen, want die zitten nog steeds in trial-fase, of men dat nu graag hoort of niet.
Men kan wijzen naar eender welk vaccin of medicatie. Zoals alles is er nooit een 100% garantie.

En wat is er precies niet goed aan dit vaccin? Er zal in de toekomst misschien wel een efficiënter vaccin komen, maar ik ga ervanuit, met de kennis die ze nu hebben, dit het beste is wat ze eruit krijgen.

Men kan wijzen naar eender welk vaccin of medicatie. Zoals alles is er nooit een 100% garantie.

En wat is er precies niet goed aan dit vaccin? Er zal in de toekomst misschien wel een efficiënter vaccin komen, maar ik ga ervanuit, met de kennis die ze nu hebben, dit het beste is wat ze eruit krijgen.
Dat ze dan gewoon zeggen dat ze het zelf niet meer weten ipv hoog van de toren te blazen.

Als ik me laat vaccineren wil ik wel weten dat het effectief is, nu blijkt dat het een kortwerkend lapmiddel is.

Next.

Man toch ik ben die kutmaskers zo beu eh, dat mensen die zwakker of bang zijn dan een ffp2 of ffp3 masker dragen in het openbaar, maar laat de rest van de gevaccineerde bevolking met rust.

Dat ze dan gewoon zeggen dat ze het zelf niet meer weten ipv hoog van de toren te blazen.

Als ik me laat vaccineren wil ik wel weten dat het effectief is, nu blijkt dat het een kortwerkend lapmiddel is.

Next.
Zo zit wetenschap toch gewoon in elkaar? Ge creëert iets op basis van beschikbare gegevens, ge onderzoekt het, ge gebruikt het, ge volgt het op en ge past indien nodig aan. Het probleem ligt vooral aan u vrees ik dan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan