Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
In het zuiden van het land is men minder bezorgd, daar zijn amper 6 scholen geraakt door de Britse variant. De ministers daar roepen op tot kalmte en weinig beperkingen op scholen en buitenschoolse activiteiten:

Met zulke tegenstrijdigheden zal een akkoord vinden redelijk moeilijk gaan. Dus wss is er de middenweg van "aanraden om in bubbels te zitten waar mogelijk" wat iedereen dan weer anders kan interpreteren. In franstalige scholen staat men ook huiverig tegenover een afkoelingsweek rond krokus waarin ze niet meegaan, dit staat in schril contrast met november toen er steeds meer dagen werden geplakt aan de herfstvakantie.

Er werd eerst gesproken van een overleg op woensdag maar dat is verplaatst naar donderdag en gebeurt virtueel. Wss gaat elke minister van onderwijs dan voor eigen publiek de maatregelen bekend maken.

De overvoorzichtigheid van Europa mbt het goedkeuren van de vaccins komt alleszins op alle mogelijke manieren als een boomerang terug. Hoe kan het in godsnaam dat bvb. dat vaccin van AZ hier nog niet is goedgekeurd terwijl ze daar in andere Westerse landen al weken mee aan het inenten zijn.

De overvoorzichtigheid van Europa mbt het goedkeuren van de vaccins komt alleszins op alle mogelijke manieren als een boomerang terug. Hoe kan het in godsnaam dat bvb. dat vaccin van AZ hier nog niet is goedgekeurd terwijl ze daar in andere Westerse landen al weken mee aan het inenten zijn.

Voorzichtigheid met zulke dingen vind ik niet erg. Aangezien EMA nog geen aanvraag en genoeg info hadden tot over 3 weken geleden is het logisch dat het nog niet is goedgekeurd.

Probleem is dat EU blijkbaar al veel had betaald om een voorraad te hebben van AZ maar dat het niet is gebeurd.
Nu begint EU zich te roeren als ik het zo lees : druk op AZ om beloofde leveringen uit te voeren. Producenten gaan moeten toestemming vragen voor uitvoer van vaccins.
Ik denk als EU zich gaat gedragen waarvoor het dient : als een economische macht druk leggen dan gaan we wel weer rap genoeg vaccins hebben.

Voorzichtigheid met zulke dingen vind ik niet erg. Aangezien EMA nog geen aanvraag en genoeg info hadden tot over 3 weken geleden is het logisch dat het nog niet is goedgekeurd.

Probleem is dat EU blijkbaar al veel had betaald om een voorraad te hebben van AZ maar dat het niet is gebeurd.
Nu begint EU zich te roeren als ik het zo lees : druk op AZ om beloofde leveringen uit te voeren. Producenten gaan moeten toestemming vragen voor uitvoer van vaccins.
Ik denk als EU zich gaat gedragen waarvoor het dient : als een economische macht druk leggen dan gaan we wel weer rap genoeg vaccins hebben.
In andere omstandigheden zou ik ook achter voorzichtigheid mbt zo'n dingen staan. Maar uit de fase 3 trials blijkt duidelijk dat er weinig tot geen problemen zijn met die vaccins. Als ge de schade ziet die covid al bijna een jaar lang aanricht op maatschappelijk vlak, hadden die allemaal al lang een voorwaardelijke goedkeuring moeten krijgen. Er is wat mij betreft geen enkel deftig argument waarom dat niet is gebeurd, gezien de context.

Gisteren zei Marc VR in de Afspraak nog letterlijk, koop CO2 meters en verlucht de klassen gewoon constant. Bij een goede verluchte omgeving is de kans op overdracht quasi 0. Maar 30% van de scholen had CO2 meters geïnstalleerd. Laat kinderen van zelfs jongere leeftijd in de klas een masker dragen. Volgens onderzoek van het CLB zijn er veel scholen waar regels aan hun laars gelapt worden, zelfs als het aankomt op leraarskamers & etc. Waarom altijd in zo'n kramp schieten terwijl er goede maatregelen zijn om zaken aan te pakken?

Gisteren zei Marc VR in de Afspraak nog letterlijk, koop CO2 meters en verlucht de klassen gewoon constant. Bij een goede verluchte omgeving is de kans op overdracht quasi 0. Maar 30% van de scholen had CO2 meters geïnstalleerd. Laat kinderen van zelfs jongere leeftijd in de klas een masker dragen. Volgens onderzoek van het CLB zijn er veel scholen waar regels aan hun laars gelapt worden, zelfs als het aankomt op leraarskamers & etc. Waarom altijd in zo'n kramp schieten terwijl er goede maatregelen zijn om zaken aan te pakken?
Ik snap niet waarom dit niet ook wordt voorgesteld in kapperszaken?

Die indruk heb ik totaal niet. Toen de herstvakantie verlengd werd voelde je dat diegene met kinderen opnieuw van de aardbol verdwenen waren , ze waren moeilijker bereikbaar en leverden slechter voorbereidde dossiers af. Dat wordt altijd precies ergens aanvaard als 'jama die hebben het echt wel moeilijk'. Ze beseffen dat zelf ook wel, verontschuldigen zich, veel blabla dat het niet hun bedoeling was u met extra werk op te zadelen en life goes on. Het management zit op dat moment met hetzelfde probleem, zij moeten ook zien wat ze met hun kinderen gaan doen. Klanten zitten evenzeer met dat probleem en hebben evenzeer begrip dat er trager wordt opgeleverd.
Tegen in normaal tijden, als jij verhindert bent door een ziek kind, njah dan is dat uw probleem en niet dat van heel de maatschappij.
Ik vind dit een beetje onzin en dat zal eerder aan jullie bedrijfscultuur liggen imo.
Ik werk in een groot bedrijf +5000 werknemers, waar zowat 90% van de mensen al van maart thuis werkt. Productiviteit wordt elke maand gemeten. In het begin was het wat wennen, maar na 2 maand zat de productiviteit al op 94%. Ondertussen zit die al een stuk boven de 100%

Het loopt zelfs zo goed dat het bedrijf al heeft aangekondigd na corona, mensen structureel thuis te laten blijven werken voor zeker 3 dagen per week. Kantoormensen, callcenter mensen, maar ook sales mensen. Iedereen. Ze zijn daar al verschillende keren mee in het nieuws gekomen in NL zelfs.

In andere omstandigheden zou ik ook achter voorzichtigheid mbt zo'n dingen staan. Maar uit de fase 3 trials blijkt duidelijk dat er weinig tot geen problemen zijn met die vaccins. Als ge de schade ziet die covid al bijna een jaar lang aanricht op maatschappelijk vlak, hadden die allemaal al lang een voorwaardelijke goedkeuring moeten krijgen. Er is wat mij betreft geen enkel deftig argument waarom dat niet is gebeurd, gezien de context.

12 januari officiële aanvraag van AZ
Enigste dat je kan verwijten is dat ze het direct zouden kunnen goedkeuren en geen 17 dagen later (normaal vrijdag 29/1 goedkeuring).
Aangezien dit normaal ook enkele maanden duurt hebben ze toch dit goed kunnen inkorten.

Ik vraag me toch af of die maskers nut hebben bij jonge kinderen (zijn daar cijfers/studies van?)

Als je ziet hoe slecht/verkeerd sommige volwassenen al een masker dragen (en het bijgevolg dus nutteloos is)...

Denk dat je niet kan verwachten dat kinderen van 7-8 jaar een hele dag deftig hun mondmasker dragen. Misschien doet het dan wel meer kwaad dan goed. Anderzijds zijn kinderen op vele vlakken ook plichtsbewuster dan veel volwassenen.

Er wordt meestal gesproken over kinderen vanaf het 5e leerjaar, denk ik trouwens.

Inderdaad, had ook net dit artikel gelezen (paywall wel: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210125_97967172 ).
"Farmabedrijven die in de Europese Unie coronavaccins produceren, moeten voortaan de Commissie verwittigen als ze die willen exporteren. Blijkbaar sluit de Commissie niet uit dat AstraZeneca vaccins die de EU-landen reserveerden, toch verkocht aan derde landen."

Enkele pagina's terug had ik hier al iets geschreven over mijn vermoeden dat de brexit er misschien voor iets tussenzit. Ik ben toch (weeral) teleurgesteld in de EU. Eerst falen om een Europese aanpak te organiseren, bv. rond reizen, en nu dit...
Er staat in dat artikel ergens dat de EU het contract kan cancellen als AZ het niet naleeft. Maar dat lijkt me toch een erg zwak dreigement, want ja, dan krijgen we helemaal géén vaccins meer...

Kan iemand trouwens terugvinden hoeveel AZ vaccins het Verenigd Koninkrijk al heeft gekregen? (ik vind alleen dit oudere artikel war ze spreken van 2 miljoen dosissen per week voor het VK vanaf midden januari: https://www.reuters.com/article/uk-...cine-every-week-in-uk-the-times-idUKKBN2962NI )

Welke andere westerse landen behalve UK?
AstraZeneca’s COVID-19 vaccine has been granted emergency use authorisation in India as well as Argentina, Dominican Republic, El Salvador, Mexico and Morocco for the active immunisation of adults.

Een CO2 meter lijkt mij nu ook geen wondermiddel. Als men de regels dan toch al aan hun lars lapt dan gaat een rood lichtje op een metertje dat ergens in een hoek in het stopcontact zit geen indruk maken. Het is ook winter, niemand vind het leuk om in de tocht ergens in een lokaal uren aan een stuk stil te zitten.
Ik snap niet waarom dit niet ook wordt voorgesteld in kapperszaken?
CO2 meter (of constant alles open) maakt deel uit van de verstrengde maatregelen voor contactberoepen in het geval van heropstart. Maar GEMS raadt heropstart ook met verstrengde maatregelen af.

Ik heb zicht op wat er in scholen gebeurt en wat er in bedrijven gebeurt. Je ziet in scholen 6-jarigen die de ganse dag naast een open raam zitten, alle regels worden daar serieus goed opgevolgd. Dan kom je in bedrijven en zie je ze doodleuk lunchmeetings houden, allemaal op kantoor zitten omdat de werkgever het toch niet vertrouwt, ramen toe want het is toch wat fris,... . Volgens mij is er meer marge tot verbetering in bedrijven en vooral de kleine KMO's met micromanagers ipv scholen die al serieus hun best doen.

Komen die Nederlanders dan naar hier, misschien? Mensen zo over dezelfde kam scheren, zeg...

Als ik de oproep lees 'We gaan Turnhout op ze kanker kop zetten' dan zie ik daar toch geen gemiddelde Vlaming in.
Nu weet ik niet zo van de jeugd of zij veel 'kanker' gebruiken maar dat is toch een typisch Nederlandse uitdrukking.

Dusja ik vermoed dat die wel zouden durven uitbreiden.

Als ik de oproep lees 'We gaan Turnhout op ze kanker kop zetten' dan zie ik daar toch geen gemiddelde Vlaming in.
Nu weet ik niet zo van de jeugd of zij veel 'kanker' gebruiken maar dat is toch een typisch Nederlandse uitdrukking.

Dusja ik vermoed dat die wel zouden durven uitbreiden.
Eh, dat is echt niet wat Stuyfmans schrijft, hoor :D
"Dat is ginder toch ook gewoon hetzelfde uitschot als wat hier rel schopt bij het minste."

Dat zou betekenen dat "het uitschot wat hier rel schopt bij het minste" naar Nederland gaat om daar nu te rellen. Of andersom, dat de rellen die hier al zijn geweest (lijkt me wel mee te vallen) Nederlanders waren die nu ginds zitten. Nee, het is redelijk duidelijk wat hij bedoelt, maar voor iemand die het wil benoemen, benoemt hij het weinig. Maar dat is een discussie voor P&A.

Eh, dat is echt niet wat Stuyfmans schrijft, hoor :D
"Dat is ginder toch ook gewoon hetzelfde uitschot als wat hier rel schopt bij het minste."

Dat zou betekenen dat "het uitschot wat hier rel schopt bij het minste" naar Nederland gaat om daar nu te rellen. Of andersom, dat de rellen die hier al zijn geweest (lijkt me wel mee te vallen) Nederlanders waren die nu ginds zitten. Nee, het is redelijk duidelijk wat hij bedoelt, maar voor iemand die het wil benoemen, benoemt hij het weinig. Maar dat is een discussie voor P&A.
Dat dat het zelfde type volk is, lijkt mij nochtans vrij duidelijk..

EU wantrouwt AstraZeneca, vermoedt dat het stiekem vaccins buiten Europa heeft verkocht

Lol, als die vaccins buiten de EU verkocht zijn, dan zou de EU toch echt eens zijn tanden mogen laten zien:
je hebt geen Europees leger nodig om gewoon een aantal legereenheden uit verschillende landen te coördineren om alle bedrijven van AstraZeneca militair te gaan bezetten en de productie "over te nemen" (lees: gewoon personeel het laten uitvoeren, maar onder militaire controle), zodat geen één vaccin van AZ de EU nog zou verlaten.

Dan had de farma-sector eens een gouden kans om z'n reputatie bij te schaven, want met wat winst maken op vaccins is wat mij betreft niets mis, maar dan heb je Pfizer die afkomt met "wij leveren dosissen, geen flacons! Zie maar dat je aan die duurdere spuitjes kan blijven geraken!" en dan nu mogelijks nog een stevig ondersteund bedrijf dat beloofde vaccins eerst elders verkocht zou hebben.

Nu goed, ik zou ook minder vertrouwen hebben in iemand die door gegoochel met cijfers en een verkeerde dosering aan 90% komt, in plaats van 70% waar het eerst leek te zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan