Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar anderzijds vind ik die redenering sport=gezond dus fitnessen openen is belangrijk wel wat kort door de bocht. Ik denk dat als het gaat om je lichaam gezonder te krijgen en zo een corona-infectie beter door te komen je dat ook met lopen, fietsen, wandelen, ... kan doen. Ik betwijfel ook sterk dat de mensen die het werkelijk nodig hebben plots gaan trainen, en dan nog zo snel zo'n vooruitgang gaan maken dat dit het grote verspreidingsrisico (zie ook eerste zin hierboven) teniet gaat doen.
Haha, idd.

"Sporten is KEIGEZOND en immuunsysteem en we worden allemaal dik en zwak en dan gaan we nog meer dood door corona dus sporten is ESSENTIEEL en moet voorrang krijgen en waarom gaat het niet over ons en wel over kappers!"
"Ah, je kan misschien lopen of zwemmen of zo, dat is goed voor de conditie en het hart en gezond?"
"Ja nee ew dat is niet mijn sport wtf. Maar dus zijn die fitnesscentra nu nog niet open want amai mijn conditie en gezondheid en immunsysteem!"

😂

Nee je past regels aan.
bij mijn weten moet je mondmasker (chirurgisch zelfs) aandoen bij de kapper EN is sporten met meer dan 4 buiten ook verboden
Ge moet een mondmasker aandoen bij de kapper omdat ge geen afstand kunt bewaren. :)

Ik weet niet als ik het hier moet zetten of bij glimlach van de dag.

Fons Duchateau doet warme oproep aan de bewoners van 2 bepaalde wijken in antwerpen om zich te komen laten testen, nadat er bij de eerste oproep amper een kat komt opdagen.

Maar dan lees je in de week wel dit:

Joodse woordvoerder: “Als besmettingscijfers echt vier keer hoger liggen moeten inwoners uit die wijken sneller vaccin krijgen” https://www.hln.be/binnenland/joodse-woordvoerder-als-besmettingscijfers-echt-vier-keer-hoger-liggen-moeten-inwoners-uit-die-wijken-sneller-vaccin-krijgen~ac44e79e/

Als het om te krijgen is staan ze op rij nummer 1. Wanneer ze iets moeten doen, geven ze niet thuis...

Hier hetzelfde. Ik denk dat het "risico" bij fitnessen dan ook heel groot is, ook door de aerosolen.

Maar ik vind dat de discussie hier over het openen van de fitness langs beide kanten wat wordt overdreven. Niet elke fitness is een keten zoals Basic Fit (gelukkig maar), en als je nu zo'n kleinschalige fitness recent hebt geopent heb je veel moeten investeren, dus de situatie is dramatisch. Vanuit dat oogpunt snap ik volledig dat die mensen misschien ook eens iets moeten te horen krijgen, ook al is het vrijblijvend zoals voor kappers. Het idee dat je elke sport buiten kan doen is ook zo'n uitspraak die aan veel praktische zaken voorbij gaat. Ik zie een fitnessuitbater al zijn duizenden euro's aan investeringen die ettelijke tonnen wegen eens buiten zetten op de parking ofzo.

Maar anderzijds vind ik die redenering sport=gezond dus fitnessen openen is belangrijk wel wat kort door de bocht. Ik denk dat als het gaat om je lichaam gezonder te krijgen en zo een corona-infectie beter door te komen je dat ook met lopen, fietsen, wandelen, ... kan doen. Ik betwijfel ook sterk dat de mensen die het werkelijk nodig hebben plots gaan trainen, en dan nog zo snel zo'n vooruitgang gaan maken dat dit het grote verspreidingsrisico (zie ook eerste zin hierboven) teniet gaat doen.

Maar dat laatste heeft ook niemand hier gezegd he.
Het is gewoon een feit dat kappers al weken en maanden vooraan de agenda komen als er gepraat wordt over versoepelen.
En dat zij nu een perspectief krijgen, al vind ik dat ook geen goede manier maar soit.
En sport wordt gewoon dood gezwegen.

Niemand zegt hier dat de gyms open moeten he.
Er wordt gewoon gezegd dat er ook wel eens gekeken mag worden naar andere sectoren dan altijd maar over die kappers te beginnen.
Zeker omdat die laatste 0,0 bijdragen aan de gezondheid van de bevolking.

't Gaat trouwens niet alleen over kappers hé, 't gaat over niet-medische contactberoepen.

Dat iedereen het steeds over kappers heeft, is denk ik gewoon omdat iedereen doet van "lolol mijn haar moet dringend geknipt worden zotjeesss" (en niet "lolol ik moet dringend gebrazilianwaxt worden").

Ik ga er volledig mee akkoord dat er al een jaar lang veel te veel (publieke) aandacht gaat naar kappers.
Maar vind tegelijkertijd ook dat calimero-gedrag hierbij niet helpt. ;)
Het "zij-mogen-dat-en-wij-niet"-argument, vind ik niet veel bijdragen, toch niet zonder meer context.

De reden dat ik de vraag stel is vooral omdat, naar mijn mening, als er niet direct mogelijkheden zijn om dit veilig te doen, ik niet inzie waarom dit dan in het publieke debat moet getrokken worden. Daarmee mijn curieusiteit naar wat er mogelijk zou zijn. :)
Indien er vanuit een virologisch standpunt zaken mogelijk zijn met een even groot/klein risico als bij contactberoepen, dan moet dit zeker bekeken worden.

Tuttut! Voetballen is verboden!

Maar er is helemaal geen calimero-gedrag.

Allee, het is beetje vermoeiend (niet op jou specifiek)

Maar het enige wat hier gezegd werd is dat het toch wel straf is dat een luxe-product als kappers zoveel aandacht krijgen. Terwijl er over sport niets vermeld wordt.

Niemand zegt hier: "gooi de gyms open" of "de kappers mogen misschien open dus moet de gym ook open"

Echt niemand.
En het enige waar het hier al 3 paginas rond uitdraait is dat mensen (bewust of niet bewust) net doen alsof er hier wordt gezegd dat we de gyms open worden en dat lopen, fietsen niet voldoende is.

En dan nog komen zeggen dat dan "calimero-gedrag" is.
Sommigen blazen hier gewoon een terechte opmerking op en trekken er hier al de hele tijd dingen bij die totaal niet gezegd zijn. Vermoeiend om je te moeten verdedigen tegen zaken die niet gezegd zijn.

Luisteren is toch moeilijk denk ik voor sommigen

Opnieuw grote bijeenkomst stilgelegd in dezelfde Antwerpse synagoge waar vanochtend al 37 mensen werden betrapt

Geef ze gauw voorrang op de vaccinaties.

Maar er is helemaal geen calimero-gedrag.

Allee, het is beetje vermoeiend (niet op jou specifiek)

Maar het enige wat hier gezegd werd is dat het toch wel straf is dat een luxe-product als kappers zoveel aandacht krijgen. Terwijl er over sport niets vermeld wordt.

Niemand zegt hier: "gooi de gyms open" of "de kappers mogen misschien open dus moet de gym ook open"

Echt niemand.
En het enige waar het hier al 3 paginas rond uitdraait is dat mensen (bewust of niet bewust) net doen alsof er hier wordt gezegd dat we de gyms open worden en dat lopen, fietsen niet voldoende is.

En dan nog komen zeggen dat dan "calimero-gedrag" is.
Sommigen blazen hier gewoon een terechte opmerking op en trekken er hier al de hele tijd dingen bij die totaal niet gezegd zijn. Vermoeiend om je te moeten verdedigen tegen zaken die niet gezegd zijn.
Ik snap volledig wat je wilt zeggen, en ik heb er ook alle begrip voor.
Maar ja, de manier waarop er over gediscussieerd werd vond ik overkomen als calimero-gedrag. :)
"Er wordt over kappers gepraat maar niet over fitness en dat is niet eerlijk."

Dat wilt niet zeggen dat ik dat niet interessant vind. Maar altijd het vergelijken met andere dingen die wel mogen, dat is heel typerend en eigenlijk niet nodig omdat je dan toch in een straatje zonder einde beland.

Zoals ik hierboven al gevraagd heb, op welke wijzes zou het mogelijk zijn om hierin meer toe te staan? Op dat vlak is er hier inhoudelijk nog niets gekomen. Dat is de basis waarop je kunt gaan beslissen of er iets mogelijks moet zijn of niet. Ik heb vooral van jullie de vergelijking met contactberoepen gezien en van puni waarom "sport belangrijker is". En daar heb ik an sich begrip voor. Maar weeral, dat vergelijkende, in plaats van gewoon te gaan bekijken wat & hoe iets mogelijk zou zijn.

En het is vooral daar dat ik naar toe wil zoals ik hierboven ook al aangaf. :)

100% van hen bereiken lijkt me onmogelijk.

Kan volgens mij enkel via dat PLF?
Dus eigenlijk zijn diegene die de PLF ingevuld hebben maar niks anders ondernomen hebben de grootste idioten.
Ofwel hou je je volledig aan de regels (waaronder dus PLF correct invullen, quarantaine doorlopen en testen laten afnemen), ofwel doe je simpelweg niks van dit alles (maar dan, spreek ik enkel voor mezelf, schrijf ik je af). De PLF invullen maar dan de rest van de maatregelen niet uitvoeren is gewoon plain stupid want dan kunnen ze, vermoed ik, heel eenvoudig nagaan wie iets of niets gedaan heeft...

Hoeveel reizigers zijn er geweest vs hoeveel reizigers hebben het PLF daadwerkelijk, correct, aangevuld?

Iemand die weet waarom je wel een PLF invult maar dan de andere maatregelen niet zou respecteren?

Het valt onmogelijk te achterhalen maar ik had graag eens de verhouding geweten tussen iedereen die de aanbevelingen met de voeten getreden heeft, diegenen die het PLF ingevuld hebben maar de rest van de maatregelen niet opgevolgd hebben en diegenen die alles (voor zover praktisch mogelijk) gerespecteerd hebben.

Slechts een fractie van de reizigers die het PLF hebben ingevuld en zich moesten laten testen, hebben dit ook gedaan

(bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210106_95900104)

Uit onderstaand artikel, leid ik af dat die sanctionering bij niet-testen pas ingaat vanaf 19/1.

Met andere woorden: zij die zijn teruggekeerd vóór die datum en zich niet hebben laten testen ontspringen gewoon de dans...

Ik merk in mijn directe omgeving wel dat veel mensen gewoon niks van sport meer doen.
Mensen die vroeger gingen tennissen, volleyballen enz.

Ja, je kan gaan joggen, maar dat is een serieuze drempel om mee te beginnen als je het anders nooit doet. Zeker nu in de winter moet je echt gemotiveerd zijn daarvoor...

Het gaat gewoon over het gebrek aan perspectief he...
Dat ze er niks over gezegd hebben, betekent dan ook gewoon dat ze geen perspectief kunnen geven momenteel.

Beetje ironisch toen men toch maar de hashtag "veiligerdanthuis" gebruikte. Imo mag men echt wel mensen waarvan men kan bewijzen dat men zich niet aan de maatregelen heeft gehouden omtrent quarantaine na reizen hard aanpakken.

Dat zegt de vrijheid van vereniging en godsdienstvrijheid ook. Dat trekken we ons momenteel ook niet teveel aan om van wat andere vrijheden nog maar te zwijgen. Dat is niet het beste argument momenteel.
nah, toch een verschil. Verschil is dat vrijehdi van vereniging en godsdienstvrijheid niet in het gedrang komt op individueel vlak (en op groepsvlak ook per 4 of per 15 kunnen beleefd worden). Persvrijheid gaat hier over die indivduele vrijheid en het persgeheim.

Soit, geen probleem dt anderen het anders zien hoor :)

Zoals verwacht, we zitten naar Belgische normen op schema. We doen de grenzen dicht voor niet essentiele reizen...een jaar te laat.

Binnen een paar maand gaat onze overheid misschien inzien dat flatten the curve een dikke stommiteit was, en dat alle effort van dag 1 moest liggen op het zo veel mogelijk buitenhouden en massale tracing. En wat er toch binnenkwam asap crushen.
Zelfs tijdens de zomer lieten ze die kans liggen: de 2e veel grotere golf en hoog plateau waar we tot volgende zomer mee zitten hadden weldegelijk voorkomen kunnen worden.
Flatten the curve is er gecontrolleerd mee trachten samen te leven, en binnenkort ziet de meerderheid wel in dat de correcte term daarvoor "aanmodderen" is.
Als ze deze zomer het licht niet zien en voor deftige crush gaan, is de enige juiste term voor onze "experts" "idioten". Want we zien nu dat zelfs rekenen op groepsimmuniteit dmv een vaccin nog risicos inhoudt. Nog te zwijgen op de natuurlijk groepsimmuniteit waar onze experts half op hoopten, we zien nu dat die totaal gebaseerd was op lucht.

Laatst bewerkt:
Zoals verwacht, we zitten naar Belgische normen op schema. We doen de grenzen dicht voor niet essentiele reizen...een jaar te laat.

Binnen een paar maand gaat onze overheid misschien inzien dat flatten the curve een dikke stommiteit was, en dat alle effort van dag 1 moest liggen op het zo veel mogelijk buitenhouden en massale tracing. En wat er toch binnenkwam asap crushen.
Zelfs tijdens de zomer lieten ze die kans liggen: de 2e veel grotere golf en hoog plateau waar we tot volgende zomer mee zitten hadden weldegelijk voorkomen kunnen worden.
Flatten the curve is er gecontrolleerd mee trachten samen te leven, en binnenkort ziet de meerderheid wel in dat de correcte term daarvoor "aanmodderen" is.
Als ze deze zomer het licht niet zien en voor deftige crush gaan, is de enige juiste term voor onze "experts" "idioten". Want we zien nu dat zelfs rekenen op groepsimmuniteit dmv een vaccin nog risicos inhoudt. Nog te zwijgen op de natuurlijk groepsimmuniteit waar onze experts half op hoopten, we zien nu dat die totaal gebaseerd was op lucht.

De discussie is hier al zo vaak gevoerd, maar goed, ik laat me nog eens vangen.
Wat is het alternatief?
En dan niet in de droomwereld waar je perfect weet waar het zit. Maar in de echte wereld.

Dat men te laat maatregelen heeft getroffen een paar keer, daar ga ik mee akkoord. Daar niet van he. Maar zou je iets concreter kunnen zijn in het alternatief dat jij voorstelt?

Want dat bubbeltje van de "perfecte contacttracing", bestaat niet. Verre van. En neen, dat ligt niet aan België.

Slechts een fractie van de reizigers die het PLF hebben ingevuld en zich moesten laten testen, hebben dit ook gedaan

(bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210106_95900104)

Uit onderstaand artikel, leid ik af dat die sanctionering bij niet-testen pas ingaat vanaf 19/1.

Met andere woorden: zij die zijn teruggekeerd vóór die datum en zich niet hebben laten testen ontspringen gewoon de dans...

Dat vind ik heel teleurstellend. Zowel van de mensen op zich als van de regering uit...

"We gaan streng optreden" aka we doen justekes niks.

Wat hieronder staat is minder gelinkt aan de quote tho:

Ik ga het gedrag van de mensen gebruiken in m'n "selectie" van personen die ik hypothetisch dicht bij me wil.
Vragen hoe ze zich tijdens de crisis gedragen hebben. Of ze überhaupt nagedacht hebben over de potentiële consequenties die gekoppeld kunnen zijn aan hun gedrag. Of ze enkel aan zichzelf dachten en louter luxe opzochten etc.
Die hoef ik niet. "Trap het af!"

Het zijn vooral de luxueuze zaken waarin we beperkt zijn. Gigantische drama's.
Naast de kwestie maar fitness is luxe (want er zijn vele alternatieven mogelijk) en ja, ze hadden er misschien iets over moeten zeggen maar anderzijds, wat valt er te zeggen als er niks veranderd. De mensen luisteren nu al vaak niet, laat staan naar een bijzonder lange persconferentie waarin alles herhaald wordt. Dan lijkt het me logisch dat men zich beperkt tot wat (potentieel) verandert.
Reizen is pure luxe. Daar zijn toch ook alternatieven voor te vinden? Back to the basics?
Alternatieven met minder kans op verspreiding.

Ik heb zonet het bericht gelezen dat er tig versies van de Britse variant zijn 'aangekomen' in ons land door te reizen. Wat steek houdt dus dat trek ik niet in twijfel. Maar wel met dank aan de egoïsten die dachten dat reizen een strak plan was. "t' Was toch niet verboden?!"
Well, thanks!

Wat is de rol van Marc Van Ranst eigenlijk , hij is in ieder geval niet de professor die hele dagen in z'n labo zit onderzoek te doen naar de grootste medische crisis sinds de Spaanse griep. En toch zal hij alle pluimen krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan